• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.467 films
  • 12.237 series
  • 34.024 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.133 gebruikers
  • 9.379.224 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Avontuur / Fantasy | 138 minuten
3,50 4.048 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 138 minuten

Alternatieve titel: Harry Potter en de Orde van de Feniks

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,5 (691.948)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 juli 2007

Plot Harry Potter and the Order of the Phoenix

"Evil Must Be Confronted."

Harry wordt dit jaar opgehaald bij de Duffelingen door een groep tovenaars van de Orde van de Feniks, opgericht door Perkamentus, welke proberen Voldemorts plannen te dwarsbomen. In het hoofdkwartier van de Orde blijkt al snel dat bijna niemand gelooft dat Voldemort is teruggekeerd. Harry heeft tegenwoordig vreemde dromen over Voldemort, die misschien wel eens echt zouden kunnen zijn... Uiteindelijk gaat Harry naar Zweinstein. Ook is er dit keer weer een nieuwe lerares Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Maar deze is vreselijk en leert de leerlingen helemaal niks. Hierdoor gaan Harry en zijn vrienden een geheim genootschap oprichten: de Strijders van Perkamentus. Dit genootschap van leerlingen leert van Harry hoe ze zich moeten verdedigen. Aan het einde van het jaar krijgt Harry een droom over zijn peetvader, Sirius Zwarts, die wordt gemarteld door Voldemort.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ron Weasley

Hermione Granger

Dolores Umbridge

Bellatrix Lestrange

Rubeus Hagrid

Lord Voldemort

Albus Dumbledore

Lucius Malfoy

Sirius Black

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

ik vind ook dat je de films los van het boek moet bekijken, en je moet al helemaal niet kijken naar hoeveel eruit is gelaten.

de film is bedoelt om een beeld van het boek te geven dus je moet de films dus al helemaal niet los van de boeken bekijken...


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

martinovitch schreef:

JTV-kijker daar ben ik het niet helemaal mee eens een 0.5 geven dat is echt wel beetje laag!

deze film verdiend veel meer als 0.5*

het verhaal is zeer goed en ook de film effects zijn vrij goed dus

4.5*

nrml zou deze film verboden moeten worden vind ik, het enige positieve aan deze film is zijn de special effects maar dat is dan ook het enige. het verhaal vind ik daarintegen niks waard in deze film.

de verhouding dikste boek-korste film zint me ook al helemaal niet.

en dan ook, de kranten stonden vol met harry die kuste met Cho maar ik vond die kus slecht geacteerd.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

ehm mag ik vragen wat gerusht is?

Er zich snel vanaf maken, dat het einde veel te snel en onduidelijk is denk ik


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

oke dank je.

Oja, JTV-kijker ieder zijn eigen mening hè!



avatar van Jisraw

Jisraw

  • 115 berichten
  • 192 stemmen

Ik vond er echt niets aan en vroeg me telkens af wanneer die afgelopen was. Enige goede aan de film vond ik Omber, die toch wel heel goed speelde . Wat mij betreft hadden ze dit boek in 2 delen mogen verfilmen, want er zijn echt een hoop belangrijke dingen weggelaten .


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

ik denk dat het probleem is met HP dat bijna alle deeltjes belangrijk zijn en dat als je iets weglaat dat het verhaal dan al direct niet meer klopt in tegenstelling tot LOTR waar overbodige stukken makkelijker weggelaten kunnen worden.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Omber speelde erg goed al zou ik als ik een vrouw was nooit Omber willen spelen.


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

JTV-kijker schreef:

ik denk dat het probleem is met HP dat bijna alle deeltjes belangrijk zijn en dat als je iets weglaat dat het verhaal dan al direct niet meer klopt in tegenstelling tot LOTR waar overbodige stukken makkelijker weggelaten kunnen worden.

Dat is niet helemaal waar, maar in LOTR werden meer de juiste stukken weggelaten, in tegenstelling tot Harry Potter, waar sommige vrij overbodige en makkelijk te omzeilen stukken wél worden behandeld en sommige écht belangrijke stukken worden weggelaten. In dit deel gaat het zelfs nog verder door slechts de hoofdlijn uit het boek te behandelen, plus een paar populaire stukjes zoals Harry's romance met Chang. Sommige verdraaide stukken leken zelfs verdraaid óm het verdraaien, het voegde niet eens iets toe aan het verhaal.

