Puppetmaster (1989)

Alternatieve titel: Puppet Master

Horror / Thriller

geregisseerd door David Schmoeller
met Paul Le Mat, Robin Frates en Irene Miracle

Het is 1939 en poppenmaker André Toulon, die een speciaal serum heeft om zijn poppen tot leven te wekken, verstopt deze voor de Nazi's in een oud hotel. Vijftig jaar later komen een paar goochelaars en helderzienden samen in dit hotel en komen tot de gruwelijke ontdekking dat de poppen van Toulon in verkeerde handen zijn gevallen en veranderd zijn in moordlustige monstertjes ...

niet de beste maar wel vermakend

avatar van nickvanzutphen
redelijk vermakend , maar niet zo erg goed , ik snap niet dat hier zoveel vervolgen over zijn gemaakt

avatar van SuperSideSwipe
Iedereen heeft wel films waarvan ze weten dat ze niet al te best zijn, maar waar ze toch evengoed gek op zijn.

Bij mij is dit de Puppet Master reeks. Ik vind het superleuke films. Maar vraag me niet om deze sentiment te onderbouwen. De special effects zijn bedroevend en de verhalen ook niet echt pluis.

Maar ik kan er niets aan doen. Het zal wel komen dat de puppets zelf zulke geinige en aparte personages zijn. Deel 1 is overigens nog een beetje horror achtig. De rest van de films wordt een stuk luchtiger.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Zeker niet de beste uit de serie, dit eerste deel van de amusante Puppet Master reeks. Het verhaal komt een beetje moeizaam op gang en is daardoor soms ietwat saai. En ook het acteerwerk is nogal aan de magere kant. Maar gelukkig zijn daar nog de kleine hoofdrolspelertjes die, vooral tegen het einde van de film, voor heel wat vermakelijke scènes zorgen, wat toch een heleboel goedmaakt. En dat maakt deze Puppet Master film toch nog best te doen.

2,5 sterren.

een 3,5. leuk filmpie. dit is net zoiets zoals demonic toys. maar dit is dan leuker. goed filmpie

avatar van Die Hard,Willis
Best vermakelijk eerste deel. Niet van al te hoogstaand niveau maar toch best vermakelijk. Het komt inderdaad een beetje moeizaam op gang met een zeer lange intro.

De poppen zijn grappig en zorgen voor wat vermaak. Het geheel was op sommige momenten toch een beetje saai.

cambal
Erg grappig , maar het lijkt alsof je voor de gek word gehouden door de regisseur , low budget .

Uiterst vermakelijke 'foute' horror, met het bijbehorende matige acteerwerk, de onzinnige verhaallijntjes en dito special-effects.

avatar van 606
Het enige wat echt leuk is zijn de stil zwijgende moordende poppen.
Rest is matig.

2.5 ster

avatar van X.MagnuM
Wat een saaie film!
Ik heb hem zelfs niet af gekeken!
En als ik een film niet afkijk betekent dat dat ik hem wel héél saai vind.

avatar van uberjason
weet iemand misschien waar je de Puppet Master films kunt kopen? de enige delen die ik kon bemachtigen waren deel 2 en The Legacy...
Ik vond die films zeker wel leuk, en heb ook verschillende poppetjes van deze reeks in mn kast staan....zou graag de reeks compleet willen hebben

avatar van Vascago
Aardig filmpje, maar niet meer dan dat. Met de sfeer en de soundtrack zit het wel snor, maar ik had op wat meer en bloederiger moorden gehoopt. Poppetjes zien er leuk uit.

avatar van Butchers
Akkoord met Vascago.

avatar van Mac Hammer Fan
Ik had er veel van verwacht maar het werd een ontgoocheling. "Dolls" van Stuart Gordon is stukken beter dan deze matte poppenfilm! Ondermaatse horror van David Schmoeller die het heel wat beter deed met "Tourist Trap".

avatar van Edie
Wel aardig gefilmd, leuk intro, heel groot pluspunt was dat Barbara Crampton even te zien is. Film kakt na een half uurtje wel behoorlijk in, Puppetmaster-series is niet echt voor mij weggelegd geloof ik.. In de poppen zit gewoon veel te weinig leven, oogt erg goedkoop.

