Gisaengchung (2019)

Zuid-Korea
Drama / Komedie

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Kang-ho Song, Sun-kyun Lee en Hyae Jin Chang

Ki-taek en zijn werkloze familie verkeren in geldnood. Ze leven in een krappe en duistere woning zonder toegang tot wifi. Zijn kinderen besluiten op een dag om een diploma te vervalsen zodat zoon Ki-woo de privéleraar van Da-hye, dochter van de rijke familie Park, kan vervangen. Wanneer Ki-woo in de wereld van de rijke familie belandt, maakt hij van zijn nieuwe positie misbruik om ook zijn gezinsleden aan een baan te helpen. Wanneer het plan lijkt te slagen, volgt een verrassing.

avatar van Ugolin
Goeie film... Maar met de concurrentie van Joker, Two popes en Once Upon a Time in Hollywood. Begrijp ik het niet zo goed.
Beste niet Engelstalige film.. Zeer zeker.

avatar van GrobbekuikenXL
Vage film, niet slecht natuurlijk. Sommige stukjes waren vreselijk flauw a la theater van de lach , dramagedeelte wat beter maar zowel Joker OUATIH en Irishman vond ik stukken beter

avatar van Basto
Ugolin schreef:

Beste niet Engelstalige film.. Zeer zeker.

Werkelijk? Heb je alle concurrenten gezien?

avatar van Brabants
Gisaengchung is een zeer onderhoudende film met heerlijke karakterontwikkeling waardoor je echt in het verhaal komt. De sfeer is goed en het acteerwerk zeer netjes. Het is een mooie mix van humor en drama en daardoor verveelt het niet snel. Kostelijk vermaakt met deze film.

avatar van HK Senator
Dit staat nu op de homepage van MM "Vanaf 13 februari is Gisaengchung te zien in de Nederlandse bioscopen."

Klopt niks van. Die film draait al maanden.

avatar van 2116
Ik kon er vrij weinig mee. De film probeert vanalles te zijn: een comedy, een drama, een thriller, maar is het daardoor uiteindelijk allemaal net niet. Ik begrijp best dat mensen deze film vernieuwend vinden, maar dit is niet mijn ding. Ik snap de enorm hoge beoordelingen (en de oscar) dan ook niet.

Het kan als eens gebeuren dat de parasiet de gastheer doodt. Prima film!

avatar van Brabants
2116 schreef:

Ik dacht op dit puntje eigenlijk hetzelfde als jij doet en wou in eerste instantie ook lager beoordelen. Heb het niet gedaan om het simpele feit dat hierin misschien wel de kracht van de film schuilt. Je moet het blijkbaar niet al te serieus nemen. Dan blijft er enkel nog genieten over.

Wat een geweldige film!
Het eerste gedeelte van de film is bijzonder vermakelijk vanwege de arme familie die de rijke familie oplicht.
Het verschil tussen arm en rijk wordt ook mooi en goed neergezet waarbij de arme familie niet per se hele goede mensen zijn en de rijke familie zijn geen slechte mensen. En toch juich je voor de arme mensen.
Geweldig dat deze film de oscar heeft gewonnen, en dat mensen in plaats van deze diepgaande film liever een film zagen winnen over een man die zich als clowntje verkleedt en dan een schurk wordt omdat hij gewoon 'lekker gek' is maakt me een beetje droevig. Gelukkig worden de winnaars van de Oscars niet door 16 jarigen bepaald zullen we maar zeggen.
Erg blij dat ik deze film door de Oscars ben gaan kijken!

avatar van hdehoon
Ik vond het een fantastische film, echt geweldig. Het begint vrij luchtig, ik dacht 'wel aardig', een beetje de Aziatische familie Flodder. Maar je moet de film wel uitkijken, want het kantelpunt en de serieuze ondertoon komt pas na die ontdekking in de kelder. Dan ontvouwt zich een Shakespeareaans drama dat zijn weerga niet kent.

Het zat qua detail ook zo goed in elkaar, die groene steen die steeds opdook, de morse codes en niet te vergeten de geur waarvan steeds sprake is: het is de geur van armoede. Daarom vond ik deze film ook eigenlijk een aanklacht tegen armoede en waartoe het mensen drijft die dat eigenlijk helemaal niet willen.

Prachtig ook het poëtische slot, met die brief van de vader aan de zoon en het 'plan' van de zoon, dat natuurlijk nooit werkelijkheid zal worden.

Een van die films die je kijk op het leven weer een beetje veranderen.

De wijze waarop de regisseur het arme gezin laat infiltreren in het rijke gezin is ingenieus en
alreeds vermakelijk. Het is ook bepaald knap hoe je in korte tijd een inzicht krijgt in de mores
van beide onderscheidenlijke gezinnen: Keurig en beschaafd versus ordinair en decadent.
De film wil evident bewijzen dat ook de kansloze onderlaag van de bevolking over talenten
beschikt, maar niet de kans krijgt om dit uit te buiten. Hier grijpen ze genadeloos hun kans.
Uiteindelijk loopt het gigantisch uit de hand, met al de hilarische gevolgen van dien. Een
wirwar van situaties. Daarbij op geteld het geregeld fraaie visuele, en je krijgt een weergaloze
film die speelt met kunstzinnige schoonheid, maatschappelijk verschil, familiaire betrokkenheid,
en een wil om te overleven.

avatar van warikske
Geweldige film!

avatar van n00r
Wat een heerlijke film! Intens genoten

avatar van filmkul
Heerlijke film die redelijk luchtig begint maar gaande weg steeds complexer wordt. Het verhaal zit erg goed in elkaar met een paar leuke verrassingen. De film is een mix van genres, soms komisch, wat drama en maatschappelijke kritiek en wat thriller elementen, om over het einde maar te zwijgen. Bong heeft de film zo gemaakt dat hij je als kijker langzaam de film inzuigt, als een echte parasiet. Het acteerwerk is prima en visueel ziet de film er ook goed uit. Topper. 4.5

Vond alle andere films die genomineerd waren voor een Oscar en die ik heb gezien beter dan deze.

heerlijke film, ik was vooraf bang dat ik er moeilijk in zou komen doordat ik de taal niet versta, maar na 5 min merk je het niet eens meer. prachtig camerawerk ook!