Er is hier gewoon teveel weggelaten, vooral aan het einde, om de film goed op zichzelf te laten staan.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

nou ik heb gisteren de DVD van Harry Potter 5 gekocht en ik heb hem vandaag weer gezien sinds ik hem 14 juli in de bios had gezien. Nou ik blijf bij wat ik eerder ook al gezegd: Dit is gewoon de beste Potter tot nu toe, geweldige acteerprestaties, mooi verhaal, prachtige muziek en perfecte special effects. Ik blijf gewoon bij mijn 5 sterren en hij staat gewoon op de top 1 van mijn top 10 van films!


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

nou ik heb gisteren de DVD van Harry Potter 5 gekocht en ik heb hem vandaag weer gezien sinds ik hem 14 juli in de bios had gezien. Nou ik blijf bij wat ik eerder ook al gezegd: Dit is gewoon de beste Potter tot nu toe, geweldige acteerprestaties, mooi verhaal, prachtige muziek en perfecte special effects. Ik blijf gewoon bij mijn 5 sterren en hij staat gewoon op de top 1 van mijn top 10 van films!

Tsja je mag je eigen mening blijven behouden Albus maar ik vind toch echt de delen 2 & 3 het beste...en 1 ook wel. Deel 4 vond ik het slechtste... Deze was ook wel aardig, en de effects waren inderdaad erg goed. Het script etc...was ook goed in elkaar gezet maar hoe kan je dat nou zeggen van de muziek? Was die nou echt zo goed? Maar ik denk dat we die discussie nou al weten wie de beste componist is...


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

inderdaad die discussie hebben we nu al wel vaak gehad!
Maar ach, ik vond de muziek gewoon erg mooi en het maakte het gewoon erg spannend. Ik schrok echt van die Dementor die Harry aanviel, want de muziek ging toen ineens heel hard en toen opeens zag je die Dementor... ik vind ook de muziek van Omber heel erg passend bij haar. Ook wanneer Fred en George de bezems pakken en vuurwerk afsteken is er lollige muziek! maar... ik vind John Williams wel vreselijk goed bij Prisoner of Azkaban, het derde deel. Dus ik vind Nicholas Hooper en John Williams (alleen voor Potter 3) de beste HP componisten...

en nou stoppen we hiermee!
dus:


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Inderdaad

Overigens kende ik Yates niet maar hij heeft het niet verkeerd gedaan.


avatar van flyer

flyer

  • 369 berichten
  • 360 stemmen

Deze is weer eens echt goed. Vond de delen 2 en 3 beduidend minder. Maar deze is weer een topper 4,5 *


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

JohnWilliams schreef:
Inderdaad
Overigens kende ik Yates niet maar hij heeft het niet verkeerd gedaan.


David Yates werkte eerst vooral voor tv, vandaar denk ik...
wat ik trouwens echt een prachtig stuk vind van deel 5 is
als Voldemort in Harry gaat zitten, als hij hem bezit. En Perkamentus kijkt dan echt hulpeloos toe, hij kan gewoon niks doen. Prachtig! En eerst krijgt Voldemort de overmacht maar daarna Harry, die dan zegt ´you will never know love... or friendship....and I feel sorry for you.
ik vond overigens het hele Ministerie stuk wel mooi. Wat vond jij het beste stuk?


avatar van M.ike

M.ike

  • 325 berichten
  • 107 stemmen

Musicer schreef:

Staat op de DVD-rom, dan moet je dvd 2 in de pc steken. Dan krijg je een speler van HP en linksonder krijg je dan een optie in gele letters (weet niet meer precies hoe die heette) als je daarop klikt krijg je 4 filmpjes, waarvan 2 voorproefjes op HP6.

oke bedankt


avatar van M.ike

M.ike

  • 325 berichten
  • 107 stemmen

megaman schreef:

Tja, daar heb je dan ook wel weer gelijk in. De muziek had in elke drama film wel kunnen zitten. Er wordt minder gebruik gemaakt van thema's zoals John Williams dat deed. Williams geeft meer dat magische tintje aan de films met veel trompettergeschal en opgewekte thema's. Zie het zo: Ik prefeer Williams ook wel boven Hooper, maar de muziek in Order of the Phoenix deed wat met me. Wat ik ook heel erg mooi vindt is het nummer: "Dumbledore's Army" van de OST van Order of the Phoenix.

