• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.985 films
  • 12.271 series
  • 34.076 seizoenen
  • 649.096 acteurs
  • 199.246 gebruikers
  • 9.388.460 stemmen
Avatar
 
banner banner

Halloween (1978)

Horror / Thriller | 91 minuten / 101 minuten (extended cut)
3,59 2.073 stemmen

Genre: Horror / Thriller

Speelduur: 91 minuten / 101 minuten (extended cut)

Alternatieve titel: John Carpenter's Halloween

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: John Carpenter

Met onder meer: Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence en Nancy Kyes

IMDb beoordeling: 7,7 (336.650)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 23 mei 1979

  • On Demand:

  • CANAL+ Bekijk via CANAL+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Halloween

"The Night He Came Home!"

Halloween 1963. De 6-jarige Michael Myers neemt een mes uit de keukenla en loopt de trap op, waar hij zijn oudere zus vermoordt. Hij wordt daarna opgenomen in een psychiatrische kliniek. Hij is nu 21 en er moet bepaald worden of hij vrijgelaten mag worden. De dokter die zich al die jaren met hem bezighield vindt dat Michael nooit vrij mag komen. Maar Michael wacht het onderzoek niet af en ontsnapt. Hij keert terug naar huis waar hij doorgaat met moorden tijdens Halloween.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Sam Loomis

Laurie Strode

Annie Brackett

Lynda Van Der Klok

Sheriff Leigh Brackett

Lindsey Wallace

Tommy Doyle

Marion Chambers

Graveyard Keeper

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van lykathea

lykathea

  • 1872 berichten
  • 684 stemmen

Omdat deel twee eigenlijk eindig was, bedachten ze om de naam Halloween wel te behouden, maar om er elk jaar een nieuw verhaaltje bij te verzinnen. Zonder Myers, Loomis etc.

Omdat het eerste deel (lees Halloween III) zo erg flopte, gooide ze dat idee maar gelijk weg. O.a. daarom heet deel IV dus ook, The Return of Michael Myers.


avatar van under/the/sea

under/the/sea

  • 176 berichten
  • 0 stemmen

Saaie film.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11940 berichten
  • 5337 stemmen

Dank u voor de schitterende argumentatie.


avatar van knd_boy

knd_boy

  • 50 berichten
  • 71 stemmen

Haha verschoot me rot bij die film en dan zo'n goeie achtergronds geluid fzoo xd


avatar van ramon12121

ramon12121

  • 49 berichten
  • 33 stemmen

lykathea schreef:

Omdat deel twee eigenlijk eindig was, bedachten ze om de naam Halloween wel te behouden, maar om er elk jaar een nieuw verhaaltje bij te verzinnen. Zonder Myers, Loomis etc.

Omdat het eerste deel (lees Halloween III) zo erg flopte, gooide ze dat idee maar gelijk weg. O.a. daarom heet deel IV dus ook, The Return of Michael Myers.

oooh ok


avatar van Max en Joep

Max en Joep

  • 1815 berichten
  • 0 stemmen

wat een gezeik van sommigen hier over Bassie en Adriaan muziek zeg...


avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2647 stemmen

Sommige stukken, met name het begin, was veel te donker, zodat ik er geen reet van kon zien. Was wel jammer.

Verder vind ik de film erg traag. Af en toe zelfs saai. In het begin/halverwege zag je Michael amper. Het einde was daarentegen wel goed en spannend. Verder niks te klagen. Leuke film.


avatar van starwars321

starwars321

  • 167 berichten
  • 915 stemmen

een van de beste film posters die ik ooit heb gezien


avatar van Goldenskull

Goldenskull

  • 24398 berichten
  • 3097 stemmen

Hele aardige horror, die alleen nergens echt eng kan worden. De muziek is wel uitstekend, net als de sfeer. Dit is trouwens mijn 4e Halloween deel, ik heb onder andere de remake gezien, die wel een stuk slechter is en vooral sfeerloos is. De andere twee delen waren redelijk afgezaagd, maar één van de twee kon nog wel boeien.

