The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

Nee ooit. Heel wat enger dan de horrors van nu

mikey schreef:
Nee ooit. Heel wat enger dan de horrors van nu

Zeker enger dan alle horror-films die tegenwoordig worden gemaakt en ook enger dan de meeste horror-films. Maar toch vind ik The Exorcist echt niet zo eng als iedereen beweert. The Omen, bijvoorbeeld, vond ik veel enger. Maar misschien komt dat ook omdat mijn verwachtingen erg hoog waren. Overigens is dat niet eens zo belangrijk voor horror vind ik, de film heeft in ieder geval een erg goede atmosfeer en is filmtechnisch uitstekend. Naar mijn mening niet de engste film ooit, maar wel een van de beste. (overigens zijn er niet veel films die ik eng vind).

avatar van -LvB-
Wanneer is iets eng? Zoals AC1 hier eerder op de pagina zegt, tegenwoordig staan schrikmomenten voor eng, terwijl ik eng ervaar als het onder je huid gaat zitten. Sfeer

avatar van Kronos
In beide gevallen moet de film dat magische effect hebben dat je er helemaal in opgaat. Dat effect The Exorcist niet (meer) op mij. Enerzijds doordat de film verouderd is, anderzijds doordat ikzelf ouder ben geworden.

avatar van mikey
verouderd? Wat is er verouderd aan?

avatar van AGE-411
Een gemiste kans.

Ik heb het niet voor Horrorfilms, maar een subtiele horrorklassieker wou ik wel eens proberen.

De film start nochtans zeer sterk. We zien een oude man (De toen slechts 44-jarige Max von Sydow!) archeologische opgravingen leiden in Irak. De Assyrische en Mesopotaamse cultuur ademen griezeligheid uit, en de hele dreigende sfeer die er in die Iraakse scenes geschept wordt is meesterlijk. Wat beloofde dat voor de rest van de film!

Maar helaas richt de film zich dan volledig op Washington. De opbouw naar het eigenlijke probleem (een bezeten meisje) duurt veel te lang en is veel te saai. Een aantal totaal overbodige figuren passeert de revue, en de film is al snel halverwege alvorens het duidelijk wordt dat Regan bezeten is. Dan volgt eerst nog een hele resem dokters en psychiaters, om uiteindelijk pas na lang gepalaver bij de kerk terecht te komen.
Het hek is tegen dan al volledig van de dam, en het bezeten meisje vind ik er ook niet meer realistisch uit zien. Overdaad schaadt.

Er worden ook nooit linken gelegd met Irak. Is Regan bezeten door de Mesopotaamse god van het kwaad? En hoe komt die in haar terecht? Bovendien, Wie bekladde het beeld in de kerk?En hoe werd Merrin gedood?
Allemaal vragen waar geen antwoord op kwam.

Het main theme mag dan wel een catchy deuntje zijn en perfect passen bij dit soort films, het komt te weinig uit de verf in deze film, en dat heeft te maken met het soort scenes waarin het gebruikt is. Zulke filmmuziek moet je gebruiken om de spannende scenes extra te onderstrepen, niet op een willekeurige, nietszeggende scene.

Ook de vele one-liners die andere leden hier in het rond gooien vond ik helemaal niet speciaal.

Voor de goede openingsscene en de met vlagen spannende scenes in de zee van saaiheid toch nog de helft.

AGE-411 schreef:
Een aantal totaal overbodige figuren passeert de revue
Wie dan?
Is Regan bezeten door de Mesopotaamse god van het kwaad?
In deel 2 leren we dat het de demon Pazuzu is of zo, maar die info vind ikzelf dan niet zo boeiend. Het beeld tegenover Merrin vertegenwoordigd het kwaad waar het goede (Merrin in dit geval) eeuwig tegen vecht.
En hoe komt die in haar terecht? Bovendien,
Merrin zei dat het willekeurig is, zodat de mensen het niet kunnen bevatten, om vervolgens te gaan twijfelen aan de liefde van God.
Wie bekladde het beeld in de kerk?
Het is een voorbode van wat komen gaat.
En hoe werd Merrin gedood?
Merrin had hartfalen, daarom slikt hij nitro-pilletjes.
niet op een willekeurige, nietszeggende scene.
Dit gaat over muziek, ik kan me herinneren dat de muziek onder het shot van de 2 nonnen zit.. briljante keuze. Het geeft in een keer de hele sfeer weer.

