Okja (2017)

Zuid-Korea / Verenigde Staten
Avontuur / Drama

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Seo-Hyeon Ahn, Tilda Swinton en Paul Dano

Mija (Seo-Hyeon Ahn) is een jong meisje van het platteland dat een vriendschap sluit met 'Okja', een groot beest dat zachtaardig en vriendelijk van geest is. Op een dag moet Mija alles op het spel zetten om te voorkomen dat een machtig, multinationaal bedrijf haar beste vriend kan ontvoeren.

Oei, wat komt Gyllenhaal slecht uit deze film. Een rol die hem totaal niet ligt. Hij is het best als hij ingehouden speelt.
Verder is de film niet goed. Hij begint goed, en als kijker krijg je al gauw sympathie met dat beest. Vanaf het moment dat ie uit het bos wordt gehaald gaat het mis. Veel te overdreven geacteerd, over de top gegooide actiescenes. Verder een zeer slecht acterende vrouwelijke 'villain'.

Deze film had gewoon een stuk soberder en 'echter' gehouden moeten worden, en voornamelijk in het prachtige woud gefilmd moeten worden. Wat jammer van de potentie ervan. De boodschap komt ook niet sterk over, omdat er een te sterke scheiding tussen goed en slecht is. Zuid-koreaanse meisje vond ik ook niet fijn om naar te kijken. Een zuurpruim.

Film is ook te rommelig qua plot, maar dat is wel vaker met Zuid-koreaanse films.

avatar van Noodless
Eerlijk gezegd had ik totaal geen zin meer in vlees. Dus daarin is de film al geslaagd wat boodschap betreft. De vreselijke beelden van voorbije maanden over het dierenleed in de vleesindustrie hier in België schoot me telkens in mijn hoofd. Dus qua inhoud ook nog heel actueel. Nu, ieder maakt zijn mening hierover, maar wat zeker een feit is dat de dieren niet op een vreselijke manier moeten lijden.
Die barbaarse manier zou toch niet van deze tijd mogen zijn. Terug naar de film want die zat toch wel goed in elkaar qua actie, fantasie ( het gecreëerde schepsel ), inhoud, mooie beelden, rustgevende scènes, cultuurverschillen....allemaal mooi in balans. Kan er weinig kritiek op geven. Alleen de invulling van bepaalde rollen had beter gekund. Gyllenhaal kwam echt niet over en de jonge hoofdrolspeelster Seo-Hyeon Ahn vond ik ook niet overtuigend. Mooie film met een duidelijke boodschap en dat mag ook wel een keer. 7/10

avatar van john mcclane 2
Het begin was verbluffend mooi en treffend,het wezen was prachtig.
Maar de muziek die af en toe gebruikten leek wel van een bar mitswa feestje te komen en paste totaal niet .
Verder werd het halverwege te kinderachtig , niet de hele tijd, en soms was het in evenwicht voor een volwassen film , vaak tergend cliché.
De rol van Gyllenhaal was een verschrikking , een staaltje overacting waar je U tegen zegt .
Als ze hier nicolas cage voor hadden gecast had niemand dit serieus kunnen nemen .

Het doel om je bewust te worden van de horror die de vlees / bio industrie heet te veroordelen treft wel doel .
Maar dat was met name door het eind die je hoe dan ook aan het denken zet .
Maar de manier waarop Tilda Swinton aan het onderhandelen was , was ook weer beneden pijn voor een film voor volwassenen . Als of het de villain was uit , bijvoorbeeld 101 Dalmatians

Dit kan je allemaal niet storen ,,,maar de wereld is niet meestal niet zo zwart wit.
En ik had gehoopt op een wat volwassener benadering van het onderwerp.
Plus punt , na de laatste scene's was ook toch wel erg onder de indruk van de manier waarop ( de vormgeving, de natuur shots, het kleine meisje en haar band met Okja ) zijn voortgebracht .
Maar de nadelen wegen zwaarder,dus een onvoldoende van mijn kant ,'2,5 *

avatar van macrobody
Erg knap en realistische special effects. Alles klopte qua details. De uitwerking van het verhaal had veel sterker gekund en deze film zal helaas geen klassieker worden. Duidelijke boodschap dat we als mensheid wat doorgedraaid zijn in het kapitalisme. Niets mis met het kapitalisme op zich in mijn ogen, zolang je er maar geen andere mensen, dieren of natuur mee benadeeld.

