Gisaengchung (2019)

Zuid-Korea
Drama / Komedie

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Kang-ho Song, Sun-kyun Lee en Hyae Jin Chang

Ki-taek en zijn werkloze familie verkeren in geldnood. Ze leven in een krappe en duistere woning zonder toegang tot wifi. Zijn kinderen besluiten op een dag om een diploma te vervalsen zodat zoon Ki-woo de privéleraar van Da-hye, dochter van de rijke familie Park, kan vervangen. Wanneer Ki-woo in de wereld van de rijke familie belandt, maakt hij van zijn nieuwe positie misbruik om ook zijn gezinsleden aan een baan te helpen. Wanneer het plan lijkt te slagen, volgt een verrassing.

avatar van Flat Eric
Stay Home.

Als Parasite een Oscar heeft gekregen dan had Van Warmerdam er destijds ook een moeten ontvangen voor zijn film Borgman (2013).
Ik moest er een beetje aan denken tijdens het kijken.
Maar wat een heerlijk verhaal met enkele rare twists. Er zat eigenlijk van alles in, spanning, horror, drama en ook wel een komisch tintje.
En wat een fantastische architectuur trouwens. Werkelijk een prachtig huis!

Flat Eric schreef:

Ik moest er een beetje aan denken tijdens het kijken.
!

Ja kan ik me wel in vinden. Borgman heeft zeker overeenkomsten.

avatar van mikey
Basto schreef:
Het is ook een vak. Juist goed dat daar over nagedacht wordt.
True. Maar ik vind het knapper als er over nagedacht is zonder dat het constant te zien is dat erover na is gedacht.

eeeh

avatar van JJ_D
Wat maakt kleine lui tot kleine lui? Nee, niet hun geur. Wel dat als je ze een hand geeft, ze een arm nemen. En neem het ze maar eens kwalijk. Als er geen sociaal vangnet is, geen maatschappelijk georganiseerde solidariteit, geen horizontaal correctiemechanisme dat de kloof tussen rijk en arm probeert te dichten, geen bescherming tegen overstromingen, geen pensioenstelsel, geen regeling rondom schuldeisers en woekeraars, geen …

Wat maakt kleine lui tot kleine lui? Nee, niet hun geur. Wel dat ze zich van vijand vergissen. Dat ze elkaar liever en vaker in de haren vliegen dan de ware toedracht (h)erkennen: dat het het kapitaal is dat hen op hun plaats houdt, mensen met kluiten die hen wel eens laten proeven van wat puissante rijkdom zou kunnen betekenen, om hen met dat kortstondige fata morgana ook weer zoet te houden, heel even mogen ze eraan snuffelen, en vervolgens worden ze onverbiddelijk aan hun plichten herinnerd – het zijn ten slotte diegenen met centen die het plebs van kost en woonst voorzien, of nog: u wordt daar voor betaald, meneer, dus gelieve te doen wat wij vragen, meneer.

Wat maakt kleine lui tot kleine lui? Nee, niet hun geur. Wel hun sporadische inzicht. Dat een plan alleen maar kan uitlopen op mislukking, want in het leven lopen de dingen nooit zoals voorzien. En dat geld een strijkijzer is, dat centen alle plooien gestreken krijgen. Ja, meneer.

Wat maakt kleine lui tot kleine lui? Hun geur? Misschien wel. De geur van zwoegen, proberen, scharrelen, ploeteren – een geur die pas onverdraaglijk wordt wanneer die zogenaamde kleine lui hem zelf gewaar worden, onleefbaar eenmaal ze inzien hoe anderen hem percipiëren. Pirandello, ‘Iemand, niemand en honderdduizend’, iemand?

