Avengers: Endgame (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anthony Russo en Joe Russo
met Robert Downey Jr., Chris Evans en Mark Ruffalo

Na de gebeurtenissen in 'Infinity War' hebben de superhelden een grote tik gekregen. Hun gezamenlijke vijand Thanos is erin geslaagd om alle Infinity Stones te bemachtigen en heeft daarbij de helft van al het leven uitgewist. De overlevende helden, en met name de Avengers, hebben echter weinig tijd om te rouwen om hun vrienden en familie. Ze krijgen namelijk hulp aangeboden van onder meer Ant-Man en Captain Marvel. Allen slaan ze de handen in elkaar om Thanos alsnog te kunnen verslaan en om de miljarden doden die hij veroorzaakte weer tot leven te wekken.

• Vanaf 24 april in de bioscoop

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dan heb je niet opgelet, aangezien 3 hoofdrolspelers toch wel degelijk dood of uit de komende jaren geschreven zijn.

Maar dood is toch relatief in het Marvel universum. 1 tijdreispilletje en ze zijn weer terug. Daarbij blijven er nog zo’n 20 hoofdrolspelers over.

Basto schreef:

Er zijn geen 20 hoofdrolspelers. Er is maar een select groepje Avengers dat ruim 10 jaar een hoofdrol speelde. En zij zijn gewoon echt verdwenen nu. Het zou ook raar zijn als 90 procent van de hoofdrolspelers het loodje had gelegd.

avatar van Macmanus
Maar die black widow krijgt wel gewoon weer een film. Speelt dat ergens hiervoor af. Maar dan is dat einde van een tijdperk indd relatief.

Ajax&Litmanen1 schreef:

De meest prominente: Spiderman, Thor, Captain America, Black Panther, Captain Marvel, Hulk, al die Guardian zijn er gewoon nog. Zal wel aan mij liggen, maar verwacht ze allemaal terug in de bios de komende jaren.

En dat een groot deel het loodje legde is nu exact wat Infinty War zoveel beter maakte.

Verder vind ik Thanos zijn drijfveer, het leven op aarde redden, vele maken sympathieker dan dat van die Avengers (wraak nemen en een weerloze pensionaris vermoorden), maar dat is een andere discussie.

Macmanus schreef:

Prequelverhaal.

Basto schreef:

Ik zou spoilers gebruiken.

Je noemt diverse namen op die helemaal geen jarenlange hoofdrolspelers zijn. De originele Avengers waren dat.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zou spoilers gebruiken.

Dacht dat iedereen inmiddels wel geweest is. Zat vanochtend in mijn eentje in de zaal.

Verder zijn het de namen die voor mij het meest prominent zijn. Ben ook geen expert.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Als je zoals hem zo'n belabberde zure smaak hebt, dan is het me niet nog een keer een paginalange discussie met 'm waard

Zure smaak? Ik beoordeel films gemiddeld met een 3,39. (Jij zit op een 2,99, zuurpruim!) Denk dat er weinig grotere filmliefhebbers op deze site te vinden zijn dan ik?

avatar van Macmanus

Prequelverhaal.

Zeg ik toch. Maar wat is een tijdperk dan nog waard. Heb je het idee dat is is afgesloten kunnen er nog 101 verhalen komen die zich ervoor afspeelde. Maar goed dan kom je weer terug op marketing.

Basto schreef:

Maar gezien je punt voor Infinity War ben je toch wel beetje masochistisch aangelegd als je Endgame in de bioscoop gaat kijken.

horizons schreef:

Infinity War gaf ik 3,5*. Maar je hebt een punt. Ik wil graag alle films kijken die op een of andere manier spraakmakend zijn. Dus daar zitten soms wat ‘doorbijters’ tussen. Maar hier had ik ondanks modale verwachtingen toch veel meer van verwacht.

