• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.554 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.283 acteurs
  • 199.157 gebruikers
  • 9.381.481 stemmen
Avatar
 
banner banner

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005)

Sciencefiction / Fantasy | 140 minuten
3,71 3.649 stemmen

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Speelduur: 140 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: George Lucas

Met onder meer: Hayden Christensen, Ewan McGregor en Natalie Portman

IMDb beoordeling: 7,6 (912.488)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 19 mei 2005

Plot Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith

"The saga is complete."

De Clone Wars razen naar hun hoogtepunt als Kanselier Palpatine wordt ontvoerd door General Grievous, een inmiddels bekende Jedi-doder. Anakin Skywalker en Obi-Wan Kenobi strijden als broers in dit gevecht om hem te redden en ze gaan een laatste confrontatie aan met de leider van de seperatisten, Count Dooku. Maar als de Jedi Council eindelijk een manier heeft gevonden om de Clone Wars tot een einde te brengen en de vrede in het melkwegstelsel te herstellen, houden ze er geen rekening mee dat Anakin zich langzaam tegen de Jedi Council keert als hij een keuze moet maken tussen Obi-Wan en zijn heimelijke vrouw Padmé, die hij in een visioen heeft zien sterven. De mysterieuze Sith Lord Darth Sidious slaat voor een laatste keer hard toe en alle gebeurtenissen leiden naar de eerste Star Wars film uit 1977 als George Lucas het laatste hoofdstuk in zijn verhaal afsluit.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Anakin Skywalker / Darth Vader

Obi-Wan Kenobi

Padmé Amidala

Chancellor Palpatine / Darth Sidious

Senator Bail Organa

Yoda (stemrol)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Knarf Kenobi

Knarf Kenobi

  • 389 berichten
  • 181 stemmen

schopenhauer schreef:

twas maar om aan te geven dat yoda vervelend is, net zoals bij een normale acteur schrijft iemand z'n teksten en spreekt (in zijn geval) iemand ze in,

die omkering van de woordvolgorde om hem buitenaards en wijs te laten klinken is toch kinderachtig

Star Wars is voor mensen met fantasie.


avatar van schopenhauer

schopenhauer

  • 67 berichten
  • 5145 stemmen

Ik heb genoeg fantasie maar blijf het smaakloos vinden


avatar van pjaspers

pjaspers

  • 26 berichten
  • 163 stemmen

Mooi gemaakt. Niet mijn film maar voor de SF fans lijkt het me een fantastische film. 3.5


avatar van Sjaako

Sjaako

  • 215 berichten
  • 436 stemmen

Eindelijk gezien. Geweldig sluitstuk van Lucas z'n epos.

Ik begrijp niet waar al die discussie hier eigenlijk over gaat hoor. Het Star Wars epos is natuurlijk een "love it or hate it" verhaal.

Het gaat hier om het sluitstuk van een stukje filmhistorie, en ja, de dialogen zijn niet perfect, sommige onderdelen zijn wellicht kinderachtig, en de oudere 3 delen hadden meer "magie".

Het is gewoon een geweldig spektakelstuk, met geweldige special effects, veel drama en wederom veel herkenning (en wellicht jeugdsentiment) uit deel 4,5 en 6.

En, tsja, fictie en SF speciaal, moet je natuurlijk niet helemaal uitpluizen, dan is er altijd wel iets op aan te merken. Je moet het beleven. En hiervoor was deze film (net als de meeste van zijn voorgangers) perfect.

Hulde aan Lucas (en hopelijk vindt hij nog eens de moed om zijn oorspronkelijk geplande 7, 8 en 9 ook nog eens te maken)


avatar van Knarf Kenobi

Knarf Kenobi

  • 389 berichten
  • 181 stemmen

Genoeg fantasie in vergelijking tot wat, schopenhauer? Noem dan eens een paar films die JIJ goed vind, daar blijkt meestal wel of je uberhaupt wel van dit genre houd.


avatar van schopenhauer

schopenhauer

  • 67 berichten
  • 5145 stemmen

Ik ben fan van lotr, wat door velen wordt vergeleken, maar voor mij van een totaal andere categorie is, zoals het verschil tussen kunst en kitsch (dat is natuurlijk nogal scherp gesteld).

