• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.968 films
  • 12.267 series
  • 34.071 seizoenen
  • 649.050 acteurs
  • 199.242 gebruikers
  • 9.387.715 stemmen
Avatar
 
banner banner

Saw (2004)

Thriller / Horror | 103 minuten
3,87 7.532 stemmen

Genre: Thriller / Horror

Speelduur: 103 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Australië

Geregisseerd door: James Wan

Met onder meer: Cary Elwes, Leigh Whannell en Danny Glover

IMDb beoordeling: 7,6 (505.820)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 9 juni 2005

Plot Saw

"How much blood would you shed to stay alive?"

Dr. Lawrence Gordon en Adam, twee mannen die elkaar nooit eerder hebben gezien, ontwaken vastgebonden in een smerige, oude badkamer. Tussen hen in ligt het levenloze lichaam van een man met een revolver in zijn handen en een taperecorder. Als Adam en Lawrence dan met behulp van de taperecorder een bandje afluisteren, ontdekken ze dat ze de nieuwste slachtoffers zijn in één van de zieke spelletjes van een beruchte seriemoordenaar, die luistert naar de bijnaam 'Jigsaw'.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Lawrence Gordon

Adam Faulkner-Stanheight

David Tapp

Alison Gordon

Detective Steven Sing

Diana Gordon

Amanda Young

Allison Kerry

John Kramer / Jigsaw

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

mister blonde schreef:

waarschijnlijk werd ie wakker door het water.

Dan zou hij dus vlak daarvoor door iemand in de badkuip zijn gestopt, geen optie dus.


avatar van Johan van Ee

Johan van Ee

  • 107 berichten
  • 751 stemmen

op imdb vonden ze nog een foutje dat ik even met jullie wil delen
Op het einde als hij de revolver van de man pakt die zich door het hoofd zou hebben geschoten zie je duidelijk dat als de kogel er wordt ingedaan alle zes de cilinders leeg zijn. Dat kan niet omdat er in een van de zes minimaal een huls zou moeten zitten. De makers van de film hebben reeds toegegeven dat dit een fout was.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12702 berichten
  • 5841 stemmen

us_raider schreef:

Dan zou hij dus vlak daarvoor door iemand in de badkuip zijn gestopt, geen optie dus.

dat moet wel, anders zou hij zijn verdronken.


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Deze film heeft trouwens ook uitmuntende montage. Dat schockerige als het moet (zodat het niet continu gebeurt waardoor het heel irritant gebruikt kan worden, wat in deze film dus NIET het geval is). Ik vond de regie ook geniaal. Het acteerwerk ERG goed. het verhaal is buitengewoon geniaal. De sfeer die gecreeert word echt creepy. En los van een geniaale achter liggende gedachte is deze film ook nog eens echt eng.


avatar van pampie

pampie

  • 163 berichten
  • 3665 stemmen

saw is lekker goed zeg, echt een wrede film man, deel 2 is ook wreed, maar kan iemand mij vertellen waarom die hier nog niet opstaat??? wil iemand die misschien toevoegen anders? ik krijg geen juist formaat afbeelding.


avatar van pampie

pampie

  • 163 berichten
  • 3665 stemmen

oeps ik zie nu dat je saw II moet intoetsen ipv saw 2. nou ja saw vind ik echt een topper, ik denk dat elke horrorfan dat vind.


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

mister blonde schreef:
(quote)


dat moet wel, anders zou hij zijn verdronken.

Ja, maar dit kan dus nooit zo zijn geweest. Door wie dan? Door de man die op de grond licht...?


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12702 berichten
  • 5841 stemmen

je zet er een knipoog achter, maar dat is wel de spijker op z'n kop. een zeer plausibele verklaring.


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

Dan ben jij dus vergeten dat er ook nog een man aan de andere kant van de badkamer zit.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12702 berichten
  • 5841 stemmen

dat weet ik. zou toch goed kunnen dat die op dat moment ook nog buiten bewustzijn was, of niet zag wat er gebeurde.

Moet wel toegeven dat ik hem slechts een keer zag, maar ik herinner me een begin waarin van alles gebeurde in die donkere kamer en er voor niemand echt duidelijk was wat er gebeurde.

verder ben ik de eerste om toe te geven dat er een aantal hiaten in het script zaten. vond het alleen wel meevallen allemaal.


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

mister blonde schreef:

dat weet ik. zou toch goed kunnen dat die op dat moment ook nog buiten bewustzijn was, of niet zag wat er gebeurde.

Moet wel toegeven dat ik hem slechts een keer zag, maar ik herinner me een begin waarin van alles gebeurde in die donkere kamer en er voor niemand echt duidelijk was wat er gebeurde.

verder ben ik de eerste om toe te geven dat er een aantal hiaten in het script zaten. vond het alleen wel meevallen allemaal.

