La Nuit A Dévoré le Monde (2018)

Alternatieve titel: The Night Eats the World

Frankrijk
Horror

geregisseerd door Dominique Rocher
met Anders Danielsen Lie, Golshifteh Farahani en Denis Lavant

Terwijl hij 's ochtends wakker wordt in het appartement waar de dag ervoor nog een feest in volle gang was, moet Sam de feiten onder ogen zien: hij is helemaal alleen en zombies dwalen door de straten van Parijs. Hij zal zichzelf moeten beschermen en het nodige moeten organiseren om te blijven leven. Maar is Sam echt de enige overlevende?

avatar van Woland
Fijn hoor. Het is een zombiefilm die eigenlijk niet om de zombies gaat, maar die meer gebruikt om de isolatie van Sam te creëren. Heel wat anders dan de standaardzombiefilm, hier is het voor mijn gevoel een vrij geloofwaardig beeld van hoe een overlevende in zo'n situatie zich nu echt zou gedragen. Hoewel er zeker wel wat bloed vloeit, en er korte stukjes acties in voorkomen, is dat slechts bijzaak - het gaat meer om Sam die in een hoog, luxe appartement overleeft, maar die door de isolatie en dreiging ook langzaamaan psychisch ontrafelt en die puur om de saaiheid te doorbreken onvoorzichtige dingen gaat doen. Geen aanrader voor als je een knallende horrorfilm wilt, maar zeker een fijn stukje cinema.

avatar van alexspyforever
De zoveelste zombiefilm die uiteindelijk iets nieuws probeert te brengen maar mij gewoon meer en meer doet verlangen naar de goede ouwe films die dit thema behandelen. Brengt totaal niets nieuw op de tafel. Het is vooral een slap aftreksel van Last Man on Earth, I am legend en dergelijke. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je eigenlijk al heel snel voor de zombies gaat supporteren ipv de protagonist die zich bezighoudt met saaie activiteiten alsof je naar een Big Brother show zit te kijken met 1 deelnemer. Tja het is ver gekomen als mensen dergelijke prul tot kunst gaan verheffen.

avatar van Macmanus
Te gewoontjes.

Het is niet makkelijk om nog wat leuks te doen met het zombiegenre. Er zijn allerlei variaties op geweest van blockbusters tot klein arthouse drama. Deze lijkt vooral naar arthouse drama te neigen. Ondanks het niet heel erg schuwt voor wat snelle zombies en headshots. Toch weet het te weinig een eigen smoel te ontwikkelen. In deze tijd dat je thuis moet blijven leek het mij niet zo moeilijk om hier wat uit te halen. Maar het lukte de film niet om de juiste balans te vinden tussen poetisch, drama, actie, survival. Wat rest is een niemandsdalletje dat geen durft heeft om ergens helemaal in op te gaan.

2,5 sterren.

avatar van K. V.
Deze film eens geprobeerd en het was niet mis. Eens een ander soort zombiefilm, want hier spelen ze eerder een bijrol. We volgen vooral de hoofdpersonage die zich vooral bezighoud in z'n appartement.
De cast deed het goed en verder was de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.
Het was wel eens de moeite om gezien te hebben als je eens een ander soort zombiefilm wil zien.

avatar van umbra
Zoveelste zombifilm, die vr mij toch niet zo goed uitdraaide. Er zijn er gewoon niet veel zombifilms die ik echt goed vind, zeker niet die vd laatste 20j. Buiten Busanhaeng (2016) en Evil Dead (2013), vr de rest moet ik toch terug naar films als Zombi 2 teruggaan. Dit daarentegen is weer slappe kost en heb ik maar weinig aan.

avatar van james_cameron
Kleinschalige franse zombiefilm, goed gemaakt en intelligent uitgewerkt qua script en vooral qua hoofdpersoon. Het tempo ligt laag, maar omdat je als kijker al snel intensief meeleeft met de belevenissen van Sam (een prima Anders Danielsen Lie) is dit niet echt een nadeel. Spannende en ijzingwekkende situaties genoeg in ieder geval en tegen het einde komt de film ook nog eens met een geweldige wending op de proppen die ik in ieder geval niet aan had zien komen. Vormt een mooie double bill met het zuid-koreaanse #Alive, die min of meer dezelfde plot heeft.