Gangster Squad (2013)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Ruben Fleischer
met Ryan Gosling, Sean Penn en Josh Brolin

Los Angeles, 1949. De meedogenloze maffiakoning Mickey Cohen (Sean Penn) voert het bewind in de stad en verrijkt zich door de inkomsten uit drugs, wapens, prostitutie en – als het even kan – elke weddenschap die afgesloten wordt ten westen van Chicago. En hij doet dit alles dankzij de bescherming van niet alleen z’n eigen crew, maar ook van de politie en de politici die hij onder de duim houdt. Hij schrikt zelfs de moedigste en hardste politieagenten af, behalve een kleine geheime afdeling van de LAPD die, onder leiding van Sgt. John O’Mara (Josh Brolin) en Jerry Wooters (Ryan Gosling), hun krachten bundelen om Cohen neer te brengen.

avatar van IH88
“It's not paradise, but it is the city of angels.”

Spijkerharde, sfeervolle en soms zelfs humoristische maffiafilm. Het samenspel tussen de acteurs is sterk en visueel komen de stijlvolle jaren 40'echt tot leven. Er vloeit veel bloed en het regent kogels, dus dan is het ook wel fijn als de acteurs ervoor zorgen dat je als kijker meegesleept wordt in het verhaal.

Penn, Brolin, Gosling, Stone, Patrick etc. Allemaal hebben ze genoeg talent en charisma om in dit soort film te excelleren. En een verhaal over een kleurrijk groepje politieagenten die het opnemen tegen maffiabaas Mickey Cohen is altijd interessant om naar te kijken. Met veel expliciete schiet- en knokpartijen. Met het laatste gedeelte rond een hotel als hoogtepunt.

avatar van Shinobi
"No ma'am, I was just hoping to take you to bed."

Lange tijd heb ik deze titel links laten liggen, omdat ik pissig was wegens het knippen van de schietpartij scène in de bioscoop. Door toedoen van een collega die enthousiast is over deze film en aangezien dit de zomer is van Josh Brolin heb ik 'm toch maar opgezet.

Met het gegeven van een geheime politie-eenheid wier taak het is om het criminele netwerk van Mickey Cohen aan banden te leggen zou je goud in handen moeten hebben. Vooral als je nagaat dat het merendeel is gebaseerd op waargebeurde feiten. Met een 'L.A. Confidential' in mijn achterhoofd had ik hier wel iets meer van verwacht.

Qua verloop is 'Gangster Squad' vrij rechttoe-rechtaan; het groepje multiculti agenten rolt zonder moeite het ene na het andere netwerk op, terwijl Sean Penn maar wat staat te schmieren. Tel daar nog eens de talloze clichés bij op en de magere ontwikkelingen. Het houdt niet over. Om op momenten de cartooneske sfeer niet te vergeten, het is alsof Ruben Fleischer niet eenduidig kan zijn.

Met de sterrencast wordt ook niets bijzonders gedaan, met als gevolg dat niemand er echt bovenuit steekt. Daarentegen wordt de jaren '40 visueel nog wel aardig gevangen, waardoor je als kijker redelijk ondergedompeld wordt. Hierbij zijn de actiescènes in orde, hoewel deze soms enigszins bevreemdend overkomen door de gehanteerde technieken, zoals de slow motion.

Al met al een redelijke gangsterfilm die de middelmaat helaas niet ontstijgt.

3,0 Sterren.

Leuke ontspannende gangsterfilm, met alle bijhorende clichés. Lachwekkende Sean Penn, poging om het schmieren van Cage of De Niro te imiteren? Beeld, geluid, decor ... uitstekend! vuurgevechten hilarisch en ongeloofwaardig. Jammer, anders had film meer punten gehaald.

avatar van Broek
mayhemblik schreef:
en dan ook nog eens met oneliners als ''here's Santa Claus''
nou dan heb ik het eigenlijk wel weer gehad.

Die deed mij ook ernstig pijn aan de oren

avatar van mayhemblik
Ik ben nog steeds niet de oude, en dan te bedenken dat het al bijna 5 jaar terug is dat ik het hoorde dus weest voorbereid

avatar van Elchapo
Gewoon een prima gangster movie,top decor,kleding en visagie.4 stars.

keiharde gangster film met een goede roll van jean pen als gangster baas
sterke rollen van de anderen veel actie veel beter dan miller crossing

Best oké.

Het verhaaltje heeft niet zoveel om het lijf. Het groepje off the grid politieagenten gaan een opkomende crimineel een stok in de wielen steken. Dat levert een aantal typische misdaad- en actiescenes op, er zijn al legio van dit soort films gemaakt.

Gelukkig slaagt Fleischer er wel in om wat van z'n gebruikelijke zwier in de film te gooien, zonder daarbij echt de sfeer compleet om te gooien. Het is nog steeds dat grimmige maar ook romantische crimi-wereldje, alleen dan net iets smeuiger.

Ook de acteurs zijn slim gekozen. Geen verrassende keuzes of rollen die er écht uitspringen, maar gewoon goeie mensen op de juiste plaats. De film is dan misschien wat aan de lange kant, maar het wordt nergens saai of vervelend. Een aardig tussendoortje met andere woorden.

avatar van Brandt
Men neme een sterrencast, een prachtig decor, een kofferbak vol mitrailleurs, een voice over en een ongeloofwaardig verhaal. Meng dit met een pollepel patriottisme, een flinke scheut flauwekul en garneer t met een toefje stupiditeit. Et voila: gangster squad. Kijk smakelijk!

avatar van Lovelyboy
Een hele andere kijk op de zogenaamde Mob-squads waar James Ellroy in Strikt Vertrouwelijk over schrijft, wat later uiteraard als LA Confidential op het scherm zou verschijnen. Laat er geen vergissing over bestaan dat deze zogenaamde Gangster Squad's of Mob Squad's zoals Ellroy ze omschreef, echt bestonden. Toch een saillant detail dat ze in LA Confidential voornamelijk fout en corrupt waren en in deze film juist wel aan de goede kant staan. Waar overigens deze film stopt begint LA Confidential.

Wat Gangster Squad het meeste kenmerkt is het verschil met LA Confidential. Alle klasse qua verfijndheid, acteren, personages, het op te lossen raadsel en goed dialogen mankeert tot op zekere hoogte aan Gangster Squad. Daarmee is het dan nog niet meteen een slechte film, een redelijk gangbare actiefilm met de nodige gang, zat actie, en een beetje humor, sommige scenes best wel aardig in elkaar gemonteerd of gechoreografeerd, daar en tegen, foutje wanneer Gosling de gewonde schoenpoetser tegen de borst wil drukken maar daar reeds bloedvlekken zitten. Ik denk dat de eerste take niet helemaal naar de zin was. Mooi dreigend sfeertje overigens wanneer hij daarna een van de schutters liquideert en naar binnen gaat om Cohen te grijpen. Fijn sfeertje, mooi opgebouwd. Over de acteurs gesproken, Gosling, Brolin, Penn en Patrick halen met gemak op de automatische piloot een voldoende.

Eindresultaat, een meer dan vermakelijke actiefilm met een best wel mooi jaren '50 sfeertje. Gewoon aardig voor zo nu en dan...