Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Actie / Avontuur

geregisseerd door J.A. Bayona
met Chris Pratt, Bryce Dallas Howard en Rafe Spall

'Fallen Kingdom' volgt Owen en Claire die enkele jaren na de gebeurtenissen van 'Jurassic World' terugkeren naar Isla Nublar. Een vulkaan op het eiland dreigt uit te barsten en vormt een gevaar voor de overgebleven dinosaurussen. Owen en Claire zijn de aangewezen personen om er voor te zorgen dat de dinosaurussen niet uitsterven en proberen met Claires organisatie, de 'Dinosaur Protection Group', de overgebleven dino's te evacueren van het eiland.

avatar van Phantasm
Deze vond ik stukken beter dan zijn voorganger, genoeg aktie en een prima verhaal. Film heeft me tot het einde weten te boeien. Gezien in 3-D IMAX.

avatar van John Milton
Toch wat teleurstellend.

Ik ging er met weinig verwachtingen in, maar na de fijne eerste helft verloor Bayona me toch in de tweede. Los van een aantal scènes en scriptwendingen die me niet aanstonden, ben ik misschien ook een moeilijk publiek als veelkijker die alle voorgangers gezien heeft, en die tijdens het eerste deel dezelfde ontstelde tronie trok als Laura Dern en Sam Neill. Dat bereik je niet zomaar meer na zoveel jaar, en al helemaal niet met een minder imponerende soundtrack...

Er viel heus wel wat te genieten, maar ik had met Bayona op meer gehoopt.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Gelukkig voor mij persoonlijk een stukje beter dan het eerste deel waar ik maar met moeite doorheen kwam. Briljant is het nog steeds niet maar het is wat beter kijkbaar. Dit komt ook door het acteerniveau wat net als in deel 1 niet super is maar in iedergeval een stap de goede richting in. Dit geldt vooral voor Bryce Dallas Howard die in 3 jaar tijd toch wel een betere actrice lijkt te worden. En ja, ze blijft natuurlijk ook een lekkerding.

De vaart in de eerste helft van de film weet de film helaas niet vol te houden, het tussen stuk is een stuk minder interessant en soms een beetje een sleur. Gelukkig zijn de laatste 20 minuten weer redelijk.

Ja, beter dan deel 1 maar nog steeds niet echt mijn ding. De hoeveelheid CGI ga ik waarschijnlijk ook nooit echt aan wennen maar het was mijn tijd waard.

avatar van MazterKuzuma
Wederom een film die de daalende lijn van de Jp reeks vrolijk voorzet
Niet perse slechter dan Jurrasic world 2015 maar van vooruit gang was ook weinig van temerken !

Film bestaat uit niets anders dan overdreven en overbodige actie momenten met Chris Pratt die alles ff overleefd als of hij Mister Super mario is

En als dan die Ow zo stoere Indoraptor alias het gevaarlijkste dier ooit op aarde .....uitgeschakeld wordt door een Half tamme Raptor die 2 keer zoklein is weet je dat de Grap Kompleet is

Enigste pluspunt was het begin van de film thans de eerste paar minuten
en de Kopstoot Dino

avatar van Thiver
Mescaline schreef:
...het eerste deel waar ik maar met moeite doorheen kwam.

Mescaline schreef:
Ja, beter dan deel 1...

Even voor de zekerheid: ik neem aan dat je refereert naar Jurassic World van drie jaar terug? Want dat is eigenlijk deel vier...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Thiver schreef:
Uiteraard, anders had ik het ook niet over Bryce Dallas Howard van 3 jaar terug gehad.

avatar van Rarara
Een tussen paus. . Hoe spannend is het als je van te voren weet dat de hoofdpersonen niets zal overkomen? of dat de 'villains' ongetwijfeld gruwelijk aan hun einde komen? Zoals je dat wel vaker ziet bij monster films: ze moeten een keer aan het vaste land komen. De echte Jurassic world moet nog beginnen. Een schaamteloos voorspelbaar middelmatig script.

