Genre: Drama / Horror
Speelduur: 99 minuten
Oorsprong:
Frankrijk / Canada
Geregisseerd door: Pascal Laugier
Met onder meer: Morjana Alaoui, Mylène Jampanoï en Catherine Bégin
IMDb beoordeling:
7,0 (118.758)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 11 december 2008
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Martyrs
"They haven't finished being alive."
Frankrijk, begin jaren ’70. Als de 10-jarige Lucie na maanden spoorloos verdwenen te zijn geweest wordt teruggevonden, zit haar lichaam onder de wonden. Er is echter geen spoor van seksueel misbruik; waarom ze werd ontvoerd en door wie, is een raadsel. Vijftien jaar later, en geholpen door haar vriendin Anna, zoekt Lucie genoegdoening...
Externe links
Acteurs en actrices
Anna Assaoui
Lucie Jurin
Mademoiselle
Father
Mother
Marie
Antoine
Étienne
Young Lucie
Young Anna
Video's en trailers
Reviews & comments
pascal83
-
- 2736 berichten
- 2480 stemmen
Martrys en Irreversible zijn beide eurotrashfilmpjes die een slechte invloed hebben op leeskwaliteiten.
Goed dat het gezegd wordt. Op de brandstapel met de makers van deze abjecte producten!
mikey
-
- 28995 berichten
- 5145 stemmen
Dat iets 'abject' is, vind ik niet per definitie erg. Maar er wordt gedaan (en dat schreeuwt de film(s) ook van de daken hoor) alsof dit product een bepaald doel dient of zo.. dat maakt het voor mij inderdaad abject. Dat is ook mijn definitie voor eurotrash.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4086 stemmen
Eigenlijk tegen allebei. Schindler's List kun je volgens mij niet als voorbeeld nemen, SL behoort tot een totaal ander filmgenre, is bovendien ook grotendeels op feiten gebaseerd, terwijl Martyrs puur fictie is. Een vergelijking die beter volstaat is met de film "Irréversible" die ook fictie is en bovendien ook zeer chockerend overkomt, hoewel het chockeren net zoals bij Martyrs niet direkt het hoofddoel is.
Je snapt ook helemaal niet wat A&L bedoelt begrijp ik al uit deze reactie. A&L heeft nergens deze film vergeleken met Schindler's List. Hij gaf alleen maar aan dat een film niet "leuk" hoeft te zijn om het goed te vinden. Films hoeven je niet altijd te entertainen, bijvoorbeeld een Schindler's List. Een film over een onderwerp dat eigenlijk totaal niet leuk is, maar toch erg goed en indrukwekkend is. Begrijpend lezen zou ik het noemen 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Hehe, eindelijk iemand die toch nog zelfstandig na kan denken 
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4086 stemmen
Wat is inteliegende nou weer dan? Wie vind je leugenaars dan?
Films als Schindlers List kijk je ook niet voor de fun en omdat het zo leuk om te zien is, maar daarom kan een film nog wel een absoluut meesterwerk zijn.
Als je in deze zin een vergelijking ziet met Martyrs ben je rijp voor het gesticht.
mikey
-
- 28995 berichten
- 5145 stemmen
robert: Schindlers list wordt toch genoemd in dit topic? Daarnaast er staat toch het woord ook in die zien?
Zullen we ophouden met discussies voeren over 'discussies voeren'? Die zijn altijd al een tikkeltje bedenkelijk.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4086 stemmen
Ja puur als voorbeeld dat er zoveel films zijn die je niet kijkt voor de "fun". Niet alle films hebben als doel om je te entertainen. SL was als voorbeeldje gegeven, het had net zo goed een andere film kunnen zijn die A&L als voorbeeld had gegeven daar. Enige overeekomst die deze 2 films hebben is dat de films niet gemaakt zijn om te entertainen, maar om andere redenen. Of je de beide films goed vindt of niet is een ander verhaal.
Verder heb je gelijk, dit is een non-discussie. Liever inhoudelijk over Martyrs praten 
mikey
-
- 28995 berichten
- 5145 stemmen
Liever inhoudelijk over Martyrs praten
Inhoudelijk gezien is deze film 0,0 vergeleken met SL.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Inhoudelijk gezien is deze film 0,0 vergeleken met SL.
"Martyrs" is een meesterwerk. SL een middelmatige film. 
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4086 stemmen