avatar van Dievegge
Ze is inderdaad bezeten van de demon Pazuzu. Hij kwam het huis binnen via de zolder, vandaar die geluiden op zolder. Hij kwam in contact met Regan via het ouijabord. De desacratie van het Mariabeeld is door Regan gedaan toen ze al bezeten was.

avatar van mikey
Dat is juist zo fijn dat niet alles hapklaar is uitgelegd want die zolder en dat bord zijn, in mijn optiek, slechts bijverschijnselen van de demonische intrede en hauntings. Zo kan iedereen zijn vehaal maken.

mikey schreef:
verouderd? Wat is er verouderd aan?

Het hele uitgangspunt. De katholieke kerk die staat voor het goede versus de duivel en er door bezeten zijn. Voor mensen die daar in geloven zal het wel een enge film zijn. Maar wie gelooft daar vandaag, in onze contreien, nog in?

De special effects zijn ook wel verouderd. Dat meisje ziet er niet enger uit dan de kinderen die met halloween hier door de straat lopen.

De film komt daardoor op mij onbedoeld humoristisch over. Die vervelend langdurige poging een rationele verklaring te geven voor de irrationele gebeurtenissen maakt wel erg duidelijk dat het geen komedie is.

Een film als Requiem vind ik veel enger. Die laat zien wat een gevolg kan zijn van het geloof in de katholieke kerk als het goede, van het geloof in de duivel en bezetenheid ervan, met als enige uitweg duiveluitdrijving.

The Exorcist heeft de ambitie naast horror ook drama te zijn. Daarin flopt het voor mij nog meer want nog minder geloofwaardig. Het is pure fictie die zo ver van de realiteit staat dat er met de personages weinig of niks mee te leven valt voor mij.

Kronos schreef:

Ik vind Alien en The Thing ook beklemmend, daar hoef je toch niet voor in Aliens te geloven

-LvB- schreef:

Je hoeft niet heel mijn bericht te citeren als je enkel op dat punt reageert.

The Thing heb ik al lang niet meer gezien. Alien onlangs nog en daar vond ik ook niet veel meer aan. Je hoeft niet in aliens te geloven, maar (al dan niet onbewuste) angst voor monsters zal zeker helpen om de film eng te vinden.
Als psychologische thriller vind ik Alien wel overtuigender dan The Exorcist. Het is wat mij betreft vooral de onderlinge spanning tussen de bemanningsleden die herkenbaar is en de film beklemmend maakt.

avatar van -LvB-
Ik ben lui aangelegd, klik op quote en klaar

Kronos schreef:

Ik ben Katholiek, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik duiveluitbanning echt onzin vind (pas had ik een gesprek met een Protenstant die er echt nog in geloofde, daar had ik best moeite mee). Maar zoals ik al zei, vind ik The Exorcist ook niet echt eng. The Omen (een vergelijkbare film omdat het ook met het geloof/de katholieke kerk temaken heeft) vind ik wel erg eng, maar ik geloof ook niet echt in Openbaringen en de Anti-Christ en dergelijke.

Overigens was het ook helemaal niet de intentie van de filmmakers. Omdat in die tijd men al heel sceptisch was tegenover het geloof kwam men met het idee: Wat nu als het WEL allemaal waar is. Het verleden neemt wraak, als het waren. Daarmee dus juist bedoelt om mensen die er niet in geloven bang te maken.

En ik ben het ook met -LvB- eens, Alien heeft een erg angstaanjagende en beklemmende sfeer en vind ik persoonlijk de beste horror-film ooit gemaakt.

Overigens heb je wel een beetje gelijk wat Requiem betreft, dit is alleen een heel ander soort film. Veel psychologischer en geen genrefilm meer.

baspls schreef:
Daarmee dus juist bedoelt om mensen die er niet in geloven bang te maken.

Dat is dan wel heel erg mislukt.

