Meningen
Hier kun je zien welke berichten BBarbie als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
G.B.F. (2013)
Een geestige satire in de trant van Mean Girls over twee homo’s op de middelbare school, die vinden dat het tijd wordt om uit de kast te komen. Op het eigenste moment komen de meest populaire meisjes op school tot de conclusie dat het in deze tijd wel heel erg hip is om een homo als vriendje te hebben. Dat leidt tot allerlei hilarische ontwikkelingen, al gaat het verhaal hier en daar doelbewust over de top; zeker wat de overdreven laconieke houding van de ouders betreft. Heel Amerikaans allemaal, maar niettemin best leuk.
G@me (2003)
Alternatieve titel: G@me.
Gelaagd misdaaddrama dat door de verrassende wendingen in het tweede deel de aandacht aardig weet vast te houden. Niet erg bijzonder, maar wel een ruime voldoende.
Ga-bi (2012)
Alternatieve titel: Gabi
De introductie van koffie (gabi) aan het koninklijk hof van Joseon (het latere Korea) vormt in deze spionagethriller het enigszins sinistere decor voor een door Japan opgezet complot om de koning te vermoorden. Een spannend, af en toe melodramatisch verhaal over politieke intriges, loyaliteiten en… de kunst van het koffiezetten.
Zoals zo vaak bij Koreaanse kostuumdrama's ziet deze geschakeerde film er gelikt uit met fraaie settings en ingetogen acteerwerk. Regisseur Yoon-hyun Chang heeft een boeiend historisch en psychologisch drama afgeleverd, waarin vooral Hee-soon Park als de koning en de waarlijk beeldschone So-yeon Kim als zijn chique hofdame indruk maken.
Ga-byeo-woon Cham (2008)
Alternatieve titel: A Light Sleep
Slaapverwekkend filmpje over een tiener met slaapproblemen, o.a. vanwege de zorgen voor haar jongere zusje. Ik sluit niet uit dat de filmmakers tijdens het maken van deze film af en toe zelf wel in slaap gesukkeld zijn. Mijn waardering geldt vooral Hyeon-bin Ryu in de rol van het kleine zusje.
Gabriel's Inferno (2020)
Liefdesdrama met een serieus geloofwaardigheidsprobleem. Hoe kan het zijn dat een professor zes jaar na dato zich niets meer herinnert van een tamelijk intieme ontmoeting met de vriendin van zijn zuster. Je kunt ook op jonge leeftijd vergeetachtig zijn, maar een dergelijke ontmoeting vergeet je volgens mij niet.
Nog afgezien daarvan een matige, oppervlakkige film over de moeizame relatie tussen een charmante studente en haar lompe professor. Eigenlijk vond ik de fraaie opnamen van de nachtelijke skyline van Toronto nog het beste onderdeel van de film.
Gaeulro (2006)
Alternatieve titel: Traces of Love
Drama, romantiek en natuurschoon vullen elkaar aan in deze film, die je uiteindelijk met een goed gevoel achterlaat in weerwil van de intens gevoelde tragedie, die het centrale thema vormt. Wat begint als een aanstekelijke romcom, komt abrupt tot stilstand wanneer het noodlot toeslaat.
Het knap geconstrueerde script pakt de draad jaren later weer op en zorgt te midden van prachtige natuurbeelden uiteindelijk voor zoiets als een verlossing.
Een warme film, die ik van harte kan aanbevelen aan liefhebbers van drama en romantiek.
P.S. De ramp, die in de film een cruciale rol speelt, heeft zich daadwerkelijk voltrokken in Seoul in de zomer van 1995.
Gagarine (2020)
Film over een banlieu, maar dan zonder de gebruikelijke misdaad of geweld. In plaats daarvan een af en toe surrealistisch drama over een jongen, die als enige overblijft in een wijk die op het punt staat gesloopt te worden. In een leegstaand appartement bouwt hij zijn eigen magische wereld.
Een sociaal bewogen debuut van het regisseursduo Fanny Liatard en Jérémy Trouilh met een mooie hoofdrol van nieuwkomer Alséni Bathily. Het sterke optreden van Lyna Khoudri als diens Roma-vriendin is geen verrassing meer.