Hmm, ik vond het einde ook niet mijn favoriete gedeelte van de film. Iets te veel religieus geneuzel, iets wat ik eigenlijk niet zoek in een horror/martelfilm(en eigenlijk iets wat ik uberhaupt in geen enkele film zoek.).
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5835 stemmen
Inderdaad een van de naarste films die ik ooit heb mogen zien. Zit wat mij betreft in de top 10 van naarste films ooit tussen films als Salo, Cannibal Holocaust en Irreversible. Het gaat daarbij helemaal niet (alleen) om de beelden. Ben ook wel wat gewend. Het gaat om de geest van de film (lekker vaag). Het is altijd gemakkelijk om heel stoer te zeggen dat je niet geschokt bent of zo, als je afstandelijk of met vrienden of op klaarlichte dag op je PC de film kijkt. Als je serieus naar de film kijkt en je probeert in te leven (moet je bij elke film een klein beetje je best voor doen vind ik), kan ik me niet voorstellen dat dit je weinig doet.
Zal dat vage proberen uit te leggen door allereerst maar even te zeggen dat de manier waarop het verhaal verteld wordt, hoewel niet meer dan een trucje, heel effectief is. Het eerste deel staat volledig in het teken van de gevolgen van zo'n martelaarschap. Je ziet de wraak, de demonen en het trauma aangevuld door wat vluchtige flashbacks. En deze al vrij pijnlijke scènes maken duidelijk hoe verschrikkelijk het moet zijn als je zoiets meemaakt. Het laatste deel is daardoor nog heftiger en komt nog veel beter uit de verf. Ik werd er (waarschijnlijk hierdoor) in meegezogen. Ik hoopte vurig dat ze zou ontsnappen, dat het afgelopen zou zijn en op een gegeven moment maar gewoon dat ze zou sterven. Het laatste half uur is zeer beklemmend en deze film is echt meer dan het stukje exploitatie cinema dat bijvoorbeeld Hostel (sorry, kom er niet onderuit) is.
Het is een nare, maar ook gevoelige film. Het feit dat dit soort dingen echt gebeuren (hoewel misschien niet identiek zoals hier), maakt het een film met een nasmaak. Stel je het meeste erge voor dat je kunt overkomen en je hebt deze film en de regisseur laat het op indrukkwekkende wijze heel dichtbij komen. Het haast religieuze eind vond ik niet helemaal uit de verf komen en eigenlijk het enige dat een beetje ongeloofwaardig was (de rest had ten goede van die geloofwaardigheid een zeer hoge mate van realisme), maar was tegelijk ook wel weer interessant en creepy.
De ene 4 sterren beoordeling is de andere niet bij mij. Zal wat vaker aangegeven hoe hoog ie komt in mijn top 1000 (stelde er pas voor de lol een op). Deze staat zeker bij de eerste 300. En dat staat gelijk aan heel indrukwekkende cinema.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad een van de naarste films die ik ooit heb mogen zien. Zit wat mij betreft in de top 10 van naarste films ooit tussen films als Salo, Cannibal Holocaust en Irreversible.
.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5835 stemmen
Die staat hoog op mijn to see lijst. Ik wacht denk ik even een paar maanden op een dvd uitgave In de bios hoef ik hem niet zo nodig te zien. 
Animosh
-
- 4665 berichten
- 539 stemmen
De film had veel harder gemoeten. Rauwer, gruwelijker, indrukwekkender.
Voornamelijk het eerste gedeelte van de film was ontzettend duf. Het verloop van het verhaal leek veelal op fundamentele onlogica te zijn gebaseerd - wie verblijft er nu vrijwillig in een huis waar zij zojuist een massamoord heeft gepleegd of gedetecteerd; wie gaat er nu een dutje doen na recentelijk een psychisch hoogstwaarschijnlijk ernstig gestoord individu te hebben bevrijd (in plaats van de politie in te lichten); en wie bergt in 's hemelsnaam een martelkelder in zijn eigen huis op, die - zo blijkt - ontzettend gemakkelijk kan worden ontdekt? Daarnaast bleek de kamer gedurende het tweede segment van de film niet eens volledig geluidsdicht te zijn: de breedgeschouderde man hoorde zijn echtgenote immers schreeuwen terwijl hij op de begane grond verbleef. Vreemd - (wat me binnenin films als Saw weinig kan schelen, maar waaraan ik mij in de meer ernstige horrorfilm serieus kan ergeren) en de vorm was, hoewel (zeker rondom het camerawerk) bovengemiddeld, vrij gewoontjes. Geen enkel shot imponeerde en de muziek was ontzettend clichématig.
