• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.536 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.938 acteurs
  • 199.147 gebruikers
  • 9.380.985 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Dark Knight (2008)

Actie / Misdaad | 152 minuten
4,13 8.625 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 152 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger

IMDb beoordeling: 9,1 (3.130.973)

Gesproken taal: Engels en Mandarijn

Releasedatum: 24 juli 2008

Plot The Dark Knight

"Welcome to a world without rules."

Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van martijn011

martijn011

  • 2034 berichten
  • 1309 stemmen

Na herziening van Batman Begins kon deze niet uitblijven natuurlijk. Deze stond me bij als de beste van de twee en na herziening is dat nog maar eens bevestigd.

Ik heb ooit eens de dubbeldisc op de kop getikt en heb de extra's nu ook gezien. Zeer interessant om te zien hoe deze film tot stand is gekomen. Het enige jammere is dat er geen interview met de uitblinker van de film, Heath Ledger, op staat. Had een welkome aanvulling geweest, zeker nu hij niet meer in leven is.

De hoogtepunten van de film zijn de streken en listen van de Joker. Het blijft keer op keer vermaken en ik denk dat ik wanneer ik deze film voor de tiende keer zie, het nog vermakelijk blijf vinden. Het leuke aan de Joker is dat je als kijker geen moment een hekel aan hem kan krijgen, hoe vals en gemeen hij ook is.

Ook Batman blijft een stoere superheld waardoor de film perfect in balans is.

Nolan laat ook weer zien dat hij tot één van de beste filmmakers van deze tijd hoort want visueel klopt het ook helemaal.

Beide 'Batman-films' van Nolan blijven na herziening op dezelfde score staan. Vol verwachting klopt m'n hart naar het laatste deel want dat het derde deel een knaller gaat worden geloof ik vast en zeker!


avatar van Masterbrain

Masterbrain

  • 409 berichten
  • 1266 stemmen

WHY SO SERIUS

LETS PUT A SMILE ON THAT FACE OF YAH

Een van beste dialogen voor de beste Villian aller tijden.

RIP Heath Ledger


avatar van Insignificance

Insignificance

  • 3220 berichten
  • 5589 stemmen

Zonder achtergrondverhaal en toch nog 2½ uur Batman. In een behoorlijk tempo sjeest het van het ene na het andere hoogtepunt, maar op het eind ligt niet de hoogste top en onderweg is het meer een aaneenschakeling van gebeurtenissen dan een meeslepend verhaal. Daarvoor is het allemaal te oppervlakkig en te vluchtig. De toffe opening met die maskertjes hint nog naar een grimmige film en de troef is aanwezig, maar uiteindelijk blijft het daarvoor toch te karikaturaal in typetjes en dialoog. Ook de stad is minder prominent aanwezig dan in het vorige deel.

Hero is hier het toverwoord dat tot vervelens toe wordt herhaald en het rolletje van de nieuwe Rachel, weer een aanfluiting, maakt totaal geen indruk. Spannend of aangrijpend kan dit niet zijn. Sensationeel misschien. Er zitten wel wat aardige actie momenten in, alhoewel dat rondom die sonarbeeldjes maar een rommeltje is en de gevechten zijn nog altijd beneden peil. Of het nu Bale, Batman's stijl, de manier waarop Nolan het onder de lens of een combinatie van de drie is, de gevechten zien er ook hier weer erg houterig uit. Grootste probleem blijft echter Batman zelf.

Zodra hij gaat grommen met die geconstipeerde mimiek werkt het vooral op de lachspieren. Kleurloos type, iets dat pijnlijk duidelijk wordt wanneer hij met The Joker in één ruimte verkeert. Ledger speelt 'm volledig ondersteboven met z'n make-up en tics, zoals hij eigenlijk superieur is aan alles wat zich verder in de film afspeelt. De introductie van Two-Face is ook nog wel leuk, maar wanneer Ledger even later Hi tegen hem prevelt, wordt nog eens onderstreept van wie de film is. Wat dat betreft onvergeeflijk hoe lullig hij eruit gaat. Het laat The Dark Knight pruttelend achter.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Eric Roberts is niet bang om de waarheid te vertellen:

De waarheid

Ook leuk om de discussie onderaan het artikel te lezen.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Een beste vent, maar zonder neus voor goede scripts. Ik had deze kritiek niet van hem verwacht eigenlijk.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

stalker schreef:

