Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

avatar van jumpstylemovie
Terminator Salvation.

Als begin van een nieuwe reeks zonder Arnold had ik er natuurlijk van te voren niet al te veel van verwacht. Maar Salvation is een hardstikke goede Terminator.
Bale zet Connor fantastisch neer, gewoon precies zoals het hoort. Veel geklaag over hem maar acteren kan ie wel.
Verhaal was heel goed maar dat is natuurlijk ook afgeleid uit de voorgaande delen. De film moet het vooral hebben van Special Effects maar dat mag de pret absoluut niet bederven. Erg leuk dat hier zo goed als alle Terminators aan bod komen en ze ook daadwerkelijk hun kracht laten zien.

Geweldig moment waarneer Arnold Schwarzenegger weer opduikt. Het is wel raar om zijn oude hoofd ( Uit T1) weer terug te zien met zulk goed beeld maar het zag er echt goed uit.

Net gezien in de metropolis gezien in antwerpen ,ik was totaal niet onder de indruk van deze film, ik had al een voorgevoel van nee.. dit is geen terminator, zoalstie aan moet voelen! Al beweren ze dat dit deel beter is dan deel 3, nou hell no.. het komt toch door Arnold Zwarzenegger die de sfeer bracht ,met I'll be back,, dat Joh Connor dat zegt in dit deel vond ik dan weer volstrekt belachelijk, toch 2 sterren voor de sfeer alsof Skynet echt in oorlog was met de mensheid

Ik kom net terug van de bioscoop. En ik had hoge verwachtingen van de film. Ze hebben een paar jaar de tijd gehad om iets goeds te maken. Moet genoeg zijn toch? Maar in mijn opzicht hebben ze samen met Terminator 3 de reeks verknalt. Terminator 1 en 2 waren super. Dit deel mag van mij niet eens een Terminator film genoemd worden.

Oke het is een leuke aktie film, en er zitten leuke momenten in.
Maar ik ben persoonlijk erg teleurgesteld in deze film. Misschien dat ik ook te hoge verwachtingen had. Ik ergerde me erg voor aan Bale. Maarja wie had anders de rol van John Conner moeten vertolken? (iemand die nog geen rolator nodig heeft)

Als je erg veel van de Terminator reeks houd en je gaat nog naar deze film stel er dan niet al teveel van voor. Dan kan ie altijd mee vallen. (mijn conclusie)

avatar van weaselweasel
Ik kom ook net terug.
Ik verwachtte er al niet veel van, en dan nog is het een tegenvaller.

Het hele concept van robots die infiltreren in het dagelijkse bestaan zoals we dat kennen... is van de baan. Inplaats daarvan kijken we 2 uur naar grote, totaal onverslaanbare machines op een grauw slagveld. Wat is daar nou weer aan?

Verder wordt er niets opgebouwd. Geen spanningsopbouw maar louter explosies en oppervlakkige gesprekken. De karakters worden niet eens fatsoenlijk geintroduceerd, en zijn dan ook zo'n plat als een dubbeltje. Er zit geen gevoel in de film, alles draait op mooie special effects. En zelfs die vallen tegen. Het is allemaal reusachtig en kolossaal, maar je voelt het niet. Er zitten ZOVEEL explosies en schietende robots in, dat het je na pakweg 30 minuten al helemaal niks meer doet. Bovendien is alles SUPER voorspelbaar en je valt in cliché na cliché.

Treurig dat ze dit uitbrengen onder de Terminator-serie. Het staat zo ongelooflijk ver af van de eerste serie, en het doet ongelooflijk veel afbreuk aan het verhaal.
Ik hoef de volgende 2 delen niet te zien, en hou het bij de oorspronkelijke 1 en 2.

Pastichio Rocker schreef:
Omdat die films zich in het heden afspelen, terwijl Salvation en eventuele vervolgen in de toekomst zijn.

ok nog een x arnold begin jij vast met scrijven ??

Ik moet bekkennen, ik heb nog nooit eerder een terminator film gezien. Ik had tot kort ook niet eens in de gaten dat dit soort van deel 4 was. Maar het is eigelijk wel heel wat beter als ik de andere 3 ook gezien had. Want nu stroomde ik vanavond in de bioscoop in bij een verhaal dat al heel lang bezig was.

