Stage Door (1937)
Genre: Drama
Speelduur: 92 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Gregory La Cava
Met onder meer: Katharine Hepburn, Ginger Rogers en Adolphe Menjou
IMDb beoordeling: 7,7 (8.977)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Stage Door
"Great stars! Great story! Great picture!"
Portret vanuit de theaterwereld in New York. Terry Randall (Katherine Hepburn) is de erfgename van een rijke industrieel. Ze wil voor zichzelf bewijzen dat ze zonder het familiekapitaal een actrice op Broadway kan worden. Ze gaat wonen in een gasthuis voor actrices, waar ze de brutale Jean Maitland (Ginger Rogers) als kamergenoot krijgt. In het gasthuis wonen nog meer actrices die het willen gaan maken en allen hebben zij zo hun manier om een stempel te gaan drukken op de bühne.
Externe links
Acteurs en actrices
Terry Randall
Jean Maitland
Anthony Powell
Linda Shaw
Kay Hamilton
Miss Luther
Judith
Eve
Annie
Harcourt
Video's en trailers
Reviews & comments
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
We started off on the wrong foot. Let's stay that way
Via TCM heb ik een serieuze inhaalslag betreffende Katherine Hepburn kunnen doen. Het was niet direct liefde op het eerste gezicht, maar mettertijd begon ik ze meer en meer te waarderen. TCM is er ondertussen mee opgehouden in België en ik vroeg me af waar ik nu mijn onbekendere Hollywood films vandaan moest gaan halen? Wel, de VRT (ondertussen al een paar keer van naam gewijzigd) bracht de oplossing.
Stage Door is gebaseerd op een succesvol toneelstuk, maar van dat originele verhaal schiet blijkbaar niet veel meer over. George S. Kaufman, één van de originele schrijvers, heeft zelfs ooit de opmerking gemaakt dat ze de titel beter hadden veranderd naar Screen Door. Soit, zonder het origineel te hebben gezien durf ik toch te zeggen dat Gregory La Cava hier nog wel een interessante film mee heeft gemaakt. De regisseur liet zijn vrouwelijke cast twee weken voor het filmen begon samenhokken in het pension en baseerde heel veel van de dialogen tussen de dames op die twee weken. Een goede zet als je het mij vraagt, want er zit een zekere schwung in de gesprekken die vooral tot uiting komt in de 'pesterijtjes' tussen Terry en Jean. Die zijn erg snedig en hebben een fijn tempo. Voor de rest een nogal standaard plotje rond een rijke dochter die koste wat het kost op eigen benen wilt staan, maar het geheel blijft wel boeien.
Vooral omdat de cast wel erg sterk is. Nu zou je denken dat dit een heuse ensemble cast is, maar het grappige is dat de meeste actrices pas later echt grote potten zouden breken. Zo was Katharine Hepburn nog maar een jaar of vijf aan het acteren en toch laat ze hier haar klasse al wel zien. De scène waar ze het kantoor van Powell binnen loopt of de scène met de eindspeech zijn sterk. Ginger Rogers zat halverwege haar samenwerking met Fred Astaire, maar zou pas 3 jaar later haar Oscar krijgen voor de film Kitty Foyle. Zij is hier heerlijk op dreef (zeker de interactie met Hepburn is schitterend) en ook Lucille Ball mag er zijn. Die zou later geschiedenis schrijven met I Love Lucy, maar kan hier rekenen op een sterke bijrol. Sowieso weet iedereen wel ongeveer hetzelfde niveau te houden.
Ik kan me in ieder geval meer vinden in de rating op IMDB, iets wat wel vaker het geval is bij dit soort oud Hollywood spul. Hepburn en Rogers zijn het interessantst, maar de rest moet niet onderdoen. Het is vooral op dat punt dat Stage Door zeker en vast een film is die gezien mag worden, het voorspelbare plot daarentegen had wat meer pit mogen hebben. Volgens mij wel één van de oudste films die zich op praktisch op een geheel vrouwelijke cast toespitst?
Dikke 3.5*
Queno
-
- 122 berichten
- 910 stemmen
Jaren '30 zwartwit met (tijden zijn niet veranderd) kakelende vrouwen (de geraffineerde vrouwenpraat blijft
tijdloos) en een klassieke charmeur (de theaterdirecteur) die te kakken wordt gezet (ach ja, het kan dooien het kan vriezen) bij een verhaal over een Griekse mythologische beeldhouwer die verliefd wordt op zijn beeld.