Het tweede gedeelte was beter; maar sterk? Neen. De martelingen waren veel softer dan verwacht en werden mijns inziens veel te behapbaar in beeld gebracht middels het hanteren van een behoorlijk snelle montage en vreselijk korte scènes: voordat je de ogen weg kon draaien was de "vervelende" scène alweer voorbij. Sowieso duurt de algehele martelperiode véél te kort. Goddank wordt dit gedeelte echter gekenmerkt door sterkere muziek (zijnde subtiele dark ambient of simpelweg stilte - enkele simpele deuntjes daargelaten, die de ruwe, kille sfeer volkomen afbreken), een gebrek aan belachelijke ontwikkelingen binnen het plot en een veel boeiendere materie, waardoor ik me er vrij goed mee heb kunnen vermaken. Maar nare emoties? Die ontbraken.
En het open einde? Het komt de (mysterieuze sfeer van de) film zeker ten goede, maar veel neigingen om er in het wilde weg over te gaan speculeren heb ik niet. Zelf leidde ik uit enkele van de laatste woorden van de leidster ten eerste af dat Anna inderdaad het 'hiernamaals' heeft gezien (Il y a donc quelqu'un chose? - Bien-sûr, Etienne) en ten tweede dat het besef van zijn inhoud het huidige leven verwoest, waardoor je beter kun twijfelen, maar moest ik er grandioos naast zitten, dan zou ik er geenszins wakker van liggen.
Ik vond de film alleszins best vermakelijk, maar de verwachte gruwel bleef helaas uit. 3*
ralfsjam
-
- 2144 berichten
- 1345 stemmen
nogmaals gekeken vanavond, en het blijft aangrijpend. 1 van de betere horror's ooit in mijn ogen, waar menig sterke maag van om zal draaien.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5835 stemmen
Ik vond de film alleszins best vermakelijk, maar de verwachte gruwel bleef helaas uit. 3*
Vind dat je nogal wat onzin verkondigt in je post, maar licht dit er maar even uit. Als je een film wil met alleen maar gore beelden, kan het altijd nog wel erger. Ik vond juist de geest van de film bijdragen aan een ontzettend heftige impact. Dit komt op mij een beetje over als stoere jongens gedrag waarin je nog wel films weet waar nog expliciter lichaamsdelen worden geamputeerd. Het gaat niet alleen om de emmers bloed...
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Vind de post van Animosh geenzins onzin.. hij heeft zelfs goed nagedacht over de aspecten in de film, zoals het einde. Het probleem is natuurlijk dat deze film zichzelf aanvankelijk nogal presenteert als zijnde een brute en directe slachtpartij, dit valt vervolgens nogal tegen.. ook de gesuggereerde martel ellende die dat meisje heeft ondergaan worden daarmee nogal hoog opgeklopt. Als je die martelingen dan vervolgens ziet zit je ook nogal met een gevoel van "oh, was dat nou alles?". De film weet iets te suggereren en maakt dat nergens waar. Ik vind dat geen geval van stoere jongetjes gedrag, maar eerder van een hoop op een fikse beuk in je gezicht, terwijl je uiteindelijk naar een gestyleerde streling over je wang zit te kijken. Helemaal mee eens dus.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Wanneer heet Martyrs zich ooit gepresenteerd als een brute slachtpartij? Nooit heb ik voor de film gezien te hebben een stuk gelezen waarin dit werd gesuggereerd. In principe ook geen aspect dat een stomp in het gezicht garandeert. Er zijn meerdere manieren om dat effect te bewerkstelligen en Martyrs faalt daar absoluut niet in.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5835 stemmen
Dan is er dus iets mis met je verwachtingspatroon, waarbij het me verder niet zoveel interesseert hoe deze film zich zou presenteren. Ik heb daar weinig van mee gekregen. Heeft de film (de makers) zich zo gepresenteerd of hebben bijvoorbeeld internetgebruikers dit nadien gedaan? Gruwel bestaat niet alleen uit het optellen van een aantal al dan niet gruwelijke beelden. Het gaat om de totale filmbeleving. Als je alleen afstandelijk naar het scherm kijkt om eens flink geschokt te worden, zal er in de film geschiedenis best wel een film te vinden zijn die heftiger was. Ik vind opmerkingen als de martelscenes waren te soft en het duurde te kort en het was duf echt onbegrijpelijk. Sterker; je bent dan echt met verkeerde intenties aan de film begonnen. Bij vermakelijk onzin als Braindead wil je zoveel mogelijk bloed en gore zien. Als je dat bij deze film ook wenst zit je, inderdaad, niet goed. Je plast nogal naast de kwestie met opmerking als 'bwah, ik heb dat toevallig al veel erger gezien'! Mijn primaire reactie is dan; 'stoer hoor'. Niet zo vreemd toch? Het gaat hier om de opbouw van de martelingen die steeds erger worden. Als je het verder niet zo erg vindt om levend gevild te worden, zal dit wel net een vakantie voor je zijn geweest, ja.
