Dunkirk (2017)
Genre: Oorlog
Speelduur: 106 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk / Nederland
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Fionn Whitehead, Tom Glynn-Carney en Jack Lowden
IMDb beoordeling:
7,8 (798.866)
Gesproken taal: Engels, Frans en Duits
Releasedatum: 20 juli 2017
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Gisteren om 01:15 uur op Sat 1
Vandaag om 02:10 uur op Sat 1
Plot Dunkirk
"Survival is Victory"
De film vertelt het verhaal van de evacuatie van geallieerde troepen uit Duinkerken in 1940. Tijdens de Slag om Frankrijk werden Belgische, Britse en Franse soldaten door het Duitse leger vastgehouden op het strand en in de haven.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 798866)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Dunkirk (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Tommy
Farrier
Mr. Dawson
Commander Bolton
Shivering Soldier
George
Alex
Gibson
French Soldier
Grenadier
Reviews & comments
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Qua geweld en 'gore' had het wat mij betreft nog iets explicieter gemogen.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Stond de teller toen al op 5.000? Da's wel veel inderdaad voor dat scenario.
Je zou ook nog kunnen denken aan ingekochte stemmen, maar dat lijkt me bij Nolan ook weer sterk.
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
Ben ik niet met je eens. Dunkirk draagt duidelijk de stempel van Nolan. De niet-chronologische vertelwijze, de bombastische muziek van Zimmer, de klinische benadering, het oog voor detail etc. Dunkirk ademt Nolan. Iemand anders zei het goed: mad max: fury road + Memento= Dunkirk. Ik bedoel, we gaan in Dunkirk soms terug in de tijd. Avond en dag scenes volgen elkaar op. In een oorlogsfilm! Dat kan alleen Nolan bedenken.
Ik ben het dan weer wel met je eens hoor.
De film ademt uiteraard Nolan. Nooit het tegendeel willen beweren. Enkel dat deze Nolan zich vooral puur op de audiovisuele ervaring richt en minder saaie plot uitwijdingen en onnodige (oppervlakkige) karakteruitdieping opzoekt, en vooral zonder die vreselijke 'aha! zo zit de vork in de steel'-momentjes die je bij het gros van zijn films wel ziet, als schouderklopje voor de intelligent voelende kijker. De niet-chronologische vertelwijze die jij noemt zou ik dan weer inderdaad een minpunt kunnen noemen, maar dat doe ik niet, want dan zou ik gewoon muggenziften. Zo nadrukkelijk is dat gespeel met lineair en non-lineair nu ook weer niet.
En het werkt gewoon, die opdeling in drie.
Maar, kom op. Teruggaan in de tijd, zo uniek is dat nu ook weer niet hoor. Het feit dat ik continu stressed out was en van de ene overrompeling in de andere viel zonder enige narrative down time. DAT was uniek. (of toch bijna) 
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
Wat is volgens jou pure cinema en hoe kom je tot de conclusie dat Nolan fans daar niet van houden?
Je eerste vraag blijft ook elke dag een zoektocht voor mijzelf, een ontdekkingsreis zeg maar. Ik weet het dus niet. ik zal je iets laten weten als ik het antwoord gevonden heb.
Op die tweede vraag zou ik antwoorden dat ik denk dat - terecht, dan wel onterecht - een Nolan fan eerder geneigd is te letten op de verhaaltechnische kant van de zaak dan op het audiovisuele, hoe gek het ook mag klinken. Film is dan ook een VISUEEL medium. En toch, ik lees het en ik blijf het lezen. Mensen blijken onverschillig ten opzichte van prachtige cinematografie, zolang het verhaal niet clever genoeg is.
John Milton
-
- 24233 berichten
- 13405 stemmen
Mensen blijken onverschillig ten opzichte van prachtige cinematografie, zolang het verhaal niet clever genoeg is.
Arri
-
