Gisaengchung (2019)

Zuid-Korea
Drama / Komedie

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Kang-ho Song, Sun-kyun Lee en Hyae Jin Chang

Ki-taek en zijn werkloze familie verkeren in geldnood. Ze leven in een krappe en duistere woning zonder toegang tot wifi. Zijn kinderen besluiten op een dag om een diploma te vervalsen zodat zoon Ki-woo de privéleraar van Da-hye, dochter van de rijke familie Park, kan vervangen. Wanneer Ki-woo in de wereld van de rijke familie belandt, maakt hij van zijn nieuwe positie misbruik om ook zijn gezinsleden aan een baan te helpen. Wanneer het plan lijkt te slagen, volgt een verrassing.

avatar van Kenzomovies
Gewoon een sublieme film met een heel origineel script. Voor mij was het al een verassing toen hij de Oscar won ( had de film toen nog niet gezien) ,omdat ik er ook geen grote verwachtingen in had.
Wat wil je als je de concurrentie zag?
Mooie locatie van het huis, acteurs waren niet over de top & het muziektoontje.(spanning) maakte het af! Had nog een ergere afloop verwacht daarom 4.5*.

Deze inktzwarte Komedie als ook Meeslepende thriller, weet zowel te vermaken, ontroeren en ontregelen en dat van de eerste tot de laatste minuut.

In deze film draait het om de leden van het gezin Kim, die het financieel zwaar hebben (vader werd ontslagen, moeder was atleet tot ze te oud werd en het lukte de kinderen niet om toegelaten te worden tot de universiteit) en ze leven in armoede in een krappe en duistere woning in de hoofdstad Seoel zonder toegang tot Wi-Fi. Totdat hun zoon Ki-woo (Woo-sik Choi) via een vriend de kans krijgt om met een vervalst diploma te solliciteren als Engelse privéleraar voor dochter Da-hye (Ji-so Jung) van het rijke gezin Park. Als Ki-woo wordt aangenomen door moeder Yeon-kyo Park (Yeo-jeong Jo), besluit het gezin Kim om een plan te bedenken zodat ze allemaal voor dit rijke gezin kunnen werken en profiteren.

De eigenzinnige en onvoorspelbare film begint grappig, wordt almaar donkerder, en werkt toe naar een explosief einde. Meer zeggen over het plot zou eigenlijk zonde zijn, het volstaat te zeggen dat het gezin Kim met slim bedrog het leven van de Parks binnendringt. Daarna barst de klassenstrijd los, of misschien is het eerder een strijd om gezien te worden. Oscar winnende regisseur Joon-ho Bong (o.a. "Gwoemul (2006)" en "Snowpiercer (2013)"), mixt mixt een heleboel genres (drama, slapstick, satire, horror, thriller), maar slaagt er moeiteloos in daar een soepel geheel van te maken.

De opbouw en kennismaking met de familie Kim wordt zorgvuldig uitgestippeld zodat je bekend bent met de vier familieleden van het gezin Kim wanneer het hoofdplot van start gaat. De vier familieleden van het gezin Kim zijn overigens vader Ki-taek (Kang-ho Song) die die chauffeur wordt van het gezin Park en vooral van vader Dong-ik (Sun-kyun Lee), moeder Chung-sook (Hye-jin Jang) die de huishoudster wordt van het gezin Park, zoon Ki-woo die de Engelse privéleraar wordt van dochter Da-hye Park en dochter Ki-jung (So-dam Park) die de privélerares wordt van artistiek zoontje Da-song Park (Hyun-jun Jung). Het acteerwerk van de gehele cast is overtuigend en de afstemming tussen humor, drama en spanning is precies juist.

"Parasite" bevat eigenlijk ook geen slechteriken, want de rijke meneer Dong-ik Park en zijn vrouw Yeon-kyo zijn keurige, sympathieke mensen (ze hebben natuurlijk ook weinig reden tot klagen) en ook het gezin Kim bedoeld het niet kwaad, want net als ieder ander willen ze simpelweg opklimmen.

