Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

fappie schreef:

Hm.. ik zeg het niet graag maar ik denk wel dat het eerder aan de film ligt dat er niet veel aan verdiend wordt

Niet veel aan verdiend word? Hallo, openingsweekend: dik 50 miljoen, dat is toch niet weinig?

avatar van SpooXxX
Ja hoor. Ik heb weer een goede film op mijn lijstje erbij.

Allereerst moet ik het hebben over de mooie fx. Het haalt niet het niveau van Transformers of Star Trek. Maar ik mag niet klagen. Af en toe zie je dat het nep is maar dat deert verder niet. De actie zit goed in elkaar. Veel spanning plus een hoog adrenaline gehalte.
Het verhaal zit zelfs wel een beetje goed in elkaar. Wat ik toch weer een pluspunt vond. Veel dingen worden duidelijk uit deel 1 & 2. Zoals bijvoorbeeld hoe J. Connor aan zijn litteken in het gezicht komt. Daarnaast vond ik het geweldig om te zien dat er echt veel verschillende 'machines' zijn.

Ik vond dat de sound fx overweldigend waren. Dat geeft een bepaalde boost aan de actie scenes. Echter is het geluid continu zo prominent aanwezig, dat het op een gegeven moment als rumourige irritatiefactor gaat optreden. Daarnaast vond ik dat er teveel dingen geinspireerd/geleend/gekopieerd/gepikt waren uit deel 1 en deel 2.

Tot slot wil ik nog bevestigen: "De geruchten zijn waar"

avatar van Ajax&Litmanen1
Kan je die laatste regel eens uitleggen?

avatar van apolicum
Ajax&Litmanen1 schreef:
Kan je die laatste regel eens uitleggen?

begint met een "A", eindigt op "rnie"

nu ga ik een tijdje niet meer op deze forum van Terminator Salvation komen, want ik wil graag eens verrast worden tijdens de film.

avatar van fappie
Albus Dumbledore schreef:

dat van mij was maar een reactie.. maar ik hoor hier om de dag dat de film weinig verdient... mja 50 miljoen is idd niet slecht:P

fappie schreef:

Inmiddels 65.3 miljoen.

avatar van Seifer
Creasy_Bear schreef:
Wat me opviel aan de trailer, is dat John Conner met een paar kogels een Terminator's hoofd doorboort. Terwijl de robots in de vorige films, niet door kogels gedeerd konden worden. Hmm voorspelt niks goeds.

In deze film zijn de Terminator nog niet zo sterk, ze zitten nog in de luiers zeg maar. In deel 5 en 6 zie je de Terminators vanzelf evolueren, om het zo maar te noemen.

hollywood king
Albus Dumbledore schreef:

Inmiddels 65.3 miljoen.

nog steeds weinig

hollywood king schreef:

nog steeds weinig

Dat is toch niet weinig?

Vermakelijke actiefilm in de stijl van Terminator. Heeft helaas niet de sfeer/spanning van deel 1 + 2. Ik was vooraf bang voor schokkende camerabeelden zoals in de laatste Bond. Dit bleef mij gelukkig bespaard. 3* voor deze aardige actiefilm.

avatar van yacoub
Geweldige film, vooral eerste helft! mooie actieshots. verhaal lijn is ook goed, alleen het einde vindt ik toch jammer, ze proberen het teveel te laten eindigen zodat we nog een film verwachten, ik had een spetterend einde verwacht.

Maar zeker de moeite waar!!

1e: Terminator 2
2e: Terminator 4
3e: Terminator 1
4e: Terminator 3

(welke delen het beste zijn op volgorde)

Dit beter dan 1 ? Ik dacht het niet

avatar van mcdaktari
ECHT NIET NEE

avatar van ddragon1690
Geweldige film !!! zo nu en dan gebeuren er wel dingen die niet helemaal kloppen maar de rest van de film maakt dat helemaal goed. plus dat de arnie scene echt epic was

avatar van Seifer
Jammer dat het niet dezelfde regisseur is als bij deel 1 en 2.

avatar van Flipman
Gisteravond zag ik de film in de bios en dat was me een flinke tegenvaller. Gave nieuwe terminators en spectaculaire actie en ook de compleet verwoeste wereld maakte een aanzienlijke indruk. Alleen vroeg ik me af waar de film in Godsnaam heenging.

Ik bedoel; vlak voor de credits heb je een gevoel van afsluiting; Skynet is eindelijk vernietigd. Toch is alleen de 'slag gewonnen maar wordt de oorlog door', wat ik enorm raar vond. Ik leefde namelijk in de veronderstelling dat the Resistance Skynet naar de gallemiezen geblazen had, waartegen moet er dan nog oorlog gevoerd worden?? Blijkbaar heeft Skynet nog back-up computers, maar daarover heb ik dan helemaal niks vernomen in de film. Daardoor had ik helemaal geen gevoel bij het einde; niet van afsluiting, maar wat er dan daarna nog zou moeten komen vond ik ook maar vaag.

Dan zijn er de karakters die diepte missen. Ik zou wel graag willen weten hoe zij de nucleaire oorlog hebben overleefd. Blaire heeft blijkbaar teveel vertrouwen in machines -mist al jaren haar iPod en laptop en geeft Marcus daarom het voordeel van de twijfel, Barnes is een soldaat die z'n broer mist en het enige wat Kate doet is zich zorgenmaken om John. Oh ja, en zwanger zijn. Oftewel, de focus ligt veel te zwaar op John en Marcus.

