• 15.910 nieuwsartikelen
  • 178.696 films
  • 12.256 series
  • 34.049 seizoenen
  • 648.509 acteurs
  • 199.195 gebruikers
  • 9.383.730 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Dark Knight (2008)

Actie / Misdaad | 152 minuten
4,13 8.625 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 152 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger

IMDb beoordeling: 9,1 (3.132.593)

Gesproken taal: Engels en Mandarijn

Releasedatum: 24 juli 2008

Plot The Dark Knight

"Welcome to a world without rules."

Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Zeker gedownload...

Downloaden van films die net uit zijn vind ik vreemd. De bios blijft voor mij de beste plek voor zulke films. The Dark Knight is gewoon echt geweldig in de bios. Echt een mooi geluid!


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Dit is niet de plek voor discussie over downloaden, maar er bestaan dus mensen, waaronder ik, die geen zin hebben om minimaal 8 euro uit te geven voor elke keer dat er een gave film uitkomt, en die er niet zo veel om geven om superbeeld en supergeluid te hebben.

Ik maal daar niet zo om, heb prima genoten van The Dark Knight. Gewoon lekker in m'n bed kunnen kijken. Dat ligt nog prettiger dan die bioscoopstoelen. Plus, je hebt geen last van anderen in de zaal die zitten te praten of te bellen of weet ik wat.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87601 berichten
  • 12863 stemmen

In een bioscoop heb je trouwens absoluut geen superbeeld en supergeluid. Groot en veel lawaai dat wel, maar niet bepaald echt zuiver.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Beter dan een TS-je, lijkt me :0


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Onderhond schreef:

In een bioscoop heb je trouwens absoluut geen superbeeld en supergeluid. Groot en veel lawaai dat wel, maar niet bepaald echt zuiver.

Hahhaah, daar hebben we jouw ook weer.

De bioscoop staat er toch wel degelijk om bekend om haar geluid hoor. In de bioscoop heb je soms ook wel eens schrikeffecten etc. en is het toch wel leuk (zo'n groot beeld). Ik denk niet dat jij die op je kamer hebt (zo'n beeld).


avatar van tgminoes

tgminoes

  • 2 berichten
  • 2 stemmen

Erg goede film, vrijdag gezien... Heel vet =)... vind het alleen een beetje jammer dat mensen de vergelijking maken tussen Jack Nicholson en Heath Ledger, twee totaal verschillende films, in een andere tijd gefilmd.

Ik moet wel zeggen dat ik vond dat er te weinig van The Joker als grappenmaker te zien was.. maar dat is mijn mening


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

JohnWilliams schreef:

Hahhaah, hebben we jouw ook weer.


avatar van Uier

Uier

  • 2007 berichten
  • 3749 stemmen

Afgelopen weekend gezien vanaf de eerste rij in de bios. Prima film, maar door de afstand tot 't scherm amper hiervan kunnen genieten door de koppijn. Belachelijk dat ze die plaatsen nog durven te 'verkopen', want je krijg echt helemaal niets van de film mee.

Wat me bijgebleven is van de film is dat de bombarie enorm op sleeptouw wordt genomen door Ledger. Gedrag gekopieerd van Nickelson? Lijkt me logisch aangezien ze hetzelfde karakter spelen en Jack een prima acteur is. Het was geen verstandige keuze geweest om sommige elementen niet over te nemen, want zo is de Joker nu eenmaal. Geweldige introductie van the Joker trouwens. Hij verder een spetterende rol neer. Jammer dat we dit talent niet meer kunnen zien. Een James Deantje heeft 'ie zeker verdiend.

Verder vond ik Bale niet spetterend, maar dat vind ik hem eigenlijk nooit. Emotieloze stoerdoenerij, waardoor je lastig symphatie voor hem kan opbrengen. Ik leefde meer met Two-Face mee, dan met de Batman. Two-Face, wiens rol trouwens uitstekend neergezet wordt door Eckhart. Geweldige acteur vind ik dat, sinds zijn performance in Thursday.

