Saw III (2006)
Genre: Horror
Speelduur: 108 minuten / 113 minuten (unrated version) / 121 minuten (director's cut)
Alternatieve titel: Saw 3
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada
Geregisseerd door: Darren Lynn Bousman
Met onder meer: Tobin Bell, Shawnee Smith en Angus Macfadyen
IMDb beoordeling:
6,2 (226.429)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 januari 2007
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Saw III
"Suffering? You haven't seen anything yet..."
De gestoorde seriemoordenaar Jigsaw besluit zijn zieke spelletjes door te zetten. Deze keer heeft hij het gemunt op Lynn en Jeff. Lynn is een getrouwde moeder van in de dertig, die wordt gekidnapt door Jigsaw. Lynn heeft namelijk een paar donkere geheimen voor haar familie verborgen gehouden. En dan is er ook Jeff, een vader die nooit volledig hersteld is nadat zijn zoon stierf bij een ongeval. Beide worden slachtoffer van de zieke spelletjes van Jigsaw.
Externe links
Acteurs en actrices
John Kramer / Jigsaw
Amanda Young
Jeff Reinhart
Lynn Denlon
Eric Matthews
Kerry
Adam Stanheight
Timothy Young
Judge Halden
Rigg
Video's en trailers
Reviews & comments
Tim_FilmGek
-
- 29 berichten
- 48 stemmen
4 januari komt ie pas uit in de bios..
ik heb nu al zin om er naar toe te gaan!
ben een grote fan van de eerste en tweede delen.
Ersial
-
- 80 berichten
- 0 stemmen
Begrijp niet waarom Nederland zo achter loopt. In alle andere landen is hij al in première, zoals in Turkije, Engeland etc. Kan niet afwachten tot 4 januari. Dit is trouwens niet alleen bij Saw III maar ook met andere films, zoals "A Good Year" of "Barnyard".
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Gewoonweg triest dat "filmfans" in de flauwe truukjes van de 'saw'-reeks blijven trappen; "plotwendingen" die je van mijlenver ziet afkomen, postmoderne onzin en standaard goor, de hersenen van de moderne filmfanaat zijn tot pulp vermalen door playstation- & gameboyspelletjes, een wereld waarin deze 'saw'-prullen best wel te plaatsen zijn. Grof? Neerbuigend? U zegt het, maar voor 'saw' hebben we geen goed woord over.
Drishti
-
- 21 berichten
- 27 stemmen
Gewoonweg triest dat "filmfans" in de flauwe truukjes van de 'saw'-reeks blijven trappen; "plotwendingen" die je van mijlenver ziet afkomen, postmoderne onzin en standaard goor, de hersenen van de moderne filmfanaat zijn tot pulp vermalen door playstation- & gameboyspelletjes, een wereld waarin deze 'saw'-prullen best wel te plaatsen zijn. Grof? Neerbuigend? U zegt het, maar voor 'saw' hebben we geen goed woord over.
Wat een onzin zeg. Geen goed woord over voor saw, omdat je de plotwendingen van mijlenver zag aankomen. Dus jij beweert mij te vertellen dat jij het einde van Saw I + II al wist toen er genoeg hints waren gegeven? Denk het niet vriend. Als je een hekel hebt aan de film, mag dat, maar ga het niet op deze manier zwart zitten maken.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Maar is het niet nog veel stommer "vriend" om te doen alsof deze filmpjes beschikken over een geweldig origineel scenario terwijl ze compléét gekunsteld zijn om toch nog te kunnen verrassen? Deel 1, soit, maar zij die in 2 de bui niet zagen hangen moeten dringend eens wat meer films bekijken, films met écht vindingrijke plots.
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5752 stemmen
Maar is het niet nog veel stommer "vriend" om te doen alsof deze filmpjes beschikken over een geweldig origineel scenario terwijl ze compléét gekunsteld zijn om toch nog te kunnen verrassen? Deel 1, soit, maar zij die in 2 de bui niet zagen hangen moeten dringend eens wat meer films bekijken, films met écht vindingrijke plots.
Je kan zeggen wat je wilt, maar zeggen dat het voorspelbaar is... Ik geloof er geen snars van dat je het einde van Saw III van verre zag aankomen.
KwintenS
-
- 115 berichten
