Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.483.211)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1483211)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
joeriL
-
- 188 berichten
- 351 stemmen
Afgezien van de cgi -wat naar mijn mening niet hetgeen is waar een film op beoordeelt moet worden- is het een hele matige film. Plot is vrijwel afwezig, de dialogen zijn zwak, de acteurs ben je de volgende dag alweer vergeten. De film eigenlijk is het gewoon een leeg omhulsel, een showcase voor 3d cinema zonder echte film. Spektakel om het spektakel.
1,5
Kippie.
-
- 426 berichten
- 1018 stemmen
Afgezien van de cgi -wat naar mijn mening niet hetgeen is waar een film op beoordeelt moet worden- is het een hele matige film. Plot is vrijwel afwezig, de dialogen zijn zwak, de acteurs ben je de volgende dag alweer vergeten.
1,5
Waarom niet? Je kunt zien dat het vakkundig gemaakt is en zeer gedetailleerd. Stel nou dat je een animatiefilm hebt met een ge-wel-dig verhaal maar slechte graphics. Dan beoordeel je toch ook niet alleen op basis van het verhaal? Het oog wil ook wat, om het maar zo te zeggen. Het verhaal is hier slecht, eens, maar de graphics zijn wèl ontzettend goed.
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
Maar die blauwe wezens zijn ook zo irritant lelijk, dat ze nauwelijks sympathie kunnen opwekken.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Afgezien van het feit dat ik het daar niet mee eens ben ( dat ze lelijk zijn ), zou je hier ook uit kunnen afleiden dat jij erg oppervlakkig bent. 
Ik ga er toch vanuit dat je niet alleen voor knappe mensen sympathie kunt opbrengen?
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Afgezien van de cgi -wat naar mijn mening niet hetgeen is waar een film op beoordeelt moet worden- is het een hele matige film. Plot is vrijwel afwezig, de dialogen zijn zwak, de acteurs ben je de volgende dag alweer vergeten. De film eigenlijk is het gewoon een leeg omhulsel, een showcase voor 3d cinema zonder echte film. Spektakel om het spektakel.
zxstyle
-
- 274 berichten
- 499 stemmen
spektakuleuze films zijn er al genoeg, films die puur visueel mooi zijn, zijn er ook genoeg. het verhaal en plot maakt nu juist van een leuke film een top film. daarom kan dit toch geen nummer top recent worden.
afgezien dat jij zowiezo al veel van bombastische films houdt, gezien je top 10.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
spektakuleuze films zijn er al genoeg, films die puur visueel mooi zijn, zijn er ook genoeg.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Klopt. Was dat wel zo, dan had ie van mij 5 sterren gekregen. Maar het mindere verhaal, enkele mindere personages wordt ruimschoots goedgemaakt door het visuele spektakel.
joeriL
-
- 188 berichten
- 351 stemmen
Waarom niet? Je kunt zien dat het vakkundig gemaakt is en zeer gedetailleerd. Stel nou dat je een animatiefilm hebt met een ge-wel-dig verhaal maar slechte graphics. .
Omdat de kwaliteit van de animatie vooral met geld en niet met creativiteit te maken heeft- dan kun je er wel van genieten mocht je dat belangrijk vinden, ik niet. Inderdaad er was een nogal hoog budget voor deze film; daarom ziet alles er ook goed uit. De creativiteit -naar mijn mening- is ver te zoeken; heel de film komt over als een cutscene uit een game en kent geen moment het gevoel van bijvoorbeeld LOTR of Star Wars -4,5,6-. Ze hebben alles zo ver uitgedacht en onderzocht dat de makers vergeten zijn waar het echt om draait; fantasie.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Het ligt wellicht aan je (hoge) verwachtingen en wat er dan wel of niet van vervuld wordt.
En als je je ergert vergeet je waar het werkelijk om draait, beleving.
Ergernis is trouwens duidelijk iets anders dan een moreel vraagstuk, het is een gevoel tegenover een gedachte.
Ik heb dat ook weleens, maar ik heb ontdekt dat ergernis een keuze is. Als je besluit om je niet te ergeren verdwijnt de barrière om te beleven/genieten. Ook in relaties met sommige mensen.
