Gangster Squad (2013)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Ruben Fleischer
met Ryan Gosling, Sean Penn en Josh Brolin

Los Angeles, 1949. De meedogenloze maffiakoning Mickey Cohen (Sean Penn) voert het bewind in de stad en verrijkt zich door de inkomsten uit drugs, wapens, prostitutie en – als het even kan – elke weddenschap die afgesloten wordt ten westen van Chicago. En hij doet dit alles dankzij de bescherming van niet alleen z’n eigen crew, maar ook van de politie en de politici die hij onder de duim houdt. Hij schrikt zelfs de moedigste en hardste politieagenten af, behalve een kleine geheime afdeling van de LAPD die, onder leiding van Sgt. John O’Mara (Josh Brolin) en Jerry Wooters (Ryan Gosling), hun krachten bundelen om Cohen neer te brengen.

avatar van IH88
“It's not paradise, but it is the city of angels.”

Spijkerharde, sfeervolle en soms zelfs humoristische maffiafilm. Het samenspel tussen de acteurs is sterk en visueel komen de stijlvolle jaren 40'echt tot leven. Er vloeit veel bloed en het regent kogels, dus dan is het ook wel fijn als de acteurs ervoor zorgen dat je als kijker meegesleept wordt in het verhaal.

Penn, Brolin, Gosling, Stone, Patrick etc. Allemaal hebben ze genoeg talent en charisma om in dit soort film te excelleren. En een verhaal over een kleurrijk groepje politieagenten die het opnemen tegen maffiabaas Mickey Cohen is altijd interessant om naar te kijken. Met veel expliciete schiet- en knokpartijen. Met het laatste gedeelte rond een hotel als hoogtepunt.

avatar van Shinobi
"No ma'am, I was just hoping to take you to bed."

Lange tijd heb ik deze titel links laten liggen, omdat ik pissig was wegens het knippen van de schietpartij scène in de bioscoop. Door toedoen van een collega die enthousiast is over deze film en aangezien dit de zomer is van Josh Brolin heb ik 'm toch maar opgezet.

Met het gegeven van een geheime politie-eenheid wier taak het is om het criminele netwerk van Mickey Cohen aan banden te leggen zou je goud in handen moeten hebben. Vooral als je nagaat dat het merendeel is gebaseerd op waargebeurde feiten. Met een 'L.A. Confidential' in mijn achterhoofd had ik hier wel iets meer van verwacht.

Qua verloop is 'Gangster Squad' vrij rechttoe-rechtaan; het groepje multiculti agenten rolt zonder moeite het ene na het andere netwerk op, terwijl Sean Penn maar wat staat te schmieren. Tel daar nog eens de talloze clichés bij op en de magere ontwikkelingen. Het houdt niet over. Om op momenten de cartooneske sfeer niet te vergeten, het is alsof Ruben Fleischer niet eenduidig kan zijn.

Met de sterrencast wordt ook niets bijzonders gedaan, met als gevolg dat niemand er echt bovenuit steekt. Daarentegen wordt de jaren '40 visueel nog wel aardig gevangen, waardoor je als kijker redelijk ondergedompeld wordt. Hierbij zijn de actiescènes in orde, hoewel deze soms enigszins bevreemdend overkomen door de gehanteerde technieken, zoals de slow motion.

Al met al een redelijke gangsterfilm die de middelmaat helaas niet ontstijgt.

3,0 Sterren.

Leuke ontspannende gangsterfilm, met alle bijhorende clichés. Lachwekkende Sean Penn, poging om het schmieren van Cage of De Niro te imiteren? Beeld, geluid, decor ... uitstekend! vuurgevechten hilarisch en ongeloofwaardig. Jammer, anders had film meer punten gehaald.

avatar van Broek
mayhemblik schreef:
en dan ook nog eens met oneliners als ''here's Santa Claus''
nou dan heb ik het eigenlijk wel weer gehad.

Die deed mij ook ernstig pijn aan de oren

avatar van mayhemblik
Ik ben nog steeds niet de oude, en dan te bedenken dat het al bijna 5 jaar terug is dat ik het hoorde dus weest voorbereid

avatar van Elchapo
Gewoon een prima gangster movie,top decor,kleding en visagie.4 stars.