Star Trek (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met Chris Pine, Zachary Quinto en Eric Bana

James Tiberius Kirk is een ontzettende wildebras, maar blijkt ook een enorm getalenteerd ruimtevaarder te zijn, wanneer hij zich laat overhalen om een opleiding aan de Starfleet Academy te volgen. Bij het afleggen van zijn examen krijgt Kirk het aan de stok met zijn hyperintelligente collega Spock. De onbesuisde roekeloze Kirk en de berekenende kalme Spock zijn dan ook absolute tegenpolen. Naarmate de mannen elkaar beter leren kennen groeit echter de onderlinge waardering en dat is maar goed ook: als zij met het revolutionair futuristische ruimteschip USS Enterprise aan een zware en levensgevaarlijke reis beginnen moeten alle neuzen en ook alle oren, spits of niet, dezelfde kant op wijzen om de missie te laten slagen...

avatar van Koerok
Ik ben erg benieuwd, ga 'm vanavond bekijken!

avatar van angus
prut film!!

avatar van dumble
heb zelf nooit echt star trek gekeken maar wist het verhaal erachter wel globaal.. al is dit niet nodig als je deze film wil gaat kijken.. ik vond deze film zeker wel wat hebben en het is geen prut film^..
het verhaal erachter is alleen wat 'simpel', dat is wel jammer..

Over concurrentie praten tussen star trek & star wars slaat natuurlijk nergens op.. het gaat hier om films.. Of gaan julie mij vertellen dat star wars minder winst had gemaakt als star trek niet was gemaakt?? nee.. dacht het ook niet..

avatar van james_cameron
Zeer onderhoudende, energieke 'reboot' van de franchise. Het verhaal is soms wat verwarrend, maar de leuke personages, de superieure special effects en het hoge tempo maken er een echt feest van. Pine en Quinto zijn uitstekend in de hoofdrollen. Natuurlijk helpt het wanneer je enigzins bekend bent met de eerdere films, maar dit is zeer zeker niet slechts bedoeld voor die hard trekkies. De juiste manier om een wegkwijnende reeks nieuw leven in te blazen.

avatar van Nephilim
Aardige scifi blockbuster maar dit is alles behalve wat Star Trek is.
Ja de grapjes zijn leuk en de actie en beelden zijn tof maar verder...

Typische blockbuster. Veel mooie plaatjes en weinig inhoud.

Zelfs Deep Space 9 was interessanter dan dit. En die serie speelde zich af op een fucking ruimte station.

avatar van Nephilim
SpooXxX schreef:
JJ flikt `t hem weer. Wat een goede film.

Vind je? Cloverfield was kut en dit was entertaining maar ook geen hoogstaand werkje.

avatar van Vinokourov
Tsja, nooit een liefhebber geweest van Star Trek. Geef mij maar een al dan niet zich serieus nemende SF-film die zich in de nabije toekomst afspeelt. Films als deze doen me niets en zeker als de meeste karakters irritante broekies zijn. Ik ben er nog niet uit wie ik het sufst vond: de saaie Spock, de puisterige belhamel Kirk of die stereotiepe excuus-Rus. Sfx zagen er oke uit.

avatar van Sasja
jammer, ik had wel wat beters verwacht van JJ Abrams. Zeker na Lost, Cloverfield en MI3.
Maar nee ik mijn ogen vond ik dit een tegenvaller, actie begon goed in het begin maar daarna gebeurde er en lange tijd weinig waardoor de rest van de film me ook niet kon schelen.

avatar van Bramha Bull
ik ben absoluut geen star trek fan, maar dit vondt ik een heerljke film.
goed en snel verhaal, gave special effects en goed acteerwerk.

Vandaag gezien! Vond hem iig mooier dan de star trek tv soap en ook helemaal geen star trek fan. Het is zoals ik had verwacht.

star trek zal echt nooit mijn ding worden, vrees ik. een 2

avatar van tal1b
star trek noooit een aflevering/serie compleet gevolgd, echter de film is erg goed. Zeker de moeite waard!!

smeuye112
Als je de serie helemaal loshaald van de film is deze film echt geweldig. Spannend op de goede momenten en eindelijk niet zo'n film waar zo'n stom wij*f de heleboel verdraaid omdat ze niks zelf kan....

kortgezegt; Goed voor volgers en niet-volgers van de oude tv serie.

De orginele serie was top ik heb ze allemaal al vele malen gezien en ben bezit van de seizoenen 1,2 en 3. Ik vind het toch wel een pro als je al in bezit bent van enige info omtrend deze film.

avatar van witboek
Wat een blokbuster moest zijn is uitgedraaid tot een flop. Zwaar teleurgesteld in deze film. De andere films van star trek zijn stukken beter. Qua visueel is deze mooi, maar dat is het dan. De personages konden mij niet overtuigen. Ik vind dat ze niet rijp genoeg zijn om zo'n rol te spelen, zo zie je dat het allemaal om het geld draait. Omdat het zo'n lang geleden is misbruiken ze de naar star trek, om veel mensen naar de cinema te lokken. Personages zijn veel teveel gefotoshopt of hebben teveel botox in hun gezicht.

