Life of Pi (2012)

Verenigde Staten / Taiwan / Verenigd Koninkrijk / Canada
Avontuur / Drama

geregisseerd door Ang Lee
met Suraj Sharma, Irrfan Khan en Ayush Tandon

Het leven van Pi vertelt het verhaal van Piscine Patel, een zestienjarige Indiase jongen, wiens vader een dierentuin in India heeft. Wanneer de familie besluit het land te verlaten wordt de hele dierentuin ingescheept. Maar het schip vergaat en de enige overlevenden op de reddingssloep zijn Pi, een hyena, een zebra met een gebroken been, een orang-oetang en een tijger van 200 kilo.

500 BERICHTEN 99 MENINGEN
avatar van tommykonijn
geplaatst: 15 februari 2015, 21:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De enige film van Ang Lee die me nog goed bijstaat is Sense and Sensibility. Zijn 'Hulk' film heb ik ook ooit gezien, maar dat is lang geleden. Ik zou eens wat meer van deze man moeten opzoeken, want hij is toch een behoorlijke naam binnen de regisseurs. Life of Pi is een film waar ik na uitkomst over twijfelde of ik hem niet in de bioscoop zou moeten zien, maar het is er niet van gekomen.

Iets meer dan twee jaar na die release, besloot ik de film dan toch maar alsnog een kans te geven. Het begint allemaal best aardig en ik kan over het algemeen zeggen dat dat niveau ook wel wordt vastgehouden. Wat ik jammer vond was dat we er in het begin al achter komen dat Pi alle toestanden overleefd heeft. Niet dat ik hier een film vol spanning verwachtte, maar met deze actie werd wel al meteen alle potentie tot enige vorm van spanning weggehaald. Het had misschien een wat 'beklemmender' effect gehad op de film, als men dit vertelstuk had bewaard tot het einde (of gewoon had weggelaten).

Ik lees dat veel mensen het gedeelte met Pi en de tijger op zee te langdradig vonden en daar kan ik wel enigszins inkomen. Persoonlijk had ik er minder last van. Op de eerste plaats doordat ik het hele 'spelletje' tussen Pi en de tijger wel interessant vond. Ook al is mezelf niet helemaal duidelijk waarom precies, maar ik vond het leuk om naar te kijken. Dit is echter iets persoonlijks. Ik kan me voorstellen dat een ander op de klok begint te kijken. Op de tweede plaats zitten er enkele geweldige shots in. Life of Pi voelt soms een beetje als een droom en ook als een sprookje. Die ene scène met de walvis is werkelijk geweldig. Hetzelfde geldt voor de 'weerspiegeling' van de lucht in het water en het hele gedeelte dat zich afspeelt op het eiland. Noem het kitsch, maar ik had het niet erg gevonden als er nog meer van dat soort momenten in hadden gezeten. Het leek alsof de filmmaker al zijn fantasie en creativiteit de vrije loop liet hier. Ten slotte vind ik de relatie tussen Pi en Richard Parker een bijzondere. Het wordt nooit een echte vriendschap, dus het wordt gelukkig nooit te cheesy. En toch leef je mee met beide personages.

Ik vind dus juist vooral het hele middenstuk het interessantste. Het begin was ook goed, maar over het einde was ik minder te spreken. Dat hele scenario dat Pi aan de verslaggevers vertelt, is echt te veel van het goede en maakt het wat te langdradig. Het lukte me ook niet meer om dat stuk fatsoenlijk tot me door te laten dringen. Ook hoofdrolspeler Suraj Sharma liet zo nu en dan door de film heen wel eens een steekje vallen in geloofwaardigheid, maar als ik kijk naar de film op zich deed hij het redelijk.

Hier en daar wat gemengde gevoelens bij de film, maar positieve gevoelens overheersen. De prachtige special effects en de 'dromerige' sfeer die hier bij hoort zijn absoluut de moeite waard. Verder is het qua verhaal denk ik ook een beetje een kwestie van smaak. Als je niet zoveel hebt met survival films, is de kans groot dat je dit niks gaat vinden. Verwacht echter ook niet een realistische film als Cast Away of iets dergelijks. Of het aanslaat zal voor een ieder verschillen, maar persoonlijk kon ik wel genieten van deze bij vlagen iets te lange reis.

avatar van Glennekeeeee
geplaatst: 6 maart 2015, 17:50 uur [permalink]
buiten dat de indiase cast hun gebrekkig engels moesten bovenhalen geen enkel kritiekpunt op deze film (misschien enkele effectjes die iets beter mochten maar storen deed het zeker niet) De film is éen visuele pracht maar laat die ook vaak ten dienste staan van het verhaal van de film en de relatie tussen de tijger en de jongen. Het verhaal is werkelijk meeslepend en wisselt op de juiste moment af tussen hoofdstukken die vaart nodig hebben en andere stukken die net de rust moeten brengen. de relatie tussen Pi en Richard is subliem verteld en nog best realistisch in een wereld op zee die je visueel toch vaak met een korreltje zout moet nemen maar daarom niet minder meeslepend is. al is de film religieus getint, echt storen deed het niet want het past wel in dit verhaal. en of ik nu geloof in god na het vertelde verhaal zoals in het begin van de film gezegd werd, dat zal ik nu niet zeggen maar wel dat Life Of Pi een intrigerende, meeslepende, en beeldschone film is geworden en voor mij éen van de beste films van de laatste jaren.