Als de man van de badkuip wakker wordt in het bad en begint te schreeuwen zegt hij dat dat geen zin heeft en dat zegt ie vrij koeltjes. Daaruit kan je concluderen dat hij al minimaal een paar minuten wakker is.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12702 berichten
  • 5841 stemmen

maar dat sluit niet uit dat ie door de duisternis niet zag wat er gebeurde.


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

mister blonde schreef:

maar dat sluit niet uit dat ie door de duisternis niet zag wat er gebeurde.

Nee, maar hij heeft ook nog oren. En iemand in een badkuip leggen gaat echt niet geluidloos.


avatar van black_shadow

black_shadow

  • 113 berichten
  • 5 stemmen

Gewaagde film met vaak heel verrassende scenes vooral het einde van de film is wel verrassend ook de scene met de afgezaagde voet.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12702 berichten
  • 5841 stemmen

us_raider schreef:

Nee, maar hij heeft ook nog oren. En iemand in een badkuip leggen gaat echt niet geluidloos.

en wie zegt dat ie niets hoorde?

ik dram een beetje door. dit komt omdat ik de mensen die tegen de zogenaamde plotgaten aan blijven zeuren, vind overdrijven. vind dit echt zo'n film waar het script net zo makkelijk krom als recht te lullen is.


avatar van D-ark

D-ark

  • 1755 berichten
  • 420 stemmen

Grondlegger van hoe ik het noem puzzelhoror samen met cube


avatar van Drishti

Drishti

  • 21 berichten
  • 27 stemmen

Halcyon schreef:

(quote)

100% mee eens

100% niet mee eens. Saw is zeker een van de betere films, niet dat ik vanaf jaren 80 horror kijk. Maar kijk er toch zeker wel genoeg om te zeggen dat deze beter is dan anderen..

Zie ook het vette eind liedje..

Charlie Clouser - Hello Zep


avatar van dr walgvogel

dr walgvogel

  • 112 berichten
  • 0 stemmen

ok weer on topic. een van de problemen die ik had met Saw was dat ik het versnelde camera werk heel erg irritant vond. het haalt je uit het verhaal (voor zeveel die aanwezig was) Iemand op imdb zei het goed, dat het op een Nine Inch Nails video leek. plus Je kon zien dat de makers de sfeer regelrecht uit se7en probeerde over te nemen. het is niet erg dat je geinpreerd bent door een film, he de meeste grot regisseurs zijn dat ook en geven dat ook toe, maar de kracht moet hem zitten in dat je echt je eigen draai eraan geeft inplaats van het regelrecht overneemd zonder dat je eigen hand erin te zien is.

Deze James wang heeft duidelijk goed naar de veel betere "the Cube" gekeken alleen mist hij de suplese dat die film in zijn eenvoud had. Het geheel kwam heel erg gemaakt en geforceerd over. kijk het idee is ok maar de uitwerking had veel en veel beter gekund. het is net niet thriller genoeg om een goede thriller te zijn maar ook helemaal niet horror genoeg om een hele goede horror te zijn. het hangt net tussen middelmatig en slap. Plus het geheel voelde "leeg" aan. het acteer werk voelde leeg aan. De ruimte was net ietsje te gemaakt en te studio. Vooral de ruimte van Jigsaw voelde erg nep en opgezet aan. En een van de grote problemen met de meeste moderne horror films is dat de belichting "te goed" is gedaan. Zeker ook bij deze film gaat het totaal fout. ik denk dat een beetje grovere korrel al wonderen had gedaan. het geheel voelde net ietsjes teveel MTV clip achtig aan. Een film als dit moet er gewoon shabby, dor, smerig en rottend uitzien anders werkt het gewoon niet.

Overigens vond ik Danny Glover zoals altijd wel goed spelen. Aparte rol voor hem. Jammer dat hij eigenlijk heel weinig om handen had.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Toch sterk dat ik bij elke film die er visueel wat leuk uitziet niks anders lees dan MTV dit en dat, maar dat wanneer ik naar MTV kijk nooit iets leuks zie ...


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Ik ben ook geen voorstaander van versneld knip en plakwerk, op momenten vind ik het zelfs verschrikkelijk (Tetsuo), alleen vond ik het in dit geval best toevoegen aan de waanzin omdat het gedoseerd is en op de juiste momenten. De algehele sfeer is beklemmend en Wan weet de mindere zaken als bv het acteerwerk e.d goed te compenseren met brutaliteit en claustrofobie en natuurlijk dat einde. Je kan er allerlei plotholes bij gaan zoeken e.d. maar feit blijft dat het als een stomp in je gezicht aankomt.

