Genre: Komedie / Thriller
Speelduur: 139 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Brad Pitt, Edward Norton en Helena Bonham Carter
IMDb beoordeling:
8,8 (2.567.894)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 november 1999
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Fight Club
"Mischief. Mayhem. Soap."
Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2567894)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Fight Club (BoekMeter)
- Fight Club (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Narrator
Tyler Durden
Marla Singer
Robert Paulson
Angel Face
Richard Chesler (Regional Manager)
The Mechanic
Ricky
Intern at Hospital
Thomas at Remaining Men Together
Reviews & comments
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
De enige die al pagina's lang zuur en pessimistisch is, ben jij. 
Kom op man, je kan mij niet serieus beweren dat jij hierom zit te lachen? Het is een en al leedvermaak en graftakkigheid (die zieke sessies, die gevechten).. is dat nou leuk??
Oja, dat was ik vergeten, jij kon ook al niet om Monty Python lachen, jammer dat ze je humor-klieren hebben geraakt bij het boren.. 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Ik kan me eigenlijk maar moeilijk voorstellen dat mensen niet om deze film kunnen lachen. Blijkbaar is deze humor nog moeilijker dan ik dacht.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Of there isn't any there...
Ik heb ook wel eens gasten ontmoet die zaten schateren bij Faces of Death oid. Tsja, misschien is humor wel ongrijpbaar.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kom op man, je kan mij niet serieus beweren dat jij hierom zit te lachen? Het is een en al leedvermaak en graftakkigheid (die zieke sessies, die gevechten).. is dat nou leuk??
Ik zal niet ontkennen dat er veel leedVERMAAK in zit en het is ook vaak erg pijnlijk en wrang, net als in bv Happiness (die je schijnbaar wel kan waarderen). Daarbij zijn het ook niet die gevechten die zo leuk zijn. Het is vooral een keiharde maatschappelijke satire op de consumptie maatschappij van de jaren 90 en een duidelijke vooruitblik naar de experience maatschappij waar we nu in zitten... (Want dat is exact waar Fight Club voor staat Experience!)
Je zal me wel ziek vinden, maar ik zit de hele film met een grote grijns op m'n bek en lig bij vlagen in een deuk. Kan me niet voorstellen dat je de humor echt niet ziet in:
-Het verhaal van Bob die Bodybuilder was, en nu tieten heeft. En dan die zweet afdruk met die smiley
.-De herkenning van de dag aan de kleur van de das van de baas (Puur Jiskefet)
-'Pick a fight with somebody and loose' met de priester die door draait.
-Het vet stelen bij de liposuctiekliniek om het uiteindelijk als zeep terug te verkopen aan dezelfde doelgroep.
-Het verzekeringsverhaal -"a major car company".
-Lakseermiddel aan duiven geven bij de dure auto dealer.
-Pornoslides in Disneyfilms monteren. (en dan de reactie van de zaal)
-Zich zelf in elkaar slaan bij de baas (That's how we got corporate funding.)
- Het veranderen van de veiligheidstekeningen in het vliegtuig (Zou zo uit flying High kunnen komen)
-Marla "I haven't fucked that good since gradeschool.

Allemaal erg geestige scenes......Maar als je niet van Edward Norton houdt geef dan gewoon toe dat je daarom de film niet kan waarderen en ga niet lopen mekkeren dat FC geen humor bevat.
Latesta
-
- 408 berichten
- 146 stemmen
Ja vind ik ook raar, zeggen dat Fight Club geen humor heeft is hetzelfde als dat Scarface geen actie heeft... FC is en blijft tenslotte een komedie.
Misschien zijn jou humorklieren wel nog niet ontwikkeld, orbit.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Allemaal erg geestige scenes......Maar als je niet van Edward Norton houdt geef dan gewoon toe dat je daarom de film niet kan waarderen en ga niet lopen mekkeren dat FC geen humor bevat.
Ik heb al omstandig (voor jou had dat niet gehoeven, maar kritiek zal bestaan, live with it) uitgelegd waarom ik FC een mislukte film vind, dat zit hem niet alleen in Norton.