En liever in de bios dan thuis op de bank, want dan was ik ongetwijfeld vroegtijdig afgehaakt.

avatar van Hectometerpaal
Wat een overdreven drama.
Praktisch non-stop vioolmuziek op de achtergrond.
Pure actie: 13 minuten
Emotioneel dialoog: 113 minuten.

avatar van Achilles
De afgelopen 11 jaar zijn we meegenomen in een belevenis op zich. Teasers, verwijzingen, end-credits, actie, humor, emoties, etc...natuurlijk is het geheel niet vrij van fouten, verkeerde statements of tegenvallende verwachtingen..maar ik had het niet willen missen en vond het een heerlijke tijdbesteding...

4,5* niet zozeer voor deze film, maar meer voor de end-game van het jarenlange vertier

Achilles schreef:

Ze gaan morgen gewoon weer verder hoor....

Maar ik vind het wel echt knap van de markelingafdeling van Marvel dat ze een hele generatie dramaqueens hebben gecreëerd.

avatar van Zwolle84
Deze constante schreeuw om aandacht begint zo zielig te worden dat het gewoon bijna niet meer lachwekkend is.

Lol

Marvel heeft er sowieso nooit een geheim ervan gemaakt dat er nieuwe films zouden komen.

avatar van thunderball
Ja, maar om met deze endgame deze reeks films vol bombarie te beëindigen en dan twee maanden later alweer doodleuk de volgende film uit te brengen is de andere kant van het uiterste. Er komt een moment dat verzadiging op zal gaan treden. Star Wars zijn ze zo ook aan het verkloten, daar is niets bijzonders meer aan.

Zwolle84 schreef:

Sorry, wist niet dat dit een ‘fanboy only’ forum was.

Vind het gewoon oprecht bizar dat de film helemaal geen eind is en geen van de fans daarover valt. Soort kleren van de keizer, dit.

avatar van Zwolle84
En dan ook doodleuk nog een keer eroverheen trollen.

omdat het bekend was...

Sorry, wist niet dat dit een ‘fanboy only’ forum was.

Je bent alleen weer hard bezig om een nieuw topic te verzuren met je constante negatieve berichtgeving. Je vindt de film kut, mag. Hou er dan ook eens over op.

avatar van Metalfist
I'm here to talk to you about the Avengers Initiative

Het was in 2008 en de 16-jarige Metalfist sprong een gat in de lucht wanneer hij in de cinema tijdens het Iron Man aftercredits stukje Nick Fury bovenstaande woorden hoorde verkondigen. Ik was nog maar mijn eerste stappen aan het zetten in het comicswereldje maar de Avengers hadden toen al wel een speciaal plekje in mijn hart weten te veroveren. Ik weet nog perfect de extase die ik voelde bij het feit dat ze van plan waren om één van de meest succesvolle comicbook reeksen te gaan verfilmen. Ik schreef toen echter dat het alleen hopen was dat ze de kwaliteit van die eerste Iron Man gingen kunnen behouden.

Wat ik toen echter niet wist, was dat Marvel van plan was om een volledig universum op te zetten en dat het uiteindelijk 11 jaar en 22 films ging duren vooraleer de saga ten einde kwam. Een decennium waar veel in gebeurde (de evolutie van 16-jarige tot 27-jarige ging niet zonder horten of stoten) en toch bleven die bezoekjes aan Marvel films een constante factor. Sommigen van mijn vriendengroep haakten af en ook ik huurde af en toe wel eens deel in plaats van naar de bioscoop te gaan, maar ik bleef wel trouw de juiste volgorde aanhouden. Toegegeven, naar het einde toe was ik niet meer de grootste fan van het MCU doordat het gewoon teveel personages & bijhorende films waren geworden waardoor het overzicht en vooral de kwaliteit soms ver te zoeken was. Daarom was ik ook blij met de gebeurtenissen in Infinity War. Met een letterlijke vingerknip werd het deelnemersveld gehalveerd en het waren net die originele helden (Captain America, Thor, Iron Man, Black Widow en Hulk) die overbleven. Daar zit dan ook net de kracht van Endgame: er wordt terug gegaan naar de kern en dat wordt op een heerlijke manier gedaan.

