• 8.302.680 stemmen

Alternatieve titels: Gabi / Russian Coffee

Oorsprong: Zuid-Korea

Geregisseerd door: Chang Youn-hyun

Met onder meer: Kim So-yeon, Joo Jin-mo en Park Hee-soon

IMDb beoordeling: 5,9 (212)

Oorspronkelijke taal: Koreaans

Plot Ga-bi

Aan het einde van de 19e eeuw worden de Russische scherpschutter Ilyich en zijn liefje Tanya door de Japanse officier Sadako gedwongen om koning Gojong te vermoorden. De missie heet operatie Gabi. Mochten Ilyich en Tanya falen, dan volgt voor hen de doodstraf. Terwijl Gojong onderduikt omdat z'n vrouw is vermoord door een Japanse huurmoordenaar, werkt hij aan de toekomst van het Koreaanse rijk.

imageimage

avatar van popcorn en cola

popcorn en cola

Mooi historisch drama, waar vooral de samenkomst van culturen interessant is. Natuurlijk, geheel in de geest van destijds is een complot het thema, wat wel erg langzaam naar een climax toe kabbelt. Fraai uitgewerkt, maar niet mijn stijl films, zeker niet omdat ik net hiervoor de film 'A Bittersweet Life' Dalkomhan Insaeng (2005) heb gekeken. Mijn 2,5 sterren mag zeker als subjectief geïnterpreteerd worden.

avatar van blurp194

blurp194

Geschiedenisles. Tenminste, dat lijkt het - maar dit is niet helemaal een waar gebeurd verhaal, het is de verfilming van een geromantiseerd boek waarvan het verhaal speelt in een echte historische setting. Koning Gojong heeft natuurlijk wel degelijk bestaan, en de spanning tussen de Russen en de Japanners was er ook wel degelijk.

Het verhaal kabbelt een beetje teveel, naar mijn smaak - het had wel wat meer pit mogen hebben, nu is het wat saai. En dat is jammer - want verder is het perfect op orde. Zoals wel vaker met dit soort historische films is de vormgeving tot in detail uitgewerkt, er wordt prima gespeeld, de hoofdrolspeelster is een klassieke schoonheid, en het geheel is prachtig gefilmd.

Misschien is het verhaal voor Koreanen spannender. Dat hoop ik dan maar.

BBarbie

De introductie van koffie (gabi) aan het koninklijk hof van Joseon (het latere Korea) vormt in deze spionagethriller het enigszins sinistere decor voor een door Japan opgezet complot om de koning te vermoorden. Een spannend, af en toe melodramatisch verhaal over politieke intriges, loyaliteiten en… de kunst van het koffiezetten.

Zoals zo vaak bij Koreaanse kostuumdrama's ziet deze geschakeerde film er gelikt uit met fraaie settings en ingetogen acteerwerk. Regisseur Yoon-hyun Chang heeft een boeiend historisch en psychologisch drama afgeleverd, waarin vooral Hee-soon Park als de koning en de waarlijk beeldschone So-yeon Kim als zijn chique hofdame indruk maken.