Ikzelf had geen verwachtingen van deze film, werd overdonderd (in beleving) in de bioscoop en kon erg genieten van de schoonheid van de 3D wereld en de wezens in deze film. 
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Overdonderd werd ik slechts het eerste half uur, daarna was dat gevoel wel weg. Na iets meer dan een uur zat ik zelfs al te wachten o de aftiteling.
Je kunt toch echt niet ontkennen dat het gebruikte verhaal al meerdere keren is verteld en menig maal op een veel betere manier.
Ook ik vond het niet veel meer san een langdurende cutscene uit een game lijken.
Meer dan het uiterlijk valt er aan Avatar niet te beleven en ik vond het niet boeiend genoeg om meer dan een uur te aanschouwen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nou, welke (Pocahontas) verfilmingen zijn dan allemaal beter? Zal het er niet mee eens zijn, maar ben benieuwd naar je lijst.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Klopt. Was dat wel zo, dan had ie van mij 5 sterren gekregen. Maar het mindere verhaal, enkele mindere personages wordt ruimschoots goedgemaakt door het visuele spektakel.
De algehele acteerprestaties vond ik heel erg tegenvallen, vooral een actrice als Weaver steldde erg teleur. Avatar had voor mij echt maar 1 verrassing en dat was dat Weaver 's personage daadwerkelijk dood ging. Ik had toch echt verwacht dat ze weer tot leven gewekt zou worden. Dit komt denk ik voornamelijk dat ik de hele tijd het idee had naar de zoveelste Disney film te kijken.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Nou, welke (Pocahontas) verfilmingen zijn dan allemaal beter? Zal het er niet mee eens zijn, maar ben benieuwd naar je lijst.
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
Afgezien van het feit dat ik het daar niet mee eens ben ( dat ze lelijk zijn ), zou je hier ook uit kunnen afleiden dat jij erg oppervlakkig bent. 
Ik ga er toch vanuit dat je niet alleen voor knappe mensen sympathie kunt opbrengen?
Nee, ik beschouw ze puur grafisch en ik vind ze lelijk ontworpen. Heeft niks met oppervlakkigheid te maken lijkt mij.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal niet. Maar het Avatar concept vind ik dan weer minstens zo origineel als het zo geroemde Inception. Het blijft toch een beetje de uiltieme vorm van gamen om zo in een extern lichaam door een fysieke wereld te rennen en springen.
Veel slechter en onorigineler dan Last Samourai is haast niet mogelijk, wat een walgfilm
. Dances with Wolves is wel een knappe vertelling, veel subtieler ook. Dune is ook erg sterk, maar voelt echt 100% anders aan. Dat is eenvreemde film, waar dit en de andere door jouw genoemde films toch erg simplistisch en mainstream zijn.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Nee Avatar is gelukkig niet mainstream... 
Dat je Last Samurai geen goede film vind kan, ik vond 'm daarentegen wel erg goed, maar qua verhaal is het toch echt zo goed als identiek. Afgezien van de setting is het niet origineel nee, net als Avatar, zelfde verhaal andere setting. De elementen uit Dune zijn uiteraard de vergelijking met Paul Atreidis en Jake Sully die beiden de inheemsen gaan aanvoeren en beiden dat boord jaar krijgen door een groot ontembaar geacht wezen te temmen. Zo zitten er in Avatar wel meer scènes die letterlijk uit andere films komen, zoals de door jou zelf ook al aangegeven scène uit Apocalypse Now.
Tijdens het kijken van Avatar heb ik ook meerdere keren het idee gehad dat ik muziek uit andere films herkende, ook op dat punt is Avatar dus al erg onorigineel.
Naast het uiterlijk is Avatar niet meer dan een groot jatwerk. Dat geeft opzicht helemaal niet, maar doe het dan wel goed, het komt mij nu over als een compilatie van onderdelen uit andere films. Het eindresultaat is de hype volledig onwaardig.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee Avatar is gelukkig niet mainstream...
Ik schrijf toch juist dat 'dit' ook mainstream is.
waar dit en de andere door jouw genoemde films toch erg simplistisch en mainstream zijn.