Degene die er vanuit gingen dat de gebeurtenissen uit Infinity War niet ongedaan gemaakt konden worden zijn naïever dan ik had verwacht van het publiek dat naar dit soort films gaat kijken en natuurlijk komt er tijdreizen aan te pas (wat had je anders verwacht na Ant-Man and the Wasp..) maar wat een heerlijk idee om terug te keren naar bepaalde films uit de reeks. Zo wordt je als het ware 'beloond' voor het kijken van bepaalde films in de franchise (zou er echt iemand gedacht hebben dat het lauw onthaalde Thor: The Dark World nog belangrijk ging zijn in het volledige verhaal?) en het lijkt wel als de Russo broertjes en Marvel in het algemeen het publiek wilde bedanken voor het vertrouwen. Iets wat ze ook doen door gewoon een degelijke film op poten te zetten. Toegegeven, niet alles werkt even goed weliswaar. Zo is en blijft Captain Marvel een te goedkope gimmick om Iron Man eventjes terug op het strijdtoneel te brengen en is het all star female rondje in de ultieme veldslag gewoonweg te geforceerd maar je krijgt er veel voor in de plaats.

Omdat het dus op een zekere manier kleinschalig blijft, al klinkt dat wel erg vreemd bij zo'n bombastische film als dit. Eindelijk de terugkeer Hawkeye (ooh wat heb ik die dynamiek met Black Widow gemist!) en de zoektocht naar de Soul Stone, de begrafenis van Tony (heerlijk ook dat 'and I am Iron Man' antwoord tegen Thanos op de veldslag), Captain America die - zoals al gehint werd in Age of Ultron - Mjolnir gebruikt in het heetst van de strijd, ... Die chemie tussen Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson en Robert Downey Jr. blijft gewoon de grootste kracht aan deze groep. Natuurlijk moet de rest van de superhelden nog op de proppen komen in een heus potje football met de Infinity Gauntlet, maar het werkt wel. Sommige personages worden gereduceerd tot een cameo (Howard the freakin' Duck!) maar het geeft gewoon een kippenvel moment wanneer je Captain America alleen op het slagveld ziet en dat je langzaamaan de ene na de andere superheld ziet afkomen. Bijzonder ook in hoeverre het groepsgevoel overheerst. Niemand probeert iemand anders te overtroeven, de meesten lijken gewoon blij te zijn dat ze er mogen bij zijn.

Geen after credits deze keer. Het is geen unicum bij een Marvel film (wel voor het MCU dacht ik), maar het is wel een mooi symbool dat het effectief gedaan is. Niet het MCU natuurlijk, er zijn alweer talloze andere films aangekondigd, maar Endgame is een erg mooie afsluiter voor de Thanos verhaallijn die zoveel jaar geleden werd gestart door één simpel zinnetje. Wat jammer dat Stan Lee, Steve Ditko, Joe Simon en die andere Marvel legendes dit niet meer tot het einde hebben kunnen zien. Ze zouden trots zijn op het filmisch equivalent van hun creaties. Gelukkig mag Jim Starlin (bedenker van Thanos) eventjes opduiken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een recensie zonder spoilers, ik doe mijn best... MCU is gegroeid van enkele films van wisselend niveau tot een franchise met een duidelijke toonzetting. De verschillende film kenden hun eigen troeven en personages, maar het geheel voelde telkens aan als 1 filmreeks. Met dank aan Kevin Feige die alle touwtjes in handen heeft. Dat zorgt voor films die binnen die lijntjes kleuren, maar dat dan weer zoveel mogelijk benutten. Fans weten wat ze kunnen verwachten en de mix van actie, avontuur en humor is ondertussen beter afgestemd met elkaar.

