Okja (2017)

Zuid-Korea / Verenigde Staten
Avontuur / Drama

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Seo-Hyeon Ahn, Tilda Swinton en Paul Dano

Mija (Seo-Hyeon Ahn) is een jong meisje van het platteland dat een vriendschap sluit met 'Okja', een groot beest dat zachtaardig en vriendelijk van geest is. Op een dag moet Mija alles op het spel zetten om te voorkomen dat een machtig, multinationaal bedrijf haar beste vriend kan ontvoeren.

Oei, wat komt Gyllenhaal slecht uit deze film. Een rol die hem totaal niet ligt. Hij is het best als hij ingehouden speelt.
Verder is de film niet goed. Hij begint goed, en als kijker krijg je al gauw sympathie met dat beest. Vanaf het moment dat ie uit het bos wordt gehaald gaat het mis. Veel te overdreven geacteerd, over de top gegooide actiescenes. Verder een zeer slecht acterende vrouwelijke 'villain'.

Deze film had gewoon een stuk soberder en 'echter' gehouden moeten worden, en voornamelijk in het prachtige woud gefilmd moeten worden. Wat jammer van de potentie ervan. De boodschap komt ook niet sterk over, omdat er een te sterke scheiding tussen goed en slecht is. Zuid-koreaanse meisje vond ik ook niet fijn om naar te kijken. Een zuurpruim.

Film is ook te rommelig qua plot, maar dat is wel vaker met Zuid-koreaanse films.

avatar van Noodless
Eerlijk gezegd had ik totaal geen zin meer in vlees. Dus daarin is de film al geslaagd wat boodschap betreft. De vreselijke beelden van voorbije maanden over het dierenleed in de vleesindustrie hier in België schoot me telkens in mijn hoofd. Dus qua inhoud ook nog heel actueel. Nu, ieder maakt zijn mening hierover, maar wat zeker een feit is dat de dieren niet op een vreselijke manier moeten lijden.
Die barbaarse manier zou toch niet van deze tijd mogen zijn. Terug naar de film want die zat toch wel goed in elkaar qua actie, fantasie ( het gecreëerde schepsel ), inhoud, mooie beelden, rustgevende scènes, cultuurverschillen....allemaal mooi in balans. Kan er weinig kritiek op geven. Alleen de invulling van bepaalde rollen had beter gekund. Gyllenhaal kwam echt niet over en de jonge hoofdrolspeelster Seo-Hyeon Ahn vond ik ook niet overtuigend. Mooie film met een duidelijke boodschap en dat mag ook wel een keer. 7/10

avatar van john mcclane 2
Het begin was verbluffend mooi en treffend,het wezen was prachtig.
Maar de muziek die af en toe gebruikten leek wel van een bar mitswa feestje te komen en paste totaal niet .
Verder werd het halverwege te kinderachtig , niet de hele tijd, en soms was het in evenwicht voor een volwassen film , vaak tergend cliché.
De rol van Gyllenhaal was een verschrikking , een staaltje overacting waar je U tegen zegt .
Als ze hier nicolas cage voor hadden gecast had niemand dit serieus kunnen nemen .

Het doel om je bewust te worden van de horror die de vlees / bio industrie heet te veroordelen treft wel doel .
Maar dat was met name door het eind die je hoe dan ook aan het denken zet .
Maar de manier waarop Tilda Swinton aan het onderhandelen was , was ook weer beneden pijn voor een film voor volwassenen . Als of het de villain was uit , bijvoorbeeld 101 Dalmatians

Dit kan je allemaal niet storen ,,,maar de wereld is niet meestal niet zo zwart wit.
En ik had gehoopt op een wat volwassener benadering van het onderwerp.
Plus punt , na de laatste scene's was ook toch wel erg onder de indruk van de manier waarop ( de vormgeving, de natuur shots, het kleine meisje en haar band met Okja ) zijn voortgebracht .
Maar de nadelen wegen zwaarder,dus een onvoldoende van mijn kant ,'2,5 *

avatar van macrobody
Erg knap en realistische special effects. Alles klopte qua details. De uitwerking van het verhaal had veel sterker gekund en deze film zal helaas geen klassieker worden. Duidelijke boodschap dat we als mensheid wat doorgedraaid zijn in het kapitalisme. Niets mis met het kapitalisme op zich in mijn ogen, zolang je er maar geen andere mensen, dieren of natuur mee benadeeld.

avatar van GoodOldJack
Derde film die ik zie van Bong en eerste keer dat hij toch op behoorlijk wat vlakken de mist in gaat voor me. Geen film die ik lang ga onthouden, wel mooi gemaakt supervarken en zo hier en daar goede momenten maar verder heel erg doorsnee.

avatar van Bélon
2.5* voornamelijk voor -de CGI van- de kruising van een nijlpaard en een hond met flaporen. De sterkste scenes zijn in Korea volgend op de openingsscene.

De rest van de film doen Swinton, Dano en Gyllenhaal een wedstrijd wie kan het beste overacteren (ik zeg Gyllenhaal). Nog een extra speciale vermelding voor Shirley Henderson als Jennifer voor meest irritante bijrol.

Jammer dat dit niet gewoon een 100% Koreaanse film was: Okja (het beest) was leuk, de rest meestal niet. Tip: gewoon alleen de scenes met Okja kijken en de rest doorspoelen.