• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.631 stemmen
Avatar
 
banner banner

2012 (2009)

Actie / Drama | 158 minuten
2,87 4.133 stemmen

Genre: Actie / Drama

Speelduur: 158 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Roland Emmerich

Met onder meer: John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

IMDb beoordeling: 5,9 (418.829)

Gesproken taal: Mandarijn, Engels, Frans, Hindi, Italiaans, Latijn, Portugees, Russisch, Spaans, Tibetaans en Duits

Releasedatum: 11 november 2009

Plot 2012

"We Were Warned."

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige poging om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Jackson Curtis

Kate Curtis

Adrian Helmsley

Laura Wilson

Carl Anheuser

Gordon Silberman

Charlie Frost

President Thomas Wilson

Noah Curtis

Lilly Curtis

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van dbgin

dbgin

  • 13 berichten
  • 35 stemmen

Hij viel me enorm tegen de effecten waren wel mooi om te zien. Maar hij was toch wel erg onrealistisch waarvan ik reacties had als 'jaja' of 'kan ook echt hé' (hoe ze het overleven) je zou maar dan ook echt een vliegtuigje hebben om het te kunnen overleven


avatar van o0Timmy0o

o0Timmy0o

  • 117 berichten
  • 85 stemmen

Dit is gewoon spectakel, Ongelovelijk onrealistisch en gewoon een film die je lekker wegkijkt. Meng dit met veel special effects en iedereen vind het vet.

Dat het acteerwerk en de geloofwaardigheid hier aan verloren gaan, is jammer.

Leuk, maar totaal geen topper.

3*


avatar van raafmau

raafmau

  • 134 berichten
  • 170 stemmen

Ik denk dat ik gewoon een hekel aan John Cusack heb zijn acteer prestaties zijn altijd zo slecht.

De special effects zijn ook zo slecht .

0,5 * tis dat ik geen 0 kan geven


avatar van TriplaR

TriplaR

  • 141 berichten
  • 170 stemmen

Ik raad jou de film "1408" eens aan, als je zo'n hekel aan Cusack hebt. Het ligt niet aan Cusack, het is het script dat op wc-papier geschreven staat.

Tevens zijn de special effects zo'n beetje het enige dat de film boven water houdt, het is fantastisch om te zien op wat voor manieren en in welke enorme mate onze lieve Aarde naar de verdoemenis gaat.


avatar van raafmau

raafmau

  • 134 berichten
  • 170 stemmen

1408 heb ik ook gezien en beoordeelt.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Domme argumenten zeg, ok Cusack is hier geen topacteur, maar hij past prima in het straatje hier van het middelmatige verhaal.

Maar de Special effects afkraken is echt achterlijk, dan snap jij er helemaal niks van

2012 leunt op de special effects en is eigenlijk ook het enige punt van de film dat een (ruime) voldoende verdient.


avatar van kos

kos

  • 46698 berichten
  • 8854 stemmen

Cusack is sowieso veel beter dan de acteurs die normaal in dit soort blockbusters zitten.


avatar van raafmau

raafmau

  • 134 berichten
  • 170 stemmen

Ik vind de special effects nep. Alien uit 1979

heeft nog mooiere special effects. Heel 2012 is 1 groot groen scherm en het is niet eens mooie cgi.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Wat mij het meeste aan de CGI stoorde was dat bij het openbreken van het asfalt, gedurende de gehele film, nergens 'gruis' te zien was dat bij breken omhoog moet spatten. Het was te clean.
De explosie zelf van Yellowstone was mooi, maar de aswolk en het vervolg was weer behoorlijk nep.

Toch vond ik de humor in de film best ok.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

raafmau schreef:

Ik vind de special effects nep. Alien uit 1979

heeft nog mooiere special effects. Heel 2012 is 1 groot groen scherm en het is niet eens mooie cgi.

Realistischere weergave van de ondergang van de wereld is er nog niet, dus daar verdient de film absoluut lof voor. Alien is sowieso van een heel ander kaliber, rare vergelijking.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

raafmau schreef:

Ik denk dat ik gewoon een hekel aan John Cusack heb zijn acteer prestaties zijn altijd zo slecht.

De special effects zijn ook zo slecht .

0,5 * tis dat ik geen 0 kan geven

John Cusack is dan nog het enige lichtpuntje van de cast, en de film afkraken op de special effects dat is helemaal belachelijk..


raafmau schreef:

Ik denk dat ik gewoon een hekel aan John Cusack heb zijn acteer prestaties zijn altijd zo slecht.

De special effects zijn ook zo slecht .

0,5 * tis dat ik geen 0 kan geven

John Cusack is dan nog het enige lichtpuntje van de cast, en de film afkraken op de special effects dat is helemaal belachelijk.. [/quote]Hoezo? Zijn die zo indrukwekkend dan?