Het einde van 10 jaar opbouw werd aangekondigd met de 2 laatste Avengers films. Infinity War en Endgame. Eigenlijk 1 film, maar zoals wel meer wordt gedaan in twee delen geknipt. Een teken van deze tijd. Wat gaf dat ik toch wel met honger zat na Infinity War. Commercieel gezien is een cliffhanger nooit slecht natuurlijk. Maar daarmee weet je al wat er gaat komen in het vervolg. Zeker omdat dit een afsluit wordt voor de eerste 10 jaar MCU en misschien ook wel voor sommige personages. Soms omdat die acteurs hun contracten zijn verlopen en het tijd wordt voor nieuw bloed. Het beste van een boek is meestal niet de laatste bladzijde waar een einde wordt beschreven, maar het voorlaatste dat nog vol spanning zit na de vele hoofdstukken en waar je plots tot een piek komt.

Endgame is dan ook een pak minder geworden dan Infinity War, voor mij toch het hoogtepunt van de franchise (samen met uitschieter Black Panther). Minder sterk in de opbouw, minder verrassend en niet alle acteurs waren zo goed als bij Infinity War. Wel was het een emotionele film die deed wat het moest doen en de fans zullen hier best wel van genoten hebben. De eerste Avengers stonden wat meer centraal en door te reizen in de tijd werd er nog eens gekeken naar fragmenten van vroeger. De zoveelste manier om Loki nog eens boven te halen die het record van overleden personage in MCU al lang verbroken heeft. Het is een film voor de fans geworden dus. Dat zijn er veel, wat verklaart dat de film zoveel succes heeft. Bovendien teert de film nog op het zoveel betere Infinity War dat veel filmkijkers naar deze Endgame heeft gelokt.

Toch iets over het afscheid van enkele personages. Hulk is een grap geworden en ook Captain America is maar een belachelijk afscheid. Op zich wel leuk wat ze met Thor gedaan hebben die misschien nog wel verder te zien zal zijn bij the Guardians of the Galaxy. De enige verrassing voor mij was Black Widow die nooit de kans heeft gekregen om volledig te kunnen schitteren maar in het team van Avengers wel de lijm was die iedereen samen hield. Zo'n figuur gaan ze harder missen dan de haantjes Captain America of Iron Man. Waarmee ik ineens kom op Iron Man. Veel acteurs hadden hier niet zo veel zin in precies, maar Robert Downey Jr. ging wel met stijl de deur uit. Voor één keer zou ik zeggen dat een Oscarnominatie best wel op zijn plaats zou zijn. Respectvol afscheid, sterk geacteerd en passend voor deze film. Hij gaat duidelijk met alle aandacht lopen.

Endgame is geen slechte film, maar eerder de afterparty van een groot feest na Infinity War.

TMP
Een zeer gedegen ontknoping van een hele reeks films, maar zeker niet de beste film uit de Marvel-reeks. De film weet drie uur lang te boeien en beschikt over een gedegen plot en dat is op zich al genoeg. Hier en daar wat geslaagde komische momenten en een aardige soundtrack. Met zoveel personages komt lang niet iedereen echt goed aan bod, maar het is wel aardig om ze allemaal de revue te zien passeren. Het acteerwerk is in orde. De meer dramatisch bedoelde momenten deden mij vrij weinig en de gevechten verlopen redelijk voorspelbaar. Een zeer gedegen afsluiting, maar zeker geen al te memorabele film.

avatar van Bennie1112
Voor wie hier komt om te beslissen of hij de film wel of niet moet gaan kijken: als je een beetje twijfeld, ga dan sowieso gewoon kijken. De cijfers op deze site en bijvoorbeeld IMDB zeggen eigenlijk maar weinig. Hell, m'n eigen cijfer zegt in vergelijking met alle andere films die ik gezien en beoordeeld heb maar weinig. Ben je een fan dan is dit gewoon een goed en bevredigend einde aan deze mooie reeks en denk ik dat je het leuk gaat vinden, ook al is het puur als film niet de beste film (al doen de cijfers dat wel vermoeden) uit de hele reeks. Is dit een goede, op zichzelf staande film? Ik weet het niet. Daarvoor heb ik hem nog niet vaak genoeg gezien, maar deze film wil dat ook helemaal niet zijn. Dit is de slotaflevering van een uitgebreid opgebouwde serie in de vorm van films en daarom werkt deze film zo goed. Het is een mooi einde en bied genoeg ruimte voor een interessante doorstart. En dit allemaal omdat je geeft om de personages.