- 913 berichten
- 350 stemmen
Stond de teller toen al op 5.000? Da's wel veel inderdaad voor dat scenario.
Je zou ook nog kunnen denken aan ingekochte stemmen, maar dat lijkt me bij Nolan ook weer sterk.
Boven de 5000. En ingekochte stemmen? Is niet de moeite waard, zoveel waarde wordt er niet meer gehecht aan IMDB. Maar wie weet, zal vast regelmatig door studios gedaan worden. Digibeet als Nolan is zie ik hem dat persoonlijk zeker niet doen, die man heeft blijkbaar niet eens een telefoon.
Maar vreemde IMDB scores; je ziet het vandaag de dag zoveel. Zeker met de ene niks toevoegende franchise opvolger die uit komt na de ander waarbij de fanboys en -girls IMDB scores naar onrealistische hoogtes stuwen.
Maar ach, wie kijkt er nog naar.
bombario
-
- 98 berichten
- 0 stemmen
Gisteren gezien in de bios en dubbele gevoelens. Visueel zeer aantrekkelijk, maar het blijft een beetje een film zonder verhaal. Je kijkt 2 uur lang naar soldaten die proberen te vluchten en de waanzin van oorlog. Weliswaar zeer overtuigend en beklemmend in beeld gebracht, maar de personages kropen niet onder je huid. Filmisch fantastisch, maar memorabel werd het nooit.
P.S. Ik ken Harry Styles niet en weet nu ook nog niet wie het in de film is. Dat lijkt me een goed teken 
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
timmienoelie Ben ik helemaal met je eens hoor. Dunkirk is inderdaad de eerste Nolan film waar het audiovisuele aspect belangrijker is dan het plot. Ik had zelf geen probleem met de weinige uitdieping van de personages, maar ik snap de mensen wel die dat als minpunt zien. Vooral met Whitehead, Hardy en Rylance kon ik best meeleven moet ik zeggen. Maar mensen die een Apocalypse Now of een Schindler's List verwachten, komen inderdaad van een koude kermis thuis. Zoals ik al aangaf, Dunkirk is meer Mad Max: Fury Road
.
Justinvdk
-
- 264 berichten
- 2204 stemmen
Gisteren gezien. Audiovisueel echt magistraal, bovendien viel er ook genoeg te genieten aan mooie shots. Een band met de personages krijg je niet zo, maar ik had niet het idee dat het nodig was. Met zoveel soldaten vechtend voor hun leven is er niemand die meer waard is dan een ander. Ik genoot ook vooral van de enorme insensiviteit gedurende de hele film. Het was echt overleven en er zaten bikkelharde scenes in. Ik merk nu wel dat ik echt bijna de hele film op het puntje van mijn stoel zat en daardoor ga ik toch ook voor deze film wel voor vier sterren. Niet Nolan's beste, zeker niet, maar ik heb echt wel genoten en kijk al uit naar zijn volgende project.
JTV-kijker
-
- 1066 berichten
- 2017 stemmen
Ik ben een grote fan van Nolan, maar deze film van hem vind ik maar middelmatig. Het is allemaal goed gefilmd en de muziek is van hoog niveau, maar het verhaal vond ik saai en de personages konden me totaal niet boeien. Op geen enkel moment werd ik door de film meegesleept. Ik begrijp de hoge scores en de goede reviews niet echt, want ik vind deze film op geen enkel vlak echt speciaal.
dartbord001
-
- 3 berichten
- 0 stemmen
Gisteravond gezien. Audioviseel echt fantastisch, de luchtgevechten zijn spectaculair gefilmd, de details zijn prima. Geen moment gehad dat het me niet boeide of dat de aandacht verslapte (mede door het overweldigende geluid in de bioscoop). Paar puntjes van kritiek:
In het laatste shot vliegt de Spitfire langs de appartementen; er is weinig moeite gedaan om deze appartementen enigzins jaren 40 te laten lijken, ziet er erg 2000 uit.
Volgens de overlevering en oude beelden stond het strand vol met allerlei voertuigen waarmee het strand bereikt moest worden, op de vlucht voor de naderende Duitsers. Hier is te weinig aandacht aan besteed; had wat mij betreft beter gekund.