Ook deze film was in verwachting met TF2 & G.I Joe & Avatar toch wel de blockbusters van het jaar waarin domweg breinloos vermaak was. Geen van allen is alleen een goede film. Welke de slechtste is was moeilijk kiezen, G.I Joe & 2012 waren beide verschrikkelijk slecht in dialogen/script/stereotypes/cliches/open deuren.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Je zegt zelf al: Breinloos, waarom aanschouw en bekritiseer je ze dan op een manier waar die films niet voor bedoelt zijn?

Wie kijkt er nou een blockbuster voor strakke dialogen e.d? Daar heb je andere films voor die weer bijvoorbeeld geen spektakel bieden, zie je mensen daar zeuren dat er geen cgi aan te pas komt? Nope, want daar zijn die films niet voor.


Tonypulp schreef:

Je zegt zelf al: Breinloos, waarom aanschouw en bekritiseer je ze dan op een manier waar die films niet voor bedoelt zijn?

Wie kijkt er nou een blockbuster voor strakke dialogen e.d? Daar heb je andere films voor die weer bijvoorbeeld geen spektakel bieden, zie je mensen daar zeuren dat er geen cgi aan te pas komt? Nope, want daar zijn die films niet voor.

Vanwege de serieuze ondertoon in de film. Vooral op het einde met die schepen, hij probeert er toch wel een soort van moralistisch gelul in te krijgen, het eeuwen oude verhaaltje van wie kwaadt doet ontvangt ook kwaad. Dat er in een film als deze continu met de realiteit gespot werd hoeft helemaal niet, maar dat dat bij elke(!) vluchtpoging met de auto, of vliegtuig gebeurde maakt de film echt niet goed.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Wat ik overigens grappig vind is dat elke keer als de "badguy" zijn stellingen poneert, ik denk: "Je hebt gelijk man!".


Stephan schreef:

Wat ik overigens grappig vind is dat elke keer als de "badguy" zijn stellingen poneert, ik denk: "Je hebt gelijk man!".

Noem eens een voorbeeld?


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Ok.. zomaar even twee momenten:
Op de vraag waarom ze het nieuws niet aan het grote publiek melden:

Jouw werk is het om uit te zoeken wanneer dit alles losbarst.
Mijn werk is het om uit te zoeken hoe we een regering kunnen samenstellen nadat alles is uitgebarsten.
En tot het zover is hebben we nergens anders tijd voor.

en
Wil je iedereen vertellen dat ze ten dode opgeschreven zijn?
Dan komt er anarchie. Onze missie is het instandhouden van het menselijk ras.

Op het verwijt dat mensen de kaartjes hebben gekocht ipv een loterij:
Dat klopt, dokter Wilson. We ontvangen miljarden dollars van de privaatsector. Anders was dit project onmogelijk.
- We verkochten tickets? Hoe zit het met al die arbeiders?
- Als jij jouw pasjes aan een paar Chinese werkers wil doneren, ga je gang maar."


Wat onze held uiteraard niet doet.


avatar van tombolala

tombolala

  • 6 berichten
  • 27 stemmen

Natuurlijk is de film niet echt realistisch, maar er zijn tegenwoordig weinig rampenfilms die dat wel zijn. De special effects zijn mooi gemaakt, alleen de verhaallijn vond ik tegenvallen. Erg jammer, want had meer verwacht. En ondanks dat ik af en toe dacht: "ja hoor, hoe komen ze daar nou weer uit" en "wel heel toevallig dat van alles net niet raak is" heb ik me toch redelijk vermaakt.


avatar van Clearm

Clearm

  • 62 berichten
  • 87 stemmen

Geen leuke film. Beetje nep hoe ze tot 10 keer net niet dood gaan met zn allen. Maarja toch nog 1,5, vanwege de enorme hoeveelheid special effects. Het zag er wel nep uit, maarja dat neem ik dan maar voor lief.


avatar van Explosive

Explosive

  • 39 berichten
  • 38 stemmen

Goede film

Inderdaad, sommige stukken zijn overdreven, maar goed, dat kun je ook verwachten in een film die de toekomst laat zien.

Special effect zijn top!

4****


avatar van Anke87

Anke87

  • 14 berichten
  • 41 stemmen

Explosive schreef:

Goede film

Inderdaad, sommige stukken zijn overdreven, maar goed, dat kun je ook verwachten in een film die de toekomst laat zien.

Special effect zijn top!

4****

Dus als je een tenenkrommend slecht verhaal kan verwachten, is het oké en verdient de film 4*?

Die beredeneringen hier, my god!


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Anke87 schreef:

(quote)

Dus als je een tenenkrommend slecht verhaal kan verwachten, is het oké en verdient de film 4*?

