Genre: Fantasy / Drama
Speelduur: 189 minuten
Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tom Hanks, David Morse en Bonnie Hunt
IMDb beoordeling:
8,6 (1.543.053)
Gesproken taal: Frans en Engels
Releasedatum: 9 maart 2000
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Green Mile
"Paul Edgecomb didn't believe in miracles. Until the day he met one."
Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 1543053)
- Trailer (YouTube)
- The Green Mile (BoekMeter)
- The Green Mile (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Paul Edgecomb
Brutus 'Brutal' Howell
Jan Edgecomb
John Coffey
Warden Hal Moores
Eduard Delacroix
Arlen Bitterbuck
Percy Wetmore
'Wild Bill' Wharton
Dean Stanton
Reviews & comments
HCMovieFreak
-
- 12 berichten
- 52 stemmen
Geweldige film die me echt heeft geraakt. eentje uit MIJN Top 20 beste films allertijden.
Robi
-
- 2528 berichten
- 2526 stemmen
Het gebeurt niet vaak dat ik boos word van een film en ik vind het onbegrijpelijk dat deze film zo krankzinnig hoog wordt gewaardeerd. De film begint al erg Hollywood glad met de Titanic-structuur van een oud iemand die wat vertelt over zijn jeugd. Dat is een maniertje dat ik inmiddels al te vaak gezien heb en waar ik me nu inmiddels behoorlijk aan erger. Verder is de film met zijn drie uur belachelijk lang. Met name de eerste twee uur hadden best wel een heel stuk ingekort kunnen worden. Maar de film is wel vakkundig gemaakt en het ziet er allemaal erg mooi uit. Dus aanvankelijk zat ik nog wel op drie sterren voor deze cliché film. Maar toen kwam de ontknoping en die is echt verschrikkelijk, wanneer John Coffey de Jezus mag zijn. De man die mag bepalen wie goed is en wie slecht is. Die mag bepalen of iets of iemand dood gaat of blijft leven. Die mag sterven als martelaar voor de goedheid en de onnozelheid van de mensheid. En die tot slot ook nog eens het eeuwige (?) leven kan doorgeven. Ik geloof zelf niet God, maar ik vind het een schaamteloze en walgelijke belediging voor alle mensen die wel in God geloven om een persoon die ten onrechte ter dood veroordeelt is in de film als Jezus af te schilderen. En ik vraag me echt af of ik de enige ben die de film op deze manier heeft gezien?
Oh ja, en er zat nog zo'n walgelijke verwijzing in de film. Waarom werd Coffey gevonden met de twee bloedende en dode meisjes in zijn armen als hij niets met de moord te maken had? Nee, daar werd van gezegd. De meisjes stierven voor elkaars liefde !!!
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Jesus is ook ten onrechte gekruisigd, dus die snap ik niet helemaal.
gukker
-
- 343 berichten
- 819 stemmen
Waarom werd Coffey gevonden met de twee bloedende en dode meisjes in zijn armen als hij niets met de moord te maken had? Nee, daar werd van gezegd. De meisjes stierven voor elkaars liefde !!!
Omdat hij de meisjes weer tot leven probeerde te wekken.
Robi
-
- 2528 berichten
- 2526 stemmen
Dat wordt wel gesuggereerd en dat is ook een logische aanname, maar het wordt in de film niet uitgesproken. En het komt ook niet voor in de scene waar Edgecomb de hand van Coffey vasthoudt. Daar zie je alleen dat Billy de echte moordenaar is.
gukker
-
- 343 berichten
- 819 stemmen
Waarom zou het uitgesproken moeten worden als het met beelden al duidelijk wordt gemaakt?