- 1550 stemmen
Maar is het niet nog veel stommer "vriend" om te doen alsof deze filmpjes beschikken over een geweldig origineel scenario terwijl ze compléét gekunsteld zijn om toch nog te kunnen verrassen? Deel 1, soit, maar zij die in 2 de bui niet zagen hangen moeten dringend eens wat meer films bekijken, films met écht vindingrijke plots.
Kan je misschien eens voorbeelden geven van horrorfilms met een vindingrijker plot dan de saw reeks? En ik moet zeggen dat ik toch al heel wat films gezien heb.
Over saw 3 nu: ik vond het echt een schitterende film. Voor mij was het de beste uit de reeks. Vooral omdat het verhaal gesitueerd is rond amanda en jigsaw waardoor er geen nevenplotten zijn die de film vertragen. In plaats daarvan zijn er flashbacks die heel wat verklaren uit vorige films. Maar deze vertragen de film niet zodat er geen zwakke momenten zijn zoals er volgens mij in de vorige films wel waren.
5* voor mij
First Angelus
-
- 127 berichten
- 317 stemmen
dat is het juist, horrorfilms kunnen niet serieus genomen worden.
Saw is weeral 1 van de zovelen die zogezegd angstaanjagend moeten zijn, een cliche of eeuwigdurend horrorfiguur moeten ophangen en dit alles moeten we dan nog aannemen als serieuze, volwassen mensen. Komaan, meen je dit nu?
We zijn geen 14 jaar meer he?!
Het valt af te wachten van het resultaat, maar ik heb geen high hopes.
Smaak is relatief, maar smaak of geen smaak, er mag wel wat inhoud in een film zitten. Is het niet, olivier?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Heb de film gister gekeken en vond hem zeker niet slecht, maar ik vond de voorgaande Saws, deel 1 voorop, echt een stuk beter.
Deel 3 heeft een wat druk verhaal en natuurlijk is de originaliteit een stuk minder dan deel de voorgaande delen. Films als Are you scared hebben het Saw concept ook natuurlijk gekopieerd, met succes.
Saw is wel sterk in de sadistische scenes, en ik vind de slotfase uit de film geniaal. Iets wat je weer niet verwacht.
Ik geef de film 3 sterren. Geen absolute topper, maar zeker wel een prima horrorfilm.
Santino Corleone
-
- 251 berichten
- 473 stemmen
Hij was 3 November uit in Turkije en 21 December is ie in Nederland! Waarom zo laat ???
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Smaak is relatief, maar smaak of geen smaak, er mag wel wat inhoud in een film zitten. Is het niet, olivier?
Zeker zeker, maar inhoud is dan ook wat ik mis in deze films. Ik zeg niet dat dit slecht is ofzo, maar laten we nu ook niet gaan doen alsof 'saw' revolutionaire zaken doet met scenario's en plotwendingen want als je iets verder kijkt is het toch allemaal erg hol entertainment.
ikvoereendjes
-
- 196 berichten
- 248 stemmen
Gewoonweg triest dat "filmfans" in de flauwe truukjes van de 'saw'-reeks blijven trappen; "plotwendingen" die je van mijlenver ziet afkomen, postmoderne onzin en standaard goor, de hersenen van de moderne filmfanaat zijn tot pulp vermalen door playstation- & gameboyspelletjes, een wereld waarin deze 'saw'-prullen best wel te plaatsen zijn. Grof? Neerbuigend? U zegt het, maar voor 'saw' hebben we geen goed woord over.
man naar mijn hart die dit geschreven heeft.
Ik kan er zelf ook niet bij dat de saw reeks zulke hoge waarderingen krijgt van de stemmers hier...
Ik las gister een opmerking bij Citizen Kane waarin staat dat het belangrijkste ingredient van de films tegenwoordig de verassende wending moet zijn...
Hierbij staat ook dat de verassende wending vaak de leegte van de gehele film moet camoufleren.
Ik vind de Saw reeks hier het perfecte voorbeeld van!
De Formule voor de Saw films:
Zet een paar hopeloze, slecht uitgediepte karakters (die zelf ook weten dat ze rijp zijn voor de slacht) bij elkaar. Laat deze mensen tot het uiterste gaan om te vechten voor hun leven. Dan wordt de kijker natuurlijk getrakteerd op een flinke scheut 'gore' en wordt er een preview gegeven in een mogelijk complot (ofwel een doodzieke man die achter het gehele zieke spelletje zit / of een junk die in een badkuip vol met spuiten valt en toch een hulp schijnt te zijn van deze zieke geest die zich 'The Jigsaw' noemt).