Oldman had ik niet eens herkend. In Begins trouwens ook niet. Hij speelt echter wel stabiel, zonder echt in de voorgrond te treden, of in de afgrond te donderderen. Gyllenhaal zuigt, daar kan ik kort over zijn. Freeman ook niet boeiend, as usual.

Los van de acteerprestaties is het een ijzersterke film met leuke plotwendingen waardoor de film in sneltreinvaart voorbij vliegt. De actie vond ik niet echt blockbuster-waardig, op de ontploffing van het ziekenhuis na. De Bat-motor had men ook achterwege kunnen laten, net als het consant overal opduiken van Batman. Als je een serieuze actiefilm pretendeert te zijn, moet je wel rekening houden met enige vorm van realisme. Hierdoor werkt het realisme en de volwassenheid wat de film uitstraalt iets minder.

Verder dikke props voor de sound. Hele vette FX, gecombineerd met een degelijke soundtrack. Heel erg Hollywood uiteraard, maar daar hoeft niks mis mee te zijn.

Verder rest me te zeggen dat het inderdaad een hype is. Het is een goede vermakelijke film en wil 'm graag nogmaals (fatsoenlijk) zien, maar het is absoluut geen film die in de beste 10 allertijden terecht hoort. Vooralsnog 4,5* en geen plek in mijn top 10. Wellicht kan dit veranderen bij een herziening, maar dan alsnog geen hoge top-10 notering.

Maar wel genoten!


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

AHWA schreef:

(quote)

Vanwaar die smiley?


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Vanwege die spelfout


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Haahaah, dat is gewoon mijn Evil lach.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

JohnWilliams schreef:

Haahaah, dat is gewoon mijn Evil lach.

Daar zat de spelfout niet


avatar van Down_By_Law

Down_By_Law

  • 145 berichten
  • 199 stemmen

Gisteren in de bios gezien en waarschijnlijk ben ik met te hoge verwachtingen gegaan. Die hoge verwachtigen zijn logisch, omdat iedereen laaiend enthousiast is. Natuurlijk was Heath Ledger erg goed, maar dat hij beter dan Jack Nicholson's prestatie in Tim Burton's "Batman" (1989) genoemd wordt, vind ik onterecht. Beide acteurs geven een geheel eigen invulling aan het personage, en beide acteurs doen dat op magistrale wijze. Ik had overigens niet verwacht dat Ledger zo goed zou zijn: eerlijk gezegd heb ik het nooit een heel goede acteur gevonden.

Wat er naast Ledger's tour de force performance overblijft is niet meer dan een degelijke actiefilm, waarbij wel gezegd moet worden dat de eerste helft bijzonder rommelig was. En dat kan echt niet voor de zogenaamde #1 film aller tijden. De cast is verder wel redelijk goed, met Gary Oldman die het in "Batman Begins" moest doen met een wat ondankbare rol, maar hier gelukkig meer te doen krijgt. Wel moet ik zeggen dat Morgan Freeman onderhand ook wel eens een wat meer uitdagende rol mag spelen. Ik ken weinig acteurs die zichzelf zo vaak herhalen.

Deze film mag er dan leuk uitzien en nu al een van de beste acteerprestaties van het jaar bevatten; ik vind dat het inhoudelijk weinig voorstelt. De hype is wederom onterecht (net zoals bij bijvoorbeeld "The Departed" en "No Country For Old Men"). Geef mij maar de Batman-films zoals Tim Burton ze ooit maakte; duidelijk een veel betere regisseur dan Christopher Nolan.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87601 berichten
  • 12863 stemmen

Opvallend vind ik trouwens de kritiek dat het verhaal "gaten" zou bevatten. Ik vond net dat er teveel op bepaalde zaken werd ingegaan. De ontsnapping van The Joker uit zijn cel wordt dan niet getoond misschien, maar je kan je toch makkelijk indenken wat er gebeurd is. Scene die uit 100 andere films kon komen. Vond ik wel aardig dat Nolan dat soort scenes gewoon geknipt had.

