2001: A Space Odyssey (1968)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)
Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte / 2001: Ruimte Odyssee
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester
IMDb beoordeling:
8,3 (775.308)
Gesproken taal: Engels en Russisch
Releasedatum: 3 oktober 1968
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in 2 bioscopen
Plot 2001: A Space Odyssey
"An epic drama of adventure and exploration."
Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,3 / 775308)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- 2001: A Space Odyssey (BoekMeter)
- 2001: The Legendary Original Score (MusicMeter)
- 2001: A Space Odyssey (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Dr. David Bowman
Dr. Frank Poole
Dr. Heywood Floyd
HAL 9000 (stemrol)
Moonwatcher
Dr. Andrei Smyslov
Elena
Dr. Ralph Halvorsen
Dr. Roy Michaels
Mission Controller (stemrol)
Reviews & comments
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Alles wat je niet kunt verklaren is God ?
Volgens mij raak je daar de spijker op z'n kop wat het geloof in, of het bestaan van (een) God betreft...
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ik vond de discussie van gisteren te interessant om dit onvermeld te laten jongens.
Ja ik vond het ook interessant.
de mens die steeds opnieuw herboren wordt...
Zo voel ik me niet echt na de fles wijn van gisteravond. 2001 was in ieder geval geen goed wijnjaar.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Lol! 
Dit is de kern van de discussie. In alle religies wordt God gezien als het opperwezen, de macht die boven alles staat, in mijn definitie zelfs een onuitputtelijke universele kracht. Daarom zeg ik ook:waar ligt het eindstadium van de evolutie van de mens?........God zou in mijn definitie dan een logisch eindstation zijn, alleen noemt een ander het een superalien, starchild of wat dan ook. Ik geloof ook niet dat de monoliet angst inboezemt; ja, de apen schrikken een moment van de rare vorm, maar ze inspecteren de monoliet haast direct. Daarom hang ik Redlop's Religie-ontstaan-uit-angst-theorie niet aan: de monoliet staat voor evolutie, God zou dan een aanemelijk eindstation zijn, als er al een eindstation is. Kort samengevat, ik geloof niet dat 2001 religie wilde bekritiseren. De evolutie in Kubrck's film zou zelfs kunnen duiden op een bestaan van een God.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
God niet
Waarom niet? Nogmaals: stellig beweren dat God NIET bestaat is net zo kortzichtig als stellig beweren dat God WEL bestaat......
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
In alle religies wordt God gezien als het opperwezen, de macht die boven alles staat, in mijn definitie zelfs een onuitputtelijke universele kracht.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En Goodfella. ik vind de stelling "alles wat je niet kunt verklaren is God" een kromme stelling. Het kan wel EEN van de redenen zijn waarom mensen gaan geloven, maar het hoeft niet zo te zijn.....
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Kos, dat is een zeer goede mogelijkheid hoor, want als God een universele levensenergie is, dan huist ie in alles wat leeft in het heelal. Zelfs het Boedhisme gaat ervan uit dat God een opperkracht is, of ie nu leeft op een wolk, in een mens of op een hutje in de hei. Daarbij ben ik er absoluut nog niet over uit wat God precies is........ik houd alles open. 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
WAT God precies is? Ik weet niet eens OF ie er is. 
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Ik wilde alleen maar even aanstippen dat het Christendom bijvoorbeeld zeker wel een religie is die gebaseerd is op angst, vandaar ook meer de nadruk op een Opperwezen waarvan je je de toorn niet op de hals moet halen. Het hele geloof staat nota bene in het teken van een Apocalyps
Het Boeddhisme (zonder in allerlei Boddhisatwa-theorieën te vervallen), en enkele ander religies staan veel meer in het teken van individualiteit en spiritualiteit en hebben het daardoor veel minder over een 'God', die buiten jezelf staat. Daarom zijn zij ook veel interessanter (imo.)
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
Dit is de kern van de discussie. In alle religies wordt God gezien als het opperwezen, de macht die boven alles staat, in mijn definitie zelfs een onuitputtelijke universele kracht. Daarom zeg ik ook:waar ligt het eindstadium van de evolutie van de mens?........God zou in mijn definitie dan een logisch eindstation zijn, alleen noemt een ander het een superalien, starchild of wat dan ook.
Klink aan iets dat grenst aan de hindoeistische visie. Eenwording met god als absolute einddoel van een keten van levens. Kubrick als hindoe?