avatar van GoodOldJack
Derde film die ik zie van Bong en eerste keer dat hij toch op behoorlijk wat vlakken de mist in gaat voor me. Geen film die ik lang ga onthouden, wel mooi gemaakt supervarken en zo hier en daar goede momenten maar verder heel erg doorsnee.

Bélon
2.5* voornamelijk voor -de CGI van- de kruising van een nijlpaard en een hond met flaporen. De sterkste scenes zijn in Korea volgend op de openingsscene.

De rest van de film doen Swinton, Dano en Gyllenhaal een wedstrijd wie kan het beste overacteren (ik zeg Gyllenhaal). Nog een extra speciale vermelding voor Shirley Henderson als Jennifer voor meest irritante bijrol.

Jammer dat dit niet gewoon een 100% Koreaanse film was: Okja (het beest) was leuk, de rest meestal niet. Tip: gewoon alleen de scenes met Okja kijken en de rest doorspoelen.

avatar van Fisico
Okja is in de eerste plaats met een mooie boodschap. De boodschap rond dierenmishandeling en vleesconsumptie komt niet onmiddellijk aan bod, maar komt het sterkst tot uiting naar het einde van de film toe. Vooral de beelden in het slachthuis en het lange buitenpad tussen de opgesloten dieren door, maakten veel indruk op mij.

Ook het begin van de film was sterk en deed me denken aan een gezellige familiefilm. De band tussen het meisje en Okja was boeiend om te volgen. Vriendschap, trouw en liefde stonden daar centraal. De sfeer in de film is bizar te noemen. Misplaatste humor, irritante opgewekte muziek en bovenal idiote over the top acteerprestaties van Cruella De Vil Swinton en niet in het minst Gyllenhaal. Gyllenhaal kan stukken beter, maar deze rol is zo’n typische rol voor een bad guy in een familiefilm. Slechte karakters, maar al bij al softe acties. Ook hoe het conflict op het einde werd opgelost sluit daarbij aan: eenvoudig en simpel.

Leuk verhaal, mooie CGI en al bij al erg vermakelijk. Geen topfilm, maar best wel ok. Okja zag eruit als een kruising tussen een nijlpaard en een hond met flaporen. Hoe komt men er op? Pluspunt is alvast de goede en overtuigende interacties met in de eerste plaats met het meisje.

avatar van mjk87
Ik vond dit vooral een vermakelijke film. Goed tempo, enkele lieve scènes met het meisje en het beest (cgi had beter gemogen trouwens) en ondertussen inhoudelijk nog een boodschap gebracht. Dat is gewoon goed gedaan op die manier. Ik vond Gyllenhaal wel een vreselijke rol hebben trouwens, maar de rest doet het een stuk beter, al acteert bijvoorbeeld Dano altijd op dezelfde manier. En aan het eind met die al beesten achter tralies klaar voor de slacht was emotioneel ook erg sterk gedaan. 3,5*.

Zojuist gekeken omdat mijn zus deze film al een jaar aanbeveelt.
Een film met hoge pieken en diepen dalen. Prachtig filmwerk in het begint in Zuid Korea, de natuur is daar heel mooi. Simpel en fijn om naar te kijken. Ook vond ik het uiteindelijke thema heel belangrijk en actueel. Ik moest hier zeker van huilen. Deze dingen bij elkaar zou voor mij vijf sterren zijn.

Het overdreven acteerwerk stoorde mij zo erg dat ik elke keer uit de film gehaald werd. Totaal niet mijn style en ook de reden van de uiteindelijke 3 sterren. Ik snap niet waarom hier voor gekozen is en wat de toevoeging is.

avatar van Basto
Leuk idee, maar helaas vrij vlak uitgevoerd. Daarnaast hebben Aziaten nog wel eens de neiging de bocht uit te vliegen als het op humor aankomt. Dat is ook hier het geval met Gillenhaai als slachtoffer. Wat zet hij een stompzinnig personage neer. Vreselijk.

