101 Dalmatians (1996)

2,59

Familie / Komedie

geregisseerd door Stephen Herek
met Jeff Daniels, Joely Richardson en Glenn Close

De gemene Cruella de Vil is een mode-gigante met een gevaarlijke liefde voor bont. Cruella's mode-ontwerpster Anita en haar echtgenoot Roger zijn dolblij als hun dalmatiërs Pongo en Perdita de trotse ouders worden van een nest schattige puppies. Als Cruella hier van hoort, zet ze alles op alles om de vachtjes van de Dalmatiërs pups te pakken te krijgen voor haar nieuwe kledinglijn. Als ze samen met twee stuntelige handlangers alle puppies uit Londen probeert te ontvoeren, slaan de vachtjes op de vlucht.

85 BERICHTEN 12 MENINGEN
avatar van John Lee Hooker
geplaatst: 26 augustus 2010, 02:50 uur [permalink]
Ik heb hier wel degelijk leuke tijden aan beleeft. Het zal vandaag de dag een stuk minder zijn maar ik herinner de film liever zoals toen ik 'm vroeger zag. Ik laat het dus bij een zeven.

CannabisFristi
geplaatst: 2 maart 2011, 16:53 uur [permalink]
Dit is echt een film die je alleen als kind kan waarderen,helaas vind ik weinig jeugdsentiment in deze film terug..
Alleen Cruella de Vil is nog steeds een erg grappig personage

avatar van Rianneke_Dan
geplaatst: 2 maart 2011, 16:54 uur [permalink]
Akkiej schreef:
Het poep-bad was 't allergaafst!

Juist

disneystore
geplaatst: 20 november 2011, 14:45 uur [permalink]
Alex Ryan? Iemand?

avatar van ibendb
geplaatst: 23 januari 2012, 23:46 uur [permalink]
101 Dalmatiërs, neen dank u. 101 échte Dalmatiërs, ook niet.
Dit is echt een zonde van mijn tijd geweest. Cruella De Vil (en ik heb het nog maar net door: De vil= De-vil= DEVIL=Duivel) is een hatelijk irritant personage. 2*

avatar van rox91
geplaatst: 12 maart 2012, 17:29 uur [permalink]
Erg leuke en vermakelijke film. Ook knap opgenomen met al die dieren. Het enige wat ik niet snap is hoe het komt dat er bij Cruella 99 dalmatiers zijn, terwijl dat nest van Perdy en Pongo uit 15 bestond..

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 12 maart 2012, 18:10 uur [permalink]
rox91 schreef:

Die andere honden komen uit een ander nest. Ze heeft er zoveel nodig om haar jas te maken. Maar Perdy en Pongo gaan achter hun jongen en redden zo ook de andere puppy's...

geplaatst: 30 maart 2012, 15:38 uur [permalink]
Vroeger vaak gekeken. Is nu toh een 10 jaar geleden dat ik hem heb gezien, ik kende hem nog volledig vanbuiten. Nu vind ik hem wel niet zo goed meer vinden.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: 3 augustus 2013, 16:29 uur [permalink]
Nee, dan zijn de 101 Dalmatiërs van Disney toch een heel stuk leuker. Met echte mensen wordt het al snel flauwer en vooral minder leuk, al was het nog wel redelijk goed uit te zitten.

Vooral de personages zijn pijnlijk onleuk, met die twee boeven voorop. Cruella de Vil straalt hier ook veel minder dreiging uit, dan in de animatiefilm, al doet Glenn Close het overigens nog wel het beste van allemaal. De acties met en rondom de honden zelf zijn nog wel aardig, maar door het slapstick-achtige geneuzel met de boeven.

De weg richting het einde was nog enigszins hilarisch. Het leek op een gegeven moment wel een vervolg van Home Alone, met al die vallen en boobytraps. Maar verder niet echt goed en duidelijk een film, die een hart mist, terwijl de animatieversie dat wel heeft.

avatar van Moviestar1979
geplaatst: 27 januari 2014, 14:31 uur [permalink]
Bij deze een uitgebreidere recensie van 101 Dalmatians.

De film volgt in grote lijnen het verhaal in de animatiefilm uit 1961.
Echter is Roger in deze versie uit 1996 een maker van computerspelletjes i.p.v. een liedjesschrijver.
Verder wordt de schurk Skinner toegevoegd.

Het grote probleem was om maar liefst 200 Dalmatiër pups te vinden en te trainen.
In totaal werden er 230 pups en 20 volwassen Dalmatiërs gebruikt voor de opnames.
Glenn Close heeft de rol van Cruella eerst moeten weigeren, omdat haar schema met de musical " Sunset Blvd. " in gevaar dreigde te komen.
Haar rol werd vervolgens aan Sigourney Weaver aangeboden die eveneens weigerde.
Nadat Glenn Close klaar was, boden de producenten haar de rol wederom aan.
Deze keer ging ze gelukkig akkoord.
Ondanks Cruella's liefde voor bont in de film, wilde Glenn Close graag gebruik maken van nepbont.
De acteurs en actrices werden voorzien van een laagje biefstuksaus op hun kin.
Hierdoor was het voor de puppies niet zo lastig om in hun gezicht te likken.
Opmerkelijk detail is dat John Hughes met deze film meer verdiende dan ooit tevoren.

Voor de echte liefhebbers van de animatiefilm, is deze versie zeker het bekijken waard.
Dus hate it or love it!!