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
En Goodfella. ik vind de stelling "alles wat je niet kunt verklaren is God" een kromme stelling. Het kan wel EEN van de redenen zijn waarom mensen gaan geloven, maar het hoeft niet zo te zijn.....
Ik weet het niet. Misschien zie ik het in je ogen wel wat te kortzichtig, maar ik vind mensen die (sterk) geloven in een God (of zelfs hun hele leven eraan ophangen) vaak zo weinig verantwoording nemen voor hun eigen doen en laten. Natuurlijk kan het een houvast zijn, maar dan nog vind ik het vrij makkelijk om je aan iets vast te klampen waarvan je het bestaan (rationeel gezien) niet eens weet, laat staan dat je er inhoudelijk iets bij voor kan stellen... moeilijk.. maar ik kijk er erg nuchter tegenaan wat dat betreft. Net zoals men voorheen voor ieder onverklaarbaar verschijnsel een God had, zo wordt nu bij zaken die men niet in de hand heeft/denkt te hebben (het onverklaarbare..?) de oorzaak bij een 'hogere macht' gelegd. Dat bedoelde ik te zeggen 
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ramon schreef:
Daarom hang ik Redlop's Religie-ontstaan-uit-angst-theorie niet aan:
Zei ik dat? Ik bedoel in ieder geval onbegrip en onbegrip leidt vaak tot angst. Zoals bijvoorbeeld in de Griekse oudheid elk onverklaarbaar fenomeen een god toebedeeld kreeg.
Kos schreef:
Het Boeddhisme en enkele ander religies staan veel meer in het teken van individualiteit en spiritualiteit en hebben het daardoor veel minder over een 'God'.
Mee eens Kos!
Alleen zou ik niet erg veel religies kunnen opnoemen waarbij individualiteit centraal staat. Het christendom is redelijk individualistisch geworden sinds de verlichting (de stroming dus...niet de opkomst van de gloeilamp
)
Getuige het feit dat wij op MM meerendeel christenen zijn en allen een verschillend idee hebben over god en religie.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
WAT God precies is? Ik weet niet eens OF ie er is. 
Precies. Dat bedoelde ik dus.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3234 stemmen
Volgens mij is dit zo'n discussie zonder einde.
Trouwens,waarom mogen politieke discussies niet op de site en religieus getinte discussies wel?
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Omdat er nog geen moslim fundamentalisten op de site actief zijn.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3234 stemmen
Getuige het feit dat wij op MM meerendeel christenen zijn en allen een verschillend idee hebben over god en religie.[/quote]
Wanneer ben je volgens jou een christen?hoef je daarvoor alleen maar "in het westen te wonen"of bedoel je dat je echt naar de kerk moet gaan ect.?
En dan nog kun jij niet weten of het merendeel op MM christen is of niet.
Agony
-
- 1985 berichten
- 1256 stemmen
Ik moet toch snel deze film maar eens gaan kijken. Deze dicussie zwengelt mijn nieuwsgierigheid weer aan.... Hij staat al hoog op mijn "to-see-list", mede omdat de vorige Kubrick's me zo goed zijn bevallen.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Nee maar dat is ook niet zo belangrijk. Het is maar een voorbeeld. Het gaat over individualiteit binnen bepaalde religies.
Maar laten we het in godsnaam weer over 2001 hebben...
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Wat dat betreft ben ik het met Goodfella, Redlop en Kos eens: Religie moet niet gebonden zijn aan bindende strenge regels........zulke religies beperken je vrijheid en veroorzaken oorlogen.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Religie moet niet gebonden zijn aan bindende strenge regels..
Naar mijn idee moeten er sowieso geen religies bestaan.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ligt er aan wat je onder religie verstaat fk. Religie is een heel ruim begrip. Ik denk dat hoop en geloof toch belangrijk kunnen zijn....
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ligt er aan wat je onder religie verstaat fk. Religie is een heel ruim begrip. Ik denk dat hoop en geloof toch belangrijk kunnen zijn....
mibo
-
- 7 berichten
- 55 stemmen
T kan aan mij liggen, maar zonder uitleg snap ik geen bal van de film. Ik wil best over iets nadenken maar ik had geen "och-ja-natuurlijk" gevoel toen de film uitgelegd werd...
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5831 stemmen
gewoon nog een keer kijken. dan valt alles wel op zijn plaats. ik heb de eertse keer meer genoten van de mooie beelden en zo.
bovendien moet je niet te moeilijk denken. het verhaal is eenvoudiger dan het lijkt (ondanks dat het nog steeds erg diepzinnig is) 
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
En vooral je eigen idee er over houden, deze film heeft niet gewoon 1 waarheid.
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Ik heb hem net weer eens bekeken.