Verder heb ik niets tegen sf-films als alien, minority report, war of the worlds,...

Natuurlijk is star wars een hele wereld op zich, waar ik me gewoon niet kan in inleven, omdat ik het omgeven vind door een sluier van platte commercie, 12-jarigen, slecht acteerwerk, holle dialogen en gewetenslessen, actiefilmhumor met "snedige one-liners", "grappige-stemmetjes-humor", bioscoopzalen vol nerds (wat ik niet wil veralgemenen naar alle fans), actie die overdreven spectaculair wil zijn en daarom iedere voeling met de(toekomstige) realiteit verliest, en om al deze en meer redenen pakt het me niet, en vond ik de films even saai als het gemiddelde vitaya-programma (een irritante belgische vrouwenzender) of een police-acadamy-marathon. Er zijn veel films die slecht zijn en als ik me over elk ervan zo druk moet maken krijg ik hartproblemen, maar ik heb nooit begrepen waarom SW zoveel fans aanspreekt die voor het overige erg intelligent zijn. (maar ik moet niet te hard klagen, hier staan ze niet in de top 20 of zo).


avatar van ChielB

ChielB

  • 167 berichten
  • 213 stemmen

Star Wars is niet voor mensen met fantasie.

Het is ook niet voor mensen zónder fantasie.

Er is gewoon niet 'een doelgroep' voor te noemen.

Nou is het, zoals schopenhauer al zegt, bij SW wel

dat je de echte old-school die-hards hebt. Nou ja,

als zij dat willen, prima.....ik vind dat zelf wat ver gaan

maar ja, ze gaan hun gang maar hoor.

Star Wars moet je gewoon van houden. Ik ben het

er mee eens dat de film niet uitblinkt in top-dialogen

of door moralistische hoogstandjes. En als je door alle slechte items heen probeert te prikken, dan ben je toch een flinke pessimist. Zo zijn er maar weinig films die dan echt leuk blijven. De verschikkelijke uitspraak bij zo'n film van "Maar dat kan toch helemaal niet!?" is ook zoiets. Natuurlijk kan het niet, dat weet iedereen wel, maar laat het lekker langs je heen gaan en geniet van het geheel. Ik, en ik denk toch wel meerderen met mij, ben een groot fan gewoon van alle audio-visuele geweld. Veel mooie landschappen, achtervolgingen, actie.....en dan vooral in de bios op groot formaat met hard geluid. Dat maakt het voor mij een echte sterke film.

Geen best of the best, geen meesterwerk, maar zeker wel een prima vermakelijke film. 3,5**


avatar van Patrickvanschaik

Patrickvanschaik

  • 142 berichten
  • 2096 stemmen

Vondt de film erg goed, de laaste star wars heb ik lang naar uitgekeken, geef deze 4 steren


avatar van tyleet11

tyleet11

  • 212 berichten
  • 461 stemmen

schopenhauer schreef:

bioscoopzalen vol nerds

Dat vind ik knap als de algemene afkorting NERD nog steeds "Never Entered Real Daylight" betekent. Gaan ze zeker met een zwarte plasticzak op hun hoofd op de fiets naar de bios.


avatar van gemaster

gemaster

  • 1005 berichten
  • 2720 stemmen

Nou net als de andere delen van Star Wars vond ik het allemaal weinig speciaal. Hemeltergend slechte dialogen worden uitgesproken door houten klazen. De actie vergoedde nog redelijk veel, maar ik heb toch redelijk vaak op de display van de dvd speler gekeken, hopend dat het snel zou eindigen.

Al met al 3 hele kleine sterretjes voor mooie actie en een paar aardige vondsten.


avatar van INCTRL

INCTRL

  • 258 berichten
  • 50 stemmen

Beste film van 2005!


avatar van V

V

  • 8369 berichten
  • 3368 stemmen

tyleet11 schreef:

(quote)

Dat vind ik knap als de algemene afkorting NERD nog steeds "Never Entered Real Daylight" betekent. Gaan ze zeker met een zwarte plasticzak op hun hoofd op de fiets naar de bios.