Had hij gewoon meer mogen doen, want heel Batman's uitstapje naar HK slaagt eigenlijk helemaal nergens op. Het zit op een redelijk logische manier in het verhaal geschreven, maar ik vraag mij nog steeds af wat de meerwaarde was om Batman een kwartier in HK te laten vertoeven met enkele snufjes waarvan er daarna toch maar ééntje terugkomt.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Ik denk dat er met die gaten bedoeld wordt dat The Joker wel heel makkelijk overal bommen kan aanleggen en drankjes kan vergiftigen, et cetera. Ik snap dat hij een aantal sleutelfiguren in z'n zak had en de steun van de maffia had, maar toch.


avatar van Hankster

Hankster

  • 216 berichten
  • 1030 stemmen

JohnWilliams schreef:

Haahaah, dat is gewoon mijn Evil lach.

-zucht-


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87601 berichten
  • 12863 stemmen

AHWA schreef:
Ik denk dat er met die gaten bedoeld wordt dat The Joker wel heel makkelijk overal bommen kan aanleggen en drankjes kan vergiftigen, et cetera. Ik snap dat hij een aantal sleutelfiguren in z'n zak had en de steun van de maffia had, maar toch.

Mjah, leek mij wel nodig voor het verrassingselement ook. Daar draait de film toch voor een groot deel rond (om de 10 minuten een twist) dus dan kan je daar verder niet teveel rond tonen.

Vind niet dat Nolan daar echt wat verkeerd doet. Hij had zich alleen wat meer moeten focussen. Het hele stuk met Two-Face er integraal uit en ook HK gewoon compleet knippen.


avatar van Musicer

Musicer

  • 614 berichten
  • 652 stemmen

AHWA schreef:
Ik denk dat er met die gaten bedoeld wordt dat The Joker wel heel makkelijk overal bommen kan aanleggen en drankjes kan vergiftigen, et cetera. Ik snap dat hij een aantal sleutelfiguren in z'n zak had en de steun van de maffia had, maar toch.


Dat is net om aan te tonen hoe corrupt Gotham is. In de vorige film werd het letterlijk gezegd, maar hier moest men het op een andere manier in beeld brengen en ik vind het totaal niet overdreven, als je ziet dat de situatie in Begins ook al niet zo mooi was...


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Je zou daar aan kunnen tillen als je punten zocht om de film te bekritiseren. Ik doe dat niet. Nolan laat de kijker het zelf uitvogelen en dat vond ik dan wel weer goed.


avatar van demiurg

demiurg

  • 37 berichten
  • 487 stemmen

The Dark Knight is een film die je best kan vergelijken met Heat (vanaf de opening zit deze verwijzing er al duidelijk in, zelfs incl. acteur), maar dan wel met Batman. Sterke goed uitgevoerde karaktertekeningen, een uitstekend verhaal met spectaculaire keiharde actiescènes, stuk voor stuk ijzersterke acteurs. Een duister akelige thriller met brains. Deze hyperrealistische keiharde misdaadfilm met serieuze thema’s is duidelijk voor volwassenen gemaakt en maakt dit verruit de allerbeste Batmanverfilming ooit. Lang geleden dat Hollywood nog iets gemaakt heeft van dit niveau.


avatar van Co Jackso

Co Jackso

  • 21924 berichten
  • 2791 stemmen

Het zijn niet zozeer gaten in het plot, maar meer de onevenwichtigheid van het script. Sommige verhaallijnen krijgen teveel aandacht waardoor de film te lang wordt. Voor de minder kritische kijker is dat natuurlijk geen probleem, want die ziet toch 30 minuten extra Batman.


avatar van Uier

Uier

  • 2007 berichten
  • 3749 stemmen

demiurg schreef:

hyperrealistische.

C'mon. .


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2407 stemmen

Ik kreeg ook het gevoel dat ze er teveel in wilde stoppen.
Sommige scenes voelde te erg aan als een verplichting.

Met name de scene dat James Gordon bij zijn familie is om te zeggen dat hij nog steeds leefd.