geplaatst: 14 maart 2015, 22:26 uur [permalink]
Uitstekende film over een jongeman die schipbreuk lijdt en zijn sloep moet delen met een tijger. De interactie tussen de tijger en de jongen is boeiend om te zien. Een mooi en meeslepend verhaal met een aantal ontroerende momenten. Prachtig in beeld gebracht: kleurrijk, sprookjesachtig en veel mooie plaatjes. Met gemak 4.0 sterren.

avatar van Lof78
geplaatst: 12 april 2015, 16:48 uur [permalink]
Ontroerende film! had ook als titel kunnen hebben ''Mowgli op zee''.... het is eigenlijk een kruising van de films; Noach's Ark, Robinson Crusoe en Jungle Book. ***/ sterren

avatar van misterdhdh
geplaatst: 13 april 2015, 17:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Normaal niet mijn soort films maar door de positieve commentaar en mooie trailer toch maar eens bekeken, bovendien leek het verhaal me wel leuk en interessant. Heb het boek nooit gelezen dus in dat opzicht kan ik het niet vergelijken. De film sloeg voor mij toch wat tegen. Ik snap zeker dat mensen dit een prachtfilm vinden, maar deze film is niet echt iets voor mij. het verloopt allemaal wat te langzaam. Ik zou de film al veel beter gevonden hebben als hij een halfuurtje minder lang duurde. Het begon na een tijd toch te vervelen, al vond ik het plot met het 2de verhaaltje wel nog een leuk extraatje. Op het acteerwerk kan ik niet veel slecht zeggen, dat was wel goed, al was dit niet het belangrijkste in deze film. Verhaal zelf is ook wel leuk maar het wordt allemaal te lang gerekt. Het beste aan deze film zijn natuurlijk de zeer prachtige natuurbeelden, de special effects en de mooie soundtrack. Film duurde te lang voor mij en is niet mijn favoriete genre, maar de film is zeker niet slecht en er zitten zeer mooie stukken bij.
3/5
***

avatar van tattoobob
geplaatst: 1 mei 2015, 16:05 uur [permalink]
Geweldige film die je van het begin helemaal meesleept....visueel een en al een groot feest.
Origineel script en tegelijkertijd ook goed uitgevoerd.
Goed acteerwerk van de hoofdrolspeler.........en een film die nog even na blijft zinderen na het bekijken ervan.
Aanrader.

avatar van Kronos
geplaatst: 3 mei 2015, 13:50 uur [permalink]
De digitale krachtpatserij is niet altijd mooi maar wel indrukwekkend. De gebeurtenissen zijn spannend maar slepen wel wat te lang aan. De fabel, de boodschap dus, vind ik nogal stompzinnig.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 12 juni 2015, 13:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De Bengaalse tijger is geweldig gedaan, de kleuren en de beelden zijn overrompelend, maar deze film is niet hoe ik het gelijknamige boek van Yann Martel heb ervaren, namelijk een ingenieus en spannend overlevingsverhaal. De belerende boodschap aan het begin duurde m.i. veel te lang. Wel heel goed vond ik de band tussen Pi en de tijger Parker; het moment dat de tijger wegloopt op het strand en zonder om te kijken verdwijnt in de jungle... snif, snif... Fisherman's Friends is er niks bij. 😢

avatar van hijman1946
geplaatst: 18 oktober 2015, 00:11 uur [permalink]
Inderdaad een zeer mooie en spannende film had m op de plank..sluit me aan bij de bovenstaanden

avatar van renzoroy
geplaatst: 13 januari 2016, 18:51 uur [permalink]
2 punten voor de special effects, want die zijn wel erg goed, ook al kan je soms wel heel duidelijk zien dat het allemaal cgi is.... voor de rest....gaaaaaap film....

avatar van Samsara1992
geplaatst: 1 juli 2016, 21:12 uur [permalink]
Deze film krijgt van mij een hele dikke voldoende, maar zeker geen meesterwerk cijfer waard..
Dit is zo'n typische '' ik wil iets toffers met mijn leven doen'' film. In vergelijking met 'The Secret Life of Walter Mitty' is deze minder goed in dit type film.
Heel onrealistisch, maar ook heel magisch. Wel fijn dat deze film je eigen realiteit de vrije loop gaat. Het is alsof je naar iemands uitgewerkte droom aan het kijken bent, op een goede manier.
De computerbeelden zijn uitermate geweldig! Het acteerwerk mag er ook zeker wezen.
Al met al een goede film in zijn soort, maar nog geen meesterwerk.