0,5

Overgewaardeerd puberprentje.

zo ye zien hou jij uitsluitend van jaren 40 en 50 films. Niks mis mee hoor, maar ik vraag me wel af waarom je dit soort films uberhaubt kijkt.


avatar van stalker

stalker

  • 303 berichten
  • 322 stemmen

disneystore schreef:

Geniaal hoe Heath Ledger de Joker speelt.

ja, heerlijk cynisch...


avatar van stalker

stalker

  • 303 berichten
  • 322 stemmen

m1chel schreef:

... ik vraag me wel af waarom je dit soort films uberhaubt kijkt.

pure nieuwsgierigheid. heb ´m niet helemaal uit gekeken.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

stalker schreef:

(quote)

pure nieuwsgierigheid. heb ´m niet helemaal uit gekeken.

Ok fair antwoord.


avatar van Rico91

Rico91

  • 3 berichten
  • 0 stemmen

Sinds kinds af aan al helemaal weg geweest van de "Batman" films.

Had nooit verwacht dat deze nieuwe film zo goed zou zijn als de oude films of misschien zelfs wel beter.

Hoe dan ook, dit is gewoon een toppertje en hij verdient dan ook gewoon 5 sterren.


avatar van brujeria

brujeria

  • 215 berichten
  • 0 stemmen

Is dit nu wel zo'n goeie film...

Ik heb de laatste tijd alle terzake doende bekende Batman comics gelezen en twee animatie films gezien.

En wat wordt dan eigenlijk pijnlijk duidelijk hoe zeer Nolan precies de juiste sfeer mist.

Ik vind dit en het vorige deel eigenlijk helemaal niet zo goed.

Die achterlijke stem van Batman, die nietszeggende Bruce Wayne, het totale gebrek aan sfeer, de overkill aan realisme daar waar dat bij Batman absoluut niet hoort.

Alsof Nolan eigenlijk stiekem zelf helemaal niets heeft met Batman.

En ook The Joker.... Ledger acteert misschien wel goed maar The Joker is het niet. En dus faal je dan toch.

Gotham is hier ook al zo grauw en realistisch. Waar is het donkere fantasierijke stijlvolle Gotham zoals bedoeld in de strips. Burton voelde dat toch een stuk beter aan.

Zoals Kubrick ooit de pure horror van The Shining miste en het dus uit gebrek aan inlevings vermogen over een meer psychologische boeg gooide, zo mist Nolan duidelijk de duistere maar ook stijlvolle en speelse sfeer van het Batman omniversum.

En faalt in ieder geval voor mij volledig.


avatar van van duijn

van duijn

  • 935 berichten
  • 845 stemmen

@brujeria Ik denk dat met het uitkomen van deze film een nieuw tijdperk van superhelden is ingegaan. Dat zie je ook aan films als kick-ass of watchmen. En misschien moet je er maar vast aan gaan wennen want de tijd van superhelden geheel gebaseerd uit gun comics zoals spiderman, superman, etc. lijkt toch echt zijn einde te naderen.


avatar van brujeria

brujeria

  • 215 berichten
  • 0 stemmen

in het geheel niet.

recentere Batman films als Batman: Year One en met name Batman: Under the Red Hood, bewijzen dat anno nu er ook filmmakers zijn die de sfeer wel snappen, gelukkig.


avatar van van duijn

van duijn

  • 935 berichten
  • 845 stemmen

Dan praten we wel over animatie


avatar van brujeria

brujeria

  • 215 berichten
  • 0 stemmen

klopt, maar dat doet an sich niets aan mijn punt af.

ik speel momenteel Batman: Arkham Asylum op de Playstation 3 en ook daar weer zitten adembenemende stijlvolle sfeerbeelden/scene's in waarvan ik persoonlijk denk:

ja, DAT is het Batman sfeertje.

