Puppet Master: The Littlest Reich (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door Sonny Laguna en Tommy Wiklund
met Thomas Lennon, Charlyne Yi en Michael Paré

Een jongeman, die pasgeleden gescheiden is, verliest zijn broer. In een kast in het huis van zijn broer treft hij een pop aan. Hij wil de pop, die in zeer goede staat verkeert, verkopen op een speelgoedveiling in Oregon. Wanneer tijdens de veiling alle poppen plotsklaps tot leven komen, ontstaat er complete chaos. De poppen richten een bloederige slachtpartij aan.

• vanaf donderdag 27 juni te koop op dvd

avatar van tattoobob
OLDSCOOOOL

Leuk dat hier weer eens een deel van gemaakt word.....ik ben benieuwd.

avatar van Bob Gray
Geschreven door S. Craig Zahler, van het geweldige Bone Tomahawk en Brawl in Cellblock 99, dan ben ik hier toch wel benieuwd naar .

avatar van EW101
Geinige poster en titel alvast.

avatar van Shinobi
Blijkbaar een reboot van de reeks. Het stemt in ieder geval hoopvol als je ziet dat S. Craig Zahler de schrijver is en Sonny Laguna en Tommy Wiklund de regie hebben verzorgd.

avatar van Shinobi
"Well, you definitely seem like a toy that a maniac would make."

Deze titel heb ik meer gekeken vanwege de namen die hieraan hebben meegewerkt, gezien ik niet bekend ben met deze reeks. Hoewel dat geen vereiste is, omdat dit een reboot is.

Er wordt een nietszeggend plot gecreëerd rondom een net gescheiden man die noodgedwongen weer bij zijn ouders moet wonen en een pop vindt. Samen met zijn nieuwe vriendin en goede vriend wil hij deze gaan verkopen op een conventie ter ere van het dertigjarig bestaan van de Toulon Moorden. Met zoveel poppen bij elkaar kan het alleen maar fout aflopen...

Je krijgt wat meer achtergrond over Andre Toulon en zijn doen en laten, ook al wordt er hier een parallelle versie gepresenteerd; de beste man is hier namelijk een nazi aanhanger. En zo zijn er nog wat knipogen verspreid over het geheel. Op een paar leuke momenten na weet de cast niet te boeien, waardoor je als kijker weinig met ze hebt.

Het is echt wachten voordat de poppen ontketend worden in het hotel. Sonny Laguna en Tommy Wiklund kiezen hier voornamelijk voor geïsoleerde scènes waar een personage aan zijn einde komt. De kills variëren van lachwekkend slecht tot tamelijk gestoord. Het merendeel ziet er eigenlijk niet uit, maar dat wordt gemaskeerd door een aardige portie gore. Hierbij helpt het niet dat de poppen zich knullig voortbewegen.

Al met al een matige horror waar ik stiekem meer van had verwacht. Na de eindcredits volgt er trouwens nog een extra scène.

Kleine 2,0 sterren.

avatar van dutchtuga
De Puppet Master reeks is echt zo’n reeks die nooit echt hoogstaand is geweest, met elk deel zowat slechter is geworden, maar toch een redelijke cultaanhang heeft. Dit komt voornamelijk door de poppen van Andre Toulon. Blade, Pinhead, Leech Woman, Torch, Tunneler en Six-Shooter zijn aardig iconische figuren, vaak de reden om überhaupt een Puppet Master film op te zetten. In The Littlest Reich keren ze bijna allemaal weer terug, maar alles is hier net wat anders.

Plot: Een jongeman, die pasgeleden gescheiden is, keert noodgedwongen terug bij zijn ouders. In een kast van zijn overleden broer treft hij een oude pop aan die opvallend veel lijkt op Blade, een van Andre Toulons creaties. Overtuigd dat het ding veel waard is, neemt hij samen met zijn nieuwe vriendin de pop mee naar een bijeenkomst waar de dood van Toulon herdacht wordt. Hier komen alle poppen van Toulon bij elkaar en richten zij een bloederige ravage aan.

Na 12 films is er niet echt een vaste verhaallijn meer te bekennen in de Puppet Master reeks. Dit dertiende deel doet er nog eens een schepje bovenop door wat (onnodige) aanpassingen te verrichten. Zo is Toulon ineens een nazi-aanhanger (je moet wat om de boel interessant te houden) en hebben alle poppen een make-over gekregen. Het moet gezegd worden dat het bij elke pop een aangename vooruitgang is. Vooral Blade ziet er erg cool uit met zijn Skeletor look en halve kale kop.

Niet alle poppen zijn ditmaal van de partij. Zo moeten we o.a. Six-Shooter en Leech Woman missen, maar dit is niets nieuws aangezien er maar een paar poppen zijn die in elke film zitten. Deze vaste kern heeft een honger naar bloed gekregen want wat is dit deel gory geworden! Er zitten een paar kills tussen die om te smullen zijn. Elke pop heeft zo zijn moment en dat maakt de film een waar slasher genot, werkelijk anders dan de wat brave reeks tot nu. Pluspunt!

De positieve punten blijven niet bij de gore. Het Zweedse duo Sonny Laguna en Tommy Wiklund (Blood Runs Cold, Vittra) hebben hun best gedaan om dit deel zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de fan van 80’s horror, want met namen als Udo Kier (als Andre Toulon), Barbara Crampton (Re-Animator) en Michael Paré (Streets of Fire) heb je niet de minste acteurs in huis. Grootste verrassing is weggelegd voor de componist van de score: niemand minder dan Fabio “F*ckin” Frizzi (Zombi 2)! Zijn score is enorm herkenbaar en dat onder de moordscènes van de poppen maakt van een aantal momenten kippenvelmateriaal.

Maar het grootste euvel in de hele reeks, het lage budget, steekt ook hier de kop weer op. De twee hoofdacteurs zijn niet de beste keuze en de look van de film zit aan de goedkope kant. Dit maakt dat het extreme potentieel van The Littlest Reich niet ten volle benut wordt en dat is echt enorm jammer. Wel kan er nu gezegd worden dat we met The Littlest Reich het beste deel uit de reeks hebben sinds deel 3 en die is toch van alweer bijna 30 jaar geleden!

Recensie: Puppet Master: The Littlest Reich - It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl