• 15.900 nieuwsartikelen
  • 178.638 films
  • 12.254 series
  • 34.045 seizoenen
  • 648.427 acteurs
  • 199.177 gebruikers
  • 9.382.837 stemmen
Avatar
 
banner banner

Saw IV (2007)

Horror / Thriller | 95 minuten
2,99 2.377 stemmen

Genre: Horror / Thriller

Speelduur: 95 minuten

Alternatieve titel: Saw 4

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Darren Lynn Bousman

Met onder meer: Tobin Bell, Lyriq Bent en Scott Patterson

IMDb beoordeling: 5,9 (175.408)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 3 januari 2008

Plot Saw IV

"You think it is over... but the games have just begun."

Nu Jigsaw en zijn kompaan Amanda dood zijn, lijkt het spel afgelopen. Maar als een nieuw videobandje van Jigsaw opduikt, blijkt het spel nog lang niet aan zijn eind te zijn. Twee FBI-profilers proberen de hele puzzel op te lossen en speuren door Jigsaws overgebleven spullen. Maar als een SWAT-lid ontvoerd wordt en onderdeel van het spel blijkt krijgt hij negentig minuten om, behalve zijn eigen leven, het leven van een oude vriend te redden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van HorrorFilms4Life

HorrorFilms4Life

  • 181 berichten
  • 1720 stemmen

Knisper schreef:

(quote)
Wat dacht je van de flashbacks?
Ja heb je helemaal gelijk in. Is soms verwarrend zoveel films kijken;).


avatar van showb1z

showb1z

  • 43 berichten
  • 1836 stemmen

De twee zaken die mij het meest stoorden:
1) De ongelooflijk idiote manier waarop de politiemensen zich gedragen. Ze hebben jigsaw al zo lang bestudeerd maar kennen zijn methodes blijkbaar nog altijd niet.
bv.*Vrouwelijke fbi-agent die een pop verdacht ziet doen en dan dichter komt om te kijken...
*Andere fbi agent die eindelijk weet waar jigsaw zich bevindt en dan helemaal alleen op onderzoek uit gaat.
*Rigg die dat masker wegtrekt bij die eerste val waardoor het mechanisme in werking treedt. Bijna al jigsaw zijn vallen werken op zo'n manier.
etc...

2) Het tijdsverloop is compleet onrealistisch, fbi agenten gaan in 90 minuten naar 4 verschillende locaties en keren tussendoor terug om Jigsaws vrouw uitgebreid te ondervragen. Onmogelijk, tenzij het verhaal zich afspeelt in een klein dorpje...

Voor een fim die pretendeert een clever verhaal te vertellen is dat toch ni echt bevorderlijk.
De gore is wel in orde en er is tenminste een poging tot verhaal gemaakt.
De obligate twist op het einde is voor het eerst sinds het origineel ook weer verrassend. (dat het zich tegelijk met saw 3 afspeelt)
2.5*


avatar van Shinobi

Shinobi

  • 4305 berichten
  • 2552 stemmen

Vandaag in de bios gezien en vond het wel een leuke film. We krijgen meer te weten over Jigsaw en z'n verleden met name z'n vrouw en hoe hij ertoe is gekomen om al die moorden te plegen. Ik had van te voren verwacht dat deze wel bloederiger zou zijn dan Saw 3, maar dat viel wel mee. Wat ik helemaal niet snap is hoe die ene rechercheur er dus toe is gezet om voor Jigsaw te spelen, dat wordt in deze film helaas niet bekend gemaakt. Ik kwam er ook pas achter dat deze film zich in de tijdslijn van Saw 3 afspeelt toen ik die pa zag die op zoek was naar zijn dochtertje. Echt goed was dat gedaan zeg, beetje net zoals met Saw 2 daar kwam ik ook pas op het einde achter dat het zich niet in het heden afspeelt. Ik ben stiekem toch wel benieuwd geworden naar Saw 5.

Al met al geef ik deze film 3, 5 sterren.


avatar van Baksteen

Baksteen

  • 720 berichten
  • 748 stemmen

Dit is het laatste deel neem ik aan? Want ik voel me een beetje verplicht om hem te kijken nu ik 1 t/m 3 eenmaal heb gezien. Verwacht er nu echter barweinig van aangezien ik hem per deel achteruit vind gaan.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Goed dat showb1z het zegt anders was ik het nog vergeten maar het tijdsverloop is inderdaad bizar slecht. Praktisch onmogelijk tenzij alle locaties toevallig in precies dezelfde straat liggen.


avatar van HorrorFilms4Life

HorrorFilms4Life

  • 181 berichten
  • 1720 stemmen

Baksteen schreef:

Dit is het laatste deel neem ik aan? Want ik voel me een beetje verplicht om hem te kijken nu ik 1 t/m 3 eenmaal heb gezien. Verwacht er nu echter barweinig van aangezien ik hem per deel achteruit vind gaan.

