The Green Mile (1999)

4,28 12421

Fantasy / Drama

geregisseerd door Frank Darabont
met Tom Hanks, David Morse en Michael Clarke Duncan

Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...

avatar van -LvB-
John Barry schreef:
Dat John toch voor de stoel kiest terwijl hij de mogelijkheid kreeg om te vluchten is ongeloofwaardig. Het is duidelijk dat hij alleen dood moest gaan zodat de kijker een traantje kon wegpikken.

Nee dat is nou juist de hele clou, hij is een soort van de moderne jezus. Gezonden om te sterven voor onze zonden.
De bespottelijkheid daarvan is een 2e maar ala

avatar van John Barry
Ik vind het toch ongeloofwaardig allemaal. Ze hebben naar mijn idee die John tot een moderne Jezus gemaakt in een geforceerde poging om wat meer emotie bij de kijkers te kweken. Ik heb niet zo veel met een einde waarin iemand sterft voor onze zondes. Waar ik ook moeite mee had is dat Edgecomb zo lang kon blijven leven, dit werd gebracht als een straf. Ook weer een poging om emotie te kweken bij de kijker. Dat is bij niet gelukt en het kwam bij mij ongeloofwaardig over.

avatar van Sol1
Het is zo te zien al een paar maanden oude discussie, maar even terugkomend op de opmerkingen van 8 maart 2014 van Robi (en van anderen na die datum).

Het hoofdpersonage John Coffey treedt niet in de voetsporen van Jesus, maar zet zich zonder vergevingsgezindheid af tegen andere mensen: Wild Bill krijgt geen brood en geen genade, Percy Wetmore geen genade, John Coffey heeft zelf daarbij geen behoefte aan gebed of ander religieus (uiterlijk) vertoon.

John Coffey neemt als mens wel persoonlijk stelling, maar hij geeft nergens in de film aan dat hij “een ultieme, beslissende stem” zou hebben over zaken van leven en dood of in het hiernamaals.

En hij is al helemaal niet “gestorven voor onze zonden”, zoals hier ten onrechte wordt gesuggereerd in de reacties. Hij geeft alleen aan dat hij het zat is verder te leven op deze planeet, waar mensen zo onmenselijk zijn tegenover elkaar. Dat is totaal iets anders.

Op deze punten wordt er meer uit deze film gehaald, dan er ooit door de makers is ingestopt.

Het zijn juist dat soort zaken die hem ondanks het felle fantasy-karakter van deze film, toch weer wat menselijker maken en, voor zover mij uit overleg en discussies elders op internet bekend, ook acceptabeler voor de wel-religieuzen onder ons. Die heus dat fantasy-karakter van deze film wel doorzien, behoudens de fundamentalisten onder hen (maar daar valt toch niet mee te praten).

avatar van John Barry
Sol1 schreef:

Het hoofdpersonage John Coffey treedt niet in de voetsporen van Jesus,

Toch wel een beetje wat mij betreft. In de film word John aangeduid als het wonderkind van god. Hij is een man net als jezus die wonderlijke dingen kan verrichten. En hij krijgt net als jezus een dood die hij niet verdiend.

avatar van AC1
AC1
Hij predikt wel niet, dacht ik.

avatar van Sol1
John Barry schreef:

Aan de ene kant heb je wel een punt, maar ik meen dat die aanduiding "wonderkind" van Paul Edgecomb afkomstig is.

De film stuurt je twee verschillende kanten uit, ook al door de initialen van John Coffey; terwijl hij zelf geen pretenties op dit punt lijkt te hebben.

Ik vraag mij af of het boek, dat ik niet ken, ook zo dubbelzinnig is.

AC1: gelukkig niet!

avatar van frodok
Mooi, maar wel voorspelbaar allemaal.

Mwah, aardig filmpje, veels te lang naar mijn idee en dat ongeloofwaardige Stephen King gedoe allemaal hoefde van mij ook niet echt. Afgezien van het plot zit de film wel goed in elkaar, acteerwerk en camera werk is puik. Werd niet vrolijk van een film met zoveel executies.

Ben hem gaan kijken omdat hij nummer 3 in de top 250 stond, maar ik begrijp niet zo goed waarom deze film zo hoog genoteerd staat. Door de hoge verwachting viel de film des te meer tegen.