Deze Halloween, Dé Halloween weet zeker te boeien, maar kent toch wat stukken waar de aandacht makkelijk wat kan verslappen. Camerawerk is van een goed niveau en vooral hoe Myers in het begin half in beeld wordt gebracht met zijn overall werkt erg sterk mee aan de sfeer en het mysterieuze. De 'neighbourhood' deed wel wat denken aan Nightmare on Elm Street, die ik toch wel een paar treden beter vond. Myers verslaat Freddy echter wel

3.5*


avatar van damianodebeste

damianodebeste

  • 838 berichten
  • 0 stemmen

Goede film ik ben nooit helemaal weg geweest van de film, maar de film heeft een goede opbouw en de geweldige openingsscene met de jonge Michael Myers het deuntje was leuk om te horen hoewel het wel vaak kwam.

Gore kon ik nergens vinden volgens mij heb ik bijna geen druppel bloed gezien. Verder erg triest dat Michael Myers op het einde vermoord werd. Kortom een goede slasher maar super geweldig vond ik hem ook weer niet.

4,0*


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11940 berichten
  • 5337 stemmen

Sinds wanneer wordt Michael op het einde vermoord ? Hij is gewoon weer opgestaan! En dan dat heerlijke deuntje bij de aftiteling...


avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

  • 2651 berichten
  • 7069 stemmen

heerlijk is dat einde ja!


avatar van ®Tc

®Tc

  • 8212 berichten
  • 1087 stemmen

Een goeie horrorfilm maken is een kunst, je moet de juiste suspense hebben anders komt er niet veel van en daarin blinkt Halloween niet echt uit.

Aan goeie en sfeer creërende soundtrack of een interessante psycho alvast geen gebrek. Maar het is niet dat er een psycho met een mes door een donker huis loopt dat automatisch ook spannend is. Ik mis de feeling met de eindscènes wat. De beste scènes vond ik die overdag zelf waar Myers het personage van Curtis de hele tijd ligt te stalken en overal opduikt. Niet meteen zeer spannend alhoewel de situatie daar schitterend gefilmd is maar had wel de juiste feeling met die scènes wat ik bij andere dan totaal weer niet had. Jammer dat bij die overdag scènes ook wat saaiere scènes plaats vinden met een beetje ondermaatse conversaties onder de personages.

Zoals al eerder gezegd is Myers een interessante psycho. Rustig zijn doel bereiken en compleet gestoord (Masker op, een opgehangen lijk even grondig bestuderen.) Jammer dat de film zich niet meer richt over wat hem nu eigenlijk bezielde. Bij de moord op zijn zus vroeg ik me vooral af: Waarom? Wat is de aanleiding? Misschien zal hier wel een antwoord op zijn in één van de talloze sequel maar voorlopig weinig zin om die allemaal te gaan bekijken.

Bij de meeste horrorfilms is het acteren om uw een oog van uit te bleiten, hier valt dat dan weer goed mee. Donald Pleasence en Jamie Lee Curtis zetten degelijke rollen neer. Over de bijrollen zal ik best maar even zwijgen, dat is andere koek.

Beetje middelmaat dus.

***


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

®Tc schreef:

Een goeie horrorfilm maken is een kunst, je moet de juiste suspense hebben anders komt er niet veel van en daarin blinkt Halloween niet echt uit.

Ik zou het tegenovergestelde willen beweren: Als er een film uitblinkt in het creëren van suspence is het Halloween


avatar van ®Tc

®Tc

  • 8212 berichten
  • 1087 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Ik zou het tegenovergestelde willen beweren: Als er een film uitblinkt in het creëren van suspence is het Halloween

God ja, dat zal een kwestie van smaak zijn. Geef mij voor suspence dan maar de Hitchcock films en The Shining. Die vind ik veel meer spanning hebben dan deze.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11940 berichten
  • 5337 stemmen

Carpenter gebruikte Hitchcock - en dan vooral diens Psycho - als inspiratie voor Halloween. De film is er zelfs in veel opzichten een eerbetoon aan.


avatar van ®Tc

®Tc

  • 8212 berichten
  • 1087 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

Carpenter gebruikte Hitchcock - en dan vooral diens Psycho - als inspiratie voor Halloween. De film is er zelfs in veel opzichten een eerbetoon aan.