Oeeeeeiiiii, wat blijft deze film GOED! 
Elke keer als ik hem zie kan ik er weer nieuwe dingen uithalen en sta ik weer versteld van het prachtige visuele werk van Kubrick.
Dit is gewoon de definitie van het woord Meesterwerk!
KeyserSose
-
- 43 berichten
- 359 stemmen
Mijn eerste bericht op deze site. Misschien niet meteen een waarmee ik hier de meeste vrienden maak, maar dat is ook niet mijn intentie.
Het is me wel gelukt de film af te kijken. Ik vond m echt te traag gaan. Kubrick had best wat meer kunnen laten gebeuren in deze film, want zo doordacht vond ik het allemaal niet. De meeste ideeen uit het filmpje op kubrick2001.com had ik er al uitgefilterd, toch kon de film mij niet echt boeien. De beelden waren wel redelijk indrukwekkend (zeker voor die tijd), maar vaak ook slaapverwekkend.
Omdat ik het eind (in de nieuwste dimensie) wel echt interessant vond (nieuwsgierigheid, ben ik nu een aapmens?) krijgt deze film toch nog 2sterren. Het einde begreep ik niet meteen. Ik had het omvallende glas gemist (onwaarschijnlijk maar waar), maar eerlijk is eerlijk; misschien had ik het eind ook niet meteen begrepen als ik dat wel had gezien. Het valt mij echter op dat velen zeggen dat ze de film na een paar keer kijken pas echt gingen waarderen, dus wie weet over een tijdje..
Buiten dit alles staat dat ik het absoluut oneens ben met de visie van Kubrick. Stiekem hoopte ik zelfs op rechtvaardigheid: dat HAL ook Bowman zou doden..
KeyserSose
-
- 43 berichten
- 359 stemmen
Niet Bowman specifiek, maar de mensheid en zijn voorgangers als geheel. Ik dacht aan het begin van de film dat Kubrick meer nadruk zou leggen op het gegeven dat de mens misbruik maakt van giften van bovenaf cq macht. En dat de mens uiteindelijk op zn 'plaats' gezet zou worden (en dan misschien verder zou kunnen).
Je krijgt iets 'goeds' van hogerhand en je gebruikt het om anderen te doden, dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Leek mij niet dat de mens het had verdiend om de ruimte in te gaan. Alles wat de mens had bereikt had het bereikt met misbruik, daarom had ik het rechtvaardig gevonden als Bowman het ook niet zou overleven. Maar misschien leg ik een iets te religieuze lading op de film, wat volgens mij niet Kubricks bedoeling was (als het wel zn bedoeling was dan is dat bij mij niet goed naar voren gekomen). Ik ben het gewoon absoluut niet eens met zijn visie dat wij per definitie de uitverkorenen hier op aarde zouden zijn. Helemaal niet zolang we ons niet gedragen en de giften van hogerhand/bovenaf misbruiken, wat verdienen we dan? Iig niet om hogerop te gaan, lijkt mij.
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Ik ben het gewoon absoluut niet eens met zijn visie dat wij per definitie de uitverkorenen hier op aarde zouden zijn. Helemaal niet zolang we ons niet gedragen en de giften van hogerhand/bovenaf misbruiken, wat verdienen we dan? Iig niet om hogerop te gaan, lijkt mij.
Ja, maar wie bepaalt dan welke rol wij moeten spelen? Die rol is wat de mens zélf ervan maakt. Niemand vertelt ons wat we moeten doen, behalve wij zelf. Natuurlijk is een heleboel wat wij op deze aardbol uitvreten verkeerd, maar dan alleen omdat wij dat zo hebben bepaald.
Trouwens, ik denk niet dat je die gift van hogerhand als zodanig moet interpreteren. Die monoliet en Starchild zijn vooral metaforen om de evolutie van de mens weer te geven; van dier naar mens, van mens naar übermensch; zoals ook te lezen in het werk van Friedrich Nietzsche. Ikzelf zie er ook in dat de mens zich tot op heden gruwelijk overschat heeft en moet leren zichzelf niet in het midden van dit gigantische universum te plaatsen. We moeten onszelf in een groter verband zien, zeg maar.
Pre- en sequels

2010
1984
109 reacties
Gerelateerd nieuws

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Wat is 'de beste film allertijden'? Dit is waarom juist deze films altijd als eerste worden genoemd

Ingehaald door de tijd: zeven sterke films waarin 'de toekomst' in het echt inmiddels al het verleden is

Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films
Bekijk ook

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

O.J.: Made in America
Documentaire / Biografie, 2016
47 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
110 reacties

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties
Gerelateerde tags
maanjupiterkunstmatige intelligentieman vs machinegebaseerd op boektechnologiesuper computerruimtereisspace missionmoon base astronautcultfilmevolutionmonolith space stationruimte-operacomplex2000sdrearyai rebellion absurdtenseambiguousaudaciousbaffledexcitedmetrocolorsuper panavision 70
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