Een strijd om de roem tussen een blondje en een brunette en geniet van de gevoelsfilm die tentoon wordt gespreidt. Niet daverend hoogstaand spannend, wel genietbaar.
BBarbie
-
- 12758 berichten
- 7618 stemmen
Zoals Queno voor mij al laat doorschemeren, had ook ik aanvankelijk het idee dat ik zat te kijken naar een kippenhok, waarin de would-be actrices als de spreekwoordelijke kippen-zonder-kop al kakkelend, ongestructureerd rondstappen. Vanaf het moment dat zich in het pension een nieuwe gast (Katherine Hepburn) meldt, komt er wat meer lijn in het verhaal over ambities, teleurstellingen en naijver. Het dramatische slot kondigt zichzelf ruim van tevoren aan.
Opmerkelijk dat de pas 14-jarige Ann Miller (fysiek) moeiteloos in de rol van een volwassen vrouw kruipt. Ik moest ook twee keer kijken alvorens Lucille Ball te herkennen.
Movsin
-
- 7671 berichten
- 8081 stemmen
Beeld van de stage in de jaren 30. Het vele gesnater tussen de actrices en van wie er rond draait verveelt enigszins of soms veel. Gelukkig is er een grote dame als Katharine Hepburn naar wie het een plezier is te luisteren en naar te kijken.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Redelijk goede film, die vooral gedragen wordt door Katharine Hepburn die de pannen van het dak speelt.
Maar verder is het toch veel gepraat tussen de vele dames, en een simpel scenario.
Het is eens leuk zo'n oude films te bekijken, maar er zijn er toch veel beter dan deze.
coumi
-
- 1391 berichten
- 11660 stemmen
Ben een liefhebber van de wat oudere film, maar deze kon me niet overtuigen. Samenspel van al die dames is erg goed, en sterk geregisseerd ook, maar het verhaal heeft weinig om het lijf. Er worden nogal wat personages opgevoerd en velen blijven wat onduidelijke typetjes. Zelfs een diva als Hepburn krijgt hier weinig mogelijkheden om eens lekker uit te pakken, eigenlijk was ik alleen onder de indruk van Ginger Rogers. Misschien dat vrouwelijke kijkers dit leuk vinden, maar voor mannen is het erg vermoeiend om anderhalf uur lang naar overdreven kwetterende vrouwen te kijken, een kippenhok zonder enige diepgang. Had hier absoluut meer van verwacht.
kos
-
- 46064 berichten
- 8443 stemmen
Nou ik vond deze klassieker dus wél erg vermakelijk.
Leuk samenspel tussen alle kittige dames en het verhaaltje hoeft ook niet veel meer te zijn dan dit sfeerbeeld van achter de schermen actrices.
Lucille Ball (met zwart haar!) doet zelfs even mee in een leuke rol.
Overigens zou een huidige remake met pak 'm beet wat zangeressen/actrices anno nu best aan kunnen slaan.
clubsport
-
- 3173 berichten
- 6558 stemmen
Als het waar is dat de regisseur zijn cast eerst liet samenhokken en de dialogen daarop basseerde zegt dat wel iets over interactie tussen vrouwen onderling die mekaar het licht in de ogen niet lijken te gunnen , mede daarom is het drama einde en happy end niet zo heel geloofwaardig .
Als kijker word het aanhoren van het constant mekaar dolkjes in de rug steken op den duur ook erg vermoeiend .
Er wordt wel goed geacteerd , met name door Rogers en Hepburn al weet die laatste ook heel goed wat overacting is .
Ik had dit bijna een 2 1/2 gegeven, maar goed nog net een 3
Het laatste nieuws
'Brits acteur Aaron Taylor-Johnson (33) gekozen als nieuwe James Bond'
Duitse Netflix Original-serie 'Das Signal' wordt kapot gestreamd, maar de beoordelingen vallen tegen
De duivel bezoekt een avondshow in trailer van horrorfilm 'Late Night with The Devil': 'Een instant cultklassieker'
Waargebeurde film 'Sound of Freedom' sinds gisteren te bekijken op Amazon Prime Video
Bekijk ook
A Letter to Three Wives
Drama / Romantiek, 1949
18 reacties
Lady for a Day
Komedie, 1933
7 reacties
The More the Merrier
Komedie, 1943
5 reacties
All This, and Heaven Too
Drama / Romantiek, 1940
10 reacties
The Little Foxes
Drama, 1941
10 reacties
Stella Dallas
Drama, 1937
11 reacties
Gerelateerde tags
kamergenootgebaseerd op toneelstuk of musicalboarding houseproducerauditiontheateropening nighttoneelstuk
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.