En vervolgens het slotstuk met het verrassende einde, wat iedereen verbouwereerd achterlaat.
(de rede dat ze moeten sterven: "omdat ze het leven niet genoeg waarderen" is natuurlijk ook zeer overdreven..)
Zolang er nieuwe ranzige ideeen blijven komen over hoe de karakters aan hun eind kunnen komen is er genoeg materiaal tot aan saw 30.. Zal deze dan ook nog zo hoog gewaardeerd worden??
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3871 stemmen
Laten we hopen dat het gemiddelde in hetzelfde tempo blijft dalen zoals gebeurde bij saw II ten opzichte van I.
SonnyxTH
-
- 19 berichten
- 2 stemmen
http://www.youtube.com/watch?v=4R6iXI2PwEk&mode=related&search=
Volgens mij is dit de begin scene.
Ziet er vies uit.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1435 stemmen
Zeker zeker, maar inhoud is dan ook wat ik mis in deze films. Ik zeg niet dat dit slecht is ofzo, maar laten we nu ook niet gaan doen alsof 'saw' revolutionaire zaken doet met scenario's en plotwendingen want als je iets verder kijkt is het toch allemaal erg hol entertainment.
No shit Sherlock. Niemand zal beweren dat Saw meer is dan pretentieloos vermaak. De film is voor de gewone man, die na een dag hard werken gewoon 90 minuten entertainment wilt. Als jij dat niet leuk vindt, ga je maar dogville of fight club kijken ofzo. Genoeg films waaruit je wel je intellectuele bevrediging kunt halen, lijkt me. Maar ga vanuit je ivoren toren geen mensen afkraken omdat ze dit toevallig leuk vinden "hersenen vermalen top pulp''. Waar haal je de arrogantie vandaan?
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5752 stemmen
De Formule voor de Saw films:
Zet een paar hopeloze, slecht uitgediepte karakters (die zelf ook weten dat ze rijp zijn voor de slacht) bij elkaar. Laat deze mensen tot het uiterste gaan om te vechten voor hun leven. Dan wordt de kijker natuurlijk getrakteerd op een flinke scheut 'gore' en wordt er een preview gegeven in een mogelijk complot (ofwel een doodzieke man die achter het gehele zieke spelletje zit / of een junk die in een badkuip vol met spuiten valt en toch een hulp schijnt te zijn van deze zieke geest die zich 'The Jigsaw' noemt).
En vervolgens het slotstuk met het verrassende einde, wat iedereen verbouwereerd achterlaat.
(de rede dat ze moeten sterven: "omdat ze het leven niet genoeg waarderen" is natuurlijk ook zeer overdreven..)
Ik kan al zo zeggen dat je Saw III nog niet hebt gezien. Ik was het voor het zien van Saw III met je eens over deel II; een overbodig vervolg die alleen uit is op het binnenhalen van een smak geld. En ook in het begin van Saw III, zelfde verhaal. Maar op het einde zal je zien dat alle delen een link hebben en het zeker niet meer nutteloos moorden is. Einde was erg mooi. Dus deze berichten kan je beter bij het topic van Saw II plaatsen, want dat gaat hier echt niet op.
MrEd
-
- 339 berichten
- 2913 stemmen
No shit Sherlock. Niemand zal beweren dat Saw meer is dan pretentieloos vermaak. De film is voor de gewone man, die na een dag hard werken gewoon 90 minuten entertainment wilt. Als jij dat niet leuk vindt, ga je maar dogville of fight club kijken ofzo. Genoeg films waaruit je wel je intellectuele bevrediging kunt halen, lijkt me. Maar ga vanuit je ivoren toren geen mensen afkraken omdat ze dit toevallig leuk vinden "hersenen vermalen top pulp''. Waar haal je de arrogantie vandaan?
Helemaal mee eens, waarom willen de mensen toch altijd diepgang en een verhaal met inhoud. We praten hier over een horror film. Entertainment daar gaat het dan om.
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5752 stemmen
