Babel (2006)
Genre: Drama
Speelduur: 143 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk / Mexico
Geregisseerd door: Alejandro G. Iñárritu
Met onder meer: Brad Pitt, Cate Blanchett en Gael García Bernal
IMDb beoordeling:
7,4 (327.717)
Gesproken taal: Arabisch, Engels, Spaans, Frans, Japans en Russisch
Releasedatum: 2 november 2006
On Demand:
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Babel
"If You Want to be Understood... Listen."
Twee jonge tieners in Marokko gaan gewapend met het jachtgeweer van hun vader eropuit om hun kudde geiten te begeleiden. Onderweg besluiten ze om dit geweer te testen en dit heeft desastreuze gevolgen. Het leven van vier groepen mensen staan in direct verband met het voorval. We zien het verhaal van een Amerikaans toeristenechtpaar, een Mexicaanse oppas die twee kinderen de Amerikaanse grens over smokkelt en een Japanse dove tiener en haar vader. Hun gebrekkige communicatievaardigheden ten overstaan van de mensen om hen heen zorgen ervoor dat zij, ondanks een incident wat hen allen verbindt, volkomen geïsoleerd blijven.
Externe links
Acteurs en actrices
Richard Jones
Susan Jones
Santiago
Amelia
Chieko
Yasujiro Wataya
Kenji Mamiya
Lilly
James
Barth
Reviews & comments
First Angelus
-
- 127 berichten
- 317 stemmen
Nog nooit van de algemene en onpersoonlijke 'ons' gehoord?
Sjaak?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik hou van woestijnscenes, maar vond Gerry zeker niet beter....
Ziggy007
-
- 208 berichten
- 1204 stemmen
@ First Angelus
Nee?
Meningen zijn altijd subjectief en persoonlijk. Tuurlijk snap ik hem wel, maar als ik daarboven een betoog heb gehouden over waarom IK hem liever niet in deze film had gezien vind ik ons wel apart gekozen.
En om terug te komen op dat mede door Brad Pitt de film een 'succes' is geworden, dan vind ik het alleen maar jammer. Succes op korte termijn bedoel je dan (mensen zien een naam --> gaan de film kijken), een goede film wordt toch wel ontdekt op de lange termijn (hoge score op sites als deze, goede recensies, tips).
En die gasten uit requiem for a dream zijn zoals Petero al opmerkte veelal pas na die film aan grote andere rollen gekomen.
First Angelus
-
- 127 berichten
- 317 stemmen
@ First Angelus
Nee?
Meningen zijn altijd subjectief en persoonlijk. Tuurlijk snap ik hem wel, maar als ik daarboven een betoog heb gehouden over waarom IK hem liever niet in deze film had gezien vind ik ons wel apart gekozen.
En daarom moet je zo reageren? Ik stel je voor om toch nog maar eens terug naar de lessen nederlands te gaan. Want de zinsbouw en gebruik van het woord 'ons' laat nergens uitschijnen dat ons die mening opgelegd wordt.
Het is eerder een suggestie waar je je kan bij aansluiten of niet.
Een gewone 'Ik ben het daar niet met je eens" was voldoende.
Ok?
Sjaak?
Versta je wat ik bedoel? Of moet ik er een vertaler-tolk bij halen?
En die gasten uit requiem for a dream zijn zoals Petero al opmerkte veelal pas na die film aan grote andere rollen gekomen.
Daar kan ik je wel in volgen, ik vond Babel slecht.
En Brad Pitt mag dan nog wel z'n best doen, wat hij hier komt doen, is me toch ook nog wat bijster.
Aan de ander kant, hij is wel een typisch doorsnee "all american" burger. En dat was het opzet, een doorsnee Amerikaans koppel.
De mens heeft toch niks beter te doen dan te proberen voor z'n meute kinderen en babe van een vrouw te zorgen, dus hij zal dan ook al eens blij zijn om z'n schouders onder een film te zetten dat hem ver in het buitenland brengt. Niet?
Sjakie?
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Een hele knappe film. Het had grootste sensatie kunnen zijn (dat maakte ik op uit de trailer), maar is het niet. Grandioze observatie van onder andere problematiek in communicatie tussen mensen. 4.5 sterren
Ziggy007
-
- 208 berichten
- 1204 stemmen
En daarom moet je zo reageren? Ik stel je voor om toch nog maar eens terug naar de lessen nederlands te gaan. Want de zinsbouw en gebruik van het woord 'ons' laat nergens uitschijnen dat ons die mening opgelegd wordt.
Het is eerder een suggestie waar je je kan bij aansluiten of niet.
Een gewone 'Ik ben het daar niet met je eens" was voldoende.
Ok?
Sjaak?
Versta je wat ik bedoel? Of moet ik er een vertaler-tolk bij halen?
Daar kan ik je wel in volgen, ik vond Babel slecht.
En Brad Pitt mag dan nog wel z'n best doen, wat hij hier komt doen, is me toch ook nog wat bijster.