Maar verder keek het lekker weg en was het varken best schattig.

Krappe 3,5

avatar van blurp194
Erg mooi.

Denk ik, want eerlijk gezegd word ik nou niet zo vertederd door het varkentje. Misschien dat het iets Koreaans of Aziatisch is dat ik mis. Wel ontegenzeglijk erg mooi gemaakt, Okja ziet er prima uit en de interactie met het meiske en de andere gewone acteurs zijn echt prima. En ja, Swinton is dan altijd wel een erg speciaal geval - wat een bijzonder mens toch, en ook hier weer. Al is het dan misschien niet precies sympathiek. Gyllenhaal krijgt nogal wat kritiek dan, maar ik vond het eigenlijk best goed - en Dano ook.

Het verhaal is dan wel net wat te weinig opvallend ben ik bang. Of misschien net iets te subtiel voor mij als botte en lompe Hollander.

Deze Avontuur / Drama film (gezien via Netflix) van Oscar-winnende regisseur Joon-ho Bong is een soort van "E.T.", maar dan met meer varkensdrek. Daarbij is de film tegelijk grappig en gruwelijk, mal en bloedserieus en lijkt hij in eerste instantie geschikt te zijn voor kinderen (hoewel de opening met Lucy Mirando, CEO van de Mirando Corporation, die denkt de milieuvriendelijke oplossing te hebben gevonden op het wereldwijde voedselprobleem, al een waarschuwing had moeten zijn), want het eerste halfuur van "Okja" doet denken aan een kinderfilm als "Babe (1995)".

In "Okja" draait het om een zachtaardig genetisch gemodificeerd supervarken, te weten "Okja", en het meisje Mija (Seo-hyun Ahn) dat haar samen met haar opa (Hee-Bong Byun) tien jaar lang grootbracht in de bergen van Zuid-Korea en die verstrikt raken in een web van dierenactivisme, commerciële hebzucht en wetenschappelijke ethiek.

"Okja" begint als een vrolijke mengeling van kinderfilm, politieke satire en actiefilm (tijdens een actiescène, met een denderende "Okja" door een Koreaans winkelcentrum, hoor je verrassenderwijs ook opeens het mooie en aandoenlijke liedje "Annie's Song" van countryzanger John Denver), maar wordt allengs somberder en cynischer en die beelden zijn niet altijd geschikt voor kinderogen.

Want we zien op een gegeven moment hoe "Okja" gevangengenomen en mishandeld wordt door het multinationale vleesbedrijf van Lucy Mirando (Tilda Swinton), hoe "Okja" beestachtig gefokt (beter gezegd verkracht) wordt door een ander nog groter genetisch gemodificeerd mannelijk supervarken en hoe "Okja" meermaals tot sappige koteletten en spareribs dreigt herleid te worden (het slachthuis, wat natuurlijk Okja's lot is want vlees is geld, op het einde deed me daarbij denken aan een concentratiekamp zoals Auschwitz). De liefdevolle relatie tussen "Okja" en het dappere meisje Mija is vertederend en is natuurlijk wel geschikt voor kinderogen.

Maar "Okja" is wel een dolle rit (soms letterlijk als "Okja" vervoerd wordt in een vrachtwagen) vol verrassingen, en dat met een gevaarlijke radicaal ecologische en antikapitalistische boodschap. En dankzij de aandachtige regie van Joon-ho Bong (langzamerhand mijn favoriete Aziatische regisseur), roept vrijwel iedere scène een andere emotie op. Want "Okja" brengt een glimlach op het gezicht, levert enige spanning, ontroert meerdere malen, maar bezit bovenal stof om over na te denken. Ik had in ieder geval na het zien van deze film even geen zin in een stukje vlees, terwijl ik er wel een liefhebber van ben.