Het is al bekend dat er ook nog een deel 5 komt. Voor zover ik weet komt die uit op 24 oktober 2008. En waarschijnlijk een maandje later in Nederland.


avatar van Mannie20

Mannie20

  • 7 berichten
  • 5 stemmen

weer geen top film

jammer dat hij soms weer zo voorspelbaar is..

Bovendien vond ik dat de spanning ook weer ver te zoeken is. Het wordt ook steeds minder realistisch.. hoe heeft hij nu al deze vallen weer kunnen uitzetten?

leuke film, maar zou er niet voor naar de bios gaan


avatar van MuchTheSame

MuchTheSame

  • 219 berichten
  • 388 stemmen

MuchTheSame schreef:

Ben ik het helemaal mee eens, 1 is ongetwijfeld de beste, 2 is iets minder maar altijd nog goed, 3 was al duidelijker slechter en deze is niet beter dan 3.

Ik bedoelde dus eigenlijk:

Ben ik het helemaal mee eens, 1 is ongetwijfeld de beste, 2 is iets minder maar altijd nog goed, 3 was al duidelijker slechter en voor deze zal het niet veel beter zijn dan 3.

Maar goed ik kijk hem alsnog toch wel ... Om te kijken of mijn vermoedens juist zijn of dat hij misschien beter uit valt dan mijn verwachtingen


avatar van martinovitch

martinovitch

  • 609 berichten
  • 291 stemmen

MuchTheSame schreef:

(quote)

Ik bedoelde dus eigenlijk:

Ben ik het helemaal mee eens, 1 is ongetwijfeld de beste, 2 is iets minder maar altijd nog goed, 3 was al duidelijker slechter en voor deze zal het niet veel beter zijn dan 3.

Maar goed ik kijk hem alsnog toch wel ... Om te kijken of mijn vermoedens juist zijn of dat hij misschien beter uit valt dan mijn verwachtingen

Ik vind deze persoonlijk wel beter als drie ik raad deze echt wel aan.

zeker voor in de cinema te gaan kijken is machtig.


avatar van Dutch Ownage

Dutch Ownage

  • 173 berichten
  • 2628 stemmen

Ik snap de film nog niet helemaal. De agent die het bandje in the jigsaw vind bij de autopsie gaat op onderzoek uit en blijkt op het laatst tegelijk met de tijdslijn als saw 3 in het gebouw te zitten waar de jigsaw dan ook nog zit. Dat snap ik niet. En speelt het verhaal van Riggs zich ook tegelijk af met saw 3? Kan iemand mij dat even hier makkelijk uitleggen?


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Dutch Ownage schreef:
Ik snap de film nog niet helemaal. De agent die het bandje in the jigsaw vind bij de autopsie gaat op onderzoek uit en blijkt op het laatst tegelijk met de tijdslijn als saw 3 in het gebouw te zitten waar de jigsaw dan ook nog zit. Dat snap ik niet. En speelt het verhaal van Riggs zich ook tegelijk af met saw 3? Kan iemand mij dat even hier makkelijk uitleggen?

Zware spoilers natuurlijk:
De autopsie aan het begin is eigenlijk het einde van de film. Het daadwerkelijke begin is wanneer Rigg en Hoffman het lijk van Kerry vinden. Van daaruit gaat de film verder en speelt de film zich tegelijkertijd af met de gebeurtenissen in Saw III. Aan het einde komt de FBI-agent dus uit bij Jeff uit deel 3 en wordt hij opgesloten door de nieuwe Jigsaw. Hoe ze van daar weer uitkomen bij de autopsie van Jigsaw is nog onbekend.


avatar van donsebas

donsebas

  • 23 berichten
  • 24 stemmen

Het vierde deel in de Saw-reeks en na de eerste Saw is het toch altijd maar weer afwachten of het een verbetering is. Saw 3 vond ik het minste omdat het daar puur om het uitmoorden ging. Saw 4 heeft in ieder geval wel veel meer diepgang

Dit deel is niet zo goed als het eerste deel en het is soms allemaal ver gezocht maar ik zat wel 95 minuten met volle aandacht te kijken .

Deze film gaat in een snel tempo en je moet de vorige delen gezien hebben om het verhaal te volgen.