Maakt verder niet uit hoor, ik mij spreekt alleen zelf de Nolan-sfeer absoluut niet aan.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Ik denk zelf dat je animatie en computer spelletjes niet met dit kan vergelijken. Nolan benaderd Batman eindelijk eens vanuit een meer aardse en realistisch punt. Batman op de comic manier is al vele malen gedaan, 4 Burton films en de vroegere serie, dat het nu wel eens tijd werd voor een meer realistische Batman (realistisch in zover als je van realisme kan spreken in een superhero film natuurlijk). Ja het spreekt je niet aan, dat kan. Mij en vele andere wel.


avatar van brujeria

brujeria

  • 215 berichten
  • 0 stemmen

in zoverre dat ik deze film wel mag vergelijken met animatie als het om de kern er achter gaat;

raakt de artiest (tekenaar of regisseur) de essentie van het gegeven.

en vele anderen vinden dit een goede film.

prima, maar juist om bovengenoemde reden geef ik aan het juist een misser te vinden.

en ook die mening moet hier geventileerd worden.

anders heb je niets aan deze site, allemaal dezelfde mening.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Zo bedoelde ik dat ook niet, het was geen aanval ofzo. Ik vind alleen dat er eindelijk eens een Batman gemaakt is die compleet van de rest afwijkt. Ik vond zelfs de serie van uit de jaren 60 van Batman geweldig, de strips zijn goed etc. etc. Maar juist door de afwijking van de rest vinden (denk ik) vele mensen deze film toch wel goed. Ik bedoel ik weet ook wel dat The Joker in deze film zwaar afwijkt van de echte Joker.

En ten 2e vind ik inderdaad dat mensen hun mening hierop moeten kwijtkunnen daar heb je volkomen gelijk in, maar dan moet je je niet meteen aangevallen voelen als iemand anders een andere mening heeft.


avatar van cassie1997

cassie1997

  • 42 berichten
  • 66 stemmen

Deze film is niet normaal goed


avatar van eka81

eka81

  • 253 berichten
  • 547 stemmen

film op zich vond ik aardig tot goed. Maar Joker aka Heath Ledger is de beste rol die in mijn

ogen ooit is neergezet. wow...ik heb er geen worden voor. ik heb ergens gelezen dat Heath Ledger tussen de opnamens door moeilijk terug kon schakelen en nog steeds in de rol van

Joker zat.

voor de film 4.0 ster en voor Heath Ledger 5.0 ster


avatar van paul83

paul83

  • 1361 berichten
  • 1571 stemmen

stalker schreef:

(quote)

pure nieuwsgierigheid. heb ´m niet helemaal uit gekeken.

Dan ook niet stemmen is de regel. Maar bij jou ga ik uit van een trollolo


avatar van PriestMaiden

PriestMaiden

  • 47 berichten
  • 0 stemmen

Beste Batman verfilming aller tijden in mijn ogen.


avatar van stalker

stalker

  • 303 berichten
  • 322 stemmen

paul83 schreef:

(quote)

Dan ook niet stemmen is de regel. Maar bij jou ga ik uit van een trollolo

Kende de regel niet, hoe moet ik deze stem ongedaan maken. Ga jij al uit van een troll als iemand anders een film heel slecht vindt die jij zelf heel goed vindt?


avatar van paul83

paul83

  • 1361 berichten
  • 1571 stemmen

stalker schreef:

(quote)

Kende de regel niet, hoe moet ik deze stem ongedaan maken. Ga jij al uit van een troll als iemand anders een film heel slecht vindt die jij zelf heel goed vindt?

Ja, in jou geval zeer zeker. Je reacties zijn kinderachtig en neemt niet eens de moeite om het goed uit te leggen. Of ik heb wat gemist? Mensen die van die korte reacties geven geilen op repliek. Beetje jammer vind ik dat. Daarnaast kan je dit soort films gewoon geen 0,5 ster geven. En per definitie kan dat bij deze film al helemaal niet. Ala, bij films als megashark vs giant octopus mag dat. Het acteerwerk is alleen al van een zeer hoog niveau om het meer dan een 0,5 ster waard te laten zijn.

Als je hier een 0,5 voor geeft dan probeer je dat blijkbaar niet onopgemerkt te laten gaan, want jij bent degene die het aandurft om niet mee te huilen met de wolven in het bos.

Punt is: het interesseert me niet dat je deze film blijkbaar behoorlijk poep vind, maar leg het dan uit.


avatar van Stu-Pot

Stu-Pot

  • 3491 berichten
  • 1189 stemmen

En per definitie kan dat bij deze film al helemaal niet

Waarom niet? Is het een 'feit' dat deze film goed is?


avatar van paul83

paul83

  • 1361 berichten
  • 1571 stemmen

Stu-Pot schreef:

(quote)

Waarom niet? Is het een 'feit' dat deze film goed is?