Robi
-
- 2528 berichten
- 2526 stemmen
Als ik alleen beelden zie van een grote neger met twee kleine dode meisjes in zijn armen die zit te huilen en zegt dat hij dit niet gewild heeft, vind ik het logisch dat hij van moord verdacht wordt. Met dergelijke beelden ga ik niet denken dat hij die meisjes heeft willen redden. En ik heb geen beelden gezien waar hij de meisjes wel probeerde te redden, zoals hij bij anderen in de film wel deed. Of heb jij de director's cut gezien? Trouwens waarom lukte het met alles en iedereen wel in de film om te helpen. En precies bij die meisjes niet. Inderdaad, zodat hij van moord verdacht zou worden en de martelaar uit kon hangen. En de meisjes stierven voor elkaars liefde.
einned987
-
- 31 berichten
- 56 stemmen
Als ik alleen beelden zie van een grote neger met twee kleine dode meisjes in zijn armen die zit te huilen en zegt dat hij dit niet gewild heeft, vind ik het logisch dat hij van moord verdacht wordt. Met dergelijke beelden ga ik niet denken dat hij die meisjes heeft willen redden. En ik heb geen beelden gezien waar hij de meisjes wel probeerde te redden, zoals hij bij anderen in de film wel deed. Of heb jij de director's cut gezien? Trouwens waarom lukte het met alles en iedereen wel in de film om te helpen. En precies bij die meisjes niet. Inderdaad, zodat hij van moord verdacht zou worden en de martelaar uit kon hangen. En de meisjes stierven voor elkaars liefde.
Je snapt de film volgens mij niet? Als je had opgelet zei hij in het begin van de film, toen hij werd gevonden met die 2 meisjes "Ik kon er niets aan doen". Vervolgens in de film herstelt hij alleen maar een dode muis en verwijder hij de tumor van de vrouw van de gouverneur, en zelfs daar had hij moeite mee. Laat staan een dood persoon tot leven wekken.
Geno
-
- 303 berichten
- 225 stemmen
Robi
geplaatst op 8 maart 2014, 16:46 uur
'Het gebeurt niet vaak dat ik boos word van een film en ik vind het onbegrijpelijk dat deze film zo krankzinnig hoog wordt gewaardeerd'....
Nou ik werd er niet boos en niet verdrietig om...; ik zat alleen met toenemende verbazing naar deze kinderachtige shitzooi te kijken.
Dat het zo hoog gewaardeerd wordt is omdat Hanks- of Kingadepten in den blinde 'compensatie' punten geven... voor mensen die het in hun ogen te laag waarderen, zoals wij...
Want let wel; een 5* geef je toch alleen als een film een absolute mijlpaal is in de filmhistorie...
SDG030
-
- 136 berichten
- 0 stemmen
Gelukkig zijn er mensen als Geno die voor anderen bepalen hoe ze moeten stemmen. Dat scheelt ons, de liefhebbers van films als deze, weer wat denkwerk.
Misschien moet je andere stemmers wat meer in hun waarde laten en niet zo arrogant lopen doen. Het is namelijk enkel jouw waarheid die je verkondigd en niet de waarheid.
Geno
-
- 303 berichten
- 225 stemmen
Sorry maar een 5 * geef je alleen als een film cinematografisch onovertroffen is; en dat nog ondanks jezelf. Dus wat meer objectief. Dan laat je er een paar criteria op los... die er al of niet toe doen. Dat is geen punt. Daar kun je het dan over hebben.
Maar een dergelijk cijfer geven om je nu eenmaal 'liefhebber bent van dit soort films'... vind ik zwak. En al helemaal criterium.
feyenoord126
-
- 104 berichten
- 1008 stemmen
Sorry maar een 5 * geef je alleen als een film cinematografisch onovertroffen is; en dat nog ondanks jezelf. Dus wat meer objectief. Dan laat je er een paar criteria op los... die er al of niet toe doen. Dat is geen punt. Daar kun je het dan over hebben.
Maar een dergelijk cijfer geven om je nu eenmaal 'liefhebber bent van dit soort films'... vind ik zwak. En al helemaal criterium.