En de humor is er een zoals die van The Office (niet helemaal toevallig qua setting).. ik zie in wat er leuk aan is bedoeld, maar ik vind het leedvermaak en graftakkerij, en dat gaat me op een gegeven moment tegenstaan.. de wereld bestaat uit losers en imbecielen, jaja.. nou weten we het wel 
Als dat je ding is prima hoor, maar ga niet lopen mekkeren omdat iemand anders dat niet hetzelfde waardeert als jij doet. In happiness zit dat ook al tegen het randje, maar daar zorgt het komplete absurdisme nog voor enige relativering. Hier blijft het gortdroog en doods wat mij betreft.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
de wereld bestaat uit losers en imbecielen, jaja.. nou weten we het wel 
De film stelt helemaal niet dat de wereld uit loosers en imbecielen bestaat. Waar haal je dat nu weer vandaan?
remorz
-
- 2497 berichten
- 2742 stemmen
Als dat je ding is prima hoor, maar ga niet lopen mekkeren omdat iemand anders dat niet hetzelfde waardeert als jij doet.
Prima dat je het niet waardeert, maar ga dan ook niet zeggen dat er geen humor inzit.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
De film stelt helemaal niet dat de wereld uit loosers en inbicielen bestaat. Waar haal je dat nu weer vandaan?
Uiteindelijk dus wel, zeker wat het de vermeende 'humor' aangaat waar jij zo om loopt te grijnzen. een man met tieten, sessies waar iedereen zijn terminale probleem op tafel gooit terwijl er wat voyeurs bijzitten, de truttigheid en zielloze ellende van het kantoor .. dat zijn allemaal bespiegelingen van de zielige kanten van de maatschappij volgens mij. Waar zie jij de 'winners' dan? Het is toch een en al treurigheid?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Uiteindelijk dus wel, zeker wat het de vermeende 'humor' aangaat waar jij zo om loopt te grijnzen. een man met tieten, sessies waar iedereen zijn terminale probleem op tafel gooit terwijl er wat voyeurs bijzitten, de truttigheid en zielloze ellende van het kantoor .. dat zijn allemaal bespiegelingen van de zielige kanten van de maatschappij volgens mij. Waar zie jij de 'winners' dan? Het is toch een en al treurigheid?
Ik zie er niet enkel losers in. Norton heeft een goede baan. Voor mij geeft FC een totaalbeeld van het consumentisme in de jaren 90. Al die rijke vrouwen die hun vet als zeep terug kopen zijn volgens mij 'winners' (in ieder geval hun man zal een goede baan hebben), net als die mensen die in het restaurant zitten waar in de soep wordt gepist en de kopers van die dure ondergescheten auto's en de zakenmensen in het vliegtuig. Ik zie er geen losers in, slechts een afspiegeling van de consumptiemaatschappij. Zelfs die terminale patienten in de selfhelp groups kunnen een succesvolle baan hebben, voor zover ik weet.... De film gaat over de behoefte om te voelen, als je stervende bent, maar ook als je van alle gemaken voorzien bent.
Iets wat zich in de 21e eeuw openbaard in de experience economie met opblaasbare Schmirnoff clubs, Heineken Houses, Chivas borrels op geheime locaties, Audi clinics in Finland, Samsung parties voor BN-ers, etc, etc, Dat is waar Fight Club voor staat. De ultime voelbare experience!
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik zie er niet enkel losers in. Norton heeft een goede baan. Voor mij geeft FC een totaalbeeld van het consumentisme in de jaren 90. Al die rijke vrouwen die hun vet als zeep terug kopen zijn volgens mij 'winners' (in ieder geval hun man zal een goede baan hebben), net als die mensen die in het restaurant zitten waar in de soep wordt gepist en de kopers van die dure ondergescheten auto's en de zakenmensen in het vliegtuig. Ik zie er geen losers in, slechts een afspiegeling van de consumptiemaatschappij. Zelfs die terminale patienten in de selfhelp groups kunnen een succesvolle baan hebben, voor zover ik weet.... De film gaat over de behoefte om te voelen, als je stervende bent, maar ook als je van alle gemaken voorzien bent.
Iets wat zich in de 21e eeuw openbaard in de experience economie met opblaasbare Schmirnoff clubs, Heineken Houses, Chivas borrels op geheime locaties, Audi clinics in Finland, Samsung parties voor BN-ers, etc, etc, Dat is waar Fight Club voor staat. De ultime voelbare experience!
OK, hiermee geef je in ieder geval duidelijk weer wat jij eruit haalt. Ik ben het tot op zekere hoogte ook wel mee eens.
Ik zal de humor nooit erg kunnen waarderen, maar soit.
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5751 stemmen
Door mij van een 4,09 naar 4,10 (lol)
Einde was erg verrassend!!! Perfecte film 
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Net weer zitten kijken! Wow! Wat is ie toch goed, briljant gewoon! Kapot zitten lachen en met een YES gevoel daarnet de TV uitgezet!
