• 15.851 nieuwsartikelen
  • 178.540 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.154 gebruikers
  • 9.381.214 stemmen
Avatar
 
banner banner

Elephant (2003)

Drama / Misdaad | 81 minuten
3,46 1.934 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Speelduur: 81 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Gus Van Sant

Met onder meer: Elias McConnell, Alex Frost en John Robinson

IMDb beoordeling: 7,1 (103.445)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 maart 2004

  • On Demand:

  • meJane Bekijk via meJane
  • HBO Max Bekijk via HBO Max
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Plot Elephant

"An ordinary high school day. Except that it's not."

Elephant laat je een 'gewone' schooldag op een Amerikaanse high school zien. Deze dag is gevuld met schoolwerk, football, roddelen en gezelligheid. Voor elke student die we ontmoeten, is de high school een andere ervaring: stimulerend, leuk, traumatisch, eenzaam en hard. Stimulerend en leuk omdat ze hun vrienden weer ontmoeten en traumatisch en hard omdat de jongeren gevolgd worden in de uren voor een dramatisch bloedbad.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Het is maar wat je prachtig noemt. Ik heb liever dat de regisseur me een overzicht voorschotelt in plaats van dat ik minutenlang gedwongen naar de rug of het gezicht van een personage moet staren. Zelden heb ik me zo geërgerd aan het camerawerk bij een film, gewoon afschuwelijk.

Staat dan ook op nummer 1 in mijn flop 10.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9717 berichten
  • 2381 stemmen

Nomak schreef:

Ik heb liever dat de regisseur me een overzicht voorschotelt in plaats van dat ik minutenlang gedwongen naar de rug of het gezicht van een personage moet staren.

Behalve dan als het Westerns zijn...?


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 1010 berichten
  • 0 stemmen

Wie Bang Bang You Are Dead en/of Klass met Elephant vergelijkt, zou eerst maar eens diep moeten gaan nadenken over het waarom van de titel.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6353 berichten
  • 4620 stemmen

Nomak schreef:

Keihard, en vooral veel rauwer dan deze prul.

Wellicht ook de reden dat ik 'm niet zo geweldig vind. Ik vond dat een beetje een makkelijke film en nogal overgedramatiseerd. Ook de overdreven deprimerende, grijs grauwe fotografie spreekt me minder aan.

moviemafketel schreef:

Nou, onvergelijkbaar? Het is nagenoeg hetzelfde verhaal. Alleen BBYD is vooral met camera van de hoofdpersoon gefilmd. Verder zal ik niet verrast worden door het verhaal denk ik dus.

Tja, op papier lijken de films qua synopsis misschien erg op elkaar. Maar qua uitwerking is het totaal verschillend.


avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Nomak schreef:

Het is maar wat je prachtig noemt. Ik heb liever dat de regisseur me een overzicht voorschotelt in plaats van dat ik minutenlang gedwongen naar de rug of het gezicht van een personage moet staren. Zelden heb ik me zo geërgerd aan het camerawerk bij een film, gewoon afschuwelijk.

Staat dan ook op nummer 1 in mijn flop 10.

Fight Club kan ik me heel goed voorstellen. Maar deze film hoort natuurlijk niet in zo'n lijst thuis. Laat staan op één.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4086 stemmen

Zelfde geldt voor Fight Club natuurlijk.


avatar van SandLover

SandLover

  • 205 berichten
  • 138 stemmen

Nomak schreef:

Bang Bang You're Dead heb ik nog niet gezien. Zal ik eens kijken als ik de kans krijg.

Klass is een meesterwerk in het genre. Keihard, en vooral veel rauwer dan deze prul.

Deze film wil helemaal niet rauw zijn. Dit is poëzie.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2501 berichten
  • 1465 stemmen

SandLover schreef:

(quote)

Deze film wil helemaal niet rauw zijn. Dit is poëzie.

Mmmm. Rauw genoeg: deze film staat bol van de dreiging. Ondraaglijk eigenlijk.


avatar van niethie

niethie

  • 7319 berichten
  • 7246 stemmen

Die nieuwe poster is om te huilen, ik wil de oude terug!


avatar van Threeohthree

Threeohthree

  • 5557 berichten
  • 2935 stemmen

Mee eens, wat een draak van een poster.


avatar van SandLover

SandLover

  • 205 berichten
  • 138 stemmen

Ik ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt.


avatar van .Fee.

