Life of Pi (2012)

Verenigde Staten / Taiwan / Verenigd Koninkrijk / Canada
Avontuur / Drama

geregisseerd door Ang Lee
met Suraj Sharma, Irrfan Khan en Ayush Tandon

Het leven van Pi vertelt het verhaal van Piscine Patel, een zestienjarige Indiase jongen, wiens vader een dierentuin in India heeft. Wanneer de familie besluit het land te verlaten wordt de hele dierentuin ingescheept. Maar het schip vergaat en de enige overlevenden op de reddingssloep zijn Pi, een hyena, een zebra met een gebroken been, een orang-oetang en een tijger van 200 kilo.

Qua beelden een van de mooiste films die ik ooit heb gezien. Ontzettend knap 'acteerwerk' van de dieren en meeslepend in beeld gebracht. Qua verhaal begint de film ook zeer veelbelovend. Tot en met de schipbreuk ontwikkelt het verhaal zich sterk met het bijzondere karakter van Pi als middelpunt. De interessante thema's die worden geïntroduceerd in het begin moeten echter wijken voor een relatief simpel overlevingsverhaal à la Cast Away. De epiloog waarin religie er weer aan vastgeknoopt wordt voelt gekunsteld en niet overtuigend. De film kan wat mij betreft dus zijn belofte niet inlossen. Voor de beelden en de eerste pak-em-beet driekwartier toch nog een ruime voldoende. Maar er had zoveel meer ingezeten..

avatar van Baboesjka
Dit soort avonturenfilms zijn niet helemaal mijn ding, en ik heb weinig met zoveel special effects. Ik vind het niet altijd mooi en ik zie gauw dat het nep is. Dat leidt af en dan kom ik er niet echt in. Het verhaal vond ik het interessants voordat hij met de tijger (en daarvoor nog wat andere dieren) op zee drijft. Misschien ook doordat de film daarvoor puurder voelde, minder gemaakt, en de belevenissen op zee deden mij niet veel. Het is sowieso geen film die mij echt heeft geraakt. Het acteerwerk vind ik prima. Kleine voldoende. 3*

avatar van Rickazio
Ongelooflijk saai.

avatar van Don Homer
Film was best leuk maar er zitten ergerlijke onrealistische stukken in op die boot. Koolhoven zei al eens in de kijk van Koolhoven dat films met boten vaak misgaan. Desalniettemin is er is genoeg interessants aan de film voor een voldoende.

avatar van Basto
Pi heeft verkeerde regie.

De film ziet er prachtig uit, maar daarin zit ‘m nu net het probleem. De film komt hierdoor als ‘onecht’ over. Waarom, blijkt natuurlijk uiteindelijk uit de clou van de film, maar het was naar mijn idee beter geweest als de shock groter was geweest. Ik had daarom veel liever een rauwe, meer realistische Vertelling gezien. Zo zag ik het ook zelf, toen ik het boek las.

Echt een gemiste kans wat mij betreft, want het artificiële karakter doet helaas veel afbreuk aan het bijzondere verhaal. En hoe gaaf was het geweest als het allemaal veel echter was geweest?

avatar van Mvl1984
Wat een film! Dit genre spreekt me niet zo aan, maar ik ben blij dat ik me liet verleiden om toch te kijken. Prachtig gedaan. Naarmate de film vordert sleept hij je echt mee in het hele verhaal. Ik word er zowaar emotioneel van. Schitterende muziek ook, de 3D animatie is zeer goed gedaan, mooi verhaal. Topfilm!

Onder de streep een goede film. Sommige beelden zijn fantastisch en het verhaal is fijn, maar een mooie onderliggende gedachte. Desondanks vond ik diverse beelden ook erg slecht en zag je duidelijk dat het met de computer in elkaar was gezet.

avatar van notsub
Ik kreeg naarmate de film vorderde toch een zwak voor Life of Pi. Bij aanvang werd ik al direct verrast door het mooie gebruik van kleuren en dat keerde regelmatig terug. Ik moest daarna wel even wennen aan de kitsch en nep, zeker toen ze net op de reddingsboot terecht kwamen. Dat stuk duurt vrij lang, maar de mooie nepbeelden werkten wel. Ten slotte bevat de film ook stof tot nadenken en daar kon ik wel wat mee. Ondanks de overdaad aan animatie blijft de film fier overeind. Dat had ik bij voorbaat niet gedacht.