Nou, ik heb genoten. Hoe leuk Deadpool 2 en de nieuwe Jumanji ook waren, uiteindelijk gaat Jurassic World: Fallen Kingdom er voorlopig met de prijs vandoor voor leukste bioscoopervaring van het jaar. De eerste Jurassic World zorgde voor simpel vermaak, maar bij een herziening in mijn eigen woonkamer bleef er toch weinig meer over dan een luttele 3 sterren. Een paar vrienden gaven me al aan dat deze film erg tegenviel, dus mijn verwachtingen waren al niet hoog buiten 'dinosaurussen blijven tof'. Verhip, blijkt in de praktijk dat ik deze toch beduidend beter vind dan JP 3 en voorganger JW. In een bepaald opzicht zelfs nog beter dan The Lost World, al wint deze film toch beduidend meer punten door het gebruik van meer animatronics.

Want ja, de vorige film leed heel veel schade als Jurassic-iets film vanwege het feit dat praktisch alles uit de computer kwam. De kindacteurs verziekten ook een hoop van de sfeer met abominabele dialogen en gebeurtenissen, terwijl Howard en Pratt platte personages hadden. Deze film heeft dankzij de ijzersterke regie van Bayona en een stuk beter acterende hoofdpersonen een enorm streepje voor op de voorgangers. Het belangrijkste: de special effects zijn fenomenaal goed. Iets meer animatronics (nog steeds meer CGI), maar in het computerdepartement effecten die realistisch over komen of in ieder geval de suspense of disbelief hooghouden. De sfeer zat er zelf overigens goed in. De hele openingsscene in de regenachtige nacht was fantastisch geschoten qua spanningsopbouw, terwijl de vulkaanuitbarsting heerlijk enerverend is. Nog steeds met knipogen en humor, maar alsnog spannend. Het moment dat de groep net ontsnapt en we een shot meekrijgen van een stervende Brachiosaurus was zelfs aangrijpend.

In het tweede gedeelte van de film met de introductie van de Indoraptor komen Bayona's regiekwaliteiten wederom goed naar voren. De in de trailer helaas al vertoonde scene in de slaapkamer ligt qua regie veel dichter in de horrorroots dan de standaard dinospektakels. Helemaal mooi, want het geeft de film een heel eigen stijl. Pratt en Howard acteren dit keer overigens beduidend beter en ik heb me ook prima vermaakt met de badguys.

Ik zou kritischer kunnen zijn, maar heb me gewoon te goed vermaakt om me te ergeren aan het script en/of het feit dat deze film niet nodig meer zou zijn. Veel beter dan zijn voorganger met een leuk scala aan nieuwe dino's (Baryonyx, Stygomoloch en Carnotaurus!) en een mooi stukje verdieping over Pratt's character in combinatie met de training van de raptors. Als de kwaliteit zo blijft, ben ik echt niet tegen een derde film!

avatar van MazterKuzuma
MazterKuzuma schreef:
Wederom een film die de daalende lijn van de Jp reeks vrolijk voorzet

Enigste pluspunt was het begin van de film thans de eerste paar minuten
en de Kopstoot Dino

Bij nader herdenking moet ik zeggen dat deze wel degelijk ietsjes beter is dan Jurassic World 2015
Dankzij de begin scene
de sterfscene van de Brachiosaurus in combinantie met het definitieve vergaan van het eiland
de Kopstoot Dino was een leuke toevoeging
en gelukkig waren er dit keer geen bloedirritante kids bij zoals met het vorige deel

de vele en overbodige actie scenes hadden wat mij betref weggelaten gemogen net als de veel geprezen terugkeer van Jeff goldbulm en de terugkeer van B Wong was ronduit irritant
de Indoraptor had potentie maar bleek gewoon een wegtrapertje tezijn
de rol en het dialoog van Chris Pratt, Bryce Dallas was ronduit slecht en Blue als hondstrouwe bodyguard had voor mij ook niet gehoeven ..

avatar van Julieedegroot
Erg mooie film, heel mooi gemaakt.
Niet alleen zat de film vol spanning en was het van begin tot einde erg boeiend, maar ook stukjes waar je kon lachen en huilen.

Zeker een aanrader! (Al is het wel een beetje van belang om natuurlijk deel 1 t/m 4 wel eerst te kijken). Er komen dingen in voor die je anders waarschijnlijk niet begrijpt.

Rarara schreef:

Ik ben voor! Ik wil wel zien hoe de wereld van mensen en dinosauriërs samen (of niet samen) verder gaan

avatar van Shadowed
Wel leuk.