3,5 *

avatar van alexspyforever
geplaatst: 29 april 2014, 12:26 uur [permalink]
Zeer genietbaar filmpje. De humor is van het gehalte van Home Alone vooral dan de scènes met de boeven. Leuk dat ze bij deze film gebruik hebben gemaakt van echte dieren en niet van geanimeerde. In grote lijnen is het verhaal hetzelfde als die van de animatiefilm. Gewoon genieten. Jammer van dat heel povere vervolg.

avatar van Celine Dion

geplaatst: 12 mei 2014, 22:49 uur [permalink]
Hij is volgens mij nooit op bluray verschenen toch? Of ik kan hem gewoon echt nergens vinden. Echt héél jammer.

geplaatst: 14 mei 2014, 18:03 uur [permalink]
Deze hilarische en vooral schattige zogenaamde live-action verfilming van de animatieklassieker uit 1961 was deels gelukt. In ieder geval was Glenn Close in de rol van de griezelige Cruella een schot in de roos en de honden waren vanzelfsprekend goed getraind; ze waren bovendien beeldig en zorgden voor de grappen. Helaas speelde de rest van de cast minder overtuigend.

avatar van missl
geplaatst: 31 augustus 2014, 16:24 uur [permalink]
Glenn Close doet het wel leuk in deze film, zij en de schattige kleine hondjes zijn het enige leuke aan deze film en krijgen allebei 1 punt.

avatar van -jack_sparrow-
geplaatst: 25 november 2014, 16:17 uur [permalink]
zeker een ondergewardeerde film!! Ik hen altijd van deze film gehouden!!

Mijn review:
film reviews in 100 woorden: 101 Dalmatians (in 101 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

3,5/5

geplaatst: 1 december 2014, 22:57 uur [permalink]
Leuke film, maar wat hadden jullie gevonden van Joanna Lumley als Cruella (zie link hieronder)?

avatar van staralfur
geplaatst: 28 maart 2015, 11:41 uur [permalink]
Ik heb vanochtend deze film voor het eerst in 10(?) jaar gezien - toentertijd keek ik 'm samen met mijn Duitse Herder, die er helemaal in op ging. Heb dus vooral herinneringen aan hoe hij zat te piepen voor de tv

Ik moet zeggen dat ik deze film nog steeds bijzonder charmant vind, en dat natuurlijk vanwege de puppies en de andere dieren. Als kind (ik geloof dat ik deze destijds in de bios heb gezien) vond ik Cruella de Vil best wel eng, nu laat ze me vooral glimlachen.

avatar van Gang_Star
geplaatst: 21 mei 2015, 19:33 uur [permalink]
Best een leuke komedie die ik volgens mij nog in de bioscoop heb gezien toen. Jaren later vind ik het nog steeds een leuke film. Het verhaal is vrij simpel, maar het vermaakt wel degelijk. De rol van Cruella is naar behoren ingevuld en is mij al die jaren bijgebleven als een behoorlijke rol. Enigszins is deze film een klein stukje jeugdsentiment.

avatar van Daenelia
geplaatst: 9 juni 2015, 11:32 uur [permalink]
awwww. Natuurlijk ben ik bevooroordeelt. Kijk dan naar al die live puppies, al dan niet echt! Ze waren echt genoeg om mijn parttime hond te overtuigen, en nu zet zij alles op alles om ook door te breken als dalmatier-actrice. ... Jammer alleen dat ze een kleine witte maltezer is...

Gewoon een lieve film, zeker zo leuk als de animatie.

geplaatst: 29 oktober 2015, 00:13 uur [permalink]
Leuke film met een leuk sfeertje.

avatar van W.V.
geplaatst: 23 augustus 2016, 14:50 uur [permalink]
Geinige familiefilm, alhoewel de getekende versie toch nog ietsje beter is, is dit een leuke en humorvolle film.
Close en Daniels bieden elkaar goed partij, maar de show wodt gestolen door Laurie en Williams, de scenes waarin zij weer eens de mist in gaan zijn ronduit hilarisch. Close kreeg het op sommige momenten goed voor de kiezen, in de docu van de making of werd duidelijk dat zij bijna stikte toen zij in de kuip met, ja wat eigenlijk werd gedumpt.
Een film die je ieder jaar met de kerst moet kijken.

avatar van Brabants
geplaatst: 24 oktober 2016, 12:44 uur [permalink]
Het maken van een live-action versie van een animatiefilm zal altijd een uitdaging blijven. Stephen Herek is het zeker gelukt met deze Disney klassieker. Alles is niet bijster intelligent uitgewerkt, maar de honden zijn prima afgericht en de summiere bijdrage van Jeff Daniels en Joely Richardson komt geheel ten goede van Glenn Close's optreden. Zij is perfect gecast als über-slechterik Cruella De Vil en speelt haar rol heerlijk over de top.

avatar van FILM!BOY!
geplaatst: 24 november 2016, 11:08 uur [permalink]
Deze film is niet helemaal lekker uitgewerkt, maar hij kijkt wel lekker weg. De acteurs kunnen zich goed inleven in hun rol en de honden zijn goed getraind voor deze film. Hier en daar wat over de top, maar dat vind ik in deze film juist goed.

geplaatst: 16 januari, 20:57 uur [permalink]
Leuke Disney film die lekker wegkijkt.

geplaatst: 7 mei, 16:07 uur [permalink]
Beetje "home alone" achtige film , maar dan met dieren , wel grappig .