Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

avatar van Flipman
Jawaddedadde schreef:
Dit is natuurlijk speciaal zo gedaan om nog een Terminator 5 & 6 te maken. Stel dat het helemaal gedaan zou zijn met Skynet, wat dan? Persoonlijk mocht het van mij ook wel definitief gedaan zijn hoor, maar ja, als er één ding is wat je de jongens van hollywood niet moet leren dan is het uitmelken.
Maar natuurlijk, dat snap ik . Maar als ze dat zo graag willen, dan zouden ze het verhaal anders moeten vertellen. In deze film wordt the Resistance de mogelijkheid geboden om héél Skynet te vernietigen en die grijpen ze ook aan, ze slagen in hun missie. Alles zou plat moeten liggen, maar nee, slechts de slag is gewonnen, niet de oorlog. Waarom hebben ze er niet gewoon van gemaakt dat dit slechts een belangrijke basis van Skynet is, maar niet de mainframe? Want dat begrijp ik eruit, hoewel de oorlog toch doorgaat. Want als een verhaal goed verteld wordt, vind ik het niet erg dat er vervolgen komen. Maar verhaalsgewijs vind ik deze trilogie nu dus al tegenvallen.

Jawaddedadde schreef:
Daar heb je wel een punt. Karakteruitdieping is er niet echt bij, maar je kan niet alles in 115 minten proppen. Het is op de eerste plaats een actie-film waarin John Connor en Skynet centraal staan. Al de rest staat in functie van John Connor. Het stoorde me dus niet echt dat er de personages niet verder werden uitgewerkt.
Mij wel. John en Kate kennen we al. Wie zijn de anderen? Ik zou als kijker graag nader kennismaken, maar daar krijgen we hier de kans niet voor.

Jawaddedadde schreef:
Exact. De Terminators zien er geweldig uit!
Jaaaa, erg spectaculair ! Deze filmserie is wel weer leuk om te laten zien wat er hedendaags mogelijk is en in 1984 nog niet.

avatar van Nicholas123
Het blijft bijzonder om te zien hoe ontzettend serieus sommige kijkers de Terminator films bekijken. Men zoekt naar psychologische diepgang, een intelligent verhaal. Terminator is een heerlijke ouderwetse lompe actiefilm. Dat waren alle vorige delen ook gewoon, ja ook deel 1 en 2. Wat mij betreft een prima voortzetting van de serie, ook zonder Arnie.

avatar van Prudh
Het blijft bijzonder om te zien hoe ontzettend lakoniek sommige kijkers de Terminator films bekijken. Men zoekt nergens wat achter en zelfs bij het domme verhaal worden geen kanttekeningen geplaatst. Terminator Salvation is een veel te simpele popcornfilm. De vorige delen waren dat weliswaar ook op hun manier, maar die hadden tenminste nog hun charme. En een echte Terminator. Wat mij betreft een slechte voortzetting van de serie.

avatar van fappie
ach boeiuh.. dat deden we bij deel 2 toch ook.. kwas toen net zo jong:P.. dan let je toch ook niet op t verhaal.. toen vond ik het echt gweldig;)
mja ik ga er woensdag wssn aar toe.. wss zet ik mijn verstand toch wel op 0 dus..

avatar van Emiledj
Als ik jouw schrijftaal zie, dan vind ik het niet vreemd dat je niet op het verhaal let. Anyway: ze hadden moeten stoppen bij het vorige deel, in plaats van het geforceerd voort te zetten...

Ik pas...

avatar van Ajax&Litmanen1
Ze hadden moeten stoppen na deel 2 als je het over echte kwaliteit hebt, Maar goed, deel 3 was voor de liefhebber als ik best geinig, maar verre van bijzonder. Zal over een kleine 2 uur eens deel 4 aanschouwen! Hoop wel op meer dan alleen 2 uur actiescene na actiescene.

hollywood king
Albus Dumbledore schreef:

Dat is toch niet weinig?

dat is echt weining voor zo´n soort film

avatar van Nienke1981
Ik heb Terminator Salvation zaterdag in Scheveningen gezien en ik vond hem super! Ik heb het 2e en 3e deel van de reeks niet eens gezien, maar ik vond deze in ieder geval super spannend en mooi gemaakt. En voor de vrouwen die niet van actie houden: er zitten wel erg leuke mannen in deze film!

avatar van Materny
Nienke1981 schreef:

En voor de mannen die niet van actie houden ?

avatar van Emiledj
Hebben ze popcorn met een flesje pils erbij ...

avatar van acdc 16
ik vond dit persoonlijk het slechtste deel uit de serie want dat wat bijna op het laaste gebeurde dat stuk met arnold swazeneger dat sloeg nergens op hij leek bijna op de hulk het sloeg nergens op

avatar van Ajax&Litmanen1
Come with me, if you want to live!