Sorry voor de mensen die hem maar niks vinden, kan er ook niets aandoen, voor mij is dit echt een leuke film die me een toffe avond bezorgd!!
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5751 stemmen
Ja, ook erg grappig. bijvoorbeeld wanneer Norton zijn tanden poetsen is (volgens mij), en zo'n tand uit zijn mond valt door het vechten, en hij niet meer denkt dan "o, kut...achja"
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Door mij van een 4,09 naar 4,10 (lol)
Einde was erg verrassend!!! Perfecte film 
En door mij weer terug naar 4.09 
Ik heb deze film 4* gegeven; het is een goede film, maar de humor zie ik ook niet echt. Het roept bij mij eerder een droevige en naargeestige sfeer op, zoals in The Seventh Seal. Dit keer is het niet de pest waar de mensheid aan ten onder lijkt te gaan, maar het consumentisme. Als er al sprake is van humor, dan is die wel heel droog en sarcastisch, waarbij ik tussen beide films ook een parallel zie. Deze scoort bij mij echter lager door het excessieve geweld, dat in mijn ogen overbodig is. Een boodschap lijkt in films van tegenwoordig alleen nog maar gebracht te kunnen worden als ie verpakt is in veel geweld. Anders lopen de kijkers weg. Jammer.
Lola3
-
- 892 berichten
- 1556 stemmen
En door mij weer terug naar 4.09 
Ik heb deze film 4* gegeven; Als er al sprake is van humor, dan is die wel heel droog en sarcastisch, waarbij ik tussen beide films ook een parallel zie. Deze scoort bij mij echter lager .
En toch geef je hem een 4?? 
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Als je in mijn stemoverzicht kijk zie je dat ik (bijna) nooit hoger dan 4* geef (heeft waarschijnlijk met leeftijd te maken). Ik heb ook maar 2 films ooit een 5* gegeven. Dus ik vind 4* best hoog. Ik denk dat ik duidelijk ben geweest waarom deze film een 4* krijgt: de boodschap is goed, de verpakking had subtieler gekund.
Hi-Tek
-
- 666 berichten
- 0 stemmen
haha ik heb net 3 pagina's gelezen en waaronder de hevige discussie tussen Orbit en Reinbo over wie is een betere acteur en hoezo heeft fight club komische elementen, grappig dat ze allebei zo gelijk willen hebben.
Ben het gedeeltelijk met ze eens ik begrijp ze gewoon allebei wel, die elementen die Reinbo bijvoorbeeld noemt daar kon ik best om lachen en ik waardeer zulke grappen ook wel, maar dat Orbit het niet echt kon waarderen ligt er gewoon aan dat het zijn humor niet is dat kan.
Wie heeft er dan gelijk (?) niemand toch dat een kwestie van je kijk op humor.
En dan zo'n vreemde opmerking van Latesta dat je humor klieren nog niet ontwikkeld zijn, een beetje vreemd.
Verder vond ik Edward Norton zeker niet slecht acteren ik bedoel hij speelde gewoon precies zoals hij een kantoor werkende loonslaaf - die beseft dat hij niet vrij genoeg leeft - zou moeten spelen en Brad Pitt speelt niet veel slechter.
De kritische boodschap en de kijk op deze maarschappij (consumptie maarschappij) en het hele systeem erachter, niemand leeft echt vrij een soort slaaf van het systeem dus is ook het uiterste beetje extremistisch (gespaste term ?), maar toch ben ik het er wel deels mee eens of kan me ermee identificeren en daarom staat de film bij mij op nummer 1.
En dan heb ik het nog niet over het visuele gedeelte gehad, de grimmige sfeer of over de vecht club zelf.
Voor mij blijft dit de koning der films, maar aangezien ik nog genoeg films moet zien kan dat nog altijd veranderen.
Lola3
-
- 892 berichten
- 1556 stemmen
Als je in mijn stemoverzicht kijk zie je dat ik (bijna) nooit hoger dan 4* geef (heeft waarschijnlijk met leeftijd te maken). Ik heb ook maar 2 films ooit een 5* gegeven. Dus ik vind 4* best hoog. Ik denk dat ik duidelijk ben geweest waarom deze film een 4* krijgt: de boodschap is goed, de verpakking had subtieler gekund.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Ik zat in de ikea folder te kijken en dacht weer aan die geniale scene in deze film.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Voor wie denkt dat FC een onzinnig idee is.......kijk hier .
