Last Days (2005)

geregisseerd door Gus Van Sant
met Michael Pitt, Lukas Haas en Asia Argento

Blake (Michael Pitt) is een introverte muzikant wiens plotse succes ook zijn ondergang dreigt te worden. Hij voelt zich hoe langer hoe eenzamer en isoleert zich steeds meer van de buitenwereld. Hij brengt zijn dagen al dolend rond in de omliggende bossen en mediterend in een elegant maar vervallen landhuis. Het is een periode van innerlijke onrust en gestoord bewustzijn, afgewisseld met enkele zeldzame uitbarstingen van rock 'n roll. Iedereen lijkt wel hopeloos op zoek te zijn naar Blake - zijn zogenaamde vrienden, zijn manager, zijn platenlabel, zelfs een privé-detective - maar Blake vermijdt elk contact. Hij heeft vooral nood om alleen te zijn en ontwijkt zelfs de enkele vrienden in zijn huis die hem alleen benaderen wanneer ze iets nodig hebben: geld of raad bij het maken van een song. Tenslotte trekt hij zich terug in het tuinhuis en zoekt er naar een uitweg.

avatar van Boogeyman
Wie niet weg is, is gezien.

De film opent met een verdwaalde Blake (Cobain), die aan het ditten-en-datten is bij een beekje in een op het oog groot bos tijdens een niet al te warme periode van het jaar, hij kleed zich uit (op zijn laarzen na) en springt het water bij de nabijgelegen waterval in. Een wake-up-call waar hij waarschijnlijk naar op zoek is. Nu ben ik niet bekend met Curt of Nirvana, eigenlijk ben ik zelfs helemaal onbekend in het rock'nroll genre, ik baalde ook als een stekker toen ik hoorde dat het gebaseerd was op..

Dat terzijde, Blake warmt zich op bij een zelfgemaakt vuurtje, zijn Converse Allstars te drogen. Want als je zwemt met je laarzen aan worden ze nu eenmaal nat. Gedroogd gedroogd baant hij zich door het bos een weg naar huis (waarom hij daar was in eerste instantie mag Joost weten, maar waarschijnlijk wilde hij gewoon ontsnappen aan).

Het tuinhuisje dat dient als getaway, is veelvuldig in beeld, en aangezien ik dus niet bekend ben met de rocklegende, vroeg ik mij steeds af waarom het huisje in kwestie nou zo veel screenplay moest hebben, het had nog net geen dialoog. Geeft ook niet, maar mysterieus was het wel.

Het mooie stenen huis is van buiten aanzienlijk mooier dan dat het er van binnen uitziet. Maar het past goed bij het contrast van de film en stereotype personages die allemaal erg nonchalant zijn. Cliché ja, precies. In dit geval niet in negatieve zin want de diepgang kon me eerlijk gezegd gestolen worden, mijn mening over deze Van Sant was na een driekwartier toch al vast.

Dit wist ik omdat ik als een opgewonden doos aan de sfeer zat te likken alsof het mijn favoriete smaak lolly was. Bosbessen. De shots zijn zo natgelikt dat ik met twee vingers in de neus naar het einde gleed. Fijn was ook dat de muziek nergens de overhand had waardoor het nogal ruw had kunnen zijn. Nee een meesterwerk is het niet, maar wederom weer een goed geslaagde film van Van Sant.

Mijn 5e Van Sant film.

En die is héél goed bevallen. Het was even moeilijk opstarten met deze film omdat er de eerste 15 minuten volgens mij geen één woord wordt gezegd en op het beeld ook niet echt veel gebeurd. Maar als je even geduld hebt en je inlevingsvermogen laat werken dan is dit een erg goede film.

