Life of Pi (2012)

Verenigde Staten / Taiwan / Verenigd Koninkrijk / Canada
Avontuur / Drama

geregisseerd door Ang Lee
met Suraj Sharma, Irrfan Khan en Ayush Tandon

Het leven van Pi vertelt het verhaal van Piscine Patel, een zestienjarige Indiase jongen, wiens vader een dierentuin in India heeft. Wanneer de familie besluit het land te verlaten wordt de hele dierentuin ingescheept. Maar het schip vergaat en de enige overlevenden op de reddingssloep zijn Pi, een hyena, een zebra met een gebroken been, een orang-oetang en een tijger van 200 kilo.

Qua beelden een van de mooiste films die ik ooit heb gezien. Ontzettend knap 'acteerwerk' van de dieren en meeslepend in beeld gebracht. Qua verhaal begint de film ook zeer veelbelovend. Tot en met de schipbreuk ontwikkelt het verhaal zich sterk met het bijzondere karakter van Pi als middelpunt. De interessante thema's die worden geïntroduceerd in het begin moeten echter wijken voor een relatief simpel overlevingsverhaal à la Cast Away. De epiloog waarin religie er weer aan vastgeknoopt wordt voelt gekunsteld en niet overtuigend. De film kan wat mij betreft dus zijn belofte niet inlossen. Voor de beelden en de eerste pak-em-beet driekwartier toch nog een ruime voldoende. Maar er had zoveel meer ingezeten..

avatar van Baboesjka
Dit soort avonturenfilms zijn niet helemaal mijn ding, en ik heb weinig met zoveel special effects. Ik vind het niet altijd mooi en ik zie gauw dat het nep is. Dat leidt af en dan kom ik er niet echt in. Het verhaal vond ik het interessants voordat hij met de tijger (en daarvoor nog wat andere dieren) op zee drijft. Misschien ook doordat de film daarvoor puurder voelde, minder gemaakt, en de belevenissen op zee deden mij niet veel. Het is sowieso geen film die mij echt heeft geraakt. Het acteerwerk vind ik prima. Kleine voldoende. 3*

avatar van Rickazio
Ongelooflijk saai.

avatar van Don Homer
Film was best leuk maar er zitten ergerlijke onrealistische stukken in op die boot. Koolhoven zei al eens in de kijk van Koolhoven dat films met boten vaak misgaan. Desalniettemin is er is genoeg interessants aan de film voor een voldoende.