Aan de ander kant kan je een groot pak chips op je schoot leggen met een liter cola, lichten dimmen en maar kijken zonder teveel je hersenen te pijnigen. Veel kijk plezier.

avatar van mario_arnhem
Net op mijn thuis bios gezien super beeld en geluid
toch leuk gemaakt...

avatar van Leland Palmer
Prachtig visueel spektakel van J.J. Abrams. Kwa special-effects één van de sterkste films tot nu toe gemaakt naar mijn mening, geweldig. Het verhaal kon ik soms niet helemaal volgen, maar who cares, dit is gewoon genieten geblazen.

Heerlijke actie, leuke humor, aardige personages, vooral Chris Pine was verassend leuk. Daarnaast waren kleine rolletjes van Simon Pegg en John Cho grappig, maar snapte ik de keus voor Yelchin weer niet zo, met z'n accent. Opzich grappig, maar waarom? Njah, daarnaast kent de film een prima score en eigenlijk gewoon alle ingrediënten die een succesvolle blockbuster nodig heeft. Lekker bombastisch vermaak. Dit had een bioscoopbezoekje moeten zijn.

avatar van BoordAppel
maar snapte ik de keus voor Yelchin weer niet zo, met z'n accent.

Omdat Chekov een Rus is misschien?

avatar van Leland Palmer
Ja, duh. Misschien iemand casten zonder zo'n gemaakt accent misschien? Cast dan een Rus o.i.d. met écht zo'n accent i.p.v. een über Amerikaan.

avatar van BoordAppel
Yelchin is natuurlijk geen über Amerikaan aangezien hij Russische ouders heeft en daar ook geboren is. Een Amerikaan casten die zijn hele leven dat accent aangehoord heeft lijkt me ook een volkomen logische beslissing.

Met zijn accent is dan ook helemaal niets mis in deze film.

avatar van Leland Palmer
Hmm, dat wist ik niet. Toch vind ik z'n accent niet helemaal jofel klinken, te gemaakt. Geen probleem verder.

avatar van MrEd
Nephilim schreef:

Nee Nephilim Cloverfield was niet k*t, jij vond hem k*t dat is een groot verschil. Wat betreft Star Trek heb je gelijk. Ik vind dat JJ ons een leuk stukje entertainment heeft gegeven maar daar blijft het ook bij. Geen goed en spannend verhaal en van alle rollen vond ik alleen die van Bana eruit springen.

Al met al vermakelijk maar niet meer dan dat.

avatar van RickZ
SF-actiefilm met goede start, veel actie, goede SFX en spannend verhaal!

avatar van Uier
De Trekkies-meuk heeft me nooit kunnen bekoren, maar omdat men mij vertelde dat de film ook prima te volgen is zonder de voorgeschiedenis te kennen, alsnog besloten om het een poging te geven.

En dat is me helemaal niet tegengevallen. Visueel en audiografische werkelijk subliem. Geweldige SFX en geluidseffecten. Alleen daardoor is de film al geslaagd. Het verhaal kon me minder boeien, omdat ik de voorgeschiedenis ook niet ken. Aan de andere kant is het wel redeijk makkelijk te volgen omdat het verhaal het begin van het epos is.

Chris Pine speelt trouwens erg overtuigend als over-zelfzekere Kirk!
De film kent enkele fantastisch mooie scenes, wat herzien van deze film al zeker de moeite waard maakt.

Geweldige film , vooral de special-effects waren hoogstaand. Heb de serie nooit gezien maar ik vond dit geweldig. Stukken beter dan cloverfield, die geef ik 1 ster.

avatar van Timecop
Prachtige film, mocht van mij nog wel een half uurtje langer duren.

avatar van Filmkriebel
Een groot Star Trek fan ben ik helemaal niet, maar toch wel nieuwsgierig naar de 2009 facelift. Op visueel vlak alles in orde en heel wat goede keuzes : die nieuwe Spock deed het erg goed en op sommige momenten was het sublieme SF met overdonderende FX. En dan zat het verhaal soms met minder leuke dingen zoals Nero, the last of the Romulans, terwijl zijn schip er vol van is, en die openingsscène met het kind Kirk dat een auto "steelt" vond ik een erg commercieel tintje hebben. Ook het "Beam me up Scotty" moment is uitgebleven al had ik het wel verwacht. Alles in beschouwing genomen toch meer bevredigend dan die jaren '80 films.

Melvin Udall
In het verleden heb ik wel eens een poging gedaan de series te volgen maar telkens haakte ik al snel af, wat ik me kan herinneren was het altijd overwegend saai. Deze film is echter van geheel ander caliber en brengt een mooi sf actieverhaal op het niveau dat we vandaag de dag gewend zijn. Ik had trouwens geen moment het idee dat mijn ontbrekende kennis van de serie het kijken van deze film moeilijker of makkelijker maakte. De personages worden vertolkt door stuk voor stuk prima acteurs met Pine, Quinto en Bana als uitschieters De cgi is erg goed en vooral niet over the top waardoor het geen hoofdrol opeist waar dat in andere films zelfs als vervelend kan worden ervaren (denk bijvoorbeeld aan Transformers 2). Wat mij betreft een sterk begin van een lange reeks sf fun.

avatar van cdman19800
Prachtige film, nostalgie met een modern sausje.
Hopelijk komen er ook remakes zoals van star wars.

avatar van moviemeterman
Geweldig. Heerlijk visueel spektakel. Sterk verhaal.

Spoiler: Ook tof dat er een nieuw alternatief
universum wordt gecreëerd.