De film laat de laatste dagen zien van een muzikant die het leven meer dan zat is. Je ziet niks van zijn verleden maar je kan ervan opmaken dat zijn leven geen nut meer heeft. Wat ik ervan op kan maken is dat de muzikant helemaal afgestompt is door het oppervlakkige bestaan dat hij leidt. Waarschijnlijk lange tijd omringd door mensen die allemaal iets van hem willen omdat hij een rockster is en niet om wie hij is. Managers die tours willen boeken en vrienden die geld van hem willen. Door de hoeveelheid oppervlakkige gesprekken en vrienden die als bloedzuigers fungeren is zelfs communiceren niet meer aan de orde. Elk woord wat hij hoort is nuttelozer en maakt hem meer insane in the brain.

De film is tergend langzaam maar dat word wel afgewisseld door surrealistische stukjes en prachtig gefilmde scenes. Wat het meest verontrustende was is de clip van Boys 2 men die hier in zit. Je ziet Blake in een van zijn kamers rondlopen en dan in elkaar zakken met onrustige geluiden op de achtergrond die chaos aankondigen. Die aankondigen dat de man waar me naar kijken liever vandaag dan morgen aan zijn einde komt. Dan wanneer Blake met zijn terneergeslagen ogen met zijn rug tegen de deur zit dan draait de camera naar de televisie naar een of andere clip van Boyz 2 Men waar je dan 2 of 3 minuten naar zit te kijken.
Behoorlijk vervreemd stukje dat je deze 2 dingen zo achter elkaar ziet. Je ziet een man compleet in de knoop en dan zie je een foute commerciële videoclip. Of het nou maatschappijkritiek moet voorstellen of een paradox of iets wat je helemaal zelf mag interpreteren, vreemd was het zeker!
De goede soort vreemdheid, een vreemdheid die even blijft hangen en waar je nog over na kan denken.

Zo zit er een ook een scene in die alleen de voorruit van de auto filmt tijdens het rijden. 2 kerels zitten een gesprek te voeren die ik bijna niet heb gevolgd omdat ik naar de vooruit aan het kijken was en naar de bomen die daarop gereflecteerd worden. Soms zie je de gezichten nog van de mannen die in de auto zitten maar voornamelijk zie je het landschap van waar ze rijden erin voorbijtrekken. Behoorlijk simpel maar wel mooi.

Ik denk niet dat deze man Kurt Cobain moet voorstellen maar dat Van Sant, Kurt Cobain als voorbeeld heeft genomen omdat die sowieso zelfmoord heeft gepleegd en veel problemen met zichzelf en/of anderen had. Hij was ook een soort van icoon die na zijn zelfmoord veel vragen bij de mensen doet oproepen. Deze film moet die vragen meer begrijpelijker maken. Deze film laat zien hoe iemand die een succesvolle rocker is net als Cobain een ontzettend deprimerend leven kan lijden. Blake is hier een voorbeeld voor muzikanten die zelfmoord hebben gepleegd en hij lijkt op Cobain omdat mensen misschien eerder geneigd zijn om deze te kijken of om een soort grap uit te halen omdat er na de film de vraag rijst; was dit nou een film over Kurt Cobain?

De muziekstukjes hierin zijn ook ontzettend goed, door de deprimerende, vervreemde sfeer komen de stukjes muziek hierin een stuk harder aan. Niet zomaar een nummertje die Blake op zijn gitaar pingelt maar je hoort gewoon leed. Prachtig gedaan dit.

Nu heb ik veel meer bij elkaar getypt dan de bedoeling was maar bij een film als deze waar je zelf veel meer moet interpreteren is dat ook niks meer dan normaal.

Niet voor iedereen maar voor degene die de tijd nemen een klein meesterwerk.

avatar van Ducoz
Wel een enorm lage score voor zo'n klein meesterwerk

avatar van Fortune
Inderdaad bedroevend lage score.
Komt ook wel door Nirvana fans die vinden dat dit Curt geen eer aan doet.
Jammer dat ze niet snappen dat deze visie veel persoonlijker is dan een film over Curt van begin tot einde.

lage score zullen ook wel veel mensen tegenhouden om deze te kijken en dat is jammer want Van Sant haalt hier het meeste uit vind ik.

Denk wel dat je de muziek stukjes moet waarderen om deze hoog te beoordelen.

