• 15.954 nieuwsartikelen
  • 178.921 films
  • 12.263 series
  • 34.064 seizoenen
  • 648.970 acteurs
  • 199.235 gebruikers
  • 9.387.172 stemmen
Avatar
 
banner banner

Saw (2004)

Thriller / Horror | 103 minuten
3,87 7.532 stemmen

Genre: Thriller / Horror

Speelduur: 103 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Australië

Geregisseerd door: James Wan

Met onder meer: Cary Elwes, Leigh Whannell en Danny Glover

IMDb beoordeling: 7,6 (505.676)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 9 juni 2005

Plot Saw

"How much blood would you shed to stay alive?"

Dr. Lawrence Gordon en Adam, twee mannen die elkaar nooit eerder hebben gezien, ontwaken vastgebonden in een smerige, oude badkamer. Tussen hen in ligt het levenloze lichaam van een man met een revolver in zijn handen en een taperecorder. Als Adam en Lawrence dan met behulp van de taperecorder een bandje afluisteren, ontdekken ze dat ze de nieuwste slachtoffers zijn in één van de zieke spelletjes van een beruchte seriemoordenaar, die luistert naar de bijnaam 'Jigsaw'.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Lawrence Gordon

Adam Faulkner-Stanheight

David Tapp

Alison Gordon

Detective Steven Sing

Diana Gordon

Amanda Young

Allison Kerry

John Kramer / Jigsaw

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Bobby Digital

Bobby Digital

  • 178 berichten
  • 62 stemmen

Goed gezegd horrorkip, dit soort films van dit niveau boeit me echt wel tig keer meer dan stuff like 'The Grudge, The Ring" etc

4 sterren


avatar van JudithE

JudithE

  • 36 berichten
  • 562 stemmen

Ja, het kostte maar een miljoen he? Dat is zooo weinig, voor zo 'n goede film. En 16 opname-dagen, ook dat nog.


avatar van BlueSword

BlueSword

  • 1725 berichten
  • 0 stemmen

16 maar? wow.

hebben ze zeker goed geflikt dan, 1 van de beste films als ik de stemmen zo bekijk.


avatar van JudithE

JudithE

  • 36 berichten
  • 562 stemmen

Is ie ook, absoluut één van mijn favoriete films, terwijl ik normaal het helemaal niet zo met dit genre heb.


avatar van italian

italian

  • 1391 berichten
  • 262 stemmen

het plot vind ik zzer aantrekkelijk(niet die op moviemeter maar die op de achterkant van de dvd's)


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

Hij wordt aan het begin van de film onder water wakker?


avatar van BlueSword

BlueSword

  • 1725 berichten
  • 0 stemmen

us_raider schreef:
Hij wordt aan het begin van de film onder water wakker?


ja dat vond ik ook al vaag...volgens mij ben je dan een beetje dood maar ok...


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12702 berichten
  • 5841 stemmen

waarschijnlijk werd ie wakker door het water.


avatar van obuma

obuma

  • 75 berichten
  • 0 stemmen

ik vond deze film tegenvallen. Komt misschien doordat de eerste zo ontzettend goed was.

Wat mij betreft "over the top" , een beetje te dus.

2,5 ster (the wolf creek is veel en veel beter)


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

obuma schreef:

ik vond deze film tegenvallen. Komt misschien doordat de eerste zo ontzettend goed was.

De eerste? Hoezo, is dit dan de tweede?


avatar van obuma

obuma

  • 75 berichten
  • 0 stemmen

halcyon, je hebt gelijk. Ik had deze recentie bij saw 2 moeten plaatsen. Foutje.


avatar van skompie

skompie

  • 154 berichten
  • 1080 stemmen

Vandaag 'pas' voor het eerst gezien. Heb van te voren weinig over de film gelezen en wist dus eigenlijk alleen maar hoe de film begon. Twee mannen die vast geketend ontwaken in een badkamer.
Ik wist dus niet echt wat ik ervan kon verwachten maar ik vond het vanaf het begin een boeiende film.

Ik heb de films cube en se7en (nog) niet gekeken dus of het verhaal enigzins 'gejat' is kan ik niet zeggen. Voor mij was het daarom een orginele film.