Een van de grootste bezwaren die ik verder heb is de combinatie fantasiefilm - moralenfilm. M.i. kun je die 2 dingen niet combineren. Elke moraaloovatting wordt een dooddoener nu er paranormale krachten in het spel blijken te zijn.

Verder de vlakheid van de personages, goed-fout, vond ik onrealististisch en een beetje belerend.

Ik neigde nog even naar 3,5 ster toen de regisseur het in het midden leek te gaan laten of Paul's verhaal misschien een droom leek of een verhaal van een oude man. Toen bleek dat een na 64 jaar nog levende muis opgevoerd ging worden en dat we dit bloody serieus moesten gaan nemen, is ie afgezakt naar 3 sterren bij mij.

avatar van horizons

Als je niks van films begrijpt moet je geen recensie's plaatsen.

Ow ow ow. En leg dan nu maar eens uit waarom thio95 volgens jou niets van films begrijpt.

avatar van Musicman10
Erg overschatte film dit.Echt niet meer dan 3 sterren waard.

Vind deze film 5 sterren waard omdat alle details tot in de perfectie uitgevoerd zijn. Het verhaal ontroerd en Tom Hanks is zoals altijd weer geweldig. Vind het sterkste in deze film hoe bepaalde gevangenen veel sympathie krijgen van de bewakers, ondanks hun daden.

avatar van leatherhead
Neem Shawshank en plak er nog een uur achteraan .

Clichematig, braaf, klef verhaaltje dat veels te lang duurt. Dat is de beste beschrijving van deze film. Wat het acteerwerk betreft, Tom Hanks vind ik gewoon geen goed acteur en bevestigd dat hier nog eens, en de rest van de cast vind ik ook niet al te sterk overkomen. Verder flinke lading goedkoop sentiment (dat muisje, kom op zeg ), bomvol clichés en karikaturale, ééndimensionale personages.

Enige positieve wat ik uit dit soort films kan halen is dat het simpelweg wel makkelijk wegkijkt, wat eigenlijk tegelijkertijd ook weer de grote zwakte van de film is. Dit soort veel te veilige verhaaltjes zullen gewoon niet mijn ding worden. 1,5 * vind ik meer dan genoeg.

avatar van filmfan0511
Schitterende film van Darabont naar het boek van Stephen King. Omdat de film zo hoog stond in de top 250 en ik al veel goede dingen had gelezen over The green mile vond ik het toch wel eens tijd worden om deze eens te bekijken. The shawshank redemption, ook geregisseerd door Darabont naar een boek van King, beviel me immers ook erg goed. En naderhand kan ik alleen maar zeggen dat het weer een pareltje is. Ja, de film duurt heel erg lang, maar het is geen enkel probleem om deze uit te zitten. Er gebeurt de hele tijd wel iets, het is voortdurend interessant. Er zitten misschien wel wat clichés in, maar dit werd absoluut niet storend, integendeel. Het verhaal wordt goed uitgewerkt en voelt nergens gehaast aan, alles wordt rustig verteld.
De acteerprestaties waren van iedereen goed. Vooral Hanks en Michael Clarke Duncan vond ik ontzettend goed acteren. Maar ook de rest was zeer goed, niemand viel uit de boot.

The green mile is een geweldige film die je zeker eens gezien moet hebben. Ik vond deze zelfs nog een stukje beter dan TSR en deze komt ook mijn top 10 binnen.

avatar van misterdhdh
Wou deze film al lang zien en gelukkig was hij onlangs op tv. Natuurlijk is dit een goede film. Goed verhaal en prachtig uitgewerkt. Super acteerwerk van de meeste en zeker van het hoofdpersonage. Heb me geen minuut verveeld onlangs de lange speelduur. Einde was ook goed. Deze film heeft me wel niet aan het huilen gebracht, maar ik heb nog nooit gehuild van een film. Ik kijk wel niet zoveel drama's en emotionele films. Ook zat er humor in de film bv. met die zotte gevangene. . één ding hadden ze beter niet gedaan: wanneer Coffey een mirakel deed moesten er van mij geen zwarte lichtjes uit zijn mond komen, dit kwam toch wat fake over en paste niet in de sfeer van de film. Al bij a vermaakt en topfilm gezien, maar dat mag ook wel met die derde plaats in de eeuwige moviemeter-ranking.