Hiernaast bevat "Parasite" ook genoeg diepgang en metaforen om je na afloop aan het denken te zetten. Dit is een verhaal over het klassenverschil tussen de elite en de armen, iets wat door middel van een creatief script en visuele verhaalvertelling fraai in beeld wordt gebracht. Zo woont het gezin Kim in het afvoerputje van de stad (ze zien dronken uitgaanspubliek tegen hun ramen pissen) en het hoog en droog levende gezin park komt nauwelijks met gewone stervelingen in aanraking, of het moet hun personeel zijn. Personeel dat iedere dag omhoog klimt, om ’s avonds weer af te dalen naar hun kelderwoningen.

"Parasite" wordt met vloeiende camerawerk in beeld gebracht door Hong Kyung-pyo, die de winnaar was van een Gouden Palm op Cannes 2019. Bovendien won "Parasite" tijdens de Oscars van 2020 ook de Oscars voor beste film, beste regie, beste script en beste niet-Engelstalige film. Daar kan je het mee eens zijn of juist niet mee eens (zoals o.a. Donald Trump) zijn.

Al met is dit gewoon een uitstekende Zuid-Koreaanse Drama / Komedie film (misschien wel uniek in zijn soort), die je zonder al teveel voorkennis (dan is hij namelijk onvoorspelbaar) moet consumeren, want dan verrast hij het meest en kijkt hij ook het lekkerste weg.

Fijne film om naar te kijken, waarbij ik de populariteit wel begrijp. Ik had graag nog meer willen zien.

avatar van jay73
Pas toen ik de maatschappijkritiek en de symboliek van deze film begreep, ging ik de film pas écht waarderen.
Uitgelegd op YouTube, bijvoorbeeld in deze:
Parasite, Ending Explained - Stairway to Nowhere - YouTube

Veel plezier ermee!

ABSOLUUT de vier oscars waard! Ik ben buiten het feit dat ik de taal niet begrijp en de film soms een beetje een rare weg in slaat heel blij met mijn keuze voor de film. Zeer geslaagde film. Ik zou graag een andere film van de regisseur willen zien.

avatar van Yetico
Niet helemaal mijn ding, vooral door de vele Engelse verwijzingen en woord-grapjes. Dit kan natuurlijk ook Koreaanse humor zijn, maar ik moet toegeven dat dit mijn allereerste Koreaanse filmervaring is. Mijn gemis blijkbaar.

De mood-shifts vond ik dan wel weer briljant. De film is lastig in te delen. Er zitten 'komische' elementen in, maar ook ronduit griezelige. Dit komt allemaal samen in het laatste half uur / uur, de volledige bioscoopzaal lag plat.

Wel een film die je moet gaan zien.

*3,5

avatar van marsie
Wie verzint er zo een verhaal ?Geweldigel film. Film begint komisch, na de pauze wordt de film donkerder en grimmiger. De finale is bizar. Het verschil tussen arm en rijk wordt in deze film wel zeer duidelijk gemaakt met alle gevolgen vandien. Van een fijne en spannende avond genoten

avatar van Psycho-M
De verrassende oscarwinnaar van dit jaar.
En nu ik hem gezien heb, vind ik het nog steeds een verrassende winnaar.
Begrijp me niet verkeerd, dit is een hele goede film met een origineel verhaal, goede mengeling van genres en een fijne cast die nergens overdrijven. En ondanks de twist/omslag miste ik toch iets.
Voor mij blijft Oldboy nog steeds de beste Koreaanse film.

Een bescheiden mijlpaal: Parasite heeft nu meer dan 1000 stemmen op MM!
Joon-ho Bong's Snowpiercer (2013) heeft trouwens al rond de 1500 stemmen, maar die is natuurlijk al wat ouder.
Wel opmerkelijk dat Okja (2017) amper 500 stemmen heeft, staat nota bene op Netflix.

avatar van Fisico
Film blijft populair. Gisteren alweer lange rijen door mensen die hem nog willen zien door het succes tijdens de Oscars. Iedereen wil hem perse zien, lijkt wel. Bij mij is intussen al geleden van begin oktober toen hij net uitkwam, een eeuwigheid voor mij.

avatar van Kondoro0614
“Don't fucking call me sis, you filthy bitch!”