Of gewoon 's avonds.


avatar van MarkFish

MarkFish

  • 1070 berichten
  • 1505 stemmen

Had verwacht dat ik hem de tweede keer, gewoon thuis kijkend, minder zou vinden, maar dat viel enorm mee. Ik vind het nog steeds 4,5 ster. Het intrigerende aan deze film vindt ik juist dat het gaat over de oorsprong van het kwaad, in plaats van de vernietiging daarvan. In vrijwel alle Hollywood-films wordt het kwaad aan het einde verslagen/vernietigd, maar in deze begint het pas. De film heeft ook zo'n sinister einde, omdat het het begin inluidt van een duistere periode in die wereld. Alles waar de jedi''s voor gevochten hebben stort in, en je blijft als kijker achter met een vleugje hoop door de overleving van Yoda, Obi-Wan en de baby's.

Daarom kan je deze film ook vaker zien. Happy ends gaan gauw vervelen, maar in dit geval heb je heel sterk het gevoel dat het verhaal doorgaat. Ik vind het ook altijd interessant om te zien hoe slechte mensen aan de macht zijn gekomen.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Het heeft even geduurt maar heb hem eindelijk gezien. Toch 1 van de beste Star Wars episode's. Het acteerwerk wasn iet denderend maar de grimmige sfeer, de ontwikkelingen van Anakin naar The Dark Side en de reactie van zijn geliefden hierop, de blik van Christensen is werkelijk magistraal. 4,5* naast de overige delen maar is samen met Episode V de beste Star Wars uit de saga.


avatar van De Knoop

De Knoop

  • 7 berichten
  • 66 stemmen

Kan er niets aan doen maar deze film is gewoon helemaal ruk!

De eerste trilogie had een goed verhaal, bij de laatste twee was dit al stukken minder maar ik moet zeggen dat ik nog wel om de karakters kon lachen maar bij deze is echt alles fout. Het verhaal is niets meer dan het strikt noodzakelijke om de eerste en de tweede trilogie aan elkaar te praten. De omslag van Skywalker is uiteindelijk volkomen ongeloofwaardig en ook de acteerprestaties zijn op zijn best niet goed. Misschien dat de special effects goed zijn maar na twintig minuten zwaardgevechten heb ik dat eigenlijk ook wel gezien. De humor uit de laatste twee delen is in deze film ook verdwenen. Dat figuur met die lange oren (naam vergeten) is niet meer aanwezig en de robots maken in de hele film niet 1 bijdehande opmerking.

2 sterren omdat het een star wars film is.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

De Knoop schreef:
De omslag van Skywalker is uiteindelijk volkomen ongeloofwaardig

Heel erg mee oneens, als je de angst hebt en sterk het vermoeden hebt dat het gaat gebeuren je grote liefde en de factor die je leven zo compleet maakt te verliezen dan zal ik ook er alles aandoen dat te voorkomen. Anakin was zeer beinvloedbaar en aangezien hij bevriend was met de kanselier, en hij wou Anakin beinvloeden door voor The Dark Side te kiezen dan ben je al snel kansloos.


avatar van gemaster

gemaster

  • 1005 berichten
  • 2720 stemmen

Maar waarom wilde Anakin dan ineens Padmé gaan wurgen met The Force? Hij keert naar de dark side om haar te redden. Dan is ie uiteindelijk bij die dark side en dan gaat ie haar ineens wurgen. Sloeg helemaal nergens op.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Waanvoorstellingen door zijn jaloezie. Als je jaloers bent zie je alles niet meer helder en verlies je ook je controle over jezelf


avatar van gemaster

gemaster

  • 1005 berichten
  • 2720 stemmen

Mwah, ik vond het een plothole.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Dat mag natuurlijk maar dat was wel tekenend dat The Dark Side met overvloed in Anakin vertegenwoordigt is. Anakin voerde vooral veel strijd in zichzelf en zijn slechte kant zegevierde.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

gemaster schreef:
Mwah, ik vond het een plothole.


Tuurlijk niet, een beetje Star Wars liefhebber weet dat de darkside toch helemaal bezit van je neemt. Anakin dacht zijn liefde te kunnen redden maar uiteindelijk werd het voor beidde hun ondergang. Wat dan wel weer iets romantisch heeft.