Verder prima film.
martijn011
-
- 2034 berichten
- 1309 stemmen
Nolan behoort samen met Tarantino voor mij tot de twee beste regisseurs van de wereld. Met deze film bewijst hij wederom dat hij als geen ander goede films kan maken. Als je titels als Memento, the Prestige, the Dark Knight en Inception op je naam hebt staan dan kan je wel wat.
Met Dunkirk slaat hij weer een andere weg in en maakt hij een soort film die hij nog niet eerder gemaakt heeft. Waar veel van zijn films het moeten hebben van uitleggerige dialogen en ingewikkelde plots, is dit veel meer een audiovisueel spektakel wat ongekend is. Komt nog bij dat dit het eerste waargebeurde verhaal is wat hij verfilmt.
Toch kon hij het niet laten om wederom de dimensie tijd een rol te laten spelen. Het verhaal wat zich op het land afspeelt duurt een week, wat er zich voltrekt op het water duurt een dag en het gevecht in de lucht duurt een uur. Deze drie verhaallijnen zijn geweldig in de film verwerkt en lopen dwars door elkaar heen. Ik heb veel negatief commentaar gelezen wat betreft het ontbreken van een echt goed verhaal, maar met bovenstaande in je achterhoofd is het toch geweldig van Nolan om dit in de film te weven. Dit alleen al is een reden om de film nog een keer te zien, waarschijnlijk wordt het dan allemaal nog veel duidelijker wat zich nou precies op welk moment afspeelt.
Maar zoals al heel vaak gezegd is deze film gewoon adembenemend goed geschoten. Een Nederlandse cameraman, dus ook nog een fikse bijdrage van een landgenoot. Van begin tot eind is de film een groot visueel spektakel, bijzonder kunstig gedaan. Tel daarbij op de score van Zimmer die weer perfect bij de film past en het is de volledige speelduur genieten geblazen.
Tom Hardy heeft minder dan tien zinnen tekst maar levert een geweldige acteerprestatie. Ik had nog nooit van Harry Styles gehoord en zou nu ook niet weten wie het is, maar het feit dat ik me niet geërgerd heb aan hem zegt waarschijnlijk genoeg. Alhoewel de film niet een echte hoofdrolspeler bevat is de hele cast perfect op dreef. Geweldig gecast dus.
Tot slot wil ik iedereen aanraden deze film op een groot scherm te gaan zien. In het audiovisuele zit de kracht van de film en dat komt perfect tot uiting in een ruime zaal op een groot wit scherm met het beste geluidssysteem wat er is.
Regelrechte topper, 4.5*
hipdropje
-
- 2 berichten
- 2 stemmen
Gisteren eindelijk naar de film Dunkirk gegaan de trailer was veel belovend de film zelf gezien in Pathé Eindhoven in Imax bedroevend slecht. de muziek en andere geluiden veel te hard heb diverse keren met mijn vingers in oren gezeten veel te hard maar dat ligt aan de bioscoop.
Het was een saaie film die in mijn ogen zijn geld niet waard was.
Er zat geen spanning in en het geheel was in mijn beleving totaal ongeloof waardig.
Ik heb meerdere oorlogsfilms gezien en dit was veruit de slechtste .
mjk87 (moderator films)
-
- 14540 berichten
- 4522 stemmen
want dit is gemaakt voor de allerbeste bioscoopkwaliteit. Schitterende, brede shots over strand en water, waanzinnige beelden van de luchtoorlog en dit alles met ondersteuning van de beste geluidseffecten die ik in een film heb gezien.
Eens hoor, alleen dat stuk over brede shots klopt niet helemaal want zo is de film nu net niet gemaakt en bedoeld. De Imax-versie, de eigenlijke bedoelde versie, heeft nog een stuk beeld boven en onder en is eerder vierkant dan zo breed als dat ik (en waarschijnlijk jij ook) heb gezien.
Verder herken ik veel van je stuk, zit zelf nog te twijfelen wat ik ga geven, dus dat stukje review moet ook maar even wachten.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Eens hoor, alleen dat stuk over brede shots klopt niet helemaal want zo is de film nu net niet gemaakt en bedoeld. De Imax-versie, de eigenlijke bedoelde versie, heeft nog een stuk beeld boven en onder en is eerder vierkant dan zo breed als dat ik (en waarschijnlijk jij ook) heb gezien.
Verder herken ik veel van je stuk, zit zelf nog te twijfelen wat ik ga geven, dus dat stukje review moet ook maar even wachten.
We begrijpen elkaar verkeerd. Persoonlijk boeit het me geen zier, die discussie over welk formaat nu het beste is.
Ik had het gewoon over het camerawerk; de manier van filmen. En dan zie je wel degelijk een hoop shots van langgerekte stranden. Ik vind Nolan zijn stijl gewoon erg mooi, dat wilde ik melden.
De filosoof
-
- 2456 berichten
- 1670 stemmen
Ik kan helemaal niets met oorlogsfilms: zelfs Saving Private Ryan heb ik nooit langer dan een half uurtje kunnen aanschouwen omdat al dat eindeloze geschiet en geknal me totaal niet kan boeien. Nolan had dan ook een vrij kansloze missie om mij enthousiast te krijgen voor zijn oorlogsfilm. Maar dit moet Nolan worden meegegeven: de magistrale verfilming van de acties en de toepasselijke, spannende muziek erbij slaagden erin om zelfs mij enigszins mee te voeren in de acties zodat ik de film soms best spannend en in ieder geval niet saai vond. De film oogt ook erg realistisch waarbij zelfs de ogenschijnlijk onwaarschijnlijke inzet van burgerbootjes voor de evacuatie ook feitelijk is gebeurd (heb ik opgezocht op Wikipedia, haha). Veel betekenis heb ik niet in de film kunnen ontwaren, anders dan dat het soms – zoals in een oorlog – het al een prestatie is om alleen maar te overleven (duh!), of het moet de in wezen nationalistische boodschap zijn van ‘een voor allen, allen voor een’: elk individu moet doen wat hij kan om de natie te redden en de natie moet doen wat het kan zo veel mogelijk individuen te redden. Maar voor een oorlogsfilm die beoogt de kijker een geschiedenislesje te geven is het in ieder geval een hele goede en geslaagde film.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Bemoedigende woorden, filosoof. Ik begin normaal al te geeuwen als de muziek aanzwelt en de geweren worden geladen. Ik zal hem komende week zeker een eerlijke kans geven.
Filmliefhebber36
-
- 33 berichten
- 40 stemmen
Een Nolan liefhebber is al gauw tevreden..
Het geluid in de bioscoop stond erg hard.. De kogels vliegen om je oren. De beginscene is echt mooi om te zien.. Dat schot vanaf de binnenstad naar het strand is geweldig om te zien.. De muziek is power en net als the dark knight rising kwam ik met een bonzend hard en 1 bonk adrenaline de zaal uit.. Dat het verhaal mager is komt door de werkelijkheid en dan moet je er niet veel aan veranderen.. NOLAN IS TOP. Het zal wel weer een paar jaar duren voor de volgende film uitkomt.. Ik hoop dat de bluray snel te koop zal zijn..
HorrorFan007
-
- 390 berichten
- 528 stemmen
ik ga eerlijk zijn jongens !!! Een wauw gevoel non stop actie en de openingscene is adembenemend een oorlogsfilm kan niet beter worden . Oké gore en bloed komt er amper in maar zo kan je de oorlog gruwel wel in de kijker zetten bij het jongere publiek een dikke 5.0 !!!!
De filosoof
-
- 2456 berichten
- 1670 stemmen
Nou, eerlijk zijn vind ik wel erg gewaagd, hoor! Het is wel een Nolan-film dus je kijkt wel uit om die de grond in te schrijven als je respectwaardig wilt overkomen. 
skyrfretter
-
- 108 berichten
- 610 stemmen
Ik kan helemaal niets met oorlogsfilms: zelfs Saving Private Ryan heb ik nooit langer dan een half uurtje kunnen aanschouwen omdat al dat eindeloze geschiet en geknal me totaal niet kan boeien. .
De filosoof
-
- 2456 berichten
- 1670 stemmen
Jammer, 't is net een halfuur dat het geschiet en geknal duurt, daarna wordt het iets rustiger, de zoektocht naar de soldaat Ryan....