Vind ik ook ,deed hij ook heel mooi bij Memoirs of a Geisha met die thema's. Bij 1& 2 en misschien 3 weet niet meer .. Zat nog dat magische tintje aan de muziek en dat harry potter deuntje (kan het helemaal neurien) dat miste ik wel bij de andere delen .. Bij 4 en 5 had de muziek net zo goed in een andere film kunnen zitten. Vond ik jammer..


avatar van Shark_Jaws2

Shark_Jaws2

  • 40 berichten
  • 30 stemmen

is een nice film de 4de was wel beter

4*


avatar van martinovitch

martinovitch

  • 609 berichten
  • 291 stemmen

:d ik vind ze stuk voor stuk goed


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

Shark_Jaws2 schreef:

is een nice film de 4de was wel beter

4*

ik vond de 4de en de 5de juist de slechtste HP's ooit...


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

4e was inderdaad de minst goeie.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

mij valt het op dat veel meningen van de Harry Potter films heel erg verschillen. Zo vinden veel mensen dat Goblet of Fire het slechtste deel is terwijl hij toch een gemiddelde van 3,70 heeft.

Zo houd JTV-kijker eraan vast dat deze film (en de vierde) heel slecht waren, en zo houden ik, JohnWilliams en martinovitch er weer aan vast dat deze film heel erg goed was.

Ik hoop toch dat het zesde deel een hoger gemiddelde krijgt. Het gemiddelde van dit deel valt me een beetje tegen. Hij staat nu op 3,60 en hij is nog steeds in daalproces...


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

mij valt het op dat veel meningen van de Harry Potter films heel erg verschillen. Zo vinden veel mensen dat Goblet of Fire het slechtste deel is terwijl hij toch een gemiddelde van 3,70 heeft.

Zo houd JTV-kijker eraan vast dat deze film (en de vierde) heel slecht waren, en zo houden ik, JohnWilliams en martinovitch er weer aan vast dat deze film heel erg goed was.

Ik hoop toch dat het zesde deel een hoger gemiddelde krijgt. Het gemiddelde van dit deel valt me een beetje tegen. Hij staat nu op 3,60 en hij is nog steeds in daalproces...

ik ben idd iemand die erg bij zijn standpunt blijft en dat wil doordrammen, ik heb eigenlijk niks tegen HP want de boeken zijn echt enorm goed, wel ingewikkeld maar dat was LOTR ook toen ik deze boeken voor het eerst las. de HP en de LOTR boeken zijn zowat de enige boeken die ik meer dan eens heb gelezen maar ik is vind het jammer dat de films tov de boeken zo slecht zijn geworden...


avatar van Lucky Slevin

Lucky Slevin

  • 31 berichten
  • 16 stemmen

JTV-kijker schreef:

(quote)

ik ben idd iemand die erg bij zijn standpunt blijft en dat wil doordrammen, ik heb eigenlijk niks tegen HP want de boeken zijn echt enorm goed, wel ingewikkeld maar dat was LOTR ook toen ik deze boeken voor het eerst las. de HP en de LOTR boeken zijn zowat de enige boeken die ik meer dan eens heb gelezen maar ik is vind het jammer dat de films tov de boeken zo slecht zijn geworden...

Dat is logisch.

Je mag film en boek absoluut niet met elkaar vergelijken. Het zijn twee totaal andere perspectieven en dimensies. Een boek is veel persoonlijker. Ik zal het zo zeggen: Als jij een boek leest ga jij je de omgevingen en mensen op een bepaalde manier inbeelden. Bij een film heb je dat niet. De regisseur kiest hoe de omgevingen en personen eruit zien. Dat wil dus zeggen dat je een sterke beperking hebt wat betreft het verwerken van het verhaal. Op die manier ga je fenomenen krijgen waarbij je enorm teleurgesteld bent omdat jouw verwachtingen niet vervuld zijn.

De film met het boek vergelijken is daarom ook verkeerd. Hoe hard een regisseur ook zen best doet, wat een boek creëert kun je nooit verfilmen. Jij mag dus blijven doordrammen, voor mij blijf je zeggen: "Een appel is beter dan peer!"

Ik heb de film gehuurd en ga hem straks bekijken.


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

Lucky Slevin schreef:

(quote)

Dat is logisch.