Enige vergelijking die ik tussen beide films zie is dat beide personages een groot mes hebben. Dan vind ik Psycho veel boeiender en veel meer spanning hebben.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11940 berichten
  • 5337 stemmen

O.a. een aantal namen van personages en spanning opwekken door pure suggestie.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Psycho is vooral geslaagd als shock en misdaadfilm, het hele gedoe met Norman kan me gestolen worden. Vind het ook nergens spannend worden. (OK het shot van boven de trap is sterk, maar ook dat is meer shock dan suspence)

Hitchcock is natuurlijk wel een meester in suspence. Maar bij hem zit de spanning vaak meer in thrillerachtige elementen. In Halloween is het meer suspence ten opzichte van de horror die verwacht wordt.

De scene uit Halloween in de kast is onovertroffen.


avatar van ®Tc

®Tc

  • 8212 berichten
  • 1087 stemmen

Reinbo schreef:

De scene uit Halloween in de kast is onovertroffen.

Die is inderdaad geweldig.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11940 berichten
  • 5337 stemmen

Ik ben toch vooral een fan van de opening met dat schitterende steadycam shot...kippenvel.


avatar van Apollinisch

Apollinisch

  • 21299 berichten
  • 0 stemmen

Maar zo'n shot mag vooral niet te lang duren (getuige je 1,5* voor Elephant)?


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11940 berichten
  • 5337 stemmen

Ik heb Russian Ark 3* gegeven, dus de lengte van het shot bepaalt niet mijn score. Het steadycamshot in Halloween is revolutionair in de manier waarop het gebruikt wordt als POV-shot , en daarbij bezorgt die hele scene me gewoon kippenvel, nog steeds.

Wat betreft Elephant heb ik nooit begrepen waarom die zo hoog gewaardeerd wordt. Los daarvan: ik heb een hekel aan scenes van één lang shot waar helemaal niets in gebeurt: het tempo mag dan best wat hoger liggen. Gebrek aan tempo was ook de reden waarom ik in dit opzicht ook zo'n hekel had aan The Man from London en dat dodelijk saaie Nachmittag. Wat ik dan weer schitterend vond, was de strandscene in Atonement. Wát een dynamiek!

EDIT: Ik geef toe dat ik mezelf met bovenstaande tegenspreek: de opening van Una Giornata Particolare vind ik dan wel weer schitterend. Maar ach, misschien was dat gewoon vanwege de sfeer.


avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

  • 2559 berichten
  • 2028 stemmen

Hoewel Halloween zich terecht één van de betere slashers mag noemen heb ik nooit echt de hysterie rond deze film begrepen. Akoord het lanceerde horroricoon Michael Myers en door een goede uitgekiende marketing en het bekende deuntje heeft het vooral zijn publiek gevonden. En ja de kastscène is leuk, maar toch...

Vorige week herbekeken en ik voel de magie in Halloween echt niet (meer). De film heeft een paar spannende scènes, maar heeft ook wel veel flauwe dialogen en saaie lange scènes. Af en toe gaat er is iemand dood (relatief weinig slashtoffers vind ik) en voor je het weet is de aftiteling daar.

Wat ik me dikwijls afvraag. Stel dat deze film in de late jaren 80 was uitgekomen (laten we zeggen 1988), zou het dan nog zo een succes geweest zijn of eerder als standaard bestempeld worden. Het is nu eenmaal zo dat Halloween één van de eerste was in het genre en dat het voor het publiek volledig nieuw was. Ik denk dat Halloween vooral op het "juiste" tijdstip is uitgebracht.

Friday the 13 th mag dan goedkoper uitstralen, maar heeft die authentieke sfeer die ik niet in Halloween terugvind. Ook de variatie in kills, de goor en het hele griezelige sfeertje + de setting komen beter tot zijn recht in Friday dan in Halloween.

Terecht een klassieker misschien, maar zeker niet "the mother" of slashers zoals vele hier beweren. Daarvoor mist de film toch bepaalde ingrdiënten.


avatar van Goldenskull

Goldenskull

  • 24398 berichten
  • 3097 stemmen

Ik wil niet flauw doen, maar Friday the 13th is echt een stuk minder spannend, heeft veel slechtere acteurs en kent totaal geen sfeer. Vind de setting trouwens ook veel sterker in Halloween.


avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

  • 2559 berichten
  • 2028 stemmen

Goldenskull schreef:

Ik wil niet flauw doen, maar Friday the 13th is echt een stuk minder spannend, heeft veel slechtere acteurs en kent totaal geen sfeer. Vind de setting trouwens ook veel sterker in Halloween.