Verder vind ik de post van Amimosh er een die bij mij overkomt als wie zoekt zal wel vinden. De dingen die onlogisch zouden zijn, zijn echt volstrekt logisch en uit te leggen (het is echt ronduit gezeur). Verder is er dan natuurlijk niets goed aan de film (geen idee wat er cliche zou moeten zijn aan de muziek, maar een krachtterm als cliche, doet het vaak goed bij het afbranden van een film). Maar als je dit een gestileerde streling over je wang vindt, vind ik jou heel stoer. Hoorde ik jou nou zeggen dat je Marathon Man erger vindt?
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Wanneer heet Martyrs zich ooit gepresenteerd als een brute slachtpartij? Nooit heb ik voor de film gezien te hebben een stuk gelezen waarin dit werd gesuggereerd. In principe ook geen aspect dat een stomp in het gezicht garandeert. Er zijn meerdere manieren om dat effect te bewerkstelligen en Martyrs faalt daar absoluut niet in.
Faalt daar opzichtig in zul je bedoelen.. en het begin met dat meisje wat wegrent uit dat martelhuis in zwart/wit aansluitend met dat hele gezin wat even achteloos met een dubbelloops geweer wordt weggeknald en vervolgens nog wat zelfmutilatie die wat onfris is suggereert een aanloop naar iets enorms wat er is gebeurt met haar en ook een vrij grimmige verhaling.. en dan krijg je een slome kerel die af en toe wat tikken uitdeelt en dan weer de trap opgaat een paar keer achter elkaar.. is dat nu waardoor je iemand zo hebt verneukt? Is dat nu de abyss? Gewoon een anticlimax als je het mij vraagt.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5835 stemmen
Storend dat je altijd op die delen van een post reageert die jou uitkomen. Waarom geef je geen antwoord op zijn eerste vraag, je herhaalt nu eigenlijk alleen je primaire standpunt dat het niet heftig genoeg was.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Als je dat bij deze film ook wenst zit je, inderdaad, niet goed. Je plast nogal naast de kwestie met opmerking als 'bwah, ik heb dat toevallig al veel erger gezien'! Mijn primaire reactie is dan; 'stoer hoor'. Niet zo vreemd toch?
Verder vind ik de post van Amimosh er een die bij mij overkomt als wie zoekt zal wel vinden. De dingen die onlogisch zouden zijn, zijn echt volstrekt logisch en uit te leggen (het is echt ronduit gezeur). Verder is er dan natuurlijk niets goed aan de film (geen idee wat er cliche zou moeten zijn aan de muziek, maar een krachtterm als cliche, doet het vaak goed bij het afbranden van een film). Maar als je dit een gestileerde streling over je wang vindt, vind ik jou heel stoer. Hoorde ik jou nou zeggen dat je Marathon Man erger vindt?
Blablablabla
Ik zie Animosh nergens beweren "ik heb dit toevallig al veel erger gezien", dat maak je er zelf van 
Ik vind het wel degelijk soft worden aan het einde.. anderen hier kennelijk ook, misschien moet jij eens wat aan je filmbeleving gaan doen ipv de tekortkomingen bij anderen zoeken...
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Storend dat je altijd op die delen van een post reageert die jou uitkomen. Waarom geef je geen antwoord op zijn eerste vraag, je herhaalt nu eigenlijk alleen je primaire standpunt dat het niet heftig genoeg was.
Je lult echt maar wat he?
Ik reageer op zijn geheel vraag en quote die ook.. mijn antwoord is dan ook langer dan zijn vraag
En het eerste deel is expliciet beantwoord hiermee inclusief drie spoilers (dat zijn die kleine lettertjes).
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Ik vind het wel degelijk soft worden aan het einde.. anderen hier kennelijk ook, misschien moet jij eens wat aan je filmbeleving gaan doen ipv de tekortkomingen bij anderen zoeken...