Ik heb de vorige delen nooit moeite voor genomen om te gaan kijken omdat Arnold daar in speelt. Daardoor word het zo'n onzin neppe patser actie film. Ik vind het daarom ook een hele sterke zet om christian bale als hoofdpersoon te nemen. Daardoor word de veel film veel serieuzer en is het niet meer zo'n 'patser actiefilm' noem ik het maar.

Maar al met al was het een heerlijke film om in de bios te zien. Met goeie en mooie actie.

avatar van fappie
Wat een heerlijke film was dit zeg! Hij was heel anders dan de andere 3 terminator films, maar dat maakte de film niet slechter. Ik vond Christian Bale erg sterk spelen. Ik dacht eerst dat hij de hoofdrol had in de film, maar die was in het 1e gedeelte toch meer voor Sam Worthington. Hij speelde ook erg goed.

Het gehele acteerwerk vond in deze film erg goed. Het 2e gedeelte vond ik ook erg leuk om te kijken. Ook de verwijzingen naar de eerdere delen en naar A..... vond ik geweldig!
Deze film is simpelweg niet te vergelijken met deel 1,2 of 3. Daarom doe ik dat ook niet. Het is sowieso moeilijk om een vervolg op deel 3 te maken. De actie in deze film was erg goed. Het verhaal was misschien een beetje ingewikkeld, maar dat krijg je met een vervolg. Het entertainment-gehalte bij de film lag erg hoog. Laat de nieuwe trilogy maar komen!

avatar van Quentin
Alleraardigst, maar nergens echt goed. Daarvoor is het scenario veel te dun en rommelig, zo klopt er geen bal van het hele Marcus Wright karakter, de opdracht die 'het' van Skynet kreeg en de absurde 'ontsnapping' aan hetzelfde systeem . De cast is prima, alhoewel Bale wel erg schor begint te worden, maar McG laat hier en daar naar mijn gevoel toch wat steken vallen qua sfeersetting, vond die motoren bijvoorbeeld helemaal niet in het post-Judgement Day tijdperk passen. De actiescènes zijn vooral erg luidruchtig maar maken geen uitzonderlijke indruk.

Meest indrukwekkende aan de hele film vond ik nog de ongekend goede fotorealistische effecten die de Schwarzenegger van de jaren '80 weer tot leven brachten.

kleine 3*

avatar van Jaxxx
Leuk dat alle spoilers zijn afgedekt??????:S:S Nu lees ik over de cameo van Arnie, oke ik had het wel een beetje verwacht, maar nu is het wel heel erg duidelijk. Bedankt voor afdekken van de spoilers, GOed werk MM.

avatar van Nohands
Na al het negatieve commentaar hier op moviemeter en de rest van de filmssites wereldwijd wil ik toch zeggen dat dit zeker wel een geslaagde nieuwe Terminator film geworden is!!!

Ik heb hem in de bioscoop gezien en heb mezelf prima vermaakt met deze spannende actiefilm waar zeker wel een waardig goed verhaal in zit in verband met zijn voorgangers!!

En inderdaad die Sam Worthington steelt de show, daar gaan we hopelijk meer van horen in de filmwereld!!

Christian Bale zette zijn rol ook gewoon perfect neer.

Het is een hele goede film geworden met goede en mooie actie scenes, zeker de omgeving is heel mooi in beeld gezet in de woestijn en de aan gort geschoten steden. (en de kleuren)

Laat deel 2 uit deze triologie maar komen, ik kan niet wachten!!!

Laat de azijnpissers maar lullen, en oordeel zelf en ga deze film zeker in de bioscoop bekijken!!!

avatar van predator 2
mensen please.dit is een ander soort film dan degene met arnhold
dat was twee terminators staan op een moet doden de andere beschermen.deze film gaat over de oorlog tussen mens en machine.so role with it en vergelijk deze film niet steeds met de vorige delen.

avatar van Jawaddedadde
Jaxxx schreef:

Het is niet MM dat voor de spoilers zorgt, het zijn de leden die dit moeten doen. Overigens, je zegt dat je de cameo van Arnold wel had verwacht, dus...?

avatar van JacoBaco
En daarbij kon je er bijna niet omheen. Volgens mij is het ook al op TV verteld en stond het zelfs in de krant.