Gai Nhay (2002)
Alternatieve titel: Bar Girls
Grimmige film over prostitutie, drugs en HIV-besmetting in Vietnam. Een in potentie sterk verhaal wordt de nek omgedraaid door een abominabele uitvoering. In het bijzonder het acteerwerk ziet er tamelijk beroerd uit, culminerend in de tenenkrommende wijze waarop tegen het einde de smeekbede tijdens de HIV-conferentie gebracht wordt. De schoonheid van dames krikt mijn waardering alsnog een klein beetje op.
Gaichu (2001)
Alternatieve titel: Harmful Insect
Film over een recalcitrante tiener, die door haar vader en de facto ook door haar moeder in de steek wordt gelaten en de kont tegen de krib gooit. In het vervolg komt ze zichzelf voortdurend tegen.
In feite mooi materiaal voor een goede film, maar als je dat te afstandelijk en te kil benadert dan blijft er niet veel meer over dan wat mooie plaatjes van een jong meisje, dat al op jonge leeftijd het noorden kwijt is. Ik word daar niet gelukkig van.
Gainsbourg (Vie Héroïque) (2010)
Een verhaal over het leven van de buitenissige beroepsprovocateur Serge Gainsbourg moest volgens mij wel een excentrieke film opleveren. Daar is regisseur Sfar meer dan redelijk in geslaagd. Of het daarmee ook een goede film is, is een ander verhaal. Ik ben in ieder geval niet bijzonder onder de indruk, de hele stoet wonderschone actrices daargelaten. Om Laetitia Casta de rol van Brigitte Bardot te geven is zonder meer een vondst, want die komt qua uiterlijk toch aardig in de buurt van het origineel.
Aardigste scène volgens mij: de reggae-uitvoering van de "Marseillaise".
pour Lucy . . .
De film is opgedragen aan Lucy Gordon (speelt Jane Birkin), die nog vóór de première zelfmoord pleegde.
Gajang Botongui Yeonae (2019)
Alternatieve titel: Crazy Romance
Voor de verandering nu eens geen hogeschool romantiek, maar een film over de interactie tussen twee dertigers, die beiden zwaar beschadigd uit een jarenlange relatie komen. Een film over ontrouw en verliesverwerking. Te midden van een onvriendelijke omgeving met veel geroddel proberen de protagonisten de draad weer op te pakken. De chemie tussen hen beiden is onmiskenbaar en vormt het sterkste punt van deze film, waarin alcohol als belangrijkste remedie naar voren komt.
Gajok (2004)
Alternatieve titel: A Family
Deze film maakt mijn verzameling Soo Ae-films compleet. Het is haar debuut. De verweving van familiedrama met misdaad maken dit tot een intense film, een van de beste uit haar carrière.
Galerianki (2009)
Alternatieve titel: Mall Girls
Triest relaas over een thuis genegeerde tiener, die in haar zoektocht naar acceptatie en genegenheid in het verkeerde gezelschap belandt en langzaam maar zeker haar leven teloor ziet gaan. Bij momenten best een confronterende film met een alleszins acceptabele hoofdrol van Anna Karczmarczyk. De rest van de cast bakt er niet veel van.
Ik moest onwillekeurig denken aan “Spring Breakers”, maar deze film oogt een stuk realistischer (helaas) dan Korine’s natte droom.
Galettes de Pont-Aven, Les (1975)
Alternatieve titel: Cookies
Het verhaaltje is maar zo-zo. Het armetierige scenario lijkt enkel een excuus om met enige regelmaat vrouwelijk naakt in beeld te brengen.
Film wordt helemaal gedragen door Jean-Pierre Marielle, die wel een heel sterke hoofdrol neerzet, maar verder is het allemaal wat dunnetjes.