Amusanter dan de hele film bij elkaar (ondanks dat het er erg gemaakt uitziet) 
thecompany
-
- 16 berichten
- 28 stemmen
Net de film gezien en ik vond het een redelijke film.. Ik heb betere gezien. Ik snap 1 ding niet: Hoe kon Tyler nog leven nadat hij zichzelf van kant had gemaakt.. Je zag duidelijk dat bij zijn alter ego een schot in de achterkant van zijn hoofd wat betekent dat de kogel door zijn hersens is gegaan.. Hoe kan hij dan nog leven?
3 sterren..
Lola3
-
- 892 berichten
- 1556 stemmen
Net de film gezien en ik vond het een redelijke film.. Ik heb betere gezien. Ik snap 1 ding niet: Hoe kon Tyler nog leven nadat hij zichzelf van kant had gemaakt.. Je zag duidelijk dat bij zijn alter ego een schot in de achterkant van zijn hoofd wat betekent dat de kogel door zijn hersens is gegaan.. Hoe kan hij dan nog leven?
3 sterren..
felix89
-
- 124 berichten
- 0 stemmen
Hoe kon Tyler nog leven nadat hij zichzelf van kant had gemaakt.. Je zag duidelijk dat bij zijn alter ego een schot in de achterkant van zijn hoofd wat betekent dat de kogel door zijn hersens is gegaan.. Hoe kan hij dan nog leven?
3 sterren..
ik denk dat een verklaring heb hiervoor toen jack het geweer nam en in zijn mond stopte dacht tyler dat hij ging sterven, waarom, omdat jack en tyler telkens hetzelfde denken en dus dezelfde gedachten hebben daardoor wist tyler dat jack echt ging schieten, dus toen jack schoot dacht jack zelf ook dat hij ging sterven, waardoor tyler ook echt stierf, dat denk ik toch.
Jonkster
-
- 81 berichten
- 1191 stemmen
Nog steeds hele strakke film als je het mij vraagt, maar oke hij staat dan ook op 1 in m'n top 10.
Deze film loopt gewoon als een trein. De muziek en Northon als narrator samen met strakke beelden en allerlei filmtrucjes zorgen dat de kijker door de film heenraast.
Ik ken weinig films waar zo veel verschillende dingen gebeuren, er volgt een een reeks van vele verschillende scènes, van vechtpartijen tot autocrashes tot ontmoetingen met pingwings en alles uiterst strak in beeld gebracht. Als kijker hoef je je geen moment te vervelen
Tja, er is al verscheidene kritiek geweest over het verhaal en de gedachte achter de film. Het is mij bij deze film eerlijk gezegd vooral te doen om de beelden het geluid en het juiste tempo. Met de gedachte achter de film en de maatschappijkritiek kan iedereen zelf doen wat hij wil. En of de gedachte achter de film dan wel of niet klopt, verantwoord is enz. kan me eigenlijk niet al te veel interesseren.
Mijn film top 10 is al tijden en tijden niet meer up to date, maar deze hou ik nog even op 1. Daarbij horen natuurlijk 5*
Chavez
-
- 112 berichten
- 198 stemmen
Amusanter dan de hele film bij elkaar (ondanks dat het er erg gemaakt uitziet) 
Jij bedoelt dat dat filmpje er gemaakt uitziet? Geloof mij dat is het echt niet, dit gebeurt zó vaak in Polen. Rondom het voetbal gebeuren de gekste dingen daar, vechten op het veld tijdens de wedstrijd, buiten stadions afspreken om te vechten, honden gebruiken in gevechten enz.
Daar gebeuren dingen die 99,9% van de mensen in Nederland niet weten...
Inperfections
-
- 108 berichten
- 182 stemmen
Deze film is zo goed dat ik er over kan blijven doorgaan. Dat wil ik niet, dat wil jij, de lezer niet. En dus houdt ik het gewoon bij:
een 9/4,5 ster 
rockkabouter
-
- 7 berichten
- 0 stemmen
Fightclub brengt je in een wereld die je totaal niet verwacht. Van die saaie kantoorbaantjes rechtstreeks de vechtkelder in! Erg leuk gebruik gemaakt van een dubbele persoonlijkheid.
Gerelateerd nieuws
Iconische thriller 'Fight Club' van David Fincher is morgenavond te zien op televisie

Courtney Love werd door Brad Pitt ontslagen bij 'Fight Club'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback
Iconische thriller 'Fight Club' verdwijnt binnenkort van Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