Larude
-
- 134 berichten
- 193 stemmen
Het gebeurt niet vaak dat ik boos word van een film en ik vind het onbegrijpelijk dat deze film zo krankzinnig hoog wordt gewaardeerd. De film begint al erg Hollywood glad met de Titanic-structuur van een oud iemand die wat vertelt over zijn jeugd. Dat is een maniertje dat ik inmiddels al te vaak gezien heb en waar ik me nu inmiddels behoorlijk aan erger. Verder is de film met zijn drie uur belachelijk lang. Met name de eerste twee uur hadden best wel een heel stuk ingekort kunnen worden. Maar de film is wel vakkundig gemaakt en het ziet er allemaal erg mooi uit. Dus aanvankelijk zat ik nog wel op drie sterren voor deze cliché film. Maar toen kwam de ontknoping en die is echt verschrikkelijk, wanneer John Coffey de Jezus mag zijn. De man die mag bepalen wie goed is en wie slecht is. Die mag bepalen of iets of iemand dood gaat of blijft leven. Die mag sterven als martelaar voor de goedheid en de onnozelheid van de mensheid. En die tot slot ook nog eens het eeuwige (?) leven kan doorgeven. Ik geloof zelf niet God, maar ik vind het een schaamteloze en walgelijke belediging voor alle mensen die wel in God geloven om een persoon die ten onrechte ter dood veroordeelt is in de film als Jezus af te schilderen. En ik vraag me echt af of ik de enige ben die de film op deze manier heeft gezien?
Oh ja, en er zat nog zo'n walgelijke verwijzing in de film.
Ben het er grotendeels mee eens, heb in een bericht van een paar jaar terug ook al laten weten dat dit een van de (zoniet de) meest overschatte films ooit is. Het is maar een gok, maar ik vermoed dat hoogopgeleiden deze film veel lager waarderen dan laagopgeleiden.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Ben het er grotendeels mee eens, heb in een bericht van een paar jaar terug ook al laten weten dat dit een van de (zoniet de) meest overschatte films ooit is. Het is maar een gok, maar ik vermoed dat hoogopgeleiden deze film veel lager waarderen dan laagopgeleiden.
Hmm ja, beetje aparte gok. Denk dat t meer met smaak en interesse te maken heeft. Verschilt per persoon he. Net zoals mensen vinden dat de film overschat is, of een meesterwerk.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Aan de kwestie 'hoog- of laagopgeleid' zal ik me niet gaan branden, maar ik denk wel dat wanneer je een beetje een uitgebreide repertoirekennis hebt opgedaan, je met groter gemak door alle mankementen van deze film weet te prikken.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Geen enkele doorgewinterde cinéfiel heeft deze in z'n top 10 staan maar om te zeggen dat het een draak van een film is?! Dat is dan weer een te felle tegenreactie. De 'waarheid' zal eerder in het midden liggen.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Tjonge jonge.
Zo weer even te kijken en het blijft genieten zeg. Stuk voor stuk scenes die me pakken, ik werd helemaal meegesleurd. Wat me nu benieuwd, waarom zou iemand deze film niet goed vinden? Omdat er fantasie in zit? Of dat het misschien ongeloofwaardig is? Al vind ik dat een slechte reden.
Ben benieuwd??
tattoobob
-
- 8198 berichten
- 2566 stemmen
Gister verscheen hij weer eens op tv en ik zat er weer helemaal in,een film die dat kan doen terwijl je hem al vaker gezien heb verdient gewoon de volle vijf sterren.
Dus stem verhoogt naar 5.0 sterren.
-LvB-
-
- 306 berichten
- 554 stemmen
Tjonge jonge.
Zo weer even te kijken en het blijft genieten zeg. Stuk voor stuk scenes die me pakken, ik werd helemaal meegesleurd. Wat me nu benieuwd, waarom zou iemand deze film niet goed vinden? Omdat er fantasie in zit? Of dat het misschien ongeloofwaardig is? Al vind ik dat een slechte reden.
Ben benieuwd??
Er zijn tal van redenen op te noemen, de polarisatie van karakters in een kinderlijke goed/fout is voor mij al een reden voor een minpunt. Daarnaast worden er tal van onlogische beslissingen genomen. Zo is er wel meer op deze film aan te merken (met name het sentiment wat soms wel wat goedkoo is) waar ik mijzelf dan minder aan stoor.
Maar mensen moeten eens kappen hun favoriete films zo heilig te verklaren dat iemand die andere eisen stelt aan een film geen minpunten kan ontdekken.
-LvB-
-
- 306 berichten
- 554 stemmen
Ben het er grotendeels mee eens, heb in een bericht van een paar jaar terug ook al laten weten dat dit een van de (zoniet de) meest overschatte films ooit is. Het is maar een gok, maar ik vermoed dat hoogopgeleiden deze film veel lager waarderen dan laagopgeleiden.