En, euhm, over de film? Nou ja, geweldig. De sluimerende suspense, in langzaam crescendo, tot het haast niet meer doenbaar is om te aanschouwen, terwijl je als toeschouwer naar het puntje van je stoel gedreven wordt. En ook: het latente geweld, het klassiek Aziatische wraakgegeven dat in stilte woekert en in een plotse eruptie uitbarst, de verdrongen seksualiteit die zich in het hart van een prille puber en de erectie van een onzekere twintiger niet laat verdringen, maar ook: de cinematografie!, de soundtrack!, de geduldige opbouw!, de humor!, de sociaal voelende wortels van de plot!, alles, alles, alles!

Kom op, geef die film een Oscar!

Ongelofelijk, toch? Dat de academie deze parel heeft durven belonen?

avatar van missl
De film van 2019 ik heb em eindelijk gezien, kijkt lekker weg, spannend op sommige momenten, benieuwd naar andere momenten maar kom op dat eind zag toch iedereen aan komen?

avatar van macrobody

Ja.

avatar van missl
macrobody schreef:

Ja.

Bedankt voor deze bevestiging...

avatar van BlueJudaskiss

Nee.

avatar van macrobody
missl schreef:

Bedankt voor deze bevestiging...

Ik neem wel aan dat we het hebben over het moment dat de vader verdwenen is en dat het overduidelijk is waar hij zich bevind. Ik zou zelf eigenlijk geen ander eind kunnen bedenken. Persoonlijk had die familie ook niet zo erg gestraft hoeven te worden voor wat ze hebben gedaan. Het was misschien niet netjes, maar hey, it's a dog-eat-dog world out there.

avatar van Collins
Na twee buitenlandse uitstapjes met Snowpiercer (2013) en Okja (2017), keert regisseur Jooh-Ho Bong terug naar thuisland Zuid-Korea om met Parasite een film te maken die de sociale misstanden aldaar aan de kaak stelt.
De tegenstelling tussen arm en rijk groeit net als in veel andere landen ook in Zuid-Korea. Bong laat met zijn film een uiteenbrekende samenleving zien en richt zich op wanhopige en brutale acties die in vertwijfeling door het arme deel van de bevolking worden gedaan om een graantje van de rijkdom mee te pikken. Het levert een bizar verhaal op vol humor en onwaarschijnlijke waarschijnlijkheid. Het is onduidelijk of Parasite een komedie is, een thriller, een drama of een satire. Van al deze genres zijn overduidelijk elementen terug te vinden in de film. Bong werkt grensoverschrijdend. Dat is even wennen maar bevalt uitstekend.
Genrewendingen en verhaalwendingen. Bong laat twee families uit verschillende sociale lagen met elkaar botsen en laat de lagere sociale klasse haar overlevingsmechanisme helemaal uitleven door het spelen van een ingewikkeld en uitbuitend rollenspel. De situatie die zich ontwikkelt is in eerste instantie komisch, maar bevat geleidelijk ook nadrukkelijke sporen van maatschappijkritiek doordat de kloof tussen rijk en arm in alle aspecten van het verhaal steeds confronterend zichtbaar is.
Dat gebeurt op grove en op subtiele wijze. Voorbeeldje: Op een bepaald moment is er een gigantische onweersbui. De rijken verheugen zich al bij voorbaat over de frisse lucht en de heldere hemel na afloop. Ideale omstandigheden voor het volgende tuinfeestje. De armen daarentegen vechten tegen wateroverlast in ondergelopen krottige woningen en proberen uit alle macht hun bezittingen te redden.
Deze tegenstrijdige beleving van dezelfde gebeurtenis zegt veel. Dergelijke momenten worden ook nog eens in visueel krachtige beelden gevat, die niet alleen de confrontatie met de strijdigheid van de situatie extra benadrukken, maar er ondanks de kritische boodschap toch ook in slagen om een absurde en komische sensatie op te roepen. Tragikomedie pur sang. Ja, het camerawerk (en de regie natuurlijk) zijn gewoon erg goed.
Prima verhaal ook, waarin zwaarwegende thema’s op een luchtige en amusante manier zijn verpakt. Het verhaal dat in het begin aanvoelt als een tragikomedie, neemt steeds absurdere wendingen en surrealistischer bochten en legt steeds hardere accenten.. De zwarte humor waarmee alle gebeurtenissen zijn doorspekt is fantastisch. Dat een explosieve escalatie onafwendbaar is, zit in het verhaal ingebakken. Dat gevoel is er vanaf het begin en versterkt zich enkel. De weg naar de finale escalatie is fijn. De uiteindelijke xplosieve finale overigens ook.
En dat alles met fijn acteerwerk dat gestalte geeft aan boeiende personages. Ambivalente karakters die eigenlijk allemaal het predikaat parasiet verdienen. Zou nog een aardige subtitel kunnen zijn: ‘Wie profiteert er eigenlijk niet’.
Met deze film over sociale ongelijkheid laat Bong Joo-Ho het even fenomenaal knallen.