Aan de ander kant, hij is wel een typisch doorsnee "all american" burger. En dat was het opzet, een doorsnee Amerikaans koppel.
De mens heeft toch niks beter te doen dan te proberen voor z'n meute kinderen en babe van een vrouw te zorgen, dus hij zal dan ook al eens blij zijn om z'n schouders onder een film te zetten dat hem ver in het buitenland brengt. Niet?
Sjakie?
Wat loop je nou stoer te doen, je hebt door dat je onzin loopt te lullen? Hoef echt geen Nederlandse les van een Belg.
Dan ligt het aan mij, of we moeten een kansloze discussie over welles of nietes willen houden?
Duidelijk genoeg lijkt me
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Ik weet niet of deze Babylonische spraakverwarring discussie over Sjakie [zonder chocoladefabriek] nu echt interessant is voor deze filmsite.
Graag on topic over de film beste mensen.
First Angelus
-
- 127 berichten
- 317 stemmen
Wat loop je nou stoer te doen, je hebt door dat je onzin loopt te lullen? Hoef echt geen Nederlandse les van een Belg.
Duidelijk genoeg lijkt me
haha, grapjas. Tuurlijk hoef je wel les Nederlands van een Belg, of liever, een Vlaming.
Meer zeg ik er niet meer over.
Safri
-
- 867 berichten
- 1593 stemmen
Was op zich geen erge film, maar die Japanse verhaallijn hadden ze er beter uit kunnen laten. Wel een aardige film voor ckv verslag
Nou, volgens mij is die verhaallijn wel redelijk essentieel voor de film.
Dat geweer is de oorzaak van veel ellende. Daarmee heeft de Japanse moeder zelfmoord gepleegd, schiet een onschuldig kind een vrouw en een agent neer en heeft uiteindelijk ook geleid tot de dood van zijn broertje.
First Angelus
-
- 127 berichten
- 317 stemmen
Maar veel te langdraderig en voorspelbaar.
QFT
Ambru
-
- 102 berichten
- 176 stemmen
Ik heb met hoge verwachtingen naar deze film gekeken en vond hem uiteindelijk wat telleurstellend. het duurde me allemaal iets te lang en ik had het gevoel dat somige scene's niet echt iets bijdroegen bij het verhaal. de verhalen hadden volgens mij niet zo sterk tegen elkaar moeten lopen. somige verhaallijnen kwamen, nogal geforceerd en overdreven gemanipuleerd om de link duidelijk te maken, over.
De disco scene van het chinees meisje vond ik wel leuk in beeld gebracht.
3*
eeltje
-
- 4 berichten
- 0 stemmen
viel in slaap halverwege dus 1e helft vond ik nix , 2e helft kan ik niet over oordelen lag te pitten 
ikvoereendjes
-
- 196 berichten
- 248 stemmen
Ik vond het een goede film met wat saaiere en voorspelbare stukken.
Het idee waar de onmacht om elkaar te begrijpen een rol speelt is heel mooi uitgewerkt.
Er zitten een paar hele mooie scenes in, maar ook niet alle verhalen konden me bekoren.
Voornamelijk het verhaal met de mexicaanse oppas die de grens overvlucht vond ik nogal doordrenkt met moraal. Deze had best achterwege gelaten kunnen worden. (natuurlijk wordt hier aandacht gevraagd door de regisseur over het feit dat Amerikanen de Mexicanen als schoften behandelen).
Het verhaal van het dove japanse meisje was wel schitterend.
Ook de connectie tussen de verhalen was wat geforceerd, zie het liever als apparte verhalen het einde waaruit blijkt dat de japanner zijn geweer uiteindelijk een wereldwijde rel veroorzaakt gaat me wat ver.
Ik heb deze film gekeken zonder uit te zoeken wie hem geregiseerd had, maar tijdens het kijken had ik al zo mijn gedachtes wie het kon zijn.
Toch in veel opzichten artistiek hetzelfde als amores perros en 21 grams, de man heeft al een handelsmerk.
3,5* voor het prima acteerwerk, mooie muziek en enkele mooie scenes
Jeewee
-
- 106 berichten
- 175 stemmen
dit is dus een klassiek voorbeeld van een slechte film. het hele verhaal van het dove japanse meisje die mannenaandacht zoekt is NIET nodig. ook de mexicaanse bruiloft en alles daaromheen was OVERBODIG. als je dat weghaalt heb je nog evenveel film qua verhaal. er zaten smerige scénes in als het marokaanse jongetje die naar z'n zus kijkt en zich daarna aftrekt, of het japanse meisje die stript voor mannen die ze niet kent en dat had allemaal niet gehoeven. het enige pluspuntje in deze film was Brad Pitt. al had hij jammer genoeg geen grote rol. in de hele film zat geen plotselinge wending, of plot ofzo, en het einde is te slap voor woorden. je kunt niks met deze film