Nohands schreef:

Christian Bale zette zijn rol ook gewoon perfect neer.

Laat deel 2 uit deze triologie maar komen, ik kan niet wachten!!!

haha jah.. ik vond het ook gwoon een topfilm:P ksnap het probleem niet zo:P Ik vind dat Christian Bale ook echt een fijne rol heeft joh.. een erg goede John Conner(H)
mja deze film wordt wel heel afwisselend beoordeeld zeg.. las op imdb ook al iets over defenders en haters... duidelijk ook hier weer aan de orde

Gave film qua special fx, voor de verhaallijn moet je er niet naar toe gaan. Volgt niet helemaal de lijn van de vorige films en de Sarah Connor Chronicles. Vooral Christian Bale soms erg fout als het batman-stemmetje weer in hem op komt.

Dit is echt een bios film, want de stunts en fx zijn echt enorm goed, hoewel soms wat onrealistisch. Ik kijk al uit naar deel 2 (of eigenlijk deel 5)!

En ja, Arnie was weer fantastisch...!

avatar van Ajax&Litmanen1
Matige recensies in onze krant en tv gids. Beiden maar 2 van de 5 sterren...
Ook ietswat overdreven vind ik, maar het is spijtig dat dit geen meesterwerk is geworden. Iets nieuws maken van wat bestaands is niet altijd slecht, denk aan The Dark Knight.

avatar van weaselweasel
Polsini schreef:

Net als bij Dark Knight schoot ik spontaan in de lach toen die stem er voor het eerst in kwam. Kan gewoon echt niet. Te zwaar over de top.

Heb wel vaker gelachen trouwens, met die verschrikkelijk cliché-matige gesprekken en foute oneliners die te pas en te onpas voorbij komen. En dan zo'n lullig gitaarmuziekje eronder

avatar van v1ce
Ik sluit me aan (bij denk ik wel) de meeste reacties hier.
Gisteren gezien met hoge verwachtingen, maar met een gevoel van leegte de zaal uitgelopen.

1: Bale is té overrated. Ik kon me meer vinden in de rol van Sam Worthington. Het was ook veel beter geweest als het verhaal wat dieper op hem was gebasseerd, inplaats van een stoere John Connor die mans door een radiootje loopt te imponeren: "If you're listening, you're the resistance..."

2: Totaal geen diepgang. Teveel poeha met explosies en massale robots. Maar dat zijn we inmiddels wel van Hollywood gewendt.

hollywood king
weaselweasel schreef:

christian bale´s stem is perfect, in the dark knight en batman begins, moest hij net als een superman zijn bril afdoen en niemand herkent hem, dat is pas lachwekkend hahaha

avatar van Al DeNiro
Beter dan deel drie en daar ben ik blij om.

Het beste vond ik de actiescenes en de robots, die dit keer zowel op de grond, als in de lucht en in de water opereren.

avatar van Skrean
Truly awesome!!!

JVD
Pfff, wat een Terminator bashers weer zeg.....

Deze film was gewoon goed, meer niet.

En ja, het verhaal van TS is enigszins gatenkaas....maarja, die gatenkaas was al begonnen bij T2, maar door de sublieme verfilming van Cameron wordt dit vergeten en vergeven....

En dan verwachten sommige dat TS dit probleem ff oplost...

Nee, dit probleem kan dan alleen maar erger worden (daarom stopte Cameron ook na deel 2), dus kan/mag je de film hierop niet afrekenen...

Alleen het einde van TS was een kleine teleurstelling......ach, een probleem met vele verfilmingen tegenwoordig...