Toch ga ik de rest ook bekijken, gewoon om ze gezien te hebben

2* ondanks dat ik af en toe mijn aandacht verloor.

avatar van DragQueen
Redelijk vermakelijke film, maar helaas niet overal even sterk uitgevoerd. De sfeer en spanning is best aanwezig, maar het geheel oogt te goedkoop om echt te overtuigen. 2 Sterren.

avatar van Richard_Voorhees
Schmoeller's Tourist Trap was nog net een klein stukje beter, maar niet goed genoeg om in score iets hoger te krijgen als deze Puppetmaster.
Deze eerste uit de langlopende serie is zeker niet de beste. De poppen zijn nog best tof en de sfeer in deze film is nog best tof. Toch moet ik eerlijk toegeven dat mijn voorkeur bij Puppet Master III ligt.

avatar van dutchtuga
De film wordt gered door de poppen, maar dan nog blijf je met het idee achter dat er meer met ze gedaan had kunnen worden. Desalniettemin heeft Puppetmaster ons weer wat memorabele horrorfiguren geschonken.

Langere recensie:

Puppetmaster (1989, David Schmoeller) - cultmoviesreviewed.com

avatar van Lord Flashheart
Sfeervolle poppenhorror.

Naar huidige maatstaven stellen de effecten natuurlijk niet al te veel voor, maar toch moet de film het nog steeds vooral daarvan hebben. Leuke moordende popjes, die nietsontziend een aantal helderzienden uit de weg ruimen. Daarnaast is de locatie goed gekozen: een statig oud hotel, ergens aan zee. Het rustige camerawerk schept de juiste atmosfeer, die gelukkig niet wordt verpest door zo'n typische synthesizer '80-ties soundtrack.

Helaas wil de film niet spannend worden, daarvoor worden de poppen al veel te vroeg geïntroduceerd (en komen direct volledig in beeld). Het geeft de film eerder een komisch dan een thriller effect mee. Verder werken de handelingen en gedragingen van sommige personages ook vooral op de lachspieren. De groteske finale geeft de film echter wel een waardig einde.

Goed was het allemaal niet, maar voor de horrorfans is dit zeker een aanrader. 3***

avatar van BlueJudaskiss
Gisteravond gezien tijdens een speciale vertoning in het LantarenVenster in Rotterdam, met een gratis cd met remixes van de soundtrack van Full Moon Features.

Mijn eerste kennismaking met het productiebedrijf, en hoewel ik de film wat tam vond smaakt dit zeker naar meer - ook door de clipjes uit andere films die ik van te voren zag.

In tegenstelling tot de meesten hier was ik wél onder de indruk van de prachtige speciale effecten: dit is ouderwets handwerk wat ik in de meeste huidige creature features toch wel erg mis. Jammer vond ik dat de film vééél langer duurde dan ik dacht (toen de film afgelopen was bleken we op 80 minuten te zitten terwijl ik toch echt voor m'n gevoel twee uur bezig geweest was met kijken) door het lage tempo, maar het uitgangspunt vond ik erg origineel. Wat trouwens al die mensen in het hotel deden is me nooit helemaal duidelijk geworden.

Maar evengoed een prettige film waar ik ook onder de indruk was van hoe men met het lage budget veel wist te bereiken. Smaakt naar meer dit, snel kijken naar andere films van Full Moon.

avatar van FillumGek
Leuke, foute jaren '80 horror die draait om een stel moordende poppen. Het overkoepelende verhaaltje over wat psychics en hun visioenen maakte het onnodig ingewikkeld en saai. Een poppenhorror hoeft voor mij niet zo intelligent te zijn.