.Fee.

  • 268 berichten
  • 2316 stemmen

Oh, ik wil ook die oude poster terug! Waarom is het veranderd?


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

De oude poster was een Franse poster en we plaatsen altijd de poster uit het land van herkomst (hier de VS), dus eigenlijk is het al een klein wonder dat die vorige hier zo lang heeft gestaan.


avatar van Threeohthree

Threeohthree

  • 5557 berichten
  • 2935 stemmen

Waarom kiezen we niet gewoon de mooiere?


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Als iedereen bij elke film de ''mooiste'' poster wil hebben, wordt het één grote zooi op MM.


avatar van Mat_

Mat_

  • 737 berichten
  • 1336 stemmen

Leland Palmer schreef:

Als iedereen bij elke film de ''mooiste'' poster wil hebben, wordt het één grote zooi op MM.

Maar de vorige poster was zo mooi dat iedereen die sowieso mooier vindt dan de huidige.

Kan er geen regel komen dat een poster mag worden gebruikt als iedereen het unaniem eens is dat dat de mooiste is


avatar van SandLover

SandLover

  • 205 berichten
  • 138 stemmen

Kom op Harm Jan, laat je van je beste kant zien.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Wat een gehuil hier.

Laat je hierdoor niet van de wijs brengen HarmJan, gewoon de regels blijven respecteren.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13444 berichten
  • 1980 stemmen

Deze poster doet mij denken aan een passage in het boek 'The history of love' van Nicole Krauss, waar gezegd wordt dat leven met de waarheid is alsof je met een olifant samenwoont; je kan er niet omheen. Wel passend hier lijkt me.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5833 stemmen

Sorry hoor, maar wat een flauwe metafoor.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13444 berichten
  • 1980 stemmen

Helemaal geen flauwe metafoor.

Welles, nietes...


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5833 stemmen

Dat je om de waarheid niet heen kan is al een cliche. De vergelijking met een olifant die natuurlijk heel groot is, waardoor je er niet om heen kan, vind ik heel flauw gevonden (ook een beetje cliche) en getuigen van weinig fantasie. Maar laat ook maar.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13444 berichten
  • 1980 stemmen

Speciaal dan voor jou een iets specifiekere uitwerking van de metafoor, zoals die in het boek plaatsvindt (dat ik schrijf 'je kan er niet omheen' is natuurlijk een afsnijweggetje om de bedoeling uit te leggen, zo plat is het niet):

He learned to live with the truth. Not to accept it, but to live with it. It was like living with an elephant. His room was tiny, and every morning he had to squeeze around the truth to go to the bathroom. To reach the armoire to get a pair of underpants he had to crawl under the truth, praying it wouldn't choose that moment to sit on his face. At night, when he closed his eyes, he felt it looming above him.

Ik vind het erg mooi.

En nogmaals, het lijkt me passend bij de film en bij de poster.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 1010 berichten
  • 0 stemmen

Als een gebeurtenis groot en rampzalig is, kan de mens niet anders dan een zoektocht beginnen naar de 'waarheid'. Maar in zijn poging om oorzaak en gevolg op een rij te zetten, reconstrueert de mens in feite zijn 'eigen waarheid', welke als metafoor gebruikt wordt in:

Blind men and an elephant.

Gus van Sant laat op een fabuleuze wijze door de structuur van het verhaal zien, dat we niets meer en niets minder dan slechts flarden van 'de waarheid' kunnen achterhalen.


avatar van .Fee.

.Fee.

  • 268 berichten
  • 2316 stemmen

Leland Palmer schreef:

De oude poster was een Franse poster en we plaatsen altijd de poster uit het land van herkomst (hier de VS), dus eigenlijk is het al een klein wonder dat die vorige hier zo lang heeft gestaan.

Oké, that makes sense. Dan heb je gelijk


avatar van niethie

niethie

  • 7319 berichten
  • 7246 stemmen

Mah, blijf het jammer vinden!


avatar van Apollinisch

Apollinisch

  • 21299 berichten
  • 0 stemmen

Ja hoor, de verpaupering van MovieMeter houdt aan. Eerst Taxi driver, en nu ook al Elephant.