Gisteren dan toch eindelijk deze veel besproken film ‘Parasite’ eens aangezet. Ik ben persoonlijk wel een klein beetje fan van de Koreaanse cinema, de film hebben zijn me tot zoverre nog niet tegen gevallen en het ziet er altijd erg gelikt en mooi uit, althans die ik tot nu toe nog maar heb gezien (het zullen er zeker niet veel zijn). Maar eenmaal aangezet word je meegesleurd in een erg leuke setting, leuke familie en zeker erg leuke acteurs. De nieuwsgierigheid door zeker alle oscars blijft hoog, en we gaan een zeer leuke middag tegemoet.

De film begint vrij rustig, het smerige (arme) leven van de familie en waar ze in bivakkeren is wel leuk weergegeven, met het zoeken naar het hedendaagse ‘levensbehoefte’ met de naam ‘Wi-Fi’. De droge humor druipt er hierdoor best lekker van af. Daarna worden we langzamerhand voorgesteld aan alle personen, hier word de tijd voor genomen en dat vind ik wel fijn. Ook de weg naar het hoofdconcept is met een rustige gang, iedereen word rustig ingewerkt en word rustig in de film gesloten.

En wederom weet de Koreaanse regisseur ‘Joon-ho Bong’ mij te overtuigen. Dit deed hij al eerder met de sterke film ‘Snowpiercer’ en nu weer. ‘Parasite’ is een duistere komedie waar je de ‘lol’ wel van in moet zien zo af en toe. De film begint vrij serieus, waarna de familie is ingewerkt bij de rijkere familie. Ze werken zo stuk voor stuk de huidige werknemers er uit, de chauffeur werd weggezet als viespeuk door een slipje onder de stoel te doen en toen werd de vader aangesteld als chauffeur. En de huishoudster die zogenaamd bloed zou hoesten en zo kwam de moeder aan de bak, het was allemaal erg leuk gedaan. En eigenlijk vanaf dat moment komt de humor er wat meer in, en ook de spanning.

Het blijkt namelijk dat de huishoudster illegaal haar man verstopte in de kelder. De twee komen er echter achter dat de familie aan het bedriegen is waarna de ze tegen elkaar moeten strijden, al mogen hun bazen (in dit geval dan maar) niks merken. God wat moest ik lachen toen dat zoontje naar buiten rende met de tipi en de vader en moeder vervolgens op de bank gaan lichen. Met als gevolg dat de (arme) andere familie onder de tafel moeten blijven en heel stil moeten liggen. Vervolgens hebben de twee ook nog seks op de bank, heerlijke scene was dat toch wel.

Het einde was vrij onverwachts maar ook wel zeker leuk. En daarmee moet ik toch instemmen dat ik onwijs heb genoten van deze film, het begon lekker rustig en hoe dichter we bij het einde kwamen hoe spannender het allemaal werd maar ook komischer. De familie brengt zich vaak genoeg in de nesten en komen er op leuke wijzes weer uit, zeer vermakelijke film en zeker een oscarwaardige winnaar. Misschien wat onduidelijk hoe ik de familie ‘weergeef’ maar de namen vind ik nog lastiger om te onthouden, en te veel werk om te kopiëren

Niet echt mijn ding, heb moeite met koreaanse films. 2,5 ster voor het originele idee en de gewelddadigheden.