Dit vind ik dan weer onzin. Ik ken genoeg hoogopgeleiden met een beroerde film - en muzieksmaak. Emotie heeft niks met opleiding te maken whatsoever. En het is maar net de insteek waarmee je films kijkt.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Er zijn tal van redenen op te noemen, de polarisatie van karakters in een kinderlijke goed/fout is voor mij al een reden voor een minpunt. Daarnaast worden er tal van onlogische beslissingen genomen. Zo is er wel meer op deze film aan te merken (met name het sentiment wat soms wel wat goedkoo is) waar ik mijzelf dan minder aan stoor.
Maar mensen moeten eens kappen hun favoriete films zo heilig te verklaren dat iemand die andere eisen stelt aan een film geen minpunten kan ontdekken.
Polrisatie houdt in dat er verschillen optreden. Of het vergroten van verschillen. Hoe zie je dat dan in de karakters? Dat zie ik niet.?
-LvB-
-
- 306 berichten
- 554 stemmen
Wat ik daarmee bedoel is dat de karakters in deze film of in - en in slecht zijn of in- en in goed.
Voor de rest zit er geen ontwikkeling in de karakters zelf, dus daar valt dan ook weinig over te zeggen 
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Er zijn tal van redenen op te noemen, de polarisatie van karakters in een kinderlijke goed/fout is voor mij al een reden voor een minpunt. Daarnaast worden er tal van onlogische beslissingen genomen. Zo is er wel meer op deze film aan te merken (met name het sentiment wat soms wel wat goedkoo is) waar ik mijzelf dan minder aan stoor.
Maar mensen moeten eens kappen hun favoriete films zo heilig te verklaren dat iemand die andere eisen stelt aan een film geen minpunten kan ontdekken.
Soms wat goedkoop? Die scène rondom de genezing van Moore's vrouw is toch wel een zwaar hoogtepunt in de categorie makkelijk scoren.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Soms wat goedkoop? Die scène rondom de genezing van Moore's vrouw is toch wel een zwaar hoogtepunt in de categorie makkelijk scoren.
Weet ik niet. Want aangezien ik met zo'n situatie bekend ben, greep het me erg aan. Ookal ben je er niet mee bekend, laat je famtasie er op los. Het is toch prachtig en ontroerend.!
Geno
-
- 303 berichten
- 225 stemmen
Wat ik daarmee bedoel is dat de karakters in deze film of in - en in slecht zijn of in- en in goed.
Ja maar zelfs met dat criterium van onpeilbare platheid kom je er niet. Er zijn wel films te bedenken waar eenduidige goedheid en kwaadaardigheid er zo dik bovenop gelegd zijn zonder dat het ten koste gaat van originaliteit of humor of wat dan ook...
Argumentaties en criteria of een film al of niet deugt moeten zelf steekhoudend en in zekere zin objectief zijn. Of je bijvoorbeeld van het genre houdt, of van een acteur of regisseur (of juist niet) - zoals je hier vaak leest - zouden nooit mee mogen wegen in de beoordeling.
Voor mij zijn belangrijke criteria; geloofwaardigheid van het verhaal, geloofwaardigheid van het acteren, het al of niet hanteren van ordinair effectbejag, beklijft een film positief (ook nog, of eerder juíst na enige tijd),... zo zijn er nog wel meer criteria te bedenken.
Maar zoals de Romeinen daarentegen 2000 jaar geleden al wisten; 'het gaat niet om de hoeveelheid argumenten, maar om het gewicht van een argument'.
-LvB-
-
- 306 berichten
- 554 stemmen
Soms wat goedkoop? Die scène rondom de genezing van Moore's vrouw is toch wel een zwaar hoogtepunt in de categorie makkelijk scoren.
Ik denk "laat ik me voorzichtig uitdrukken"
, anyway zoals ik al zei stoor ik me er bij een film als deze wat minder aan. En eerlijkheid gebied te zeggen dat het wel goed uitgevoerd is. Zelfs ik kreeg de 1e keer dat ik keek een brok in mn keel op t moment dat de muis werd doodgetrapt
-LvB-
-
- 306 berichten
- 554 stemmen
Weet ik niet. Want aangezien ik met zo'n situatie bekend ben, greep het me erg aan. Ookal ben je er niet mee bekend, laat je famtasie er op los. Het is toch prachtig en ontroerend.!