Het enige waar ik mij aan erger is het altijd voorkomende cliché dat iemand de kans heeft om de zogenaamde 'bad guy' neer te schieten en dit dan niet doet of mislukt door te lang treuzelen
Een aantal andere 'schoonheidsfoutjes' die hier in andere reacties zijn genoemd, zijn mij niet opgevallen.
Voor de rest vond ik het slot verassend.

Al met al is het in mijn ogen een sterke film en ik zal binnenkort zeker het 2de deel gaan kijken.


avatar van Dead01

Dead01

  • 1167 berichten
  • 1983 stemmen

Ik heb de films cube en se7en (nog) niet gekeken dus of het verhaal enigzins 'gejat' is kan ik niet zeggen. Voor mij was het daarom een orginele film.

Denk niet dat je de films kan echt vergelijken,se7en is een zeer goede film,de reeks van cube ook maar saw is het helemaal anders vind ik,denk niet da je ergens kan zeggen van dat hebben ze gejat zoals je zegt.

kan u wel die andere films aanraden,zeer goede hoor vind ik;-)


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Dead01 schreef:
Denk niet dat je de films kan echt vergelijken,se7en is een zeer goede film,de reeks van cube ook maar saw is het helemaal anders vind ik


Hmm, ik vind toch dat er duidelijk enkele gelijkenissen zijn hoor.
Saw en Seven: Een psychokiller die z'n slachtoffers wil straffen voor hun zonden.
Saw en Cube: Het gebruik van boobytraps die de hulpeloze slachtoffers om het leven brengen.


avatar van Mr Confused

Mr Confused

  • 1715 berichten
  • 6596 stemmen

Dead01 schreef:

Ik heb de films cube en se7en (nog) niet gekeken dus of het verhaal enigzins 'gejat' is kan ik niet zeggen. Voor mij was het daarom een orginele film.

Denk niet dat je de films kan echt vergelijken,se7en is een zeer goede film,de reeks van cube ook maar saw is het helemaal anders vind ik,denk niet da je ergens kan zeggen van dat hebben ze gejat zoals je zegt.

kan u wel die andere films aanraden,zeer goede hoor vind ik;-)

Als je de films nog niet gezien hebt hoe kan je dan Se7en en de reeks van Cube goed vinden? Laat staan deze veronderstelling maken? Of heb je het van horen zeggen? Wel weet je wat? Gerda van de kapster uit Leuven haar man heeft een geslachtsziekte opgelopen van Fons van de slager. Heb ik gehoord. Echt waar!!!


avatar van Dead01

Dead01

  • 1167 berichten
  • 1983 stemmen

Mr Confused schreef:

(quote)

Als je de films nog niet gezien hebt hoe kan je dan Se7en en de reeks van Cube goed vinden? Laat staan deze veronderstelling maken? Of heb je het van horen zeggen? Wel weet je wat? Gerda van de kapster uit Leuven haar man heeft een geslachtsziekte opgelopen van Fons van de slager. Heb ik gehoord. Echt waar!!!

Ik heb ze wel al gezien maar iemand zei dat hier daarmee en wat heeft dat nu te maken met kapster?Dus ken se7en wel en de cube serie


avatar van IcU

IcU

  • 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Inderdaad raar.


avatar van Dead01

Dead01

  • 1167 berichten
  • 1983 stemmen

Halcyon schreef:
(quote)


Hmm, ik vind toch dat er duidelijk enkele gelijkenissen zijn hoor.
Saw en Seven: Een psychokiller die z'n slachtoffers wil straffen voor hun zonden.
Saw en Cube: Het gebruik van boobytraps die de hulpeloze slachtoffers om het leven brengen.

In seven zijn het zonden volgens een boek.In saw is het gewoon hoe ze leven e,dus daar zit dan wel een beetje gelijkins in maar toch verschil.
Cube zit vol traps e,saw zit alles met elkaar verbonden vind ik hij geeft ze geen kans voor te ontsnappen,in cube zijn die bijna onmogelijk e.


avatar van olivier

olivier

  • 1249 berichten
  • 1577 stemmen

Mag ik vragen wat de massa hier nu speciaal aan vindt? Dit is niet meer dan een volslagen over the top horrorfilmpje zoals er miljoenen zijn en die het best worden doorverwezen naar de onderste rekken van de videotheek. Sommige scènes waren nog welvindingrijk, maar in godsnaam waar is de grote kunst van dit tussendoortje??