4.5/5

avatar van Silboo
onwijs goeie film en echt een Stephen King verhaal! Walking the mile, walking the mile

avatar van MovieMind
"Aanrader"

avatar van NYSe
MovieMind, niemand heeft iets aan dat constante gespam overal. Geef het een aantal sterren en plaats een recensie, maar bij iedere 4+ film '"Aanrader" ' plaatsen voegt werkelijk níks toe. Ik denk dat meer mensen zich eraan ergeren dan dat ze het bericht als een toegevoegde waarde ervaren...

Just saying.

avatar van JeroenFR08
NYSe schreef:

Just saying.

Weinig typwerk he.. Nee maar zeg dan inderdaad waarom.

avatar van Flat Eric
Er weer eens voor gaan zitten en het heeft me weer geraakt.

Prachtig aangrijpend verhaal met uitstekende characters. Die nare Percy en creepy Wild Bill, de aandoenlijke John Coffey ("like the drink"), sympathieke Tom Hanks en zijn mede gevangenisbewaarders waren zonder uitzondering allen perfect in hun rol.
De lange speelduur vliegt werkelijk voorbij en het verhaal kakt nergens in. Fijne muziekscore en jaren 30 setting.
Blijft een toppert!

avatar van möök
Soort van bijbels epos maar dan zonder verzengende christenkitsch.

avatar van Vdk_Movie
Geweldige film, zeer indrukwekkend verhaal is voor mij gewoon een 4,5 waard!

avatar van de grunt
Te zielig voor woorden dat Michael Clarke Duncan hier een oscarnominatie voor kreeg. Maar wat wil je met die sentimentele jury in de VS.
Sam Rockwell was natuurlijk de grootste uitblinker..

stephan015
Laatst herbekeken, en de film heeft me wederom geraakt. Prachtige film en geweldig geacteerd. 4,5*

avatar van tattoobob
Prachtige film die terecht bij de top hoord van beste films aller tijde.
Het verhaal in de film pakt je en laat je de hele rit niet meer los.

Acteerwerk in van een ontzettend hoog niveau in deze film en heb ik ook niets op aan te merken.
Eigenlijk is alles gewoon goed in deze film.....vandaar ook de volle 5 sterren.

After Dark
Shawshank Part 2

Mijn goede vriend Frank Darabont zet zijn kruistocht tegen goede smaak voort. Hij had natuurlijk ook wel door dat de mensen The Shawshank Redemption toch wel een erg sympathieke film vonden, dus waarom zou je dan van opzet veranderen?

Hij plaats wederom een paar oversympathieke personages in een omgeving die normaal gezien alles behalve vrolijk zou moeten zijn. Maar als je van een gevangenis een speelplaats kunt maken, hoe moeilijk moet het dan zijn om Death Row in een gezellig hotelletje om te toveren? Koud kunstje voor Frank. Maak van koudbloedige moordenaars lieve dierenvrienden en je bent al halverwege. Als je dan ook nog Tom Hanks hebt hoef je natuurlijk al niet veel meer te doen.

Daar tegenover plaats je dan enkele uberslechte personages zodat je zeker weet dat je als kijker niet het lef krijgt in grijstinten te denken in plaats van het vereiste zwart-wit perspectief. Het enige wat dan nog ontbreekt is een mierzoet en sentimenteel einde, en gelukkig stelt ieders favoriete regisseur ook daar niet teleur.

Wat een drek.

avatar van de grunt
After Dark welkom op moviemeter, lekkere binnenkomer.:)
Heb met een brede grimas jouw eerste twee posts gadegeslagen

avatar van Geno
Een berichtje naar mijn hart After Dark...

Volgens sommigen een slappe sentimentele onzinfilm, maar ik vind 'm ijzersterk en ik ga al huilen als ik zappend in een scene val met het geluid uit. Het is voor mij het verhaal van Jezus, d.w.z. de zondige maatschappij die nota bene het onschuldige kind van God offert.

avatar van Geno
Volgens mij heb je gewoon te diep in t glaasje gekeken... wat een waanzin!

De filosoof schreef:
Van een filosoof verwacht ik toch meer..