avatar van Walter White
geplaatst: 21 juli 2016, 21:16 uur [permalink]
Geweldige verhaal, geweldig in beeld gebracht, goed geluid mag ook wel, en vooral goede acteurs wat wil je nog meer voor z'n film.

geplaatst: 30 juli 2016, 09:56 uur [permalink]
Wondermooi verhaal met sterke visuals; een film die je van begin tot eind meesleurt (ook al is het aantal verschillende settings relatief beperkt; il faut le faire). Terechte Oscars

geplaatst: 25 oktober 2016, 14:07 uur [permalink]
Wat is het toch met boekverfilmingen dat ze voelen als statische, uitleggerige samenvattingen van het oorspronkelijke bronmateriaal!? 'Life of Pi' (2012) moet het hebben van het bombastische CGI-spektakel waarmee de beelden uit het boek tot leven worden gebracht. Verder komt Ang Lee met te weinig ingenieuze vondsten om het moeilijk te verfilmen plot recht te doen. Zo zijn de passages met de oudere Pi en de romanschrijver tenenkrommend: middelmatig geacteerd en oninteressant. De eerste jeugdherinneringen tot aan de uiteindelijke schipbreuk zijn een weeïge aaneenschakeling van clichés over zingeving en de zoektocht naar religieuze betekenissen. Erg geforceerd en sentimenteel, en elk cliché over India wordt wel uit de kast getrokken om in de oriëntaalse verlangens te blijven voorzien.

Pas als Pi slachtoffer wordt van de schipbreuk komt de film eindelijk tot leven met enkele beklijvende visuele vondsten. Het hart van de film is dan ook de grensverleggende computeranimatie. Van de haartjes op de zoogdieren Richard Parker, de zebra, de hyena en de orang-oetang, tot aan de schitterende sfeershots van een ranke jongen die de sterrenhemel weerspiegeld ziet in het oceaanoppervlakte. Toch missen zelfs die passages de nuance en de rust om er meer uit te halen dan er nu is gebeurd. Of de hinderlijke voice-over tettert op de achtergrond hoe je elke emotie of psychologische ontwikkeling moet lezen. Of er worden onwaarschijnlijke hoeveelheden dieren op het scherm gekwakt om de actie erin te houden.

De grensverleggende computeranimatie ten spijt, maar de film blijft aan de vlakte door het gemakzuchtige formulewerk waarin het geheel is gegoten. Ang Lee had meer durf kunnen tonen in plaats van een overdadige, kitscherige stortvloed van indrukken; alsof het dezelfde achtbaanrit is als elke grote blockbuster van de laatste 10 jaar.

geplaatst: 25 oktober 2016, 14:14 uur [permalink]
Ik treed je reactie over heel de lijn bij, Donkerwoud! Je score van 3 sterren verbaast me dan ook des te meer...

geplaatst: 25 oktober 2016, 14:18 uur [permalink]
ThomasVV schreef:

Ja, ik zat erover te dubben inderdaad. Maar ik ben vrij mild gestemd als iets in ieder geval wist te amuseren. Vond de film niet ergerlijk of echt irritant, eerder inwisselbaar. En die animatie is van een hoog niveau. Al moet ik bijvoorbeeld Jungle Book nog zien.

geplaatst: 25 oktober 2016, 14:44 uur [permalink]
Animatie van hoog niveau... ja, dat zal wel, Donkerwoud, maar een film die het daarvan moet hebben, van het "technische", is gedoemd om binnen de kortste keren gedateerd te zijn. Daaraan herken je volgens mij de intrinsieke waarde van een film: wat is hij na twintig jaar nog meer dan een "interessant technisch-historisch tijdsdocument"? Misschien een bron van heerlijke nostalgische associates? Geen probleem op zich, maar eigenlijk niet de verdienste van de film zelf...

geplaatst: 25 oktober 2016, 15:27 uur [permalink]
Met je eens, hoor. Deze film oogt nu al bij vlagen gedateerd terwijl hij nog geen vijf jaar oud is. Ergens jammer dat het technische wow-effect de norm geworden is in Hollywood.

avatar van des1
geplaatst: 17 december 2016, 16:07 uur [permalink]
Ben een fan van Ang Lee die zulke uiteenlopende verhalen en onderwerpen fantastisch in beeld bracht: Sense & Sensibility, The Ice Storm, Ride With The Devil, Brokeback Mountain. Deze doet me weinig. Zodra CGI in beeld is, verlies ik interesse. Hoe goed ook. Ondanks het aantrekkelijke, sprookjesachtige verhaal.

avatar van des1
geplaatst: 18 december 2016, 09:09 uur [permalink]
Gisteren driekwart herbekeken.... toch. Waardering wat opgehoogd. Was wat 'harsh' in de aanvankelijke beoordeling gebaseerd op eerdere viewing op TV. Had 'm indertijd in de bios moeten gaan zien, denk ik..