Serieus kun je je wat verder toelichten over wat je hebt meegemaakt , want wtf am i reading
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Weet ik niet. Want aangezien ik met zo'n situatie bekend ben, greep het me erg aan. Ookal ben je er niet mee bekend, laat je famtasie er op los. Het is toch prachtig en ontroerend.!
Ook ik ben met zo'n situatie bekend, maar hoe tragisch zoiets ook is, de manier waarop het in de film verwerkt is, is natuurlijk zo sentimenteel als de pest.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Serieus kun je je wat verder toelichten over wat je hebt meegemaakt , want wtf am i reading
Denk dat ik niet de enige was met een geval van ziekte in de familie. Zo bedoel ik dat. Daarom greep die scene me aan. En ookal had ik dat niet, blijft het toch een geweldig stukje film. Kon het maar waar zijn.
John Barry
-
- 3410 berichten
- 638 stemmen
The Green Mile is een aardige fantasie film.
Dit is duidelijk een film die met een korreltje zout genomen moet worden. Want geloofwaardig is het allemaal niet wat we in deze film voorgeschoteld krijgen. Niet alleen de wonderlijke dingen die John Coffey kon doen zag ik als fantasie. Maar er zijn nog wel meer dingen die ik met een korreltje zout neem. Ik bedoel , het is een beetje ongeloofwaardig dat iedereen bijvoorbeeld in de ban is van zo enkel muisje. Zullen wel meer muizen rondlopen in de gevangenis denk ik dan. Het word zo gebracht in de film dat we met een groot wonder te maken hebben dat er een klein muisje loopt. Verder zijn de bewakers toch wel heel erg soft. Het duurt wel heel lang voordat ze hun collega Percy hard aanpakken en ook die rot gevangene Wild Bill die constant irritant moest zijn hadden ze wel wat harder kunnen aanpakken. En ook dat de bewakers zomaar een gevangene naar buiten kunnen smokkelen is ook wat ongeloofwaardig. Dit ging allemaal wel heel makkelijk.
Deze film is wat ongeloofwaardig. Maar toch moet ik wel zeggen dat het verhaal wel wist te boeien. De film duurt ruim 3 uur , maar ik vond de film op geen enkel moment langdradig. Deze film kijkt makkelijk weg. Het is interessant om te zien hoe de bewakers met Percy en John en die rot gevangene Bill omgaan. Ja, ondanks de lange speelduur heb ik de hele tijd geboeid zitten te kijken en vond ik de film nergens saai.
Ik had ook wel wat moeite met het sentimentele eind. Dat John toch voor de stoel kiest terwijl hij de mogelijkheid kreeg om te vluchten is ongeloofwaardig. Het is duidelijk dat hij alleen dood moest gaan zodat de kijker een traantje kon wegpikken. Het einde vond wat overdreven sentimenteel. Een einde dat Edgecomb lang moet leven omdat hij een wonderkind van god heeft gedood. Met dit einde heb ik niet zoveel.
Het acteerwerk is degelijk. Tom Hanks zet een goede rol. En dat zelfde geld voor de rest van de cast. Al maken de twee irritante personages in de film ( de collega bewaker en de rot gevangene ) zich wel soms schuldig aan overacting. De muziek van Thomas Newman vond ik goed bij de film passen.
Al met al moet ik zeggen dat ik The green Mile geen top film vond. Wat mij betreft absoluut niet een van de beste films ooit gemaakt. Maar deze film kijkt ondanks de lange speelduur lekker weg. Het geheel weet wel te boeien en is af en toe nog best vermakelijk. En het acteerwerk is ook wel aardig.
3 sterren voor deze film.
FAQ - Veel gestelde vragen
Welke Academy awards heeft The Green Mile gewonnen?
- Beste mannelijke bijrol (Michael Clarke Duncan) - Beste film - Beste geluid - Beste scenario
Wat is de speelduur van The Green Mile?
189 minuten
Gerelateerd nieuws

Klassieker 'The Green Mile' van Frank Darabont is binnenkort te zien op Netflix

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

'The Green Mile' is straks niet meer te streamen: 'Eerste film ooit waarbij ik traantjes voelde prikken'
Iconische dramafilm 'The Green Mile' keert binnenkort terug op Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