Wat bedoelde ik nu te zeggen aan het begin van mijn bericht? Dit is een film waarvan je niet door anderen kan laten beslissen of je er van gaat genieten. Natuurlijk is dit bij bijna elke film, maar ik denk dat er bij deze film zoveel facetten zijn die bepalen wat je er van kan vinden dat de mening van een groep op het internet niet veel zegt over wat JIJ er van gaat vinden.

avatar van JacoBaco
Minder dan de vorige en ik doe geen review, maar een spoiler verhaal.

Oké 1: de film is te lang en vooral in het begin best wel saai. 2: Thor. Begint hilarisch, maar had liever dat hij weer in shape zou komen. Helaas blijft hij de hele film een dikke Thor. 3: Bruce Banner als The Hulk en The Hulk als Bruce Banner. Super kut! Sowieso had The Hulk een rematch moeten krijgen tegen Thanos! En op z'n minst mee moeten vechten op het einde als daadwerkelijk The Hulk. 4: Captain Marvel. Zit hooguit 10 min in de film. Zij is waarschijnlijk de sterkste samen met Thor. Vervolgens verliest ze toch van Thanos terwijl ze verdorie dwars door gigantische spaceships kan vliegen en in de film dus ook een paar van die spaceships vernietigd. Probleem (voor de schrijvers) is als je zo veel sterke superhelden bij elkaar hebt dat je keuzes moet maken. Keuzes zoals een dikke depressieve Thor, The Hulk die veranderd is en dan Captain Marvel die verliest. De Captain Marvel film is best tof, maar in Avengers doet ze amper iets en kan ze Thanos dus niet aan. Endgame is een goede film, maar Avengers Infinity War is beter. In mijn hoofd klopte de vorige gewoon beter. Geen Captain Marvel daar, The Hulk is het zat om Bruce z'n hulpje/slaafje te zijn, Thor die Thanos eigenlijk verslaat, maar het niet kan afmaken. Dan denk ik oké geen probleem. In Endgame hadden Thor en Captain Marvel Thanos alsnog in 5 sec kunnen verslaan, maar dat zou te makkelijk zijn, dus hebben ze van alles bedacht om ervoor te zorgen dat het toch nog spannend wordt. En het is dus bijzonder lastig met al die super sterke personages, maar de film voelde alsnog als een soort mosterd na de maaltijd.

Wel lekkere mosterd, dat dan weer wel. Er zijn nog flink wat kleine dingetjes waar ik over kan zeiken, maar vooruit, het is maar een film hè!

avatar van mikeholland
Eerste deel van de film komt langzaam op gang, maar heb me zeer goed vermaakt! Mooie acties, goed in elkaar gezet. Zeker 1 van de betere Avengers films. Zeker de moeite waard om te gaan kijken......

Endgame was goed, maar inderdaad niet beter dan Infinity War. Ik denk dat ik hem in de subtop van de MCU plaats.

Het verliep minder gladjes dan IW. De opbouw was traag, met wel een paar goede scenes. Veel personages waren screen filler maar dat is is logisch want het is onmogelijk om iedereen evenveel aandacht te geven. De Russo's hebben desondanks een goede job gedaan om het toch niet als overdone aan te laten voelen.

Wat de personages betreft, Thanos vond ik veel beter in IW.

Ook omdat je daar min of meer zijn quest en offers ziet, je krijgt bijna een beetje sympathie voor hem. Maar in Endgame gaat hij van "okay, de populatie reduceren werkt niet, ik ga alles uitroeien". Wat IW zo goed deed was de reis van zowel Thanos als de Avengers goed verfilmen en uiteindelijk botsen ze met elkaar. Hier kan Endgame naar mijn mening gewoon niet tegenop. En dat is ook onmogelijk want Endgame is het gevolg van die clash.