Michael Pitt - The Day

avatar van Queen-Bee
Hele zware film. Ben er goed beroerd van geweest.

avatar van NYSe
Viel de allereerste keer nogal tegen, maar geef hem na een herziening toch maar vier sterren, omdat deze film zo overduidelijk gemaakt is zoals Van Sant het bedoelde.

De kennis over de afloop geven de onsamenhangende fragmenten, prachtig in beeld gebracht en elkaar met een hypnotiserend tempo afwisselend, een interessante extra lading.

Pirmais
Ik heb deze nog niet gezien, ik verwacht een soort gelijke film met Gerry, heb ik het juist?

avatar van Fortune
Gerry, Last Days en Elephant is sowieso een soort officieuze drieluik waar dood centraal staat waar stilistisch gezien erg veel overeenkomsten zijn.
Dus inderdaad wel een gelijke film aan Gerry al vind ik deze film een stuk dynamischer.

Pirmais
Ja, oke.

Film over een popmuzikant die erg eenzaam is geworden door zijn drugsgebruik. Hoewel je dat laatste niet echt ziet, maar hij gedraagt zich in ieder geval wel als een psychiatrisch patient.
De rock 'n' roll cliché. Gebaseerd op Nirvana in zijn nadagen. Weliswaar nog net boeiend genoeg alhoewel er ook wel erg weinig gebeurt in deze film.

Redlop schreef:
De stijl van Van Sant wordt door critici elliptisch genoemd. Geen idee wat het betekende, maar dus iets als 'elementen weglatend'.
Ellipsis is het verkorten van het plot (sjuzhet, de elementen zoals ze in de film getoond worden) door elementen van het verhaal(fabula, het gehele verhaal in het hoofd van de kijker, dus dat wat getoond wordt plus dat wat geïmpliceerd wordt) weg te laten. Eigenlijk doet elke film die niet 'real time' is dat. Het verhaal wordt verteld door enkel relevante elementen en hoogtepunten te vertellen. Het is 'Life with the dull parts cut out,' in de klassieke Hollywood modus. Het tegengestelde kan ook, moet Godard gedacht hebben, door juist de interessante gebeurtenissen weg te laten.

Van Sant doet echter iets opvallends: zijn stijl is elliptisch te noemen, maar door dezelfde gebeurtenissen meerdere keren te tonen vanuit verschillende perspectieven, zowel in Last Days als in Elephant, doet hij dus eigenlijk het tegenovergestelde, want: hij vergroot daardoor de plotduur terwijl de verhaalduur hetzelfde blijft.

P.S. Bordwell & Thompson, Film Art: An Introduction is dus het beste toegankelijke boek over film analyse dat je moet lezen als je geïnteresseerd bent in dit soort zaken.

Tegenvallende film waarin een vrije interpretatie wordt gegeven over de laatste dagen van Kurt Cobain. Veel lange en vooral nietszeggende takes met uiterst spaarzame dialogen, die op hun beurt ook vrij nietszeggend zijn. Daar waar 'Elephant' me wel wist te raken, werkt het geheel hier juist averechts.

avatar van Fortune
Ze zeggen wel iets, je moet het alleen zien..

avatar van John Lee Hooker
Weer een bijzonder exemplaar van meneer Van Sant met lange shots en een aanhoudende kalmte. Blake is een ongelukkig mens die zich afsluit van de buitenwereld. Echter, wat ik vooral zag was een rondstruinende jongen die relatief 'weinig' zorgen aan zijn hoofd heeft en de neerslachtige periode waarin hij verkeerd eigenlijk best passend kan doorbrengen in de verlaten villa en omgeving. Niet iedereen heeft zoveel ruimte om verdriet te kunnen verwerken; ik wordt eerder depressief van die zakenlui met al hun stress van het gezin en het werk. Hierdoor was ik niet heel erg onder de indruk. Er werd ook gespeeld met tijd (enkele scènes komen meerdere malen terug) en dat was op zich prima uitgevoerd maar ik vraag me af of dat in dit geval wel zoveel meerwaarde had. Het haalt je lichtelijk terug uit die bijbehorende roes. Misschien hangt het er een beetje vanaf in welke gemoedstoestand je dit drama hebt aangetroffen. Een uniek portie kijkvoer, maar geen meesterwerk.

avatar van Darbie
Fortune heeft het mooi gezegd.

avatar van MDRAIJER
Weet iemand waar ik deze kan bekijken?