En zoals zo vaak aangegeven. Verhaal boeit niet, gaat om uitwerking. Zo vind in Romeo en Julliet van Luhrman geweldig en die van Troma kut. Exact hetzelfde verhaal verder. Onbegrijpelijk dat je dat niet inziet.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Film is voor mij meer dan alleen mooie plaatjes. Het moet een geheel zijn van boeiend beeld, geluid en vertelling. Als een of meerdere elementen er voor zorgen dat het niet de hele speeltijd boeiend blijft is het voor mij een slechte film. Als het alleen om het beeld zou gaan kunnen ze het geluid wel weg laten en de personages of weg laten of gewoon doelloos rond laten lopen. Dat zou volgens jouw redenatie dus niet uitmaken toch? Ik ben in ieder geval erg snel verveeld als het verhaal niet boeit. Het beeld vind ik zelfs minder belangrijk het verhaal.
Dat je Avatar wel als mainstream ziet had ik dan verkeerd gelezen/geintepreteerd, sorry.
Al DeNiro
-
- 1664 berichten
- 105 stemmen
Avatar is net een mooie droom, die je elke dag zou willen beleven.
Deze film geeft mij ook rust, wat ik ook had bij Dances With Wolves.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Film is voor mij meer dan alleen mooie plaatjes. Het moet een geheel zijn van boeiend beeld, geluid en vertelling. Als een of meerdere elementen er voor zorgen dat het niet de hele speeltijd boeiend blijft is het voor mij een slechte film. Als het alleen om het beeld zou gaan kunnen ze het geluid wel weg laten en de personages of weg laten of gewoon doelloos rond laten lopen. Dat zou volgens jouw redenatie dus niet uitmaken toch? Ik ben in ieder geval erg snel verveeld als het verhaal niet boeit. Het beeld vind ik zelfs minder belangrijk het verhaal.
Dat je Avatar wel als mainstream ziet had ik dan verkeerd gelezen/geintepreteerd, sorry.
Tuurlijk moet de combinatie werken, doet dat het niet voor je vind je de film niet goed. Prima.
Verder snap ik niet hoe je het beeld minder belangrijk kunt vinden dan het verhaal. Zonder beeld zit je in het donker en is er helemaal geen verhaal (hooguit een hoorspel).
Persoonlijk vind ik het verhaal van Avatar ook prima. Ook al is het niet erg vernieuwend. De eco boodschap, het avatar concept, het bedrijfsleven in combinatie met het leger vs de wetenschappers. Ik vind het mooie thematiek. Daarbij vind ik het 'IDEE' vaak veel belangrijkerdan het verhaal. Het verhaal doet je meeleven, het idee zet je aan tot nadenken. En gezien de huidige situatie op aarde is de eco gedachte zo'n slechte niet. Al wordt het wel een beetje corney gebracht.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Enkele mindere personages? Dan waren er volgens jou dus een aantal wel boeiende personages? Ik heb er geen kunnen ontdekken...
De algehele acteerprestaties vond ik heel erg tegenvallen, vooral een actrice als Weaver steldde erg teleur.
Ik begrijp dat velen het verhaal ondermaats vinden, maar ik begrijp niet dat een dergelijke film daar volledig op afgerekend moet worden.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Nee, ik beschouw ze puur grafisch en ik vind ze lelijk ontworpen. Heeft niks met oppervlakkigheid te maken lijkt mij.
Dat ze lelijk ontworpen zijn wordt hier ook vaak aangehaald als punt van kritiek. Maar wat bedoel je dan met lelijk ? Hou je niet van de kleur blauw, zijn ze niet menselijk genoeg of misschien nog te menselijk ? Of is het grafisch lelijk, niet constant in kleur en vorm, hoekig, vaag of te weinig 3d ?
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Film is voor mij meer dan alleen mooie plaatjes. Het moet een geheel zijn van boeiend beeld, geluid en vertelling. Als een of meerdere elementen er voor zorgen dat het niet de hele speeltijd boeiend blijft is het voor mij een slechte film. Als het alleen om het beeld zou gaan kunnen ze het geluid wel weg laten en de personages of weg laten of gewoon doelloos rond laten lopen. Dat zou volgens jouw redenatie dus niet uitmaken toch? Ik ben in ieder geval erg snel verveeld als het verhaal niet boeit. Het beeld vind ik zelfs minder belangrijk het verhaal.