avatar van Zakkie
Gezien de lovende kritieken die deze film heeft gekregen ben je haast wel verplicht om deze film te gaan kijken. Hij viel mij enorm tegen. Ok, de sociale ongelijkheid (wat kennelijk een enorm thema is in Zuid-Korea) kwam goed naar voren, echter gezien de gedragingen van het arme gezin voelt het nou ook niet zozeer als onrecht. Het arme gezin als een stel profiteurs kon ik echt niet uitstaan. De twist maakte het iets interessanter, maar ook weer voorspelbaarder. Enkele absurde gebeurtenissen die mij wel aanspraken, maar na het kijken hield ik een zwaar onbevredigend gevoel over. Op basis van de positieve reacties had ik echt wel meer verwacht. De Oscarnominaties zijn voor mij echt geen graadmeter en in dit geval denk ik dat als het een Amerikaanse film was geweest de film niet genomineerd was. Althans, ik zie het niet. Ik lees hier en daar wel reacties over het 'geniale camerawerk' (crossing the line), echter als dit tijdens het kijken niet duidelijk wordt dan heb je er ook niets aan. Kortom, tegenvaller gezien de positieve reactie.

avatar van Captain Pervert
Parasite is een buitengewoon onderhoudende kijkervaring, omdat je door het a-typische script geen idee hebt waar het naartoe gaat. Dat is wat mij betreft de grote kracht van de film. En de sfeer natuurlijk. Aan happy endings hebben Aziaten doorgaans een broertje dood, dus dat het mogelijk niet Disney-achtig afloopt, hangt continu als een donkere wolk boven de film.

Dingen waar ik normaliter op afknap, zoals het ontbreken van sympathie voor zo ongeveer alle personages, vallen daardoor ineens niet op. Toch zit je met de hoofdpersonen, het arme, 'parasiterende' gezin, continu op de grens tussen medeleven en ergernis.

Ongemerkt wordt alles ook heel prettig in beeld gebracht. Er is veel aandacht besteed aan de cinematografie, zonder dat het de aandacht teveel opeist met bijvoorbeeld gekunstelde camerastandpunten.

Terwijl je er naar kijkt heb je echt iets van 'waar kijk ik naar en waar gaat dit in godsnaam naartoe' en na de aftiteling valt alles op zijn plaats: dit soort films en verhalen kunnen eigenlijk ook alleen maar uit Zuid-Korea komen.

4 sterren

avatar van Baboesjka
Aan het begin vond ik het niet geweldig. Het voelde te gespeeld, maar ik wilde niet te snel oordelen. Naarmate de film vorderde, kwam ik meer en meer in het verhaal en begon ik het steeds meer te waarderen. Het werd steeds spannender. Het is zo’n film waar echt een opbouw in zit. Die naar een climax toewerkt. Ik werd er steeds meer in meegetrokken en ik heb toen geen moment meer gedacht dat ik het wellicht te gemaakt vond. Het acteerwerk past bij de stijl. Het Engels tussendoor had echter van mij niet gehoeven. Goed beeld en camerawerk. Alles ziet er gelikt uit, net zoals het huis. Een 8. 4*