Maar in zijn tijd had het ongetwijfeld op veel mensen effect. En blijkbaar kunnen ook nu nog veel mensen zich mee laten slepen in de sfeer. Het blijft uiteraard een klassieker. Als jonge gast heb ik deze film ook weleens gezien en toen vond ik het cool. Nu kijk ik er teveel doorheen. Misschien heeft dat het meest te maken met de in mijn ogen verouderde special effects. Cinema is betovering. Zonder die betovering valt er weinig van te genieten. Horrorfilms die meer psychologische thriller zijn vind ik gewoonlijk beter. Zoals Rosemary's Baby.

avatar van baspls

Die William Friedkin spoort volgens mij niet helemaal... Als dit nou onder de film had gezeten was het pas echt eng geweest. Tubular Bells is een prachtig stuk muziek maar past totaal niet in een horrorfilm. Ik weet niet of iemand de moeite heeft genomen om het ooit helemaal af te luisteren, maar dan kom je erachter dat het een heel vrolijk en blij stukje muziek is. Deze muziek van Lalo Schifrin gaf me rillingen door er enkel naar te luisteren (midden op de dag).

Eigenlijk zou iemand een fan-edit moeten maken van de film. Met deze muziek eronder.
(Mensen waren vroeger trouwens echt pussies, kotsen door een film? Hou toch op )

avatar van n00r
Dit was mijn aller eerste horror film toen was ik volgens mij 12. Wow wat was ik toen bang.. Wel een hele goede film!

avatar van U96
U96
baspls schreef:

. Juist het muziekstuk op YouTube beluistert koptelefoon op in een bijna donkere kamer (kwestie van de sfeer op te nemen ?) ......en man wat een machtig stuk muziek is dit je voelt de opbouw van de spanning tot je er bijna van begint te huiveren !!!

avatar van U96
U96
n00r schreef:
Dat kan tellen als eerste horrorfilm die je zag !!!!!?

avatar van PoisonAngel
Voor mij persoonlijk de beste horrorfilm. De sfeer, het verhaal, het acteer werk. Nog steeds 1 van de beste horrorfilms ooit gemaakt, zeker met wat er tegenwoordig gemaakt wordt pfff... Uitzonderingen daargelaten natuurlijk!

Van mij 5*

avatar van DVD-T
"What an excellent day for an exorcism"

Slapeloze nachten heb ik gehad toen ik The Exorcist voor de eerste keer zag. Het verhaal wordt met zoveel realisme verteld. En dat is wat deze film zo eng maakt. Het voelt allemaal zo echt aan. De scenes naar het einde toe met de hele uitdrijving zijn fantastisch en erg eng. Maar minstens net zo eng is de aanloop daar naar toe. Want hoewel de film The Exorcist heet, komt dat hier niet heel veel in voor. Datzelfde geld ook voor The Exorcist zelf, Vader Merrin.

Het is meer het verhaal van Chris McNeil die koste wat het kost wil weten wat er met haar dochter aan de hand is. Zoals gezegd is de aanloop naar de exorcisme zelf net zo eng. De onwetendheid, de vele dokters onderzoeken, de gebeurtenissen als Regan weer thuis is. Alles wordt op een erg kalme manier aan ons verteld. Friedkin neem zijn tijd. En dat komt de film ten goed. Het kijkt allemaal zo prettig weg. Alles om ook weer een bepaalde realisme in de film te brengen. Ook het verhaal eromheen over de geloofscrisis van vader Karras is van groot belang en interessant om te volgen.

Misschien wat jammer dat we niet meer komen te weten over Merrin's verleden. En maar goed ook. Het mysterie rondom von Sydow's karakter komt fantastisch uit de verf. En meer dan de uitdrijving zelf waarin hij alle aandacht naar zich toetrekt heb je dan ook niet nodig.

Acteerwerk is sowieso erg goed. Burstyn doet het goed als wanhopige moeder, von Sydow speelt een van de rollen van zijn leven. Lee J. Cobb speelt heerlijk de rol van een erg vriendelijke politie agent en Jason Miller is erg goed als Karras. Maar het is Linda Blair die bijna alle aandacht naar zich toe trekt. Zo jong en dan zo'n rol spelen.