Je mag film en boek absoluut niet met elkaar vergelijken. Het zijn twee totaal andere perspectieven en dimensies. Een boek is veel persoonlijker. Ik zal het zo zeggen: Als jij een boek leest ga jij je de omgevingen en mensen op een bepaalde manier inbeelden. Bij een film heb je dat niet. De regisseur kiest hoe de omgevingen en personen eruit zien. Dat wil dus zeggen dat je een sterke beperking hebt wat betreft het verwerken van het verhaal. Op die manier ga je fenomenen krijgen waarbij je enorm teleurgesteld bent omdat jouw verwachtingen niet vervuld zijn.

De film met het boek vergelijken is daarom ook verkeerd. Hoe hard een regisseur ook zen best doet, wat een boek creëert kun je nooit verfilmen. Jij mag dus blijven doordrammen, voor mij blijf je zeggen: "Een appel is beter dan peer!"

Ik heb de film gehuurd en ga hem straks bekijken.

ik denk dat je daar wel ergens gelijk hebt maar het probleem is dat je de film automatisch gaat linken aan de boeken en mijn grootste teleurstelling bij deze film was dikste boek-korste film maar zelfs dat maakt het slechte verhaal in de film zelf nog niet goed voor mij en ik denk dat ik niet de enige ben, ik vind toch dat deze film zeker geen plaats in de top 250 verdient


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Lucky Slevin schreef:

(quote)

Dat is logisch.

Je mag film en boek absoluut niet met elkaar vergelijken. Het zijn twee totaal andere perspectieven en dimensies. Een boek is veel persoonlijker. Ik zal het zo zeggen: Als jij een boek leest ga jij je de omgevingen en mensen op een bepaalde manier inbeelden. Bij een film heb je dat niet. De regisseur kiest hoe de omgevingen en personen eruit zien. Dat wil dus zeggen dat je een sterke beperking hebt wat betreft het verwerken van het verhaal. Op die manier ga je fenomenen krijgen waarbij je enorm teleurgesteld bent omdat jouw verwachtingen niet vervuld zijn.

De film met het boek vergelijken is daarom ook verkeerd. Hoe hard een regisseur ook zen best doet, wat een boek creëert kun je nooit verfilmen. Jij mag dus blijven doordrammen, voor mij blijf je zeggen: "Een appel is beter dan peer!"

Ik heb de film gehuurd en ga hem straks bekijken.

Bij een boekverfilming pretendeert een regisseur nu eenmaal vaak om een film te maken, van een boek. Daarom vind ik het in dat geval zeker gerechtvaardigd om de film en het boek te gaan vergelijken. Nu kan een film natuurlijk ook een vooruitgang vormen op een boek, dus ik zou bijna zeggen dat die vergelijking niet meer dan normaal is. Andersom kan een boek je natuurlijk ook in laten zien hoeveel de film eigenlijk aan kansen heeft laten liggen. En met dat besef in je achterhoofd vind je een film al gauw slechter, en dan is het natuurlijk ook hypocriet om de film alsnog beter te beoordelen, 'omdat je het boek beter vond'.

Dat kleeft nou eenmaal vast aan iedere boekverfilming.


avatar van Lucky Slevin

Lucky Slevin

  • 31 berichten
  • 16 stemmen

serpico schreef:

(quote)
Bij een boekverfilming pretendeert een regisseur nu eenmaal vaak om een film te maken, van een boek. Daarom vind ik het in dat geval zeker gerechtvaardigd om de film en het boek te gaan vergelijken. Nu kan een film natuurlijk ook een vooruitgang vormen op een boek, dus ik zou bijna zeggen dat die vergelijking niet meer dan normaal is. Andersom kan een boek je natuurlijk ook in laten zien hoeveel de film eigenlijk aan kansen heeft laten liggen. En met dat besef in je achterhoofd vind je een film al gauw slechter, en dan is het natuurlijk ook hypocriet om de film alsnog beter te beoordelen, 'omdat je het boek beter vond'.

Dat kleeft nou eenmaal vast aan iedere boekverfilming.

Maar zoals ik al zei, hoe hard een regisseur ook zen best doet om een boek te verfilmen, het zal hem nooit lukken om de jouw beleving van het boek om te zetten in een film. Iedereen ervaart een boek anders, dus wat de regisseur verfilmt is altijd minderwaardig. Terwijl iedereen bijvoorbeeld Omber anders voorstelt, moet de regisseur 1 persoon kiezen.