Terminator Salvation, het langverwachte 4e deel van de erg mooie Terminator serie heb ik dan eindelijk gezien. Ik noem mezelf toch wel een aardige Terminator liefhebber als je het over deel 1 maar zeker over deel 2 hebt. Deel 2 is op Moviemeter dan ook al heel lange tijd mijn nummer 1. Deel 3 viel me tegen maar was toch nog best kijkbaar voor het vermaak. Gaat deel 4 met iets nieuws komen waardoor we weer het hoge niveau uit de 1e 2 films halen?

Nou, nee. Terminator Salvation is bijzonder vermakelijk geworden maar het voegt op zich geen nieuwe dingen toe. Het is wel bijzonder stoer om de totale oorlog tussen Skynet en de mensheid te zien. Deel 3 eindigde met de start van de oorlog en Salvation gaat daar verder op in. De hele sfeer in Salvation is erg goed. Ik had echt het gevoel een verwoeste planeet te zien die vol in oorlog was. Complete steden zijn verwoest, de sfeer is grauw met overal autowrakken en andere vernielde zaken en het continue uitkijken voor de vijand was goed weergegeven. Complimentje!

Op het gebied van special effects mag Salvation zich ook een echte topper noemen! Mensen, wat zag alles er geweldig uit! Zeker als je het zoals ik in de bioscoop ziet maakt dat zeker indruk. Het gevoel van totale oorlog komt prachtig over als je overal Terminators ziet, gigantische machines voorbij ziet vliegen en ook nog eens een tientallen meters hoge machine als vijand krijgt. Ik kreeg wel een beetje een flashback naar War of the Worlds met de Tri-Pods. Dit leek er wel op, zeker omdat ze ook mensen gevangen namen in de machines. De actiescene's zijn bijzonder intens weergegeven. Het is wel ietswat voorspelbaar met alle gevechten maar het was toch redelijk indrukwekkend. Zeker het 2e deel van de film toont bijzonder toffe momenten met actie, gevechten en explosies.

Gelukkig zijn de makers niet geheel vergeten dat het een Terminator film is. De film zit vol met kleine verwijzingen naar voorgaande delen dankzij bekende quotes, herinneringen en uiteraard een erg toffe cameo rol van Arnold Schwarzenegger. Ook al is het digitaal geplakt, die scene was wel super!
Wel spijtig vind ik dat de bekende Terminator tune weinig te horen was. Aan het begin even en helemaal op het eind bij de aftiteling. Wat is dat toch met makers die oude franchises nieuw leven in blazen? Ik had graag vaker die muziek gehoord. Bij de nieuwe James Bond films zit dat probleem ook al.

Maar ik liet al blijken dat Salvation niet het niveau haalt van het sublieme 2e deel. Daarvoor zijn de karakters niet boeiend genoeg uitgewerkt en mis ik toch de echte Terminator feeling. Terminator films zijn voor mij 2 enorme sterke Terminators die elkaar bestrijden met als doel vernieting vs bescherming. Dat krijg je nu dus niet meer. Het is veel grootschaliger geworden. Niet geheel verkeerd, maar voor de echte fan toch wel wat. Christian Bale speelt echt heel overtuigend maar niet elke rol is even best. Zo vond ik die neger (weet de naam even niet meer) in het verzet erg slecht gecast. Echt weer zon stereotype boos kijkende macho. Jammer. De rol van Marcus was wel weer aardig.
Verder bevat de film genoeg onlogische zaken (De gerepareerde auto en radio werden wel heel simpel gemaakt terwijl niemand het kon bv. De Skynet inval was ook wel er simplistisch.) en wordt de serie weer gerekt op het einde. In principe zou je de serie kunnen eindigen maar reken maar op Terminator 5 en 6. Al ben ik daar niet rouwig om hoor, want elk deel weet me nog te vermaken. Hopelijk dan wel weer met Arnold in de hoofdrol.