Was het met de vorige delen een dalende lijn, is het nu een stijgende en van mij mag er wel een vervolg komen.

3,5*


avatar van Betamax

Betamax

  • 1256 berichten
  • 1231 stemmen

Saw vond ik uitstekend. Saw 2 een héél stuk minder.

Saw 3 heb ik niet gezien (hoera) en Saw 4 net gezien (m'n zoon wou hem zien) Wat een ramp vond m'n zoon ook.

Dom onlogisch verhaal, veel bloed.

"Bij een obductie bloed een lijk niet!"

1* omdat hij in kleur was en er niet in gezongen word.

Heb hem trouwens weggegooid. Zonde van m'n DVDtje


avatar van darkjaap

darkjaap

  • 926 berichten
  • 535 stemmen

saw 1 & 2 zijn zonder meer gwn de beste uit de hele serie dat was nog een beetj logisch deel 3 was erg bergafwaarts daar ging het alleen om te zien hoe die gaste lijde deel 4 was idd niet goed.. tging alleen om de martelinge en hoe goed het bedacht was kortom totaal niet goed


avatar van MuchTheSame

MuchTheSame

  • 219 berichten
  • 388 stemmen

Net gekeken, ondanks het feit dat de laatste 3 films in een relatief korte tijd zijn gemaakt is deel 4 waarschijnlijk wel het beste van delen 2, 3, en 4.

Toch wel leuk uitgewerkt .niet zo vermoeiend als 3 , net dat graadje beter dan 2 maar hij haalt het nergens bij het niveau van 1. Jammer?

Nee , dit kan je over het algemeen wel verwachten bij vervolgen...

De eerste film is dan een onverwachte hit , maatschappij ruikt geld en weet hierop in te springen door zo snel mogelijk vervolgen uit te brengen van deze franchise hit en dus wordt het verhaal dunner met elk deel. [kijk maar naar alle jaren '80 slasher films series en dan weet je wat ik bedoel.]

Maar dan krijg je ineens weer een goed deel , die een hoop kijkers wel weer tevreden maakt..

Al met al ben ik niet teleurgesteld en omdat ik mij behoorlijk vermaakt heb bij deze film en hem een graadje beter vind dan 2 wil ik hem eigenlijk een 3,9 geven maar dat gaat niet dus ik rond het af naar 4,0*

.


avatar van padati

padati

  • 2 berichten
  • 9 stemmen

Gewoon een lekkere horrorfilm. Af en toe goor ,lekkere muziek en een prima verhaal. Goed amusement als je ervan houd.


avatar van gerwinmaster

gerwinmaster

  • 160 berichten
  • 916 stemmen

Einde snapte ik niet helemaal met die flashback enzo, maar al met al een leuk filmpje:

mijn Saw volgorde

2

1,4 (kan echt niet kiezen)

3


avatar van peruaansefilm

peruaansefilm

  • 132 berichten
  • 162 stemmen

Hij is en blijft gewoon goed en ik dacht dat we na de delen 1,2 ,3 wel gehad hadden met al dat bloederige gedoe enzo maar deze overtreft al z`n voorgangers! Dan ben je of een genie of ben je ook een psychopaat (de regisseur) Ik kijk uit naar Saw 5, 6, 7 en 8 die komen ook al want deel 5 komt dit jaar in oktober uit! Ik vond deel 1 al erg goed maar het is pas een hit geworden toen deel 2 hier een succes werd want daarvoor keek niemand ze terwijl ik allang deel 1 had gezien


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8176 stemmen

peruaansefilm schreef:

Ik vond deel 1 al erg goed maar het is pas een hit geworden toen deel 2 hier een succes werd want daarvoor keek niemand ze terwijl ik allang deel 1 had gezien

Wat een onzin, want voor deel twee heeft bijna iedere filmliefhebber het eerste deel wel gezien en niet alleen jij . Dat slaat dus echt nergens op wat je zegt.


avatar van peruaansefilm

peruaansefilm

  • 132 berichten
  • 162 stemmen

Gelijk heb je Kleez.. De negatieve meningen zijn ook slap geargumenteerd en kloppen vaak of gewoon niet! Wil je horror ? Dan is dit 1 v.d beste films ? Ok het verhaal is wat slapjes ja dat is misschien wel zo en het einde, is perfect! Alles is goed aan die film en je vind hem iets of wel net zoals Moordwijfjes vond ik ook goed niet supergoed maar zeker te doen en dat van NEderlandse bodem! Maar het valt me allang op dat hier veel mensen niet oordelen als een echte filmliefhebber zoals wij I am legend ook fantastische film en ga niet zeiken over het einde want bij z`n film wat verwacht je dan als einde ? Prima, zeer goed!