Natuurlijk is het wel zo dat de link tussen film en boek legt op vlak van verhaal. Geeft de regisseur het verhaal deftig weer. Daar geef ik je gelijk in. Maar op vlak van beleving ligt het anders. Als het verhaal en jouw beleving samenvalt, dat moet je inderdaad de film niet zien.

Ook al wordt een film gemaakt in functie van een boek, toch moet je het loskoppelen.

Dat is natuurlijk moeilijk. Ik heb mezelf ook betrapt door de link te leggen met het boek, maar dat heb ik meteen weer onderdrukt omdat je hele film dan verpest wordt.

De film zelf vond ik voldoende. Cinematografisch gezien is het prachtig. Het visueel aspect is een ware genot voor je ogen. De filmmuziek vond ik ook zeer geslaagd. Het is de eerste Harry Potter-film waarbij de muziek een invloed had op men filmbeleving. De dramatiek word sterk verhoogd door de muziek.

Wat ik minder vond was de aaneenhang van het verhaal. Ik vond het eerder een film waar alle scènes achter elkaar worden getoond, zonder het gevoel dat je overgaat van het één op het ander. De acteerprestaties waren misplaatst. De acteurs wisten precies niet hoe ze zich op bepaalde moment moesten gedragen. Ze gaven emoties weer die haaks stonden op de situatie. Wanneer het personage eigenlijk zeer angstig moet zijn loopt hij/zij er zeer onverschillig bij. En op momenten dat het niet echt nodig was om dramatisch te zijn zag je het personage overacteren.

De film was bedoeld om anders te zijn dan de rest. Waar het vroeger ging om de magie cinematografisch weer te geven heeft de regisseur hier gekozen om vooral op de gemoedstoestand van Harry in te gaan, wat sterk mislukte door de gebrekkige acteerprestaties van alle acteurs. De regisseur wou blijkbaar een ander weg inslaan, wat natuurlijk mislukte omdat de film een te hoog pulpgehalte heeft.

De film krijgt daarom van mij 3*. Audiovisueel was het prachtig, maar dat kan de haast amateuristische acteerprestatie, de niet-samenhang van de film niet in balans brengen. De film probeert vooral de emoties van de protagonist weer te geven maar dat is misplaatst in een film waar het cinematografische zou moeten overheersen en de pulpgehalte te hoog is.


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Ik hecht denk ik wat minder waarde aan die 'beleving' waar je het over hebt. Een boekverfilming probeert vaak juist om die beleving om te zetten naar film, en gebruikt daar o.a. het verhaal voor. Bovendien bepaalt een auteur je beleving ook al ten dele. Een regisseur kan proberen deze beleving na te bootsen, te evenaren of te overtreffen. Zo moet je boek en film dus juist wél vergelijken, om te kijken of de regisseur dat gelukt is of niet. Maar mensen die het boek niet gelezen hebben zullen de film daardoor heel anders beleven.

Overigens vond ik het personage van Omber één van de weinige dingen in deze film die wél erg geslaagd was, bijna exact als ik me haar had voorgesteld toen ik het boek las. Een voorbeeld van waar de regisseur het mijns inziens dus goed heeft gedaan t.o.v. het boek.


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

Lucky Slevin schreef:

(quote)

Maar zoals ik al zei, hoe hard een regisseur ook zen best doet om een boek te verfilmen, het zal hem nooit lukken om de jouw beleving van het boek om te zetten in een film. Iedereen ervaart een boek anders, dus wat de regisseur verfilmt is altijd minderwaardig. Terwijl iedereen bijvoorbeeld Omber anders voorstelt, moet de regisseur 1 persoon kiezen.

Natuurlijk is het wel zo dat de link tussen film en boek legt op vlak van verhaal. Geeft de regisseur het verhaal deftig weer. Daar geef ik je gelijk in. Maar op vlak van beleving ligt het anders. Als het verhaal en jouw beleving samenvalt, dat moet je inderdaad de film niet zien.

Ook al wordt een film gemaakt in functie van een boek, toch moet je het loskoppelen.

Dat is natuurlijk moeilijk. Ik heb mezelf ook betrapt door de link te leggen met het boek, maar dat heb ik meteen weer onderdrukt omdat je hele film dan verpest wordt.

De film zelf vond ik voldoende. Cinematografisch gezien is het prachtig. Het visueel aspect is een ware genot voor je ogen. De filmmuziek vond ik ook zeer geslaagd. Het is de eerste Harry Potter-film waarbij de muziek een invloed had op men filmbeleving. De dramatiek word sterk verhoogd door de muziek.