Dat er is afgekeken bij Seven vind ik nog steeds onzin. Is nu alles wat donker is meteen een kopie van Seven? Alleen al het feit dat het in Seven constant regent en alles er supergelikt uitziet bewijst dat Saw anders is. Nergens gelikt.


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Berichten verplaatst naar Film > Genres en landen > Ranzige films


avatar van dr walgvogel

dr walgvogel

  • 112 berichten
  • 0 stemmen

dutchtuga schreef:

Ik ben ook geen voorstaander van versneld knip en plakwerk, op momenten vind ik het zelfs verschrikkelijk (Tetsuo), alleen vond ik het in dit geval best toevoegen aan de waanzin omdat het gedoseerd is en op de juiste momenten. De algehele sfeer is beklemmend en Wan weet de mindere zaken als bv het acteerwerk e.d goed te compenseren met brutaliteit en claustrofobie en natuurlijk dat einde. Je kan er allerlei plotholes bij gaan zoeken e.d. maar feit blijft dat het als een stomp in je gezicht aankomt.

Dat er is afgekeken bij Seven vind ik nog steeds onzin. Is nu alles wat donker is meteen een kopie van Seven? Alleen al het feit dat het in Seven constant regent en alles er supergelikt uitziet bewijst dat Saw anders is. Nergens gelikt.

Grapig dat je over regen begint in seven fincher heeft dat weer afgekeken van Blade Runner. en daar moesten ze wel regen gebruiken omdat je anders de heuvels van het omliggende vallei waarin het studio terrein en waar de sets gebouwd waren op de achtergrond zou zien. vandaar dat de film zich ook alleen maar in de nacht afspeelt. En toch blijft Saw een goedkope ripp off van se7en.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Saw is grotendeels pretentieloze fun terwijl Se7en heel wat wil zijn. Daar gaat die film een de boot in als je het mij vraagt. Echt zo'n "kijk, hollywood kan ook duistere films maken" sfeertje dat er hangt.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

dutchtuga schreef:

Dat er is afgekeken bij Seven vind ik nog steeds onzin.

Komaan dutchtuga, jij als horrorfanaat moet toch toegeven dat in Saw overduidelijk elementen van Seven en Cube zijn overgenomen? Dan heb ik het vooral over inhoudelijke elementen, niet zozeer over het visuele.


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

Als de film dit niveau kan evenaren is er toch geen probleem? En ik vind dat dit zeker het geval is. Alleen het einde is al tientallen keren beter. dr walgvogel zag het einde aankomen door die scène in het ziekenhuis, nou hoe dan? Is er ingezoomd op het hoofd van de man die in de badkamer ligt? Nee, dus hoe kon je nou weten dat het dezelfde persoon is. En chapeau als dit puur op de gok is geweest, want ik had echt niet het gevoel dat de kanker-patient in het ziekenhuis ook maar iets te maken met de moorden. Het ligt achteraf misschien wat voor de hand, maar tijdens het kijken van de eerste keer dat je de film ziet zie je dit dingen echt niet. En daarom dus chapeau als jij dit wel doet.

Het einde van Seven is veel minder schokkend, en kon je ook veel eerder aan zien komen mijns insziens. Het einde van Saw is zo geweldig omdat de film de kijker laat denken dat ze weten wie Jigsaw is maar later blijkt dat dit gewoon een slachtoffer is .
Iemand meldde in deze thread dat hij/zij het uiterst merkwaardig vond dat een stervende man 's nachts al die acties doet, maar dit doet hij helemaal niet. Dit is dus Zep, waar ik het zonet over had.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

us_raider schreef:

Als de film dit niveau kan evenaren is er toch geen probleem?

Nee. Maar dat doet deze niet volgens mij. Nuja, we kunnen er blijven over discussiëren. Iedereen heeft z'n pro's en con's al opgesomd en we zijn het nog steeds niet eens. Misschien maar beter laten varen...voorlopig toch .


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Halcyon schreef:

(quote)

Komaan dutchtuga, jij als horrorfanaat moet toch toegeven dat in Saw overduidelijk elementen van Seven en Cube zijn overgenomen? Dan heb ik het vooral over inhoudelijke elementen, niet zozeer over het visuele.

Bijna iedere film heeft wel ergens zijn inspiratie van, maar om dit nou een Rip Off te noemen vind ik te ver gaan. Daarvoor verschillen de films te veel. Jammer dat de media ook teveel inspeelt op deze vergelijking puur uit commerciele redenen. Word eigenlijk een beetje moe van steeds diezelfde vergelijking. Is hetzelfde als de eeuwenoude vergelijking tussen de Beatles en de Stones. Twee bands die ook ontzettend van elkaar verschillen maar toevallig in dezelfde periode allebei populair waren. Zelfde met Saw en Seven.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Daar is ook iets van...


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Hoe bedoelt u


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Dat je gelijk hebt .