Die beredeneringen hier, my god!

als een film over the top is, maakt het dat automatisch slecht? dat is eerder de algemene beredenering hier.. (is trouwens nog niet over over-the-top)

verder zegt ie nergens dat door een slecht verhaal verwachten de film goed is..


avatar van rl_1973

rl_1973

  • 5 berichten
  • 5 stemmen

Wat een overdreven film zeg, had hier veel meer van verwacht. Viel me zwaar tegen.


Overdreven maar wel het kijken waard. Ik vond de specialeffects nog niet zo slecht. Maar goed dat is een kwestie van smaak. Van mij 3*


avatar van LucretiaBorg

LucretiaBorg

  • 148 berichten
  • 107 stemmen

Ik heb de film nog niet kunnen zien, maar als eerste; John Cusack is zo'n acteur die op zich alle soort rollen wel kan spelen en ik heb hem nog nooit slecht zien acteren, op zijn hoogst een mindere film, maar ik vond hem altijd al wat hebben, net als Matt Dillon, Robert Downey jr,, Christian Slater en nog een handvol, zijn altijd al dat soort acteur geweest, waar je gewoon geen hekel aan kán hebben, lol. Plus dat het allemaal goede acteurs zijn, als ze in de juiste film zitten.

Komen we bij de film. Als je kijkt wie hem heeft gemaakt, dan kan je eigenlijk wel weten wat je ongeveer te wachten valt.

Het is geen thriller, dus het is zeker niet in de trant als zeg maar, The DaVinci code, het is puur een Special FX film en afgaande op zijn vorig werk, weet je gewoon, dit gaat niet om het verhaal, alhoewel het natuurlijk wel een beetje een verhaal moet hebben, anders heb je geen connectie met de filmkarakters en dat is voor mij vaak de key, als je dat niet hebt hoe kan je dan iets voelen, er moet een emotionele connectie zijn, dus ik ben benieuwd, ik heb alle reviews gelezen en als ik het zou ontleden, dan moet ik dus een gemiddelde film verwachten, niets vernieuwend, maar zeker leuk om de mooie scènes die er inzitten als er weer 's een ramp gebeurd, dus kijken doen we hem toch wel. THANXXX!!!


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Rampfilm.

Het idee is leuk, maar de uitvoering is weer zo Amerikaans en clichématig dat ik me er continu aan ergerde. Er zijn films waar ik met clichés kan leven, maar hier gingen ze duidelijk over de schreef. De momenten waarop een persoon - meestal Cusack - net op tijd ergens wegkomt, of iets overleeft zijn niet op twee handen te tellen. Ook is er tonnen sentimenteel gezeik waar ik echt bijna van moet kotsen. Families die worden opgebeld dat de wereld bijna ten onder is, families waar je als kijker niet eens kennis mee hebt gemaakt. Vervolgens een paar tranen opplakken en je hebt weer een jankscène. Bah.

In rampenfilms wil ik dood en verderf zien, geen dramatische onderonsjes. Maar in commerciële films voor het grote publiek weet je dat je dat in elk geval niet krijgt voorgeschoteld. Wat je wel krijgt zijn toffe special effects. Ik heb af en toe met open mond zitten kijken, vooral bij de eerste echt grote aardbeving. Andere scènes waren dan wel mooi, maar erg belachelijk.

De cast was goed genoeg, maar waarom moet er een ongelofelijk irritante Rus in? Wat een plofkop. Na een uur keek ik al op de klok, maar ik moest helaas nog 90 minuten terwijl je toch al weet hoe het afloopt.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7312 berichten
  • 0 stemmen

Ja maar dat weet je toch, dat is puur amerikaans. Amerikaanser kan haast niet. Het is idd irritant hoe Cusack overal tussendoor glipt maar ach, daar niet op gelet kijkt ie lekker weg, toch


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Verwachtte ik ook van te voren inderdaad. Verder keken de rampenscènes wel lekker weg ja, maar al het andere gepraat boeiden me echt geen hol. Tijdens die momenten heb ik vaak op de klok gekeken hoelang hij nog duurde. Het verhaaltje uit de doeken doen had voor mij weinig zin omdat alles al zo klaar is als een klontje. Er is altijd een good guy (Ejiofor - 'Open the gates') en een bad guy (Platt 'Close 'em') en verrek, het goede wint uiteindelijk... het was dit keer gewoon iets teveel van het goede.


avatar van kasabian

kasabian

  • 39 berichten
  • 831 stemmen

Visueel boeit het me wel, verhaal is natuurlijk matig. Om over dat mierzoete einde nog maar te zwijgen.


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

kasabian schreef:
Om over dat mierzoete einde nog maar te zwijgen.


Dat was ook wat ja. Ik keek hem samen met m'n broer en toen iedereen afwachtte of Cusack nog leefde zei ik tegen hem: "Die is echt niet dood. Die komt dadelijk boven water en dan gaat iedereen juichen". En voíla. Walgelijk.

Wat me wel erg verbaasde was dat Gordon doodging. Niet verwacht dat ze dat in de film durfde te doen.