Jurassic World en Park vind ik altijd wel lollig om te kijken, vooral omdat de effecten prima in orde zijn en het altijd wel voor een en ander spektakel zorgt. Soms zelfs weleens sfeervol. De dino's hier zagen er dan ook weer helemaal top uit.

Maar het verhaal blijft natuurlijk een krant. Howard en Spall acteren zeer matig. Hun gezicht lijkt niet te veranderen en dan blijft er niet veel meer over dan een paar one liners. Pratt krijgt ook niet veel om zich weer te bewijzen als een leuk karakter.

Gelukkig zagen de dino's er weer top uit. "Blue" en de Indoraptor waren best leuk gemaakt en de andere dino's zien er ook leuk uit. Sommige scenes waren ook mooi zoals de Indoraptor liggend op het witte platvorm, en de langnek die steigend ten onder ging

Prima film.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Je hebt inspiratieloze scripts en dan heb je dit. De Jurassic Park serie heeft qua sequels nog maar weinig boeiends voortgebracht, maar zeker na Jurassic World was de wens naar meer niet echt groot. Maar vanwege het enorme bedrag aan de box-office werden scènes uit alle voorgaande films bij elkaar geflikkerd om maar snel een volgend deel te kunnen maken.

Oersaaie hoofdfiguren Pratt en Howard worden weer bij elkaar gezet (op werkelijk een identieke manier als in de vorige film) en de grote bedrijven en mannen in pakken zijn weer de slechteriken. Want alsof het moraal 'het zijn ook dieren' niet genoeg in onze strot is geduwd in de vorige films, doet men er hier graag nog een schepje bovenop. Vioolmuziek klinkt uit alle speakers als er weer een pixel-dinosaurus wordt gemarteld door de boze mannen zonder gevoel. Acteurs als Toby Jones en Ted Levine zijn altijd leuk om naar te kijken, maar hun personages komen rechtstreeks uit een tekenfilm. Maar ze zijn ten minste niet zo saai en strontvervelend als de overige figuren die in Jurassic World 2 rondbanjeren. De show wordt het meest gestolen door de dinosaurussen, maar jammer genoeg zijn het grotendeels weer van die lelijke CGI gedrochten. Het blijft bijzonder hoe een film van 25 jaar oud er beter uitziet dan dit.

Actiesequenties zijn er genoeg. Sterker nog; de eerste helft op het eiland is een aaneenschakeling van actie, explosies en achtervolgingen. Erg memorabel is dit allemaal niet, maar het zorgt er in ieder geval voor dat je als kijker niet in slaap valt. Dit wordt duidelijk als de film na tamelijk wat actie ineens in snelheid afneemt om wat verhaal te vertellen en het meteen dodelijk saai wordt met een hoop gelul rondom mannen in maatpakken en hun kwaadaardige plannetjes. Met als gevolg een vrij bespottelijke veiling, waarin unieke, bijna uitgestorven beesten schijnbaar voor slechts een paar miljoen worden verkocht. En daarnaast bevat de film ook nog eens één van de domste - en onnodige - plottwists aller tijden betreft het kleine meisje. Anderzijds zijn dit soort domme keuzes het enige waarin we over een tijdje Jurassic World 2 nog aan zullen herkennen, de rest van de film is zo inwisselbaar dat ik de helft nu al weer ben vergeten.

2 sterren.

avatar van Music4ever
De term ‘voorspelbaar’ krijgt een andere lading na het zien van dit gedrocht.
Een typische film voor kleine kinderen die voor het eerst Dino’s zien op een een groot scherm.
En in combinatie met de vele actie voor die doelgroep ongetwijfeld zeer vermakelijk.

Het is pijnlijk om te zien wat voor een verhaal gekozen is (of eigenlijk het gebrek daaraan) en hoeveel ze in herhaling vallen met de vorige delen. Een gevecht met dino’s en dan op het laatste moment een T-Rex die ingrijpt, die zagen we niet aankomen! En zo zijn er ontelbare voorbeelden van voorspelbaarheid, een soort minachting van de kijker.