Haha, de volgende keer zal ik proberen de film niet binnen een half uur uit te zetten. 
cosper
-
- 27 berichten
- 442 stemmen
Mooi gefilmd, prachtig geluid maar elke vorm van spanning en meeleven miste. Het voelde als een lege huls. De openingsscene was het sterkste van film.
Ridgemont
-
- 47 berichten
- 342 stemmen
Weet er trouwens iemand - pure nerd praat - waarom niet alles in imax is gedraaid? Sommige dialoog-scènes (vaak nog de makkelijkste shots) waren in een ander aspect ratio. Is dat een budgetkwestie?
mjk87 (moderator films)
-
- 14540 berichten
- 4522 stemmen
Weet er trouwens iemand - pure nerd praat - waarom niet alles in imax is gedraaid? Sommige dialoog-scènes (vaak nog de makkelijkste shots) waren in een ander aspect ratio. Is dat een budgetkwestie?
Ik denk eerder vanwege de herrie die de Imax-camera's maken, of iemand heeft een betere reden?
Buiten dat mijn vraag, had de Imax dan verschillende beeldformaten? De gewone bios in ieder geval niet.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Vooral een solide visueel spektakel maar geen meesterwerk. Geeft ook niet: de film verveelt niet en ik ben geen Nolan fan dus zeker niet teleurgesteld. Kritiekpunten als (te) weinig verhaal, oppervlakkige karakters waar geen binding mee is te krijgen en een constant aanwezige -en daardoor soms wat irriterende- soundtrack kan ik beamen. Maar die kritiekpunten zijn allemaal niet zo zwaar dat de film geen 100 minuten vermaak kon bieden. Ik mis wel de extra Schwung -en Duitsers
- en ballen om een betere score op te leveren. Dan vind ik een oorlogsfilm als Hacksaw Ridge (2016) een stuk interessanter.
4.0*
Bioscoopervaring heeft audiovisueel gezien zeker meerwaarde boven een TV met een 5.1 setje en als je 'm in 70mm kan zien is dat helemaal mooi (maar ik vond 'm niet zo goed dat ik 'm speciaal in 70mm ga herzien).
pierre18
-
- 761 berichten
- 636 stemmen
Prachtig verfilmd. Vooral begin was indrukwekkend. De film zit vol spectaculaire en beklemmende acties. Het verhaal is zeer kort maar dat haalt de film natuurlijk niet naar beneden of zelfs onderuit. Van absoluut mindere kwaliteit vond ik de muziek. Zimmer die doorgaans prima scores schrijft beperkt zich nu vaak tot onheilspellende geluiden die na verloop van tijd op mijn zenuwen begonnen te werken. Gelukkig zijn er aan het eind nog wel passende muziekstukken.
Al met al, eindelijk weer eens een uitstekende cinematografische film over de tweede wereldoorlog. Prachtig verfilmd.
Arri
-
- 913 berichten
- 350 stemmen
Ik denk eerder vanwege de herrie die de Imax-camera's maken, of iemand heeft een betere reden?
Buiten dat mijn vraag, had de Imax dan verschillende beeldformaten? De gewone bios in ieder geval niet.
Geluid van de camera inderdaad. Nolan wil al het geluid op de set opnemen, dan is de herrie van die IMAX camera's niet zo gewenst.
En ja, de 65mm camera's filmen in een andere beeldverhouding.
Gerelateerd nieuws

WOII-film 'Dunkirk' van Christopher Nolan verdwijnt binnenkort van Netflix

Kijktip: WOII-film 'Dunkirk' van Christopher Nolan vandaag te zien op tv

WOII-film 'Dunkirk' van Christopher Nolan morgen te zien op televisie

WOII-film 'Dunkirk' van Christopher Nolan is binnenkort te streamen op HBO Max
Bekijk ook

Interstellar
Sciencefiction / Mystery, 2014
1.581 reacties

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Misdaad / Drama, 2017
425 reacties

One More Time with Feeling
Documentaire / Muziek, 2016
16 reacties

Batman Begins
Actie / Misdaad, 2005
1.813 reacties

Coco
Animatie / Avontuur, 2017
177 reacties

Under Sandet
Oorlog / Drama, 2015
117 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