Als jij het aan het einde soft vindt worden, ligt dat aan je eigen filmbeleving. Voor mij persoonlijk is het één van de hardste momenten cinema die ik ooit heb gezien.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Je hebt niet gereageerd op de vraag waar er gesuggereerd wordt dat Martyrs een brute slachtpartij moest voorstellen. Je hele repliek is nog steeds een antwoord op een dergelijk verwachtingspatroon en die is gewoon fout. Martyrs is geen horrorfilm, waar je duidelijk op hebt zitten wachten als ik je berichten zo lees.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Als jij het aan het einde soft vindt worden, ligt dat aan je eigen filmbeleving. Voor mij persoonlijk is het één van de hardste momenten cinema die ik ooit heb gezien.
Daarmee geef je dus precies mijn punt weer: je kan niet iemand bekritiseren op zijn filmbeleving (iets met smaak enzo). Je kan hoogstens weergeven dat het voor jou persoonlijk wel effectief was. Soit! Prima, heb ik vrede mee hoor.
Maar om iedereen die hier ook maar een beetje kritiek uit te betichten van stoere jongens gedrag, terwijl ze duidelijk beargumenteerd aangeven waar ze de schoen vonden wringen getuigd van een soort elitair filmgedrag waarbij je de plaat voor je kop intact moet houden kennelijk.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5835 stemmen
Orbit, zak er maar in. Snel aanvullingen doen op een eerdere post, sterke quotes als blablabla, populair gebruik van smileys om te verhullen dat je zelf maar wat lult, om de hete brei heen draaien, beperkt antwoorden op delen van post die jou uitkomen (je geeft helemaal geen antwoord), in herhaling vallen.... Als je geen discussie wilt, ga er dan ook niet een aan. Je kunt alleen ruziezoeken geloof ik. Bekijk het maar. Ben verder wel benieuwd hoe lang jij het uithoudt in een dergelijke martelkelder. Stoer ventje.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Je hebt niet gereageerd op de vraag waar er gesuggereerd wordt dat Martyrs een brute slachtpartij moest voorstellen. Je hele repliek is nog steeds een antwoord op een dergelijk verwachtingspatroon en die is gewoon fout. Martyrs is geen horrorfilm, waar je duidelijk op hebt zitten wachten als ik je berichten zo lees.
Ik heb daar dus wel op gereageerd, beter lezen. Ik geef met mijn spoilers precies aan hoe de tamtam wordt opgeklopt aan het begin en vervolgens als een lullig ballonetje leegloopt. Ik ben ook nog steeds het meest gecharmeerd van het eerste uur zoals je zult begrijpen.
Verder heb ik op een soort van diepgaande psychische gruwel gewacht.. iets bijna onnoemelijks en onuitspreekbaars. Iets dat een blijvende indruk achterlaat en inderdaad als een beuk in je gezicht aankomt, zoals ik dat bij andere films wel heb ervaren. Dat had niet eens met emmers bloed kunnen worden gedaan, maar eerder met effectieve beelden, ook de suggestie van iets naargeestigs kan al enorm veel indruk maken. Dat viel dus gewoon tegen bij het tweede deel van de film. Ik vond het recht-toe recht-aan en qua psychologische gruwel was er ook niets inventiefs bedacht om de kijker met die dreun te laten zitten. Iets zoals bijvoorbeeld in Irreversible is te zien in de verkrachting ofzo.. die je amper wilt uitzitten. Dat is pas effectief gebleken.
Gerelateerd nieuws

Vijf goede horrorfilms zonder paranormale aspecten

Vijf van de beste meest verontrustende films ooit gemaakt

De beste Franse films per genre, volgens MovieMeter

Angstaanjagende horrorfilms uit vijf verschillende landen
Bekijk ook

Threads
Drama, 1984
58 reacties

Ang-ma-reul Bo-at-da
Misdaad / Thriller, 2010
304 reacties

East of Eden
Drama, 1955
69 reacties

À l'Intérieur
Horror / Thriller, 2007
1.292 reacties

Låt den Rätte Komma In
Drama / Horror, 2008
732 reacties

Seul contre Tous
Drama / Thriller, 1998
274 reacties
Gerelateerde tags
kindermishandelingsufferingwraaktorture chambermartelencrueltybody horrormisbruiknew french extremismblood on bodydevastating
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.