Prima film. Maar de ongekende ophemeling vind ik wat misplaatst. Het overgrote deel van de film is niet veel meer dan een vermakelijke klucht. Totdat op het eind alle remmen los gaan en de boel ontaard. En daarna volgt nog een ongeloofwaardig en vergezochte twist in de afsluiter. Leuk. Maar niet veel meer dan dat. AL vond ik het camerawerk en de montage wel van een hoog niveau.
In zijn algemeenheid heb ik ook altijd wat moeite met films in een Aziatische taal. De ondertitels vertellen me wel wat er wordt gezegd, maar ik mis volledig de intonatie, eventueel sarcasme en gevoel in de dialogen. Dat is uiteraard geen tekortkoming van de film, en dus zal ik een Aziatische prent daar ook nooit op beoordelen. Maar het maakt voor mij persoonlijk de kijkervaring niet zo prettig.
Al met al zeker een boven gemiddeld goede film, maar niet de parel waar ik na alle heisa op gehoopt had.

avatar van pampelonne
overhyped.
ik voel te weinig mee met de personages.
bij vlagen wel spannend, maar het lijkt meer op een absurdistische klucht met een sausje maatschappijkritiek.

avatar van Ajax&Litmanen1
De Oscars en ik; we gaan denk ik nooit vrienden worden. Daarvoor verschilt mijn smaak teveel van wat het Oscar-comité interessant vind. Om die reden had ik ook niet direct een enorme drang om Parasite eens te bekijken, ondanks goede reviews online. Van de laatste 10 winnaars heb ik geen enkele film hoger dan 3,5 ster gegeven. Die score heb ik nog uitgedeeld aan The king’s speech, 12 Years a slave, The shape of water en Green Book. Voor Argo, Spotlight en Moonlight had ik nog een magere 3 sterren over, voor Birdman zelfs maar 2 en The Artist moet ik ooit nog eens bekijken. Parasite nu dus wel gezien, maar daar ben ik ook niet erg lyrisch over. Kortom, het zal allemaal wel, die winnaars.

Dit is na Snowpiercer de tweede film die ik van regisseur Bong heb gezien en niet toevallig gaat ook deze film over verschil in sociale klasse. We volgen een arm Koreaans gezin die nauwelijks rond kan komen en leeft in dramatische omstandigheden, totdat er een mogelijkheid volgt om de hele familie bij een rijke familie naar binnen te kunnen werken. Zeker het eerste uur was best leuk en met wat zwartgallige humor niet vervelend om naar te kijken. Daarna vind ik de film een beetje uit de bocht vliegen, wordt het allemaal wat extremer en vergezocht en raakte ik mijn interesse kwijt. Daar kan een redelijk heftig slot niks meer aan veranderen. De film is niet echt in een hokje te plaatsen, wat een fatsoenlijke verklaring waarom dit me weinig deed wat lastiger uit te leggen valt. Het was niet echt mijn ding. Niet pakkend, niet erg geestig, beetje langdradig. Waarom dit de beste film van het jaar is geworden ten koste van voor mij echt pakkende films als 1917, Joker en Once upon a time in Hollywood is me echt een raadsel. Schijnbaar zijn die films te commercieel of zo, I don’t know. Goed om Parasite weer af te kunnen strepen van mijn kijklijst, maar een herziening zal er niet komen.

avatar van mjk87
Ajax&Litmanen1 schreef:

Titanic won er anders 11 hoor

avatar van Ajax&Litmanen1
mjk87 schreef:

Titanic won er anders 11 hoor

Ook de Academy heeft soms z'n heldere momenten

Prachtige film, gisteren gezien en van genoten. In het begin meer komisch maar later bloedserieus met een serieuze boodschap. Zeker alle waardering waard wat mij betreft.

4 Oscars waaronder beste film dus als filmliefhebber moest ik deze toch wel zien. Snap niet waarom dit beste film was. Komt dit dan door zwakke concurrentie? Ok, origineel script, dramatisch met vleugje humor, maar om nu te zeggen dat deze Oscar beste film verdient is voor mij brug te ver. Zo vond ik “The Irishman” dan stukken beter en voor mij had die de Oscar beste film mogen hebben. Maar ja, over smaken valt niet te discussiëren. Parasite is voor mij eerder een gewone Aziatische films en zo heb ik er al meerdere gezien. Gaat uiteindelijk over een gezin in armoede die er alles aan doet om te overleven en de grenzen van fatsoen overschrijden om zonder schroom een rijk gezin op te lichten. Verschil tussen rijk en arm wordt hier heel duidelijk in beeld gebracht en de armoede is des te schrijnender als je het gemak en luxe van de rijke kant ziet. Nog een rare gewelddadige plottwist op het einde geeft de film een duister kantje, maar maakt er voor mij nog geen topper van. Acteurs spelen voortreffelijk maar gezien Koreaans ken ik er geen enkele. Daarom toch wel verbazend dat deze film op de Oscars Hollywood buiten spel heeft gezet. Dat op zich is wel een vermelding waard, maar zoals daarjuist gezegd, voor mij niet de beste film van afgelopen jaar... Vandaar een drie * (The Irishman kreeg er 5...)