Galveston (2018)
Na een veelbelovende kennismaking met Mélanie Laurent als regisseur (Respire), heb ik de indruk dat zij zich aan deze film enigszins vertilt. Door de veelvuldige afwisseling van rauwe en melodramatische scènes weet dit misdaaddrama niet goed de juiste toon te vinden. Daar komt nog bij dat de beide protagonisten Ben Foster en Elle Fanning bepaald niet bulken van acteertalent.
Al met al een actiefilm die net aan een voldoende scoort, vooral dankzij het gevoelige slotakkoord.
Gam-si-ja-deul (2013)
Alternatieve titel: Cold Eyes
Strakke thriller met veel oog voor details. De film weet de spanning van lieverlee aardig op te voeren. Jammer dat er, zoals in meer Koreaanse misdaadfilms, weer zo’n belachelijke knokpartij in voorkomt, waarbij een man in z’n eentje een overmacht weet te verslaan. Prima rollen van Woo-sung Jung en Hyo-joo Han. Amusant.
Het origineel uit Hongkong ken ik niet.
Game Change (2012)
Als liefhebber van politieke films valt dit docudrama toch een beetje tegen. Maar dat komt allicht omdat ik destijds de Amerikaanse verkiezingscampagned a.h.w. op de voet gevolgd heb. Derhalve bevatte het verhaal (te) weinig verrassingen voor mij en miste daardoor een zekere spanning.
Het acteerwerk is overigens prima. En een compliment voor het casting bureau en de make-up afdeling, want Julianne Moorfe én Ed Harris tonen beiden een treffende gelijkenis met de personen die zij spelen.
Game Night (2018)
Vlotte misdaadklucht waarin iedereen het erg naar zijn zin lijkt te hebben. Het verhaal klopt natuurlijk voor geen meter, maar dat is eigen aan dit soort doldwaze komedies. Over geheel genomen best een geinige film.
Gamgi (2013)
Alternatieve titel: The Flu
Spectaculaire film over een ramp die zich voltrekt wanneer een onbekende, zeer agressieve variant van de vogelgriep opduikt in een grote stad. Paniek niet alleen bij de bevolking, maar minstens zo erg bij de autoriteiten.
Regisseur Sung-su Kim gaat er letterlijk en figuurlijk met grof geschut in. Het levert schokkende beelden op en het maakt de film spannend. Opmerkelijk optreden van de piepkleine Min-ah Park, die toch wel de show steelt.
Gamin au Vélo, Le (2011)
Alternatieve titel: The Kid with a Bike
De gebroeders Dardenne zijn heel erg sterk in het maken van sociale drama's. Ik heb nu een zestal films van hen gezien. Ik vind deze toch wel de minste omdat er onverklaarbare dingen gebeuren, zoals waarom de kapster Samantha zich onbaatzuchtig ontfermt over een weerbarstige jongen, die ze totaal niet kent. Ze is zelfs bereid om zijn boete voor haar rekening te nemen en haar vriend de laan uit te sturen. En dan Cyril, die een geweldige smak uit een boom maakt, na een paar minuten opstaat en naar huis fietst alsof er niets gebeurd is.
Valt daarom in vergelijking met eerdere Dardenne-films tegen, ondanks het goede acteerwerk van Thomas Doret en Cécile de France.
Gan-gi-nam (2012)
Alternatieve titel: The Scent
Halfslachtige poging om misdaad en komedie met elkaar te mixen. Een paar scènes daargelaten, komen beide genres niet of nauwelijks van de grond. De sensuele beelden zijn allicht bedoeld om de box office te spekken, maar dragen niet bij aan de kwaliteit van de film. Met uitzondering van Su-yeon Cha is het acteerwerk niet om over naar huis te schrijven. Gezien het onnozele materiaal kun je dat de cast overigens moeilijk aanrekenen.
Gang De Qin (2010)
Alternatieve titel: The Piano in a Factory
Een origineel idee met een tamelijk warrige uitwerking. Regelmatig wordt met irrelevante scènes ingebroken in de verhaallijn. De opvallende soundtrack met o.a. een paar Russische (!) smartlappen is eigenlijk nog het meest opvallende onderdeel van deze nogal neerslachtige film, die de genreaanduiding ‘komedie’ slechts sporadisch waarmaakt.