Goed lezen. En leg nu maar eens uit waarom hij niet goed is... (een halve ster in elk geval)

Er is gewoon een behoorlijk verschil tussen echte bagger films en top films. Mensen die hiervoor een 0,5 geven zijn gewoon aandachtstrekkers. Ik zeg niet dat je deze film per definitie al goed moet vinden, maar een 0,5 ster?


avatar van Stu-Pot

Stu-Pot

  • 3491 berichten
  • 1189 stemmen

En leg nu maar eens uit waarom hij niet goed is...

Laten we beginnen met de speelduur, dit verhaaltje had in 80 of 90 minuten ook verteld kunnen worden. Doordat de film veel te lang rept is hij nauwelijks door te komen, saai geneuzel, saaie actie, saaie personages. De film neemt zich dan ook nogal té serieus, ieder kijkt de film natuurlijk op zijn manier maar een man die zich graag in een vleermuis verkleed om boefjes te vangen kan ik moeilijk serieus nemen. De badguy Joker is zoals gezegd een saai personage, slecht geacteerd ook door Ledger, ook niets anders gewoon van hem. De verhaallijn van Two-faced fuck is ongelooflijk geforceerd en dramatisch. De film duurt daardoor nog langer en als je je concentratie al kwijt bent na zo'n half uur...

Er is gewoon een behoorlijk verschil tussen echte bagger films en top films.

Een Asylum kan even goed zijn dan een pretentieus flutfilmpje.

Mensen die hiervoor een 0,5 geven zijn gewoon aandachtstrekkers.

Weet ik dan ook weer.

Ik zeg niet dat je deze film per definitie al goed moet vinden, maar een 0,5 ster?

Iedereen stemt op zijn manier. Ik maak geen optelsommetje, ik stem op de beleving ervan. Bij deze film was dat 0,0.


avatar van paul83

paul83

  • 1361 berichten
  • 1571 stemmen

Stu-Pot schreef:

(quote)

Laten we beginnen met de speelduur, dit verhaaltje had in 80 of 90 minuten ook verteld kunnen worden. Doordat de film veel te lang rept is hij nauwelijks door te komen, saai geneuzel, saaie actie, saaie personages. De film neemt zich dan ook nogal té serieus, ieder kijkt de film natuurlijk op zijn manier maar een man die zich graag in een vleermuis verkleed om boefjes te vangen kan ik moeilijk serieus nemen. De badguy Joker is zoals gezegd een saai personage, slecht geacteerd ook door Ledger, ook niets anders gewoon van hem. De verhaallijn van Two-faced fuck is ongelooflijk geforceerd en dramatisch. De film duurt daardoor nog langer en als je je concentratie al kwijt bent na zo'n half uur...

(quote)

Een Asylum kan even goed zijn dan een pretentieus flutfilmpje.

(quote)

Weet ik dan ook weer.

(quote)

Iedereen stemt op zijn manier. Ik maak geen optelsommetje, ik stem op de beleving ervan. Bij deze film was dat 0,0.

Noem eens een goede Asylum film waarvan jij vindt dat deze 4 sterren of meer verdiend? Maar goed, ik (en de meeste hier op moviemeter) hebben blijkbaar andere glazen opgehad dan jij.

En waarom hij zich verkleed als Batman wordt wel heeeel duidelijk uitgelegd in Batman Begins. Ieder deel van zijn pak heeft een functie. Alles wat je zegt is het tegenovergestelde van wat iedereen zo goed vindt aan de film (op de lengte na) en dat valt op.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

paul83 schreef:

(quote)

Dan ook niet stemmen is de regel.

Bullshit, of er wordt heel erg slecht gemodereerd. Als ik naar anderhalf uur pure bocht zit te kijken, moet ik doorgaans goede redenen hebben om het einde te zien. En je gaat me niet wijsmaken dat je iedere film keurig uitgezeten hebt waar je een stem op hebt uitgebracht.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Als je gaat roepen dat Ledger in deze film slecht acteerd, dan kan je niet serieus genomen worden. De Oscar zegt mij niet veel hoor, maar als je daar wel voor genomineerd word acteer je gewoon niet slecht. Los gezien dat ik het roerend eens ben met Paul83, draagt Ledger de film bijna in z'n eentje. Nee een 0,5 kan ik ook gewoon niet serieus nemen. Alleen de soundtrack al is sensationeel.