Het is en blijft natuurlijk persoonlijk. Qua spanning kan ik wel 10 scènes in Friday opnoemen die ik echt creepy vind. Ook Friday heeft een absolute chocker op het einde, iets wat Halloween niet heeft. Ook de ontmaskering van de moordenaar, het first-person perspective van de moordenaar was ook heel origineel en nog niet in andere films op zo een manier vertoond.

De acteurs in Friday zijn misschien minder qua acteertalent, maar zijn dan wel weer enorm goed gecast. Het zijn echt allemaal types die in real life ook wel kampleider kunnen zijn. Bovendien is Kevin Bacon één van de kampleiders, iemand die toch wel wat bewezen heeft in de filmwereld.

"Totaal" geen sfeer in Friday is echt wel van de pot gerukt. Want die is er duidelijk wel. In Halloween trouwens ook, maar net alles is minder in Halloween.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Friday the 13 th schreef:

In Halloween trouwens ook, maar net alles is minder in Halloween.

Ik vrees dat je vrij alleen staat in dat statement..... Ben het er ook totaal niet mee eens. Bovendien komt de sfeer van Friday vooral voort uit de setting (een donker bos, da's a gauw eng) en vind ik het een stuk knapper hoe ze in Halloween een doorsnee buitenwijk zo benauwend hebben kunnen maken.


avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

  • 2559 berichten
  • 2028 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Ik vrees dat je vrij alleen staat in dat statement..... Ben het er ook totaal niet mee eens. Bovendien komt de sfeer van Friday vooral voort uit de setting (een donker bos, da's a gauw eng) en vind ik het een stuk knapper hoe ze in Halloween een doorsnee buitenwijk zo benauwend hebben kunnen maken.

Ook de overdagscènes in Friday waar bij wijze van spreken de volgeltjes fluiten in het bos vind ik behoorlijk sfeervol en eng. Gewoon die begluurscènes als de jongeren aan het meer aan het spelen zijn. Het stalk - element komt hier meer tot zijn uiting.

De sfeer van de buitenwijken in Halloween zijn inderdaad goed gedaan. Maar de straten staan dan ook vol van de pompoenen en Halloween is zoiezo al een enge feestdag.

Bovendien een summercamp dat zou moeten uitpuilen van vreugde en pret zo wreedzaam kunnen maken is volgens mij zeker niet gemakkelijk.

Friday the 13 th heeft bovendien een verhaal, iets wat ik in Halloween niet echt terugvind. Een voormalig leerkracht heeft trouwens gezegd dat films als Halloween psychiatrische patiënten alleen maar meer en meer stygmatiseren. Geef nu toe, wat is nu eigenlijk de clue rond Michael Myers?? Ik begrijp wel dat Rod Zombie in de remake wou inzoomen op die kinderjaren van Michael want de clues komen echt niet tot uiting hoor in het origineel. Iets wat Friday uiteraard wel heeft.


avatar van Goldenskull

Goldenskull

  • 24398 berichten
  • 3097 stemmen

Friday the 13th een verhaal? Nou draaf je toch echt door, net als in zo'n beetje elke horror film kun je echt geen verhaal ontdekken. Bovendien geef ik zelf de voorkeur aan het Halloween 'verhaal'. Vind de muziek trouwens ook gruwelijk slecht in Friday, net als de afslacht scènes die nergens op lijken.

Remake van Halloween is trouwens prut.


avatar van mikey

mikey

  • 28999 berichten
  • 5148 stemmen

Friday the 13 th schreef:

Een voormalig leerkracht heeft trouwens gezegd dat films als Halloween psychiatrische patiënten alleen maar meer en meer stygmatiseren.

Om even tegen deze ex-leerkracht in te mogen gaan (zonder te st i gmatiseren): de moordenaar van Friday 13 lijkt me anders ook rijp voor eenzame en permanente afzondering van de buitenwereld. En het liefst in een psychiatrische inrichting..