Toch heeft de film genoeg indruk gemaakt voor een ruime voldoende: 3.5*. Misschien na herziening over een tijd zelfs nog hoger...

I'll be back....

Ik denk dat een hoofdrol van Andie de films niet ten goede gaat komen. Ik bedoel het was in T1 al bekend dat John Conner een grote rol gaat spelen in de oorlog hoe kan je dan in godsnaam in de volgende delen Arnold de hoofdrol geven?

Pastichio Rocker
Omdat die films zich in het heden afspelen, terwijl Salvation en eventuele vervolgen in de toekomst zijn.

Super film!

Ik snap niet wat mensen lopen te zeuren over deze film joh?? En op het einde wordt er nadrukkelijk gezegt dat het GLOBALE netwerk van Skynet heel sterk is en dit slechts een onderdeel is, en dat daarom de oorlog nog niet gewonnen is Dus de mensen die discussieren over het feit dat dit niet duidelijk weergeven is, hebben het mis.... Ik ben geen echte Terminator fan, maar na deze film ga ik deel 2 zeker even opnieuw kijken.. Ik ben het eens dat de personages minimaal uitgewerkt zijn, maar ik vind juist de mysterie van 'owjah wie was dat ook alweer' etc. juist leuk.. Moet alles helemaal uitgekauwd worden dan?? Waarom ze zwanger is, waarom dit, waarom dat... Kom op zeg! Terminator heeft het altijd van ACTIE en een leuk VERHAAL moeten hebben.. Ik vind dit een uiters welkom vervolg.. Juist het feit dat je het als vervolg of prequel kunt zien vind ik super.. Dikke actie, special effects, toffe geluiden.. Een echte film om in de bios te zien.. Ik heb me geen sec. verveeld.. Dus eidreen diedit minder dan 4* geeft sanp ik niet dat ze hem unberhaubt bevooroordeeld zijn gaan kijken?? Als je niet van dit genre houd en zoekt naar extreme diepgang ga dan gewoon de green mile kijken ofzo.. Deze film voldoet naar mijn idee 100% aan wat je kan verwachten van een dergelijk vervolg op de drie terminators... en dat het uitgemolken wordt??? THANK GOD! Zo lang het maar goed gebeurt en dat is nu zeker het geval...

avatar van Flipman
Super film!

Hmmm... zoiets stond me heel vaag bij, sowieso blijkt dat achteraf ook wel weer uit al die cellen die Marcus krijgt te zien op dat beeldscherm, maar toch niet duidelijk genoeg, op die manier. Maar dat ligt misschien meer aan mij, dat kan .

wasitalladream schreef:
Ja, maar de karakters zijn bij het vertellen van een verhaal voor mij zeer belangrijk. Dat je weet over wie het precies gaat, dat je weet waarom je ze sympathiek vindt of niet. Misschien leren we ze beter kennen in de volgende delen, maar in eerste twee films kwam men wél met mooi uitgewerkte karakters op de proppen. Het is dus goed mogelijk, maar in dit deel gebeurt het niet. Jammer.

wasitalladream schreef:
Dat zeker ! Nu je het zegt, dat is bij deze film(s) inderdaad erg leuk.

wasitalladream schreef:
Klopt, dit is echt zo'n bios-film. Maar ik ben hem helemaal niet bevooroordeeld gaan kijken. Niet echt in ieder geval. Ik ben een liefhebber van de eerste twee Terminator-films. De derde is slechts vermakelijk, maar wel nodig om de brug te vormen naar dit deel. En ik geef toe, ik had die oorlog maar wat graag willen zien en die vindt in dit en de komende twee delen plaats.

Extreme diepgang? Nou, ik vind deze redelijk oppervlakkig in vergelijking met de voorgaande films in de franchise. Qua actie en spektakel voldoet ie zeker, maar qua plot, karakters en algehele uitwerking daarvan valt ie mij stiekem toch een beetje tegen. En minder dan vier? Ieder z'n meug . Ik zou graag willen weten hoe de mensheid Judgment Day heeft ervaren, daar dit de eerstvolgende film is die plaatsvindt nadat die daadwerkelijk begonnen is.

wasitalladream schreef:
Ik blijf (post-)apocalyptische verhalen altijd interessant vinden, dus ook ik ben best wel benieuwd waarmee ze nu gaan komen . Als de kwaliteit maar niet afneemt, want dat is met deze film mijns inziens al gebeurd.