Toch leuk om ook de originele T-800 terug te zien; zonder is het gewoon geen Terminator-film meer.

avatar van Ajax&Litmanen1
Morgenavond ga ik naar Terminator Salvation toe. Ik ben echt zo benieuwd! Ik verwacht geen wereldwonder maar hoop wel dat de film meer bevat dan een pak actiescene's aan elkaar geplakt. Als ik dat wil zien dan stop ik Quantum of Solace er nog wel eens in.

avatar van Flipman
Nou, ik vind eerlijk gezegd dat Quantum of Solace meer verhaal heeft dan deze film, maar ik hoop voor je dat je dat met me oneens zal zijn .

Meer verhaal in Q of S?
Shit, nu heb je me depressief gemaakt...

avatar van Nicholas123
Erg sterke voortzetting van het Terminator Universum. Typische ouderwetse actiefilm met de technologie van nu. Leuke knipoogjes naar vorige delen, die gelukkig maar van korte duur zijn. Ik snap die negatieve kritiek dan ook niet zo. Tuurlijk het had emotioneel allemaal wat dieper uitgewerkt kunnen worden, maar eerlijk gezegd ben ik daarvoor niet naar de bioscoop gegaan. Terminator films moeten actie bieden en dit bood het uitstekend. Uitstekende terminator film. 4*

avatar van Djarune
Actie is geweldig mooie uitgevoerd. CGI is prachtig weergeven. Het verhaal is wat zwak, maar dat was niet het vervelende aspect. De uitvoerig van het verhaal was dramatisch! En dan heb ik het vooral over het laatste kwartier met als toppunt de voiceover die het gaat hebben over het verschil tussen mens en machine. Echt heel slecht! Vind het jammer. Zo'n voiceover werkt in heel veel goede films, maar nu willen ze in Hollywood in iedere film emoties opwekken die er niet zijn. Iets wat ik bij Watchmen en Knowing ook al had. Uiteindelijk een redelijke film voor de actie, maar helaas minder dan de vorige 3.

waar hebben jullie die films dan allemaal gezien..
3 juni komt hij uit en iedereen heeft hem al gezien .. weer van die pers voorstellingen of neit??

avatar van Nicholas
"If we stay the course, we are dead...we are all dead!"

Wat een beroerde one-liner zeg.

Geen film die ik in de bioscoop ga zien, ben niet zo'n fan van de Terminator franchise. Bale vind ik overigens wel een goede acteur.

Masterkeeltie schreef:
waar hebben jullie die films dan allemaal gezien..

Volgens mij draait hij al in de voorpremiere, dus vandaar.

avatar van Drs. DAJA
Zie je in deze film niet in een emotionele scene ergens op de achtergrond een mannetje aan een lamp prutsen?

avatar van AGE-411
Speelt Arnie hier in mee?

avatar van JacoBaco
Een soort van.

avatar van andrehoek
Ben zelf best een fan geworden van de Sara Conner Chronicles, maar helaas is de serie gestopt en is er nog weinig hoop op nieuwe afleveringen. Dan maar de film....
Het verhaal valt enorm tegen. Er zitten wel nieuwe dingetjes in, maar het laatste half uur is lachwekkend. De actie is best in orde en de special effects zijn dat ook, maar in vergelijkiing met de serie of met de andere Terminators is dit met stip de minste.
Waar komen al die acteurtjes vandaan? Was bij Christian Bale het geld op? Het lijkt wel of ze bij een uitzendbureau vandaan komen.
Meest storend vond ik dat de Terminators alleen maar gooien of duwen. Het leek wel toekomst worstelen. Het zijn Terminators die rukken de kop van je romp.
Conclusie: te netjes, te lief, te Amerikaans plus nog eens dat zogenaamde feelgoed einde... Erg jammer.

avatar van Jawaddedadde
Gisteren in avantpremière gezien en is me zeer goed meegevallen.
Er zitten een aantal zeer spectaculaire actie-scènes in (de beginscène, het verwoeste L.A. en de terminator, de scène aan het verlaten tankstation met die hele grote machine, enz...), de special effects zijn top en Bale doet zijn ding als John Connor op een, wat mij betreft, overtuigende manier.

Ook leuk dat de makers er een aantal knipogen naar de eerdere terminatorfilms hebben ingestoken (I'll be back, de stem van Linda Hamilton (Sara Connor), het deuntje dat in de 2e Terminator film wordt gebruikt wanneer kleine John Connor met z'n brommertje rijdt, en als klap op de vuurpijl, good old Schwarzie)

Flipman schreef:

Dit is natuurlijk speciaal zo gedaan om nog een Terminator 5 & 6 te maken. Stel dat het helemaal gedaan zou zijn met Skynet, wat dan? Persoonlijk mocht het van mij ook wel definitief gedaan zijn hoor, maar ja, als er één ding is wat je de jongens van hollywood niet moet leren dan is het uitmelken.

Flipman schreef:

Daar heb je wel een punt. Karakteruitdieping is er niet echt bij, maar je kan niet alles in 115 minten proppen. Het is op de eerste plaats een actie-film waarin John Connor en Skynet centraal staan. Al de rest staat in functie van John Connor. Het stoorde me dus niet echt dat er de personages niet verder werden uitgewerkt.

Flipman schreef:

Exact. De Terminators zien er geweldig uit!