Mickey b schreef:

Wellicht dat dit filmpje je inzicht geeft in waarom Parasite toch echt wel erg sterk in elkaar steekt.

The Cinematography of Parasite - YouTube - m.youtube.com

avatar van Leland Palmer
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ook de Academy heeft soms z'n heldere momenten
Nergens niet om, maar het stikt van de Oscars in je top 10.

Prachtige film waarin een arm gezin op slinkse wijze allemaal een baantje weet te bemachtigen bij een rijk gezin. Absoluut een origineel verhaal met ook een sterke plotwending op de helft van de film. Wrang, komisch, spannend en aangrijpend. Het huis waarin de film zich grotendeels afspeelt ziet er goed uit, en ook de film als geheel is stijlvol te noemen. Tot op heden veruit de beste film van Joon-Ho Bong.

avatar van mikey
film over asociale paupers die dmv bedrog de villa innemen van een rijke familie die ook meteen als kunstwerk functioneert. Perfecte belichting aldaar, minimalistisch ingericht maar toch comfortabel.
In tegenstelling tot de Flodders hebben deze misdeelde mensen veel inhoud en behoorlijke talenten zoals toneelspel, autorijden, vervalsing van geschriften, overredingskracht. Ook al valt vader soms door de mand tijdens het rijden. Ook leuk gevonden is dat de armen wel kunnen doen alsof ze meer zijn dan dat, maar hun geur is lastig te maskeren.
De Flodders hebben hartjes van goud. De Brutti Sporchi e Cattivi zijn 100% vals en lelijk. Deze mensen vallen er een beetje tussenin. Je hoopt natuurlijk op veel onderbroekenlol (of heel wat erger zoals in de Italo voorvader,een meesterwerk) maar helaas valt deze film niet in die valkuil.
Na een interessant begin over hoe je moet infiltreren bij de naïeve rijken. Hoe ze leven en enkele amusante constateringen (tuurlijk zijn de rijken altijd aardig, ze hebben ook geen problemen) vervalt de film (helaas) in een thriller die de ratrace tussen de paupers blootlegt om vervolgens behoorlijk gewelddadig te worden.

edit
Film voelt inderdaad heel studieus aan.

Studieus?

avatar van TheManWithNoName
Origineel verhaal maar niet meer dan dat. Weinig spanning en langdradig. Al die nominaties zijn mij een raadsel....

Gezien via pathe thuis op de tv. Een film waar ik eigenlijk wel hoge verwachtingen van had gezien al de lovende recensies en ook van mensen uit mijn omgeving. Het gegeven van de film is ook erg leuk over een gezin dat beetje bij beetje het huis van een rijk gezin overneemt. Het verhaal bouwt ook prima op en is zeker in het begin ook nog heel boeiend. Maar halverwege komt er een plotwending en zakt de film voor mij toch in. Het einde zou ik zelfs als erg onbevredigend willen omschrijven. Nee, dit was dus echt een tegenvaller.

avatar van mikey
Basto schreef:
Studieus?
Heel erg over nagedacht; bedacht.

mikey schreef:
Heel erg over nagedacht; bedacht.

Het is ook een vak. Juist goed dat daar over nagedacht wordt.

Wat een nonsensfilm is dit! Mijn goede geld er aan uitgegeven en na een kwartier wist ik het al: lachen, maar niet heus! Slecht geacteerd, superslecht scenario. Wat een flauwiteit. Een Oscar? Weg ermee! Kan ik hier ook een minpunt geven: -5?