Thor daarentegen is sinds Ragnarok zeer goed. Thor 1 en 2 behoren tot de kelder van de MCU maar hij is nu echt een veelzijdig character geworden en ik denk dat hij een goede match is voor de GotG.

Hulk is echter dramatisch als hybride. Ziet er niet uit en vond ik ook niet grappig. Banner had gewoon moeten blijven vechten tegen Hulk, maar misschien iets meer moeten accepteren zodat hij at will kon morphen.

Captain Marvel mag van mij wel verdwijnen. Ik vond haar film al niets en hier irriteer ik me ook aan haar.

Toch mis ik ergens wel dat kleinschalige van Phase 1. Die waren allemaal niet eens zo goed. TIH en Thor 1 waren slap, First Avenger was niet unaniem geliefd, en Iron Man 2 heb ik wel een zwak voor maar wordt ook op gezeken. Iron Man 1 is echter met Avengers 1 toch wel top 5 MCU materiaal voor mij. Het lekkere aan die films is dat er nog niet teveel in zat.

avatar van mjk87
Ik had hier nog steeds geen stukje staan ook al zag ik de film het eerste weekend al wel direct, nu dan nog alsnog.

Het is denk ik niet de beste film van de serie, maar als afsluiter van een tijdperk mag deze gelden. Het is zelfs echt geen perfecte film, met hier en daar een deus-ex-machina en meer zwak schrijfwerk en de actie zelf is degelijk maar weinig verheffend in beeld gezet. Er zitten net iets te veel toevalligheden en makkelijke oplossingen in.

Maar het tempo is wel uitstekend. Heerlijk rustig met 3 akten waardoor de film ook van zichzelf een zeker tempo kent omdat na verloop van tijd de film weer anders wordt van richting en inhoud. En zeker het tweede deel met een soort greatest hits (door de geschiedenis heen) is gewoonweg enorm vermakelijk. Dan helpt ook wel dat de acteurs echt enorm in hun rol zitten en onderling na al die jaren een geweldige chemie hebben opgebouwd. De film biedt gewoon eerst en vooral drie uur topvermaak, een film die gewoon fijn is om naar te kijken. En het einde is echt wel ontroerend, en dat doen maar weinig Marvel-films. En sinds het Ride Now in Return of the King heeft niet meer zoiets zo geklonken als het Avengers: Assemble dat nu doet. I love you 3000! op dat soort momenten. Als oeuvre-score dan 4,0*.

avatar van aSMoDeuS
Dat was een flinke teleurstelling na Infinity War! Wat een politiek correcte, multikul, emo, feelgood bagger.

Het is totaal ongeloofwaardig dat het zo'n bende zou zijn in miljoenensteden, zelfs na halvering van de bevolking (zie wederopbouw na oorlogen - in het Westen althans, want hier kunnen we wel dingen organiseren). Het volslagen inconsistente pseudowetenschappelijk gewauwel was zelfs voor een superheldenfilm niet te genieten. De emotionele kul waarvan de film doorspekt is, mist z'n doel volkomen; wat kunnen mij de beslommeringen van fluthelden als Black Widow en Hawkeye nou verrotten? Wat heeft deze C-garnituur überhaupt te zoeken tussen semi-omnipotente helden en schurken? En dan heb je nog de zwakke deus ex machina in de vorm van Ms. Marvel en de alsmaar fluctuerende kracht van Thanos (normaliter kan alleen de Hulk, in één van zijn vergevorderde stadia, enigszins tegen hem op boksen)... Zucht.

Chris Evans blijkt eens te meer een bijzonder matig acteur te zijn (of kwam het door het beroerde materiaal). En Danai Gurira's Okoye is misschien wel het meest hinderlijke karakter uit het hele Marvel universum.

Visueel was het hier en daar aardig, zeker in het begin. Geluid was niet bijzonder. Die handtekeningen na de aftiteling waren overigens tergend; alsof we hier met een modern meesterstuk te maken hebben!

Hemsworth en Rudd zorgden gelukkig nog voor een glimlach hier en daar...