MDRAIJER schreef:
Weet iemand waar ik deze kan bekijken?

Misschien op Netflix? En anders is ie gewoon op dvd te koop.

avatar van MDRAIJER
NYSe schreef:

Misschien op Netflix? En anders is ie gewoon op dvd te koop.

Nope, niet op Netflix en Popcorn Time en ik ben te Nederlands om een dvd te kopen.

MDRAIJER schreef:

Dan zou ik het niet weten. Pindakazen kennen we hier niet

avatar van john mcclane 2
Sombere iets wat deprimerende semi K Cobain film,
Werkt wat vervreemdend,maar dat is ook allemaal de bedoeling.
Snap dat niet iedereen hier wat mee kan( gezien de lage score ) maar als je er voor open stelt is het een kleine parel.
Hoe donker en vreemd ook.

avatar van de grunt
Hoop echt dat deze ooit op Blu-ray verschijnt.

avatar van TornadoEF5
Goede start, het openingskwartier is echt ijzersterk en van 5.0*-niveau, rest blijft goed maar haalt dat niveau niet. Maar blijft een zeer goede film.

avatar van Elchapo
De reacties hierboven spreken van een kleine parel tot meesterwerk,andere van redelijk tot saai.de film kwam zeker wel binnen en als de laatste dagen van Cobain daadwerkelijk zo zijn verlopen is dat natuurlijk triest,maar echt geweldig is deze film natuurlijk niet,dat komt omdat er wel heel weinig text in zit en erg traag is.2 stars.

avatar van Daan258
Een heel erg moeilijke film om te beoordelen.

De film laat de laatste dagen zien van Kurt Cobain. Als groot fan had ik de film jaren geleden als is een keer bekeken en toen wist ik net als nu niet goed wat ik er nou precies van moet vinden.
Aan de ene kant heeft de film wel wat maar aan de andere kant zoals hierboven al vaker gezegd word: veel lange en soms nietszeggende scene's. Maar toch wist ik toch wel op een een of andere manier de film wel af te kijken. Omdat wat ik al zei: het heeft iets aparts. Maar zeggen dat ik de film echt goed vond, nee dat is het voor mij helaas net niet.

Helaas geen voldoende maar heel slecht was het ook niet.

avatar van Woland
Ook ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik nu eigenlijk vind van Last Days. Sowieso gaat 'ie nog wel een keer in de herkijk als ik helemaal zen ben en voor traag en experimenteel wil gaan, want intrigerend vond ik 'm wel.

Maar waar ik Elephant na de eerste ziening al een geweldige film vond, heb ik dat gevoel bij Last Days (nog) niet. De film werkt vrij vervreemdend, waar in lange, doch fraaie takes de laatste dagen van rockmuzikant Blake getoond worden. Maar in die takes gebeurt niet veel; de op Cobain gebaseerde Blake weet nauwelijks een woord uit te brengen (tenzij hij zingt) en mompelt hetgeen hij wel zegt, hij zwerft wat rond in de bossen en door het huis. Verder hebben zijn huisgenoten/bandgenoten/vrienden/bekenden (Kim Gordon!) ook nauwelijks nog contact met hem, en het contact dat er wel is lijkt puur noodzakelijk of transactioneel. De film moet het voornamelijk hebben van een fraai neergezette sfeer, en dat doet Van Sant vrij aardig - maar desondanks was het toch wel erg traag en gebeurtenisloos. Fraai en regelmatig intrigerend was het wel, en ik zie zeker wel potentie voor een ophoging bij een herkijk. Maar voor nu: 3.0*.