HK Senator schreef:

Klopt niks van. Die film draait al maanden.

Het gaat dan natuurlijk om de zwart-wit versie.

aeverhoog schreef:

Het gaat dan natuurlijk om de zwart-wit versie.
Dat staat er niet. Ik denk dat het door de Oscars komt en het een commerciële zet is om nu net te doen alsof hij net gereleased is.

avatar van HollandGermany
Leuke film, maar niet die "geweldige film" die iedereen zei dat het zou zijn. Ik symphatiseerde veel meer met de huishoudster die ontslagen was en niet met het gezin in de hoofdrol. Ik begrijp dat dit expres gedaan is, dat als het erop aankomt, ieder mens dit soort dingen doet, etc. Maar puntje bij paaltje is het toch een film. Als je niet met de hoofdpersonen identificeert, sterker nog, als je de hoofdpersonen eigenlijk niet mag, dan maakt het je ook niet uit of het nou goed met ze afloopt of niet. Dat meisje bijvoorbeeld, die heeft precies gekregen wat ze verdiende.

avatar van skinny_tie
HK Senator schreef:
Maar er is echt een versie van de film gereleased op 13 februari. Omdat het maar zelden gebeurt dat een afwijkende versie wordt uitgebracht is er geen functionaliteit om dit weer te geven in het releaseoverzicht, en de titel met de meeste activiteit komt automatisch op de voorpagina.

avatar van aspers
Goede film, maar niet de topper die ik verwacht had. Het eerste deel gaat lekker vlot en wist mij positief te verrassen. Maar tegen het einde gaat het mij iets te gemakkelijk, of snel. Daar had naar mijn idee veel meer uitgehaald kunnen worden en vond dat niet echt in balans met het eerste gedeelte van de film.

Ik had ook wel wat moeite met de de rol van de vader. Naar het einde toe zou hij bozer en bozer moeten worden, maar dat kun je niet aan hem aflezen. Zijn gezichtsuitdrukking blijft redelijk constant. Daardoor vond ik het einde een beetje te snel komen. Voor zo'n daad is toch wel wat meer opbouw nodig lijkt mij.

Maar goed, prima filmpje wat zeker de moeite waard is om te kijken. Maar gewoon niet wat ik verwachte.

avatar van Master Blaster
Geweldig verhaal alleen de film zelf vond ik niet zo pakkend om naar te kijken

WAUW!

HK Senator schreef:

Dat staat er niet, maar is wel zo.

avatar van hkoster
Vond de film niet de moeite waard om deze af te kijken.

aeverhoog schreef:

Dat staat er niet, maar is wel zo.
Oke, dus deze film draait al maanden maar een week nadat hij 4 Oscars wint wordt hij ineens opnieuw gereleased. En dat zou toeval zijn?

avatar van Black Math
Oscar gewonnen, dus maar eens bekeken. Ik heb niet echt een hoge dunk van de filmsmaak van de Academy, maar dit viel best mee. Degelijk gefilmd, en zeker de eerste helft van de film is grappig en kijkt prettig weg. Mooi om te zien hoe de familie met leugens alle werknemers van hun rijke gastgezin wegwerken om hun plaats in te nemen en er mee wegkomen omdat ze zelf het nodige talent hebben.

Het probleem is een beetje dat de film teveel wil zeggen en ook een sociaal drama probeert te zijn. Het einde staat daardoor in contrast met de grappige eerste helft van de film, en dat contrast valt me hier net verkeerd op de maag. Daarbovenop doet het hele gedoe in de kelder met de echtgenoot van de vorige huishoudster soms flink over de top aan.

Kortom, voor mijn gevoel niet helemaal evenwichtig, waardoor ik op 3* uitkom.

avatar van Pieter Montana
Donald Trump is geen fan van Parasite.

To be fair, Gone With The Wind is een geweldige film.

avatar van umbra
Deze gisteren gekeken, had hem hier al hele tijd (november 2019) 'liggen'. Maar werd noch door trailers, noch door de korte inhoud echt getriggerd. Als ie dan als grootste winnaar vd Oscars nr voren komt, zijn je verwachtingen plots pak hoger. Ik ga direct mijn eindverdict mededelen, het was echt niet mijn ding. Film begint al bij al nog leuk, gezin in krot, zoektocht nr wifi, pizzadozen vouwen,...dacht ah dit wordt nog chill ontspannend filmpje. Maar gevoel van saaiheid overheerste meer en meer en verloor zo meer en meer m'n aandacht en je weet, dan is een speelduur van 2u+ veel te lang en wordt het negatieve gevoel bij de film enkel versterkt. Ik zal hem misschien nog wel eens tweede kans geven, omdat ik toch nog ergens hoop dat het aan het moment lag en wil weten en toch een minimum ervaren, waarom deze als beste film vh moment is uitverkoren.

avatar van Diederik58
Prima film. Goed opgebouwd script al zitten er een aantal doodlopende situaties in. Het acteren leek wat over de top. Maar dat zie je vaker in Koreaanse films. Leuke humor. Toch een verrassend einde.