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

het is echt geen plothole, het is misschien niet heel logisch maar dat is iets anders. Je kan moeilijk ontkennen dat mensen die vol haat en woedde zijn vaak beslissingen nemen waar ze spijt van krijgen. Zoals bij zoveel moorden etc. Anakin ging gewoon compleet door het lint en had gewoon zn kracht niet onder controle...


avatar van tyleet11

tyleet11

  • 212 berichten
  • 461 stemmen

V schreef:

Of gewoon 's avonds.

wat ben ik toch soms een dombo...


avatar van LittleBox

LittleBox

  • 156 berichten
  • 469 stemmen

Eindelijk dan ook deze film gezien. Als Star Wars-liefhebber ben ik over dit deel toch wel dik tevreden; ik zag erg uit naar de 'donkerste' episode van de zes. De verklaringen voor hoe het uiteindelijk allemaal geworden is vond ik goed uitgewerkt. Nergens afgeraffeld: kanselier wordt verminkte emperor, de oorzaak van Anakins verminking is ook duidelijk. Prima prima prima.

En nog even reagerend op de onderstaande discussie: vergeet niet dat Anakin met elke moord dichterbij de Dark Side kwam te staan. Op het moment dat hij Padme ziet heeft hij er intussen al wat op zijn naam: de Jedi-tempel met padiwans uitgemoord, evenals de separatisten. Hij kreeg er zowaar rooie oogjes van...


avatar van jacksparrow

jacksparrow

  • 117 berichten
  • 156 stemmen

Jammer dat het verhaal met zo'n sissers afloopt.....

Deel 2 wis mij al in slaap te krijgen maar ook hier miste voor mij iets aan. Kan er alleen niet de vinger opleggen.


avatar van INCTRL

INCTRL

  • 258 berichten
  • 50 stemmen

MarkFish schreef:
Had verwacht dat ik hem de tweede keer, gewoon thuis kijkend, minder zou vinden, maar dat viel enorm mee. Ik vind het nog steeds 4,5 ster. Het intrigerende aan deze film vindt ik juist dat het gaat over de oorsprong van het kwaad, in plaats van de vernietiging daarvan. In vrijwel alle Hollywood-films wordt het kwaad aan het einde verslagen/vernietigd, maar in deze begint het pas. De film heeft ook zo'n sinister einde, omdat het het begin inluidt van een duistere periode in die wereld. Alles waar de jedi''s voor gevochten hebben stort in, en je blijft als kijker achter met een vleugje hoop door de overleving van Yoda, Obi-Wan en de baby's.

Daarom kan je deze film ook vaker zien. Happy ends gaan gauw vervelen, maar in dit geval heb je heel sterk het gevoel dat het verhaal doorgaat.


Moet je geheimpje vertellen: dit verhaal gaat ook verder na deel 3


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

Weet iemand eigenlijk of er plannen zijn voor een 123456 box?

Want ik wil wel deze dvd aanschaffen maar als er een half jaartje later een mooie box ligt dan baal ik weer een beetje


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Koop ze gewoon allebei, volg mijn te dure voorbeeld


avatar van bri560

bri560

  • 14 berichten
  • 54 stemmen

Net het film gehuurd, een ding staat vast nu de cirkel is rond.... maar voor de rest !!!!

Het film begint gelijk ( geen tijd om even bij te komen ) met een goedkoop knallende gevecht, je weet niet "wie is wie" dus het eerste gedeeld is tamelijk slecht, ook qua acteren. De tweede gedeeld zit wat meer pit en ook vlotter. Eerlijk gezegd van alle nieuwe 3 delen, was nr: 1 het best. Er wordt te veel met special effecten gewerkt en de arme acteur zie alleen een blauwe doek achterzicht.

Dus deel 4,5,6 zijn een klassiek geworden en de andere zijn alleen voeren voor de speciale effecten fans.


avatar van the dude81

the dude81

  • 36 berichten
  • 56 stemmen

mijn dubbele SW trilogie is compleet! Episode III is een zeer waardige afsluiter van deze saga. Veel SW-fans harten gingen sneller kloppen bij de (gruwelijke) transformatie van Anakin naar Vader en helemaal toen de helm op werd geschroefd .

Ben niet zo fan van de overkill aan special fx, maar tis zo mooi en goed gedaan (ILM rocks!) dat het me de gehele film niet deerde.

Voor de StarWarsies onder ons een must-see voor de rest een goed onderhoudende film