De locatie is een goede en veilige keuze; een groot hotel waar de kleine doerakken ongestoord door de gangen kunnen rennen om hun slachtoffers uit te kiezen. De menselijke cast was niet bijzonder hoewel het acteerwerk er mee door kon. Gelukkig zijn de poppen stuk voor stuk geslaagd, met Leech Woman (hoeft verder geen uitleg met zo'n naam, blegh) en Blade als leukst. Niet erg spannend, wel vermakelijk. Special effects konden er best mee door, al mocht het allemaal net iets bloederiger. De kills waren echter goed.

Ben nu toch wel benieuwd geworden naar de rest van de films, ook al schijnen ze de horror steeds meer naar de achtergrond te hebben gedreven. Ik ben nieuwsgierig geworden naar meer vette creaties.

avatar van Smallprint84
Aardig eerste deel vd Puppet Master franchise. Vooral de stop-motion en de (lage) cameruitvoering zijn mooi gedaan.
En Irene Miracle (van Inferno en Midnight Express) zet een amusante bitchy performance neer als ''White Witch'' Dana. Ze had ook de leukste onliners in de film en ze was nice for the eyes, ook mooi meegenomen.
3* dus.

avatar van jeroentjuhhhhh
Werd toch eens tijd om een beginnetje te maken aan de befaamde Full Moon Puppet Master films. Alsmede vele andere gare reeksen uit hun stal, die inmiddels al talloze vervolgdelen kennen (Demonic Toys, Evil Bong..). Veelal van de pen, stoel en het brein van Charles Band. Wist niet dat Puppet Master: The Legacy (2003) pas zijn eerste zelf geregisseerde bijdrage is aan de reeks. Maar goed, zo ver ben ik nog niet. Heb op dit moment de eerste drie delen gezien en ze liggen vrij dicht bij elkaar. Het komt vooral neer op een paar persoonlijke voorkeuren, want kwalitatief is het allemaal even goed (of slecht).

Aan David Schmoeller, die ik ken van Tourist Trap (1979) (grappige poppen overeenkomst) en verder al geruime tijd op het lijstje heb staan voor Crawlspace (1986) , de eer om aan de start te staan van de inmiddels befaamde poppen. Het blijkt een behoorlijk gemankeerde film, maar hij maakt (zeker voor een eerste deel) al verdomd goed gebruik van de kleine killers. Ik moest meteen aan Puppetmaster (1989) denken, waar het pas vanaf deel twee goed werd gedaan. Het is dus niet vanzelfsprekend dat er een goede start wordt gemaakt.

Met het charmante stop-motion werk en de diversiteit in kills valt er genoeg te beleven. Leuke cast ook, met o.a Irene Miracle (die zie ik meteen zwemmend tussen de rottende lijken in Argento's Inferno voor me) en Barbara Crampton (de legendarische head-scene in Re-animator komt omhoog). Wat dat betreft is Puppetmaster vooral heerlijk genrevoer.

avatar van ChrisM
Intro en het begin van de film is nog wel te doen daarna slow slow.........
Kills zijn wel grappig maar voor de rest matig matig...

avatar van alexspyforever
Slap afkooksel van Dolls, neen dat is teveel eer voor deze film. De poppen zelf zijn nog wel goed gedaan en de kills zijn ook nog wel leuk. De POV shots die we vooral in de eerste 10 minuten te zien krijgen, zijn eigenlijk het beste. Daarna is de film vooral langdradig en traag met karakters die wel een zekere achtergrond meekrijgen maar uiteindelijk maakt het niet veel verschil op het vlak van sympathie, stuk voor stuk niet interessant. Jammer dat Barbara Crampton slechts een bijrolletje heeft in het begin. Eigenlijk is het gewoon een slasher die zoals zoveel films in dit subgenre veel tijd verspillen aan oninteressante opbouw, gewauwel om toch maar tot een speelduur te komen van ongeveer anderhalf uur. Erg saaie setting zeker als je die met de fantasierijke, kleurvolle en sfeervolle van Dolls vergelijkt. Gek dat er hier zo veel vervolgen van zijn gekomen en bij Dolls niet. Sterke films hebben geen sequel nodig zeker?