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
Dat ze lelijk ontworpen zijn wordt hier ook vaak aangehaald als punt van kritiek. Maar wat bedoel je dan met lelijk ? Hou je niet van de kleur blauw, zijn ze niet menselijk genoeg of misschien nog te menselijk ? Of is het grafisch lelijk, niet constant in kleur en vorm, hoekig, vaag of te weinig 3d ?
Wat ik al zei. Lelijk ontworpen. Iemand zit achter de tekentafel en, in overleg met vele mensen, is dit het definitieve ontwerp geworden. In een goed ontworpen, buitenaardse omgeving lopen deze wezens met ver uitelkaarstaande ogen rond. Iets te zweverig; ze stralen iets veel te new age uit. Hou ik zo niet van. Is gewoon een kwestie van smaak, verder.
Ik heb het overigens nooit gehad over lelijke mensen. Dit zijn maar gewoon ontworpen figuren, hoor. Die voelen zich heus niet beledigd of gekwetst. En dan daarbij, zul je toch ook wel voorkeuren hebben voor acteurs en actrices. Dat is niet oppervlakkig, maar menselijk. Alleen spreek je dan misschien niet van lelijk, maar dingen zoals charisma, aantrekkelijkheid, uitstraling, acteerprestaties etc. waardoor je wel of geen sympathie kunt opbrengen.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Wat ik al zei. Lelijk ontworpen. Iemand zit achter de tekentafel en, in overleg met vele mensen, is dit het definitieve ontwerp geworden. In een goed ontworpen, buitenaardse omgeving lopen deze wezens met ver uitelkaarstaande ogen rond. Iets te zweverig; ze stralen iets veel te new age uit. Hou ik zo niet van. Is gewoon een kwestie van smaak, verder.
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
Ik heb het ook niet over mensen gehad.
Ik ga er toch vanuit dat je niet alleen voor knappe mensen sympathie kunt opbrengen?
En kom op, zeg, met die opmerking over die buitenaardse wezens die bij mij niet in de smaak zouden vallen. Die zijn toch niet ontworpen achter een tekentafel, of wel soms? Als ze al zouden bestaan, ga ik het niet over een lelijk ontwerp hebben iig.
Zijn er soms regels voor om sympathie te kunnen opwekken? Ten eerste kan ik me niet verplaatsen in die wezens, omdat ze lelijk zijn ontworpen en ten tweede is het verhaal flut en die wezens zo walgelijk een met de natuur om hen heen, dat ik daar van moet kotsen. Veel te zoetsappige, platte karakters, die wezens en die mensen zijn echt té slecht en dat doet me allemaal te veel aan Seabert en Captain Planet denken en zo zijn er nog honderden verhaaltjes geschreven.
En aan die stem van mij kun je zien, dat ik wel slechtere films heb gezien, maar ook zeker betere.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Tuurlijk moet de combinatie werken, doet dat het niet voor je vind je de film niet goed. Prima.
Verder snap ik niet hoe je het beeld minder belangrijk kunt vinden dan het verhaal. Zonder beeld zit je in het donker en is er helemaal geen verhaal (hooguit een hoorspel).
Persoonlijk vind ik het verhaal van Avatar ook prima. Ook al is het niet erg vernieuwend. De eco boodschap, het avatar concept, het bedrijfsleven in combinatie met het leger vs de wetenschappers. Ik vind het mooie thematiek. Daarbij vind ik het 'IDEE' vaak veel belangrijkerdan het verhaal. Het verhaal doet je meeleven, het idee zet je aan tot nadenken. En gezien de huidige situatie op aarde is de eco gedachte zo'n slechte niet. Al wordt het wel een beetje corney gebracht.
De eco-boodschap was inderdaad wel erg corny maar dat vond ik dan nog niet eens het storende element van de film.
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
76 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.349 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