Ik ging heen zonder verwachtingen en dat is ook de enige manier om deze film uit te kijken zonder je je dood te ergeren aan clichebrakende B-acteurs en dito verhaallijn.
Natuurlijk heb je in je achterhoofd dat de fantastische eerste Jurassic Park nooit meer verbeterd gaat worden. Maar je hoopt dat ze enigszins in de buurt komen van het niveau van die film, valse hoop achteraf gezien.

avatar van Brabants
Goed genoeg verhaal met de nodige spanning en wederom ontzettend mooie beelden. Zeker beter dan zijn voorganger. Betere acteurs hadden het wel naar een hoger platform kunnen tillen, maar het mocht de pret niet drukken.

avatar van Maximalisatie
1ste deel was velen malen beter.
slechte filmset
saaie ''super'' dino
geen leuke gevechten
niks speciaals gebeurd
Heel erg jammer, want ben fan van jurassic films

avatar van Ste*
Ik ga niet zo heel vaak naar de bioscoop, en elke keer als ik dan weer een 3Dfilm zie verbaas ik me erover dat 3D nog steeds een ding is. Zo ontzettend overbodig en storend. En donker door dat brilletje (bij een film die van zichzelf al heel donker is).

Maar goed. De film is verder best entertaining en goed gemaakt, alleen het hele gegeven heeft wat moeite om nog een originele 'hook' te vinden. Ja er zijn weer badguys die de dino's willen exploiteren, en is er een nóg engere gevaarlijkere dino gemaakt (want wie vindt immers de T-rex en de raptors nog écht spannend?).

Teveel actie die zich binnen afspeelt ook, hou ik nooit zo van, en vond ik ook een wat vreemde keuze in dit geval. En zoals gezegd daardoor ook erg donker allemaal.

In die zin kijk ik eigenlijk meer uit naar het onvermijdelijke vervolg hierop waarin de dino's vrij over de wereld banjeren, wat ongetwijfeld leukere en mooiere situaties oplevert dan in deze film. Met hopelijk ook meer daglicht en fun. Al die angst en ellende, ik mis steeds een beetje de blije verwondering uit het eerste deel.

Duidelijk een opzetje naar het vervolg.

avatar van N00dles
Het is dat ik in een chille bioscoopstoel zat met verstelbare voet en rugleuning, want de film zelf heeft weinig om het lijf.

De reeks is nooit heel erg goed geweest (ook het 'legendarische' deel 1 niet) maar Fallen Kingdom is amper beter dan deel 2 en 3.
Qua special effects is het prima in orde, maar als je het verhaal inhoudelijk ontleedt dan blijft er niet meer dan een mager dinoskelet over.

Het hele idee van mensen die dino's willen vangen en verhandelen lijkt rechtstreeks uit Lost World te zijn overgenomen, met elementen van Avatar (de evil militair) en Robocop (gekweekte hybride superdino als wapen) erin verwerkt.

Ook lijkt de film zich meer te focussen op het in beeld brengen van 'iconische' shots zoals de schreeuwende T-rex, de schaduw op de muur, het silhouette achter het raam, de tikkende klauwnagel...Allemaal heel inspiratieloos en 'verplicht' afgewerkt, waardoor het plot er sterk onder lijdt.
Want hoewel de dinosaurussen altijd als gevaar voor de mensheid worden gezien, wil men tegelijkertijd een boodschap van dierenleed en hebzucht aan de man brengen, waarin de dinosaurussen ineens een lijdend voorwerp worden die van uitsterven gered moeten worden. Dat op het eind het kleine meisje omwille van 'recht op leven' de dino's bevrijdt en de wijde wereld injaagt wordt zelfs als een daad van barmhartigheid gebracht dan als een ondoordachte impulsactie die tot rampzalige gevolgen leidt. was dan ook een compleet onlogische plotontwikkeling.

Dus ja, matig deel. Ik hoop dat het volgende deel ("The Dino's Go Manhattan") wat leukere taferelen oplevert.

avatar van psycholamp
Te veel ideeën in 1 film gepropt. De voorspellingen van Dr. Malcolm lijken uit te komen. Dino's moeten gered worden, maar er zijn mensen met andere plannen... Op zich niet verkeerd, maar erg hakketakkerig uitgewerkt allemaal. Door de snel opvolgende gebeurtenissen en platte karakters leefde ik dit keer zelfs met de dino's niet mee.
Al met al vermakelijk, meer niet. Krappe voldoende.

avatar van paul83
Wat een rommeltje. Bizarre ideeën die alleen Trevorrow kan bedenken.