Het acteerwerk is soms wat overdreven, maar past perfect binnen de veelal circusachtige setting waar regisseur Joon-ho Bong ongetwijfeld bewust voor gekozen heeft. Terwijl Lucy Mirando overtuigend als egoïstische en ijdele (circus)directeur wordt neergezet door Tilda Swinton (in een dubbelrol), heeft Jake Gyllenhaal (hij zag er uit als Groucho Marx van "The Marx Brothers") serieuze rollen ingeruild om in "Okja" min of meer letterlijk de clown uit te hangen als de dierkundige geflipte Dr. Johnny Wilcox (oftewel een doorgedraaide versie van Freek Vonk).

Daarentegen is Tilda Swinton (voorzien van beugels in haar mond en ze loopt ook rond met varkensroze tinten in haar kleding en make-up, welke verwijzen naar het onderwerp van de film) juist het meest grappige en ik moest hard lachen toen ze het over haar vader had tijdens een overleg, die ze vergelijkt met een psychopaat:

"Wat deed jij in de oorlog, papa ? Ik produceerde de napalm waardoor mensen hun huid kwijt raaken"

Natuurlijk moet het aandoenlijke Koreaanse meisje Seo-hyun Ahn ook genoemd worden en ik vond het wel grappig dat ze in deze film geen woord Engels spreekt maar gewoon de hele tijd Koreaans (wat regelmatig wordt vertaald, niet altijd correct overigens, door een tolk), maar men geeft haar op een gegeven moment wel het boek "Engels voor Dummies" Ook noemenswaardig is de leuke en grappige rol van Paul Dano als de zeer beleefde dierenactivist Jay, die tevens de leider is van de dierenactivisten "Animal Liberation Front" (oftewel kortweg "ALF") en daar maakt o.a. de mooie Lily Collins (als Red, wat van toepassing is op haar rode haren) ook deel van uit.

Het genetisch gemodificeerd supervarken "Okja" (een varken met de snuit en de omvang van een nijlpaard en de oren van een labrador) werd overigens ontworpen door de Nederlander Erik-Jan de Boer, die in 2013 een Oscar won voor de (computer)tijger uit "Life of Pi (2012)". Erik-Jan de Boer heeft "Okja" voorzien van menselijke gevoelens en doel ik op de blik in de ogen, de geluidjes, de huid en alle bewegingen zijn zo gedetailleerd en subtiel dat het volkomen bijdraagt aan de geloofwaardigheid en emoties van "Okja". Ook is het leuk en grappig om te zien als "Okja" kwijlt, likt, scheten laat en poept.

Al met al toont regisseur Joon-ho Bong zich met "Okja" nog geëngageerder dan in "Gwoemul (2006)" en "Snowpiercer (2013)" (waarin Tilda Swinton de grootste blikvanger was). Want met veel humor en intelligentie haalt hij de gruwel achter vleesconsumptie en de genadeloze logica van "Trumpiaanse" bedrijfsleiders door de gehaktmolen.

Attractieve avonturenfilm van Joon-ho Bong met een oorverdovende boodschap inzake de vleesindustrie. Centraal staat de wederzijdse affiniteit tussen het jonge meisje Mija (Seo-hyun Ahn) en haar reuzenvarken Okja. Naast het pakkende verhaal zijn het camera- en acteerwerk uitstekend verzorgd. Complimenten ook voor de visuele effecten van Erik de Boer, die al eerder in o.a. Life of Pi zijn kunde tentoonspreidde Enige dissonant is Jake Gyllenhaal. Met zijn over de top vertolking slaat hij de plank volkomen mis.
Een mooie en op een aantal momenten confronterende film.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Geslaagde combinatie tussen een kinder/familie film maar tegelijkertijd ook comedy/actie en een film met een best wel serieuze boodschap.

Okja kijkt plezierig weg en dit komt waarschijnlijk ook door aardig wat filmlocaties en een leuke opbouw. Met tijden misschien net iets te flauw en een beetje te hoog 101 Dalmatians gehalte maar daar staan gelukkig ook weer een hoop geslaagde scènes tegenover.

Okja is trouwens ook goed uit de verf gekomen met CGI.

Leuke Netflix film!