Helemaal mee eens, waarom willen de mensen toch altijd diepgang en een verhaal met inhoud. We praten hier over een horror film. Entertainment daar gaat het dan om.
Zegt wie?
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
No shit Sherlock. Niemand zal beweren dat Saw meer is dan pretentieloos vermaak. De film is voor de gewone man, die na een dag hard werken gewoon 90 minuten entertainment wilt. Als jij dat niet leuk vindt, ga je maar dogville of fight club kijken ofzo. Genoeg films waaruit je wel je intellectuele bevrediging kunt halen, lijkt me. Maar ga vanuit je ivoren toren geen mensen afkraken omdat ze dit toevallig leuk vinden "hersenen vermalen top pulp''. Waar haal je de arrogantie vandaan?
Uit de domme reacties die ik allemaal lees omtrent 'saw'. Niets mis met 90minuten ontspanning voor de 'gewone man' (wie spreekt er trouwens over arrogantie?), maar kom dan niet af met opmerkingen als dat dit geweldige cinema is of vindingrijk scenarioschrijven. Bovendien ben ik zo stom om te verwachten van een film die met weet ik hoeveel 1000 stemmen de hoogste regionen van de toplijst gaat bevolken, nét iets meer biedt dan alleen wat ontspanning voor de "gewone man na een dag hard werken". Dit is pure bevrediging van een aantal primaire behoeften van een generatie die zogezegd niet meer gechoqueerd kan worden, die niet meer bewogen wordt door 'the exorcist', 'rosemary's baby' & 'psycho', maar enkel nog steeds walgelijkere scènes op het scherm wil zien. En als het gepermitteerd is dan zal ik eens arrogant doen: 'saw' is puur brood en spelen. De gevoelloosheid voor geweld als gevolg van exuberante geweldscènes in pulpfilms, pulpspelletjes etc ("hersenen vermalen tot pulp!") zorgt ervoor dat men 'saw' plots origineel gaat vinden, gewoon omdat het nog net dat tikkeltje verder durft gaan op de ladder van de gore. En ô ja, 'fight club' is in mijn ogen nu ook niet bepaald intellectueel verheffende cinema, maar net als 'saw' een gehypet fenomeentje dat in feite holler is dan de doodskop uit Hamlet.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Helemaal mee eens, waarom willen de mensen toch altijd diepgang en een verhaal met inhoud.
Omdat sommige mensen daadwerkelijk van film houden.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Omdat sommige mensen daadwerkelijk van film houden.
Je bedoelt toch dat audiovisueel medium niet ? Weinig mensen hier die van film houden naar mijn mening, al helemaal niet de groep waar jij je mentaal toe rekent.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Je bedoelt toch dat audiovisueel medium niet ? Weinig mensen hier die van film houden naar mijn mening, al helemaal niet de groep waar jij je mentaal toe rekent.
Hoezo weinig mensen die van film houden? Kun jij dat beoordelen voor hen?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Mij boeit het niet of een film origineel is, als ik er maar lol aan kan beleven. En ik vind dat Saw 3 me minder deed dan deel 1. Maar 3 is ook zeker vermakelijk. Maar bij 1 was het enorm nieuw, nu zijn er zoveel martelfilms. Films als Are You Scared zijn niks minder gruwelijk hoor.
meurisse
-
- 65 berichten
- 1417 stemmen
Uit de domme reacties die ik allemaal lees omtrent 'saw'. Niets mis met 90minuten ontspanning voor de 'gewone man' (wie spreekt er trouwens over arrogantie?), maar kom dan niet af met opmerkingen als dat dit geweldige cinema is of vindingrijk scenarioschrijven.
Domme reacties ? Je kan het helemaal oneens zijn met sommigen, maar laat iedereen a.u.b. in zijn of haar waardigheid.
Bovendien ben ik zo stom om te verwachten van een film die met weet ik hoeveel 1000 stemmen de hoogste regionen van de toplijst gaat bevolken, nét iets meer biedt dan alleen wat ontspanning voor de "gewone man na een dag hard werken". Dit is pure bevrediging van een aantal primaire behoeften van een generatie die zogezegd niet meer gechoqueerd kan worden