Dat mag opzich best wel, maar je zit lekker midden in het verhaal en dan ineens komt die scene er even 1,5 min tussendoor en dan springt het allemaal een beetje van de hak op de tak. Op de 1 of andere manier hebben ze dat een beetje vervelend gedaan. En wat Co Jackso zegt, daar ben ik het wel mee eens.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Ik snap nog steeds mijn spelfout niet maar ja...

Leuke naam overigens voor de film: The Dark Knight. Want je hebt een White Knight en een Dark Knight.


avatar van demiurg

demiurg

  • 37 berichten
  • 487 stemmen

Uier schreef:

(quote)

C'mon. .

Je hebt gelijk. Film ziet er enorm cartoonesk uit...


avatar van Tharoy

Tharoy

  • 313 berichten
  • 511 stemmen

AHWA schreef:

Dit is niet de plek voor discussie over downloaden, maar er bestaan dus mensen, waaronder ik, die geen zin hebben om minimaal 8 euro uit te geven voor elke keer dat er een gave film uitkomt, en die er niet zo veel om geven om superbeeld en supergeluid te hebben.

Ik maal daar niet zo om, heb prima genoten van The Dark Knight. Gewoon lekker in m'n bed kunnen kijken. Dat ligt nog prettiger dan die bioscoopstoelen. Plus, je hebt geen last van anderen in de zaal die zitten te praten of te bellen of weet ik wat.

Stom. Meer kan ik niet zeggen. De bios is toch écht veel meer geschikt voor dit soort films. Als je deze film in goede kwaliteit(dus niet van die enorme kutcamkwaliteit) thuis kijkt(het liefts in blu-ray, met een grote TV) kan ik het begrijpen. Maar om het 's avonds in bed op een laptopschermpje te kijken.. Nee. Dat is gewoon zonde.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Nee, hoor. Dat is absoluut geen zonde. Het scheelt 8 euro en mijn oordeel over een film hangt niet af van de grootte van m'n scherm.


avatar van freekoz

freekoz

  • 121 berichten
  • 94 stemmen

De film was geweldig maar niet perfect. De conclusie van de Joker vond ik niet goed uitgewerkt het was te snel over hij hing dan aan dat soort touw bij dat gebouw en toen kwamen die SWAT mensen en dat was het dan. Het liefst had ik gehad dat het gewoon een gesloten einde was dat batman de joker versloeg. Bij een open einde hadden ze op z'n minst nog kunnen laten zien dat de Joker bijvoorbeeld in een inrichting terecht kwam ofzo. Want nu Heath Ledger dood is vind ik het ook niet leuk om een vervolg met een andere joker te zien.

Een aantal zinnen die in m'n hoofd blijven zitten;
- WHY SO SERIOUS?
- LET'S PUT A SMILE ON THAT FACE!
- HIT ME!!!!
- HERE......WE....GO!!!


avatar van zoutzak

zoutzak

  • 1050 berichten
  • 7005 stemmen

Hele sterke superheromovie. Nolan zet de duistere lijn voort uit Batman Begins en levert een welhaast serieuze actiefilm. Casting was goed, als enige weet Maggie Gyllenhaal mij niet helemaal te overtuigen, verder was iedereen op dreef. The joker wordt erg vet neergezet, maar omdat het een betrekkelijk kleine rol betreft snap ik alle ophef niet helemaal. Uitstekende bijrol van Ledger. Maar zoals verwacht levert de film in feite niets nieuws... Het is een beproefd en succesvol bevonden concept maar Nolan weet het in deze film wel volledig te benutten want het is direct een mijlpaal in het genre.


avatar van egelhunter

egelhunter

  • 502 berichten
  • 696 stemmen

echt een geweldig film. Ledger speelt erg goed the joker. Vooral de potlood scene was geweldig, en de actie scene waarbij de vrachtwagen overkop gaat. Dit is echt voor mij een van de beste films van de laatste jaren. Laat ik het zo zeggen, deze staat in mijn top 5.