4,5 krijgt ie van mij.....

hollywood king schreef:

ben ik met je eens.. ik heb ook niks opvallends gehoord.. bij the dark knigt is zijn stem gwoon aangepast.. wat k wel vet vond... in deze film was hij prima.. overigens vind ik het verhaal van terminator sowieso niet zo uitgediept.. wat moet je bij deze film nou nog uitdiepen.. meeste personages zijn bekend.,.. alleen marcus niet, maar dat werd toch duidelijk uitgelegd..

wat een gigantische lijpe film, echt supergaaf !

ik verheugde me er lange tijd op, en ik heb meer gekregen dan wat ik me had voorgesteld. echt wat kicken !

zou er zo weer heengaan !

gewoon een échte actiefilm, veel schieten met zelfs nog een verhaal.

4,5 sterren en dik verdiend

Ik heb de film gister gezien en nu mijn adrenaline wat is gezakt, kan ik met een gerust hart zeggen dat dit een must-see film is.

Hij is zo enorm goed. Zelfs als een enorme Arnold fan-boy heb ik gewoon echt genoten. De film is bijna constant nonstop-actie.

De muziek, de acteurs en het verhaallijn is gewoon grote klasse. En ook dingen uit T-1 worden nu gewoon duidelijk, ook gaan ze dieper in op de personages zoals John Conner en waarom hij zo groots is geworden.

Geweldige film! Dikke aanrader

Ik lees veel negatieve reacties toch denk ik dat ik deze film wel ga waarderen.

avatar van etherman
ik heb de film zojuist gezien en ben een beetje teleurgesteld in manier van de oorlog en de film zetting.Ik had toch meer verwacht van de T800's maar dit is natuurlijk het begin van een trilogie en de oorlog.Je ziet in de vorige films dat er op een hele andere manier oorlog word gevoerd door vele T800's en het verzet.In deze film zie je juist de opkomst van de T800's.Verwacht dus niet wat je in de vorige films hebt gezien!Daardoor ben ik een beetje teleurgesteld.Wat ik wel goed vond is de manier waarop John Connor de grote leider word.Verder heeft de film weinig toe te voegen aan het Terminator universum en is dit een leuk tussendoortje voor het volgende deel, hoop ik toch dat dat deel toch meer diepgang krijgt.
De aktie vond ik wel heel mooi neergezet en ziet er echt goed uit.arnie ook oke!!'Toch een andere bodybuilder roland kickinger'

Nu moet ik een beoordeling geven en kom toch echt niet hoger dan een 3.5* want ik mis gewoon die Terminator feel die de eerste 2 delen wel hadden.Ik zou mischien een 4*kunnen geven omdat de aktie bovengemiddeld was maar als Terminator liefhebber toch een 3.5*door te weinig Trill!.Voor de gewone aktie liefhebber 4*

avatar van Zuiderpark
door allerlei samenloop van omstandigheden, heb ik deze 2 keer in de bioscoop gezien in drie dagen tijd.

Ik weet dat ik de film niet moet waarderen om het plot of de acteerprestaties, maar ik vond het echt bagger.

Special effects waren wel heel goed en de cameo van Shwarzeneggert was ook leuk gevonden, daarvoor nog 2/1/2 ster

avatar van Kijzer
Zojuist gekeken in de bios. Hij veel me tot mijn grote spijt tegen.
Veel te weinig diepgang zowel in het terminator verhaal als wel in het karakter van Markus Wright. John Connor is teveel hollywood. Niet de Christian Bale zoals ik hem graag zie. Ik vermoede dat hij zo'n film wel zou kunnen dragen maar ik denk dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt. Hij viel mij in elk geval heel erg tegen.
De special effects zijn wel erg goed en in overvloed. Als je daarvoor gaat is de film de moeite waard. Als je echter het verhaal achter T1, 2 en 3 verder wilt uitdiepen kun je beter deel 1 t.m 3 nog een keer gaan kijken. En waar is de humor gebleven? Die saaie one-liners laten eerder je broekspijpen omhoog krullen dan je mondhoeken.

een 2.0 (de special effects zijn wel ECHT goed)

Nomak
Zijn er ook T-1000's in de film?

Het kan toch niet zo zijn dat de T-1000 in Terminator 2 de enige is die ze ooit gemaakt hebben.