Zoals N00dles al zei is het een aaneenschakeling van onnodige odes aan de oude films, zijn het platte karakters en is de humor te geforceerd.

De eerste helft van de film is het sterkst (op de duikscene na). De scenes in het beboste Isla Nublar in combinatie met de dino's blijven gaaf om te zien. De CGI is ook weer van hoge kwaliteit. De dino's zien er prachtig uit.

Wat er echter overblijft is een film met voorspelbare situaties, veel ongeloofwaardigheden en oninteressante super dino. Wat dat betreft was de Indominus niet eens zo heel slecht.

avatar van Donkerwoud
Over de ontwikkeling van deze franchise: How Jurassic Park Changed - YouTube

avatar van Daan258
Niet mijn soort film.

Het aller eerste deel wist mij ook niet echt te vermaken maar toch dit nieuwste deel in de bios bekeken.
Het is volgens mij gewoon echt iets waarvan je moet houden maar het is niet voor mij weg gelegd.
Ja, het zag er allemaal mooi uit (de 3D was ook prima) maar verder weet ik niet echt wat ik er mee moet. Het verhaal sprak me totaal niet aan, aardig acteerwerk en dan nog de dino's die er wel leuk uitzien. Nah, het deed mij allemaal niks.

Bayona probeert nog iets van deze slappe film te maken met enkele goed gemaakte, 'horror achtige' scenes, maar dit kan de film niet redden. Het verhaal is zo slap, voorspelbaar en eigenlijk gewoon een mislukte remake van The Lost World dat je er ook niets mee kunt. De personages komen ook totaal niet uit de verf, nog minder dan in het vorige deel.

avatar van Flat Eric
Taai popcornspektakel.

Niet om doorheen te komen. Fantasieloos vervolg met weer heel veel van hetzelfde -> te weten
Happende dinosauriers, een boel wegrenmomenten, een paar slechterikken, een oninteressante romance en een vervelend kind. Check.
De houdbaarheidsdatum van het dinosaurustijdperk is allang verlopen. Klaar nu. Stoppen met deze franchise.

Als ik een lange bespreking van deze film zou schrijven zou de titel 'Deus Rex Machina' zijn. Te vaak worden onze helden in het nauw gedreven en op het nippertje gered door 'trixie'. Het element waarbij de dinosaurussen niet langer gevaarlijke wilde dieren zijn, maar handtam, stoorde me in de voorganger van deze film ook al.

Niettemin begon de film met een scène waarin eindelijk eens wat spanning ingebouwd werd. Ook later als de helden in het huis zijn doet Bayona zijn best om de indoraptor meer te laten zijn dan slechts bruut vermaak en schroeft hij het tempo wat naar beneden, wat een frisse tint aan de film geeft.

Jammer van de vele onlogische keuzes en ongeloofwaardige plottwists die voorbijkomen. Ook ben ik benieuwd naar het volgende deel, waar de deur nu voor opengezet is. In ieder geval zal deze nog verder van de oude formule komen te staan.

avatar van Ajax&Litmanen1
Sater schreef:
In ieder geval zal deze nog verder van de oude formule komen te staan.

Verder van de oude formule staan? Je hebt JP II en III toch ook gezien? Het is nou niet dat deze Fallen Kingdom iets totaal anders doet. Maar op zich hebben we wel voldoende aan alleen JP I en JW I.

Goed punt. Ik heb beide films alleen rond de tijd van uitkomen gezien, dus je hebt misschien gelijk wat het plot betreft. Misschien toch maar eens herzien die twee! Maar wat betreft de aankomende film verwacht ik een beetje iets in de richting van de nieuwere Planet of the Apes films, dat voor mij gevoel wat verder afstaat van de JP-films.

avatar van Bélon
Nipte voldoende voor standaard blockbuster waar groot scherm en hard geluid duidelijk grote meerwaarde hebben, zonder die kun je er wat mij betreft zowat 1* vanaf trekken.

avatar van clubsport
slag minder dan het vorige deel en waarom wederom met een hybride dino op de proppen komen .
verder is de eindscene waarin de dino's worden losgelaten in de vrije wereld inderdaad een erg rare move
om te maken
en komt bizar onlogisch over