P.S.: Verhoogd naar drie punten. Nu is de film van 3,61 op 3,62 is komen te staan .

avatar van fappie
Emiledj schreef:

Ik pas...

Pas jij maar lekker, met je kutopmerkingen. Misschien hadden ze inderdaad moeten stoppen na deel 2.. maar zet dat maar lekker bij de berichten van Terminator 2. Nu ze niet gestopt zijn wil ik ze best wel bekijken.Ik ben ook een groot Christian Bale fan. Misschien wordt deze trilogy ( die er gaat komen wss?) nog beter.
Ook vind ik het van lef getuigen als je het op je neemt om dit vervolg te maken. Probeer maar eens zo'n film te maken. De film is nog nauwelijks bekeken en velen kraken het af. Respect voor de regisseur daarom;).

Ik geef deze film de volle punten.
Ik kan me nog goed herinneren toen de crew werd bekent gemaakt van deze film dat veel de film al afkraakte om dat arnold geen hoofdrol speelde,maar denk wel ff na hij is nu gouveneur dan heeft die niet echt veel tijd om een film te gaan maken.

Maar verder ik moet hem nog zien maar de trailers vond ik al geweldig.

avatar van ohantje1
en heb je arnold al weer gezien ?
hij is niet meer zo fit en gespierd hoor

avatar van AGE-411
Terminator zonder Arnold is dan ook geen Terminator meer.

ohantje1 schreef:

en heb je arnold al weer gezien ?
hij is niet meer zo fit en gespierd hoor

ik zou het niet weten wanneer ik hem voor het laats gezien heb:P
hoe oud is hij nu eigenlijk weet iemand dat?

AGE-411 schreef:
Terminator zonder Arnold is dan ook geen Terminator meer.

ik zie in de terminator toch liever arnold met de hoofdrol dat geef ik toe
maar oke ik ben heel erg benieuwt

maar als je het heel erg volgt dan is toch die ''john connor'' de hoofdrol speler in alle delen als je het heel erg sirieus op pakt want uiteindelijk gaat het verhaal met hem verder en in de film zijn het toch meerdere robots die ''arnold'' zijn?

avatar van jumpstylemovie
Ik zag net een of andere Sneak. Kyle Reese kwam wel even voorbij maar is hij nu deels metaal?

avatar van Phoenix
Dat is niet Kyle Reese.

avatar van ohantje1
payrits schreef:

ik zou het niet weten wanneer ik hem voor het laats gezien heb:P
hoe oud is hij nu eigenlijk weet iemand dat?

arnold is 42 als ik het goed heb

hollywood king
je hebt het fout, hij is 61(30 juli wordt hij 62)

Teleurstellende vervolg waarbij weinig aandacht besteed is aan het verhaal en de karakters. Dat laatste is wellicht nog het meest storend; Connor is een saai figuur en de supporting cast (Kate Connor?) loopt er ook maar wat bij. Worthington heeft nog wel een acceptabele rol, verder zijn de karakters erg slecht uitgeschreven.
Het verhaal is één groot excuus om wat actiescenes achter elkaar te plakken en de climax is totaal niet boeiend. Eigenlijk gebeurt er de hele film niks.
De actiescenes zijn best spectaculair met name met de vrachtauto/ megarobot maar nooit spannend. Soms zijn de robots oppermachtig en soms zijn de gelijk aan de mens (vooal als Connor het met ze op neemt).

De Arnie cameo komt ten slotte ook geforceerd over, evenals de I'll be back quote van Connor.

arnold is 42 als ik het goed heb [/quote]

arnold 42?????

moehahahhahahha!

waar heb jij geleefd man?
moehahahhaha

oke in iedergeval bedankt mensen:)

avatar van Jawaddedadde
ZaKaRo schreef:

arnold 42?????

moehahahhahahha!

waar heb jij geleefd man?
moehahahhaha

Wow, rustig, hold your horses, neem een valiummeke.
Iedereen kan zich vergissen.