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Visueel heel wat grauwer dan de meeste thrillers en stevige twist op het einde.


avatar van Turkeyloverz

Turkeyloverz

  • 4239 berichten
  • 1459 stemmen

Ik heb niet veel nagedacht bij het kijken. De hele film boeide me , omdat het ook wat mysterie-achtig was en je wordt steeds op het verkeerde been gezet.Ik wist na afloop 1 ding: deze film krijgt 5*.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Visueel heel wat grauwer dan de meeste thrillers

Daar ben ik het mee eens, die grauwe sfeer heeft een groot deel van de film goedgemaakt, maar desondanks toch maar een matige film volgens mij.


avatar van olivier

olivier

  • 1249 berichten
  • 1577 stemmen

Ik zeg niet dat saw verstoken is van eender welke kwaliteit, maar het horror-meesterschap zie ik bijlange niet in. Saw bevat geen énorme visuele hoogstandjes, geen ontzettend vernieuwende plot etc. Is inderdaad een 'matige' film, entertainment, maar geen gram meer. Dat laatste valt van deel 2 zelfs niet eens meer te zeggen


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Scene met het mondmasker vond ik visueel hoogstaand. Daarnaast één van de weinige films waar de psychopaat uiteindelijk slimmer dan de rest blijkt te zijn. Daarnaast vind ik het helemaal geen horrorfilm, maar soit.


avatar van mikey

mikey

  • 28999 berichten
  • 5148 stemmen

Even die spoiler van je: in Se7en was dat toch ook zo? En de uitwerking hiervan was in deze film toch een tikkeltje belabberd?


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Volledig akkoord Mikey. En zo slim is de psycho uit Saw niet als z'n slachtoffers tot 3x toe de kans krijgen om hem neer te knallen. Ook wordt z'n schuilplaats al vrij vroeg in de film ontdekt.


avatar van RemyBl

RemyBl

  • 2272 berichten
  • 4496 stemmen

Halcyon schreef:
En zo slim is de psycho uit Saw niet als z'n slachtoffers tot 3x toe de kans krijgen om hem neer te knallen. Ook wordt z'n schuilplaats al vrij vroeg in de film ontdekt.


Dat was toch de verkeerde psycho?


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

RemyBl schreef:
(quote)


Dat was toch de verkeerde psycho?


Die kerel in dat huis toch niet? Was dat geen flashback? Of word ik nu seniel?


avatar van Vlinderella

Vlinderella

  • 3 berichten
  • 1 stemmen

Ik heb Saw dit weekend voor de tweede keer gezien. Ik vind het een goede film. Prachtig hoe Jigsaw zijn zieke spelletjes heeft uitgedacht. Had na de film ook nog discussie met vriend over iets waar ik op vorige pagina’s ook al over las.
Dat de moordenaar dus zo’n 8 uur stil heeft gelegen op de grond en hoe dat mogelijk is? Inspuiten met iets, waardoor je over zoveel uur weer wakker wordt, was ook een optie, las ik. Maar volgens mij was Jigsaw de hele tijd bij kennis, lees maar verder… Op het laatst probeert Adam nog weg te kruipen, maar Jigsaw geeft hem een stroomstoot met zijn apparaatje. Adam en dokter (kan ff niet op zijn naam komen) heb allebei al eerder een stroomstoot gehad, precies op het juiste moment. Dat moet Jigsaw dan toch gedaan hebben (hij had apparaatje heel de tijd in zijn hand). Want Zep had op zijn pc alleen beeld, maar volgens mij geen geluid. Of heb ik het fout?


avatar van RemyBl

RemyBl

  • 2272 berichten
  • 4496 stemmen

Halcyon schreef:

(quote)

Die kerel in dat huis toch niet? Was dat geen flashback? Of word ik nu seniel?

Nu weet ik het ook niet meer... . Wie helpt?