Het is nu éénmaal zo dat een film hoog staat of scoort als de meerderheid van de mensen deze appreciëert. En misschien is het toch alleen maar die ontspanning die vaak het belangrijkst is om geappreciëerd te worden door de meeste mensen.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1435 stemmen
Je moet ook niet op lijsten afgaan Olivier. Dacht je soms ook dat star wars meer was dan pure entertainment? Verder begrijp ik echt niet waar die saw haat vandaan komt. Kom op, deel 2 heeft een zeven op imdb. Wat nou overgewaardeerd? En gore? Deel 1 werd juist geprezen vanwege minder gore dan andere horrorfilms (van de laatste tijd ja) en meer suspense.
De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
Met Hando eens. Ik houd zelf juist niet van alleen maar gore. Het verhaal achter Saw is steekhouder.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
No shit Sherlock. Niemand zal beweren dat Saw meer is dan pretentieloos vermaak.
Ik beweer dat Saw meer is dan pretentieloos vermaak. Ik vind dat dit behoort tot de top van horror. Net zoals "The Shining", "Evil Dead", "Halloween", ect.
Saw I vind ik een geweldig vanwege de opbouw van het verhaal, het camerawerk en het licht. Ook vind ik dat er met de montage goed word omgegaan, dat snelle werk kan heel makkelijk irritant worden maar Saw weet precies hoe hier mee om te gaan om angst te creeeren. Ook het licht vind ik goed, en de film geeft een erg claustrofobisch sfeertje. En ook het perspectief vind ik behoorlijk orgineel (nee, kom nu niet aan met gezeik over "Cube"). Dit in combinatie met een eng verhaal vol perfecte wendingen over een gestoorde moordenaar (met weldegelijk een interressante psychologie) zorgt in mijn ogen voor een pareltje in het horror genre.
Porno is ook entertainment. Sterker zelfs de porno industrie is de grootste industrie in de filmwereld. Toch zie je hier ook geen pornofilms staan die zo hoog in de lijsten staan als Saw. (En ja we hebben hier weldegelijk pornofilms op de site staan, ik neem een "Deep Throat" als voorbeeld). Kijk natuurlijk is entertainment belangrijk bij een film, maar bij een goede film spelen veel meer aspecten. En daarom worden die films hoger beoordeelt, in mijn ogen.
Ach ik vind dat dat af en toe best mag
.
Neem zo'n film als "Deuce Bigallow European Gigolo" of "Shriek - If You Know What I Did Last Friday The Thirteen" dan mag je best vanuit "een ivoren toren" mensen wijzen op hun wansmaak, vind ik. Maar dan mogen die mensen in mijn ogen ook best wijzen op die "ivoren toren".
Hando
-
- 1808 berichten
- 1435 stemmen
Haha, nu zit ik een discussie te voeren met sawhaters en sawfans. Ik vind saw ook goed hoor en ik heb echt genoten van de film, maar een meesterwerk, nee. Ik vind het een beetje te vergelijken met 'the butterfly effect' ook geweldig om te zien, maar toch schort er nog een hoop aan.
Pre- en sequels

Saw X
2023
139 reacties

Spiral: From the Book of Saw
2021
154 reacties

Jigsaw
2017
182 reacties

Saw 3D
2010
949 reacties

Saw VI
2009
745 reacties

Saw V
2008
870 reacties

Saw IV
2007
952 reacties

Saw II
2005
1.411 reacties

Saw
2004
3.065 reacties
Het laatste nieuws

Netflix komt met 'Caught Stealing', maar Prime Video overtroeft met 'Roofman'

Videoland voegt de geprezen Zweedse film 'Så som i Himmelen' toe aan het aanbod

Tip voor fans van de 'Outlander'-spin-off: de fantasyhitserie 'A Discovery of Witches' op Netflix

'All The Money in The World' van Ridley Scott dinsdag te zien op televisie
Bekijk ook

Saw
Thriller / Horror, 2004
3.065 reacties

Hasta la Vista!
Komedie / Drama, 2011
276 reacties

American Fiction
Komedie / Drama, 2023
53 reacties

[Rec]
Mockumentary / Horror, 2007
1.319 reacties

The Way
Drama, 2010
106 reacties

Love Me Tonight
Komedie / Muziek, 1932
6 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