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8176 stemmen

De meeste mensen oordelen juist wel als liefhebber, maar enige kritiek is wel op zijn plaats. Ik denk dat de meeste mensen jou niet serieus nemen aangezien jij bijna elke film 5 sterren geeft in je lijst. dat is pas ongeloofwaardig!


avatar van Graaf tel

Graaf tel

  • 16 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind de saw reeks behoorlijk achteruit gaan. Natuurlijk zitten er weer van die onverwachte gebeurtenissen in maar ik vond ze dit keer eigenlijk niet onverwacht meer.
Het was ook vrij snel duidelijk dat die ene agent erachter zat.
Het is dus allemaal niet meer zo spannend meer en dat is gewoon zonde, want de eerste film (die ik ook veel eerder gezien heb dan deel 2) vond ik zeer goed. (Ik ken eigenlijk zelfs niemand die deel 2 eerder heeft gezien dan deel 1)


avatar van Scarecrow

Scarecrow

  • 563 berichten
  • 170 stemmen

Ik lees hier veel negatieve en positieve reacties, en de film wordt grotendeels afgebrand door 'officiele' recensies. Persoonlijk vond ik de film echter helemaal niet zo slecht: sterker nog, ik vond het weer een lekkere Saw film!

Ik heb de film nu twee keer gezien, en alhoewel ik de eerste keer er niet helemaal positief over was, vond ik de film de tweede keer vrij sterk. Er vallen dan allerlei zaken op die je de eerste keer niet goed ziet (eigenlijk: opvallen), zoals:
Hoffman die een speelgoed beest meeneemt voor Jeff's dochtertje ("it's a short story, believe me"), agenten die er op gewijsd worden dat er een dokter uit het ziekenhuis is verdwenen (Lynn), het bandje uit het begin van de film dat verwijst naar de agenten die sterven in de film, etc.

Het verhaal van deel 4 zat eigenlijk best logisch in elkaar, en ik vind de introductie van de nieuwe jigsaw vrij goed uitgewerkt. De ontknoping kwam niet als de keiharde verrassing die het had moeten zijn (we wisten immers al dat er een nieuwe Jigsaw zou komen, we wisten al dat Riggs getest werd, we wisten al dat de advocaat die Hoffman en Matthews gevangen hield zelf ook slachtoffer was) , maar stak wel weer vlot in elkaar, en doet je toch weer verlangen (mij althans) naar deel V. De terugkeer van Detective Matthews uit deel 2 en 3 vond ik trouwens een dikke meevaller.

Alhoewel de acteerprestaties weer geen oscarmateriaal zijn, zijn ze (afgezien van 1 persoon, die vrouwelijke FBI agent die glas in haar hoofd krijgt van die ontploffende pop - ik ben haar naam vergeten) meer dan redelijk. Vooral weer van Tobin Bell natuurlijk, die weer een goede Jigsaw neerzet in de flashbacks in de film - die trouwens niet zoveel aan het verhaal toevoegen (had die FBI agent nou echt veel aan zijn verhoor van Jill?) , maar voor Saw fans toch fijn zijn om te bekijken.

Tja, en met de muziek (dat deuntje!), verlichting, gore en decors zat het weer allemaal strak in elkaar. De valen waren weer scherp en roestig gezet, de testpersonen verdienden het grotendeels (hier kom ik zo op terug) en de iets grotere bewegingsvrijheid van Riggs kwam de film wel ten goede. Dit vind ik dus echt een deel uit de Saw reeks zoals een Saw film hoort te zijn.

Wel moet ik kritisch opmerken dat het vrij ongeloofwaardig is hoe Jigsaw soms zijn slachtoffers kiest. Zo vind ik het best vreemd dat het hele agentencorps uit deel 2,3 en 4 er bijna aan moet geloven. Maar ach.