GangaaJal (2003)
Deze film was destijds een kaskraker in India, wellicht omdat het centrale thema (corruptie) de mensen daar erg aanspreekt. Ik kan er evenwel niet enthousiast over worden, al is het acteerwerk (zeker van Ajay Devgn) niet slecht. Gracy Singh doet als de vrouw van de politiecommandant enkel mee voor de versiering. Net aan een voldoende.
Gangchulbi (2017)
Alternatieve titel: Steel Rain
Gezien de spanningen rondom Noord-Korea een actuele actiefilm over een dreigende nucleaire oorlog. De interactie tussen de Noord-Koreaanse agent en de Zuid-Koreaanse veiligheidsadviseur vormt met voorsprong het beste deel van deze thriller. Het gedoe van de politici en generaals is eerder storend dan dat het iets wezenlijks bijdraagt aan deze film, die best wat compacter had mogen zijn.
Gangnam 1970 (2015)
Alternatieve titel: Gangnam blues
Een rommeltje over politieke corruptie en een bendeoorlog, waarbij twee jeugdvrienden aan weerszijde van de scheidslijn belanden. Zoals het een Koreaanse gangsterfilm betaamt overvloedig oeverloos geweld. Los daarvan vallen er ook flinke gaten in het verhaal, waardoor het moeilijk te volgen is. Ik weet zeker dat ik deze film heel snel vergeten zal zijn.
Gangster (2006)
Alternatieve titel: Gangster - A Love Story
Ik heb al aardig wat Bollywood-films gezien, maar zo kende ik het nog. Een dramatische liefdesgeschiedenis op ingenieuze wijze verweven met een keihard misdaadverhaal. Spannend en romantisch, haast perfect.
Een formidabele film met een ijzersterk scenario, schitterend acteer- en camerawerk en een indrukwekkend debuut van de beeldschone Kangana Ranaut. Ook de soundtrack met (naast de onvermijdelijke Indiase liedjes) Mantovani-achtige muziek is heel erg mooi.
Gangster Squad (2013)
Gangsterfilm over de teloorgang van maffiabaas Mickey Cohen in de jaren 50. Volgens de openingscredits geïnspireerd door ware gebeurtenissen, maar de filmmakers nemen het niet zo nauw met wat er destijds werkelijk gebeurd is. Bovendien zijn ze vergeten om in weerwil van veel buitensporig geweld de film spannend te maken. Al met al in velerlei opzicht matig, waaraan volgens mij de echte liefhebbers van het genre nauwelijks plezier beleven.
Gangubai Kathiawadi (2022)
Alternatieve titel: गंगूबाई काठियावाड़ी
Mooie biopic over een legendarisch hoer in Mumbai, die in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw onvermoeibaar streed voor sociale rechten voor prostituées én voor onderwijs aan weeskinderen. Regisseur Sanjay Leela Bhansali [Black (2005)] heeft een boeiende film over haar leven gemaakt, met een sublieme rol van de veelzijdige Alia Bhatt. De titelrol is haar op het (mooie) lijf geschreven.
Gansin (2015)
Alternatieve titel: Ganshin
Afgaande op de beschrijvingen op internet zijn er overeenkomsten tussen de Koreaanse koning Yeonsan-gun en de Romeinse keizer Caligula. Niet zo gek derhalve dat de films over de beide waanzinnige despoten op hoofdlijnen ook een zekere gelijkenis vertonen. Daarbij wil ik wel opmerken dat de Koreaanse film toch wel een stuk subtieler is dan zijn Italiaanse counterpart. Ook het verhaal is interessanter, al houdt het allemaal niet over.
Garage (2007)
Tragikomedie zonder opsmuk over een zwakbegaafde pompbediende, die op zoek naar intimiteit en vriendschap buiten zijn dagelijkse routine treedt met alle gevolgen van dien. Sober en daarmee des te doeltreffender in beeld gebracht door Abrahamson. Mooi klein filmpje dat in toenemende mate de kijker uitnodigt zelf de ontbrekende beelden in te vullen.