Petitie dan maar?

Ik wil deze poster terug:

- Apollinisch


avatar van niethie

niethie

  • 7319 berichten
  • 7246 stemmen

- Apollinisch

- niethie

...


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Ja, ik en nog een paar honderd users kennen ook wat films waar we liever een andere poster zien, omdat die ''mooier'' is. Goed idee inderdaad, zo'n petitie. Wie weet levert het wat op... not.


avatar van goelian

goelian

  • 217 berichten
  • 323 stemmen

Dit is nog eens wat anders dan zo'n High School film als American Pie, haha.
Best een goede film, leuk bedacht om in plaats van de moordenaars de slachtoffers vooral in beeld te brengen. Maar ik vond dit niet echt geweldig uitpakken. Geen van de slachtoffers heb ik echt leren kennen, en waren allemaal maar een beetje globale stereotypes, zoals de shopping-chicks, de nerd en de quarterback die je eigenlijk niets anders hebt zien doen dan lopen.
Wat weet je nu eigenlijk van deze personen? Hooguit dat de mannelijk persoon hiervoor genoemd een vriendin heeft. Dat is eigenlijk het enige wat ik van al die personen weet. Hoe kun je dan meeleven met ook maar 1 van deze personen? Mij is dat niet gelukt in elk geval.
Even iets opmerkelijks vertellen over 1 van 'the killers'.
Vorig weekend heb ik me een beetje georiënteerd op de Columbine Massacre. Ik heb ook de daders opgezocht en toen ik 1 van de daders zag, Eric Harris, moest ik al snel denken aan Alex Frost. Ik had hem namelijk gezien in een film, namelijk Drillbit Taylor, en ik legde direct de link met hem. Toen ik dus Elephant ook dit weekend keek, vond ik dat wel heel opmerkelijk. Hij was zeker geschikt voor zijn rol, goed bedacht van de regisseur. De andere moordenaar vond ik niets aan, en eigenlijk maar slecht. Je ziet hem 2x in de film, dat hij aan het spelen is, en dat hij aan het schieten is. Hij komt niet depressief, moordlustig, psychotisch of wat dan ook over. Eigenlijk gewoon een normale scholier. Hij kwam op mij totaal niet over.
Ik vind het camerawerk enerzijds verrassend en origineel, maar anderzijds saai, want je zit wel heel lang naar de rug van personen aan te kijken. Weinig wisselingen van standpunten, en erg lange shots. Dat kan ik wel waarderen, en past goed bij de sfeer.
De sfeer is geweldig. Nouja, eigenlijk is het deprimerend en triest, maar daardoor is het juist geweldig. Je ziet veel van de school, en het terrein eromheen. Dat geeft je een goede indruk van de school. Ook het thema spreekt me erg aan. Een bloedbad op school, spreekt mij erg aan om te kijken. Ik vind het thema leuker dan de film zelf, want je komt eigenlijk niets te weten over de daders. De enige hint van het motief is dat hij een soort taart geloof ik tegen hem aan kreeg in de les.
Het schieten viel ook wel tegen. Ze liepen maar los van elkaar in de school alsof het CIA agenten waren uit zo'n crime serie. De politie kwam er niet bij en er zat weinig spanning in.
Uiteraard worden de eerder gevolgde mensen gedood, maar niet echt indrukwekkend.

Deze film volgt het verhaal van Columbine redelijk, heeft toch z'n eigen stijl. Een stijl die ik erg mag, maar eigenlijk niet echt snap waarom ze hiervoor hebben gekozen. Ik snap niet waarom de makers gekozen hebben voor het uitbeelden van de slachtoffers, want de daders van Columbine zijn veel interessanter. Als je eens op youtube kijkt zie je veel interessante dingen die leuk zouden zijn in een film. Zo bijvoorbeeld de bommen, de dagboeken, het verkrijgen van wapens. In de film kregen ze die wapens wel heel gemakkelijk, en leek de voorbereiding geweldig te gaan. Ook de filmpjes die de moordenaars gemaakt hebben zouden leuk kunnen zijn.

Al met al vind ik dat er veel aan te merken valt op deze film, en vind ik het thema leuker dan de uitvoering. 3 sterren.