Verder vind ik het kanp dat ze de verhaallijn van de Sawfilms zo goed door weten te trekken: bij veel vervolgfilms (met als toppunten Nightmare on Elmstreet en Fraday the 13th) hebben ze duidelijk geen flauw idee wat ze met het verhaal aan meoten, als ze maar bleoderigheden kunnen laten zien. Bij Saw is dit laatste natuurlijk ook de doelstelling, maar ze laten heel slim het verhaal overlopen op elkaar (bv, Jeff's dochter, het ophangen van detective Kerry, de verhaallijn van detective Matthews, de achtergrond van Jigsaw). Ook na deel Iv heb je nog vragen: wat stond er in de brief van Amanda? at voor connectie heeft obi met Jigsaw? hoe is Hoffman gerekruteerd, en hoe zal hij testen en getest worden? wat gebeurd er met Jeff's dochter? etc

Lange review geworden dit, vooral omdat ik het een soort weerwoord vind tegen al die negatieve reacties hier. Het is een Sawfilm, dus je weet ongeveer al wat je krijgt, en alleen de uitwerking ervan zal eigenlijk besproken moeten worden. En die vind ik hier, in deel IV, vrij sterk. Je moet voor deze film eigenlijk wel de voorgaande delen gezien hebben, en die delen leuk hebben gevonden, wil je deze film waarderen. Maar ik denk dat alles bij elkaar dit deel toch weer een erg sterke is in de reeks. Op naar deel V en VI.

3,5*


avatar van Poes

Poes

  • 55 berichten
  • 51 stemmen

Ik ben een groot Saw liefhebber.

Deel 1 - Werels

Deel 2 - Minder, maar super

Deel 3 - Hetzelfde als deel 2, toch super

Deel 4 - nog niet gezien, maar heb er wél zin in om er weer lekker voor te gaan zitten!


avatar van Henk112

Henk112

  • 10 berichten
  • 9 stemmen

Shinobi schreef:
Vandaag in de bios gezien en vond het wel een leuke film. We krijgen meer te weten over Jigsaw en z'n verleden met name z'n vrouw en hoe hij ertoe is gekomen om al die moorden te plegen. Ik had van te voren verwacht dat deze wel bloederiger zou zijn dan Saw 3, maar dat viel wel mee. Wat ik helemaal niet snap is hoe die ene rechercheur er dus toe is gezet om voor Jigsaw te spelen, dat wordt in deze film helaas niet bekend gemaakt. Ik kwam er ook pas achter dat deze film zich in de tijdslijn van Saw 3 afspeelt toen ik die pa zag die op zoek was naar zijn dochtertje. Echt goed was dat gedaan zeg, beetje net zoals met Saw 2 daar kwam ik ook pas op het einde achter dat het zich niet in het heden afspeelt. Ik ben stiekem toch wel benieuwd geworden naar Saw 5.

Al met al geef ik deze film 3, 5 sterren.


Saw 4 niet bloediger dan Saw 3? Huh? Nou, dan moet je Saw 4 nog maar eens goed kijken, want Saw 4 is echt wel het bloedigste van alle delen. Goed verhaal. Goeie horror! Ik kijk nu alweer uit naar Saw 5!


avatar van martinovitch

martinovitch

  • 609 berichten
  • 291 stemmen

Henk 112. als je hem zo goed vind waarom geef je dan geen cijfer?


avatar van Wassup !

Wassup !

  • 580 berichten
  • 365 stemmen

Misschien een klein beetje vroeg, maar heeft iemand toevallig al een idee wanneer Saw IV uitkomt op dvd? Alvast bedankt!


avatar van BeKOS

BeKOS

  • 21 berichten
  • 354 stemmen

Wel weer een leuk deel.

ik vond het verhaal wel leuk gevonden en er word ook een poging gedaan om Jigsaw een gezicht te geven.

Alleen dacht ik dat er foutje in de tijdlijn zat. volgens mij klopt het begin niet met het einde want ze halen iets uit zijn maag en gaan vervolgens op zoek. volgens mij is dat niet consistent met wat er dan aan einde gebeurt .

wil niet het einde niet gaan verklappen, maar misschien kan iemand zijn of haar versie geven. en mij mailen.

wel gewoon een echte SAW verhaal, een voorbeeld van hoe ziek een schrijver kan zijn om dit te bedenken.

3,0 sterren


avatar van Henk112

Henk112

  • 10 berichten
  • 9 stemmen

martinovitch schreef:

Henk 112. als je hem zo goed vind waarom geef je dan geen cijfer?

Alstu.


avatar van *__ANIME__*

*__ANIME__*

  • 149 berichten
  • 263 stemmen

Snap de hoge rating niet. Deze film is gewoon walgelijk slecht. Jackass heeft nog een beter verhaal en heeft vergeleken met deze film een geweldige inhoud. Daarbij is de film slecht geacteerd en slecht gefilmt. Ik zou deze tijdverspilling niet gaan kijken als je hem nog niet gezien hebt en zeker niet als je een zwakke maag hebt. Dit is pure leedvermaak!