Wat ik minder vond was de aaneenhang van het verhaal. Ik vond het eerder een film waar alle scènes achter elkaar worden getoond, zonder het gevoel dat je overgaat van het één op het ander. De acteerprestaties waren misplaatst. De acteurs wisten precies niet hoe ze zich op bepaalde moment moesten gedragen. Ze gaven emoties weer die haaks stonden op de situatie. Wanneer het personage eigenlijk zeer angstig moet zijn loopt hij/zij er zeer onverschillig bij. En op momenten dat het niet echt nodig was om dramatisch te zijn zag je het personage overacteren.

De film was bedoeld om anders te zijn dan de rest. Waar het vroeger ging om de magie cinematografisch weer te geven heeft de regisseur hier gekozen om vooral op de gemoedstoestand van Harry in te gaan, wat sterk mislukte door de gebrekkige acteerprestaties van alle acteurs. De regisseur wou blijkbaar een ander weg inslaan, wat natuurlijk mislukte omdat de film een te hoog pulpgehalte heeft.

De film krijgt daarom van mij 3*. Audiovisueel was het prachtig, maar dat kan de haast amateuristische acteerprestatie, de niet-samenhang van de film niet in balans brengen. De film probeert vooral de emoties van de protagonist weer te geven maar dat is misplaatst in een film waar het cinematografische zou moeten overheersen en de pulpgehalte te hoog is.

persoonlijk vind ik de LOTR films beter dan de boeken zelf, niet dat de boeken slecht zijn maar heel erg moeilijk te begrijpen af en toe en ook langdradige, overbodige stukken.

verder heb je wel gelijk met dat 'overacteren', dat had ik toen ook al gemerkt maar toen zei ik dat de personages eerder geen gevoelens uitdrukten in de film. Wat Omber betreft vond ik het een vervelend personage in het boek maar in de film viel het nog goed mee maar nog steeds vrij irritant.

Zoals ik ook al eerder eens had gezegd is idd de magie verdwenen in de HP films. de special effects zijn wel enorm goed maar dat maakt de film nog niet goed.

Wat me nog niet eerder was opgevallen was idd dat precies de scènes gewoonweg aan elkaar geplakt werden waardoor het van de ene plaats naar de andere ging enzo wat ook zeer slechts is


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

ik heb eigenlijk nog nooit in het echt iemand ontmoet die deze film slecht vond: mijn vader vond hem goed (en vond hem een 4,5 waard). Mijn moeder vond hem goed (vond het ook een 4,5 waard).

De vriend waarmee ik naar de bios was gegaan vond hem ook een 4,5 waard. Een andere HP fan die ik ken vond hem ook heel goed. En een vriendin van mij vond hem echt helemaal geweldig (veruit de beste, en veel beter dan deel 4 had ze gezegd). En ikzelf vond hem een 5 sterren waard.

Bovendien vond ik het helemaal geen slechte acteerprestaties. Daniel Radcliffe acteerde geweldig toen hij werd bezeten door Voldemort. Ook Ralph Fiennes als Voldemort acteert geweldig. Imelda Staunton in de rol van Dolores Umbridge stal de show in de film. Helena Bonham Carter als Bellatrix lestrange acteerde heel goed naar haar personage (gestoord). Wat mij ook opviel was dat ik

Matthew Lewis (Neville Longbottom) ook heel goed vond acteren.

In tegenstelling tot Lucky Slevin vond ik dat het verhaal wel heel goed was neergezet. Het is natuurlijk heel moeilijk te verfilmen omdat dat boek 668 bladzijde heeft. Maar ik vond deze film boven mijn verwachting omdat ik vond dat het verhaal juist heel goed was verteld. En de andere weg die David Yates (de regisseur) inslaat

vond ik wel geslaagd. Het maakt duidelijk: 'mensen, het is over met de pret. Voldemort is terug dus jullie zijn niet meer veilig' dat geeft ook gelijk een duistere toon aan de film. Hierdoor worden deel 6 en 7 ook een stuk duisterder. Deze duisternis is juist heel goed vanwege het feit dat dé duistere heerser waar elke film wel over word gesproken teruggekeerd is. Nee, ik blijf bij mijn mening deze film is geweldig.

Pffuuh! en nou hou ik er over op.