Friedkin levert erg goed regiewerk af. Hij weet er in elk aspect van film maken er het beste uit te halen hier. Filmtechnisch is alles tot in de puntjes verzorgd. Editing, muziek, sfeer, sound design. Allemaal van een zeer hoog niveau. En dan zijn er nog de effecten. Zowel de practical effects als de make up zien er geweldig uit.

Ik zie The Exorcist niet echt als een full blown horror film, maar is absoluut een van de engste films ooit.

avatar van Ajax&Litmanen1
DVD-T schreef:

Sinds deze zomer loopt er een serie genaamd The Exorcist, gebaseerd op de verhaal achter deze film. Misschien iets voor jou?

The Exorcist als film moet ik ook eens dringend opnieuw gaan bekijken.

avatar van DVD-T
Ik heb die op mijn to see lijst, Ajax&Litmanen1. Met zoveel series die ik hier nog klaar heb liggen en films die ik nog moet zien gaat het daar de komende tijd niet echt van komen. Maar ziet er zeker interessant uit.

avatar van erik1977
Nog steeds zoveel jaar na dato blijft dit voor mij de allerbeste film over een duiveluitdrijving.
Een van de beste horrorfilms over dit onderwerp gemaakt.
De allereerste keer dat ik de film zag, stiekem bij een buurjongen boven op zijn slaapkamer had ik het klamzweet in de handen staan, zo eng vond ik deze film.
het had natuurlijk ook wat met mijn leeftijd te maken, een jaar of 13.

Maar een paar jaar later op mijn 16e had ik weer het klamzweet in mijn handen staan.
De film is heerlijk kil, grof en vaak oprecht eng.
De sfeer is onovertreffelijk , alleen the exorcism of Emily Rose komt wat mij betreft bij deze klassieker
in de buurt.
Misschien zal deze film voor sommige jeugdige filmkijkers nu wat gedateerd over komen, maar buiten kijf staat dat dit de allerbeste Exorcisme-film is ooit gemaakt.

avatar van n00r
Hmm.. Heb deze denk ik 8 jaar geleden gezien. Misschien dat ik hem binnenkort weer eens opzet.

avatar van de grunt
n00r schreef:

Er zitten alleen geen knappe meisjes in

de grunt schreef:

Er zitten alleen geen knappe meisjes in

, vind dat meisje wat hysterisch van de trap af komt lopen anders wel wat hebben.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dat ik The Exorcist opnieuw heb gekeken heeft twee redenen. De eerste is dat ik hem al jaren niet meer heb gezien en ik benieuwd was of mijn 3,5* van destijds nog verhoogd zou kunnen worden. Smaken kunnen veranderen, dat merk ik op MovieMeter bij mezelf maar al te goed. De tweede reden is dat ik dit wel een nuttige voorbereiding vind om de serie The Exorcist (2016) eens te gaan kijken binnenkort.

Het is zonde, maar ik blijf wel bij mijn gedachten die ik tig jaren terug over deze film had. Sfeervol, boeiend, maar eigenlijk totaal niet eng. Sterker, als de demon al die seksuele dingen roept is het eerder grappig dan intimiderend. Zo richting het einde wordt alles wel wat grimmiger, maar ik denk dat dat deze film het vooral van het verhaal, sfeer en originaliteit van destijds moet hebben en niet van de angst die ze op wilden wekken, want op dat gebied doet de film me weinig, ook al ziet Linda Blair er erg goed opgemaakt uit met die nare ogen, grauwe kleur en groene kots. De scenes die heel bekend zijn geworden (het hoofd dat 360 graden draait en de scene dat ze de trap af komt) vond ik wel tof, maar niet dusdanig dat ik echt onder de indruk ben van de film. De film duurt ook veel te lang (heb de extended versie gezien, maar ook de normale versie is vrij lang) met een veel te lange opbouw tussen de vondst in Irak en het moment dat Regan echt in de problemen raakt thuis. Het laatste uur is duidelijk beter dan het eerste uur, maar ik had de film liever in 90 minuten gezien.

The Exorcist is nog altijd een fraaie klassieker, maar wel eentje die in het huidige tijdperk al een paar keer overtroffen is door andere titels. Al snap ik goed dat genoeg mensen deze film nog echt eng vinden.

3,5* stonden en blijven staan.