en 'ikvoereendjes' zei dat het prima muziek was. daar ben ik het niet echt mee eens. de enige muziekwas wat getingel dat zich om de paar minuten herhaalt. dat kun je nauwelijks muziek noemen.
1,0*
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kortom alles behalve Brad Pitt was overbodig. Misschien de volgende keer maar weer twee uur naar een fot van hem gaan staren. 
Jeewee
-
- 106 berichten
- 175 stemmen
Nou, volgens mij is die verhaallijn wel redelijk essentieel voor de film.
Dat geweer is de oorzaak van veel ellende. Daarmee heeft de Japanse moeder zelfmoord gepleegd, schiet een onschuldig kind een vrouw en een agent neer en heeft uiteindelijk ook geleid tot de dood van zijn broertje.
maar dan had je niet 1 uur hoeven kijken naar dat japane meisje die zich constant uitkleedt. dat had niks met het geweer te maken
Rua
-
- 215 berichten
- 345 stemmen
dit is dus een klassiek voorbeeld van een slechte film. het hele verhaal van het dove japanse meisje die mannenaandacht zoekt is NIET nodig. ook de mexicaanse bruiloft en alles daaromheen was OVERBODIG. als je dat weghaalt heb je nog evenveel film qua verhaal. er zaten smerige scénes in als het marokaanse jongetje die naar z'n zus kijkt en zich daarna aftrekt, of het japanse meisje die stript voor mannen die ze niet kent en dat had allemaal niet gehoeven. het enige pluspuntje in deze film was Brad Pitt. al had hij jammer genoeg geen grote rol. in de hele film zat geen plotselinge wending, of plot ofzo, en het einde is te slap voor woorden. je kunt niks met deze film
en 'ikvoereendjes' zei dat het prima muziek was. daar ben ik het niet echt mee eens. de enige muziekwas wat getingel dat zich om de paar minuten herhaalt. dat kun je nauwelijks muziek noemen.
1,0*
Dat jij de film totaal niet snapt wil nog niet zeggen dat 'ie slecht is...
ikvoereendjes
-
- 196 berichten
- 248 stemmen
Het is natuurlijk een vreemde eend, je moet daar van houden. Ik keek de film met mijn zus die meer een mainstream film smaak heeft. Ze kon het nog net hebben, maar ja veel film liefhebbers zoeken het in complexere films, zo gaat dat.
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Dat valt wel heel erg mee, Babel een vreemde eend.
Okee, mensen als Jeewee die erg Hollywood-orientated zijn zullen de film niet waarderen (zie zijn kritiek/argumenten), maar verder is er weinig complex of arthouse-achtig aan deze film, dunkt me.
Of begrijp ik je verkeerd?
Ziggy007
-
- 208 berichten
- 1204 stemmen
Ik vind hem iig te lang duren, los van de inhoudelijke discusie die ik een pagina terug al heb gevoerd. Niet?
ikvoereendjes
-
- 196 berichten
- 248 stemmen
Dat valt wel heel erg mee, Babel een vreemde eend.
Okee, mensen als Jeewee die erg Hollywood-orientated zijn zullen de film niet waarderen (zie zijn kritiek/argumenten), maar verder is er weinig complex of arthouse-achtig aan deze film, dunkt me.
Of begrijp ik je verkeerd?
Het is inderdaad geen arthouse film, maar hij wordt een stuk minder toegankelijk doordat hij niet de structuur van de gemiddelde hollywood film volgt.
Zie het maar als het lezen van literatuur vs. een roman.
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Zie het maar als het lezen van literatuur vs. een roman.
Een roman = literair genre
ikvoereendjes
-
- 196 berichten
- 248 stemmen
Ha dan verwoord ik het verkeerd.
Wat ik probeer uit te leggen is dat er veel mensen zijn die een film kijken voor ontspanning en zware/confronterende/diepe/trieste thema's mijden. Niet zitten te wachten op sexuele frustratie en de uitting daarvan.
(dit zijn slechts voorbeelden).
abeltjuh 25
-
- 123 berichten
- 1273 stemmen
Ik vind dit echt een toppertje. Een prachtig verhaal en ook zeker goed uitgebalanceerd. Zeer goede cast door Brad Pitt. Alleen op het verhaal dat die Japanse een ontmaagding wil zat ik niet zo te wachten. Mijn complimenten voor Iñárritu! 4,0*!
Gerelateerd nieuws

Oscarwinnende film 'Babel' met Brad Pitt sinds gisteren op HBO Max

Pathé Thuis Mega Movie Weken: Deze 100 films zijn nu tegen korting te bekijken
Bekijk ook

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

Cidade de Deus
Drama / Misdaad, 2002
1.084 reacties

Into the Wild
Biografie / Drama, 2007
2.368 reacties

Amores Perros
Misdaad / Drama, 2000
497 reacties

Slumdog Millionaire
Drama / Misdaad, 2008
1.747 reacties

Brand upon the Brain! A Remembrance in 12 Chapters
Drama / Sciencefiction, 2006
6 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







