• 8.480.447 stemmen

Silent Witness - Seizoen 1 (1996)

Show titel: Silent Witness

Afleveringen: 8

Speelduur: 8 uur

Ontwikkeld door: Nigel McCrery

Met: Amanda Burton, Laura Crossley en Samuel Timson

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Datum van release: woensdag 21 februari 1996

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Silent Witness

Sam Ryan werkt in Cambridge als forensisch-patholoog. Politie en Openbaar Ministerie roepen bij hun onderzoeken regelmatig de hulp in van het haar forensisch laboratorium. Later is Sam Ryan werkzaam in Londen. Ze heeft het geschopt tot "Professor of Forensic Pathology" aan de universiteit aldaar. Bij haar werk krijgt Sam ondersteuning van haar collega's Harry Cunningham en Leo Dalton. Na Sam Ryan wordt Nikki Alexander het gezicht van het forensisch laboratorium. Zij heeft een diepgeworteld gevoel voor rechtvaardigheid en is hardnekkig om de waarheid boven tafel te krijgen. Ze beperkt haar onderzoek niet tot de muren van het laboratorium. De rechtlijnige en soms gevaarlijke koers die ze vaart, brengt haar regelmatig in de problemen, zowel professioneel als privé. Nikki's oog voor detail brengt meer dan eens verrassend nieuw bewijsmateriaal aan het licht. Niet altijd tot genoegen van de politie-inspecteurs die belast zijn met het onderzoek.

Afleveringen Seizoen 1 (1996)

1. 1. Buried Lies: Part 1

21 februari 1996 (1 uur)

Forensisch patholoog Sam Ryan keert terug vanuit Cambridge naar Londen om een baan als consultant bij The Park Teaching Hospital aan te nemen. Haar eerste zaak is een routine post mortem op Sarah, een zesjarig meisje dat van een schommel in de rivier is gevallen en is verdronken. Tijdens het onderzoek stuit Sam echter op bot-verkalking die wijzen op lichamelijke mishandeling in het verleden. Als Sarahs moeder Ronnie en haar vriend Gary een oproep doen op tv voor getuigen, ziet Gary’s ex Marion dit. Zij zit een levenslange gevangenisstraf uit voor moord op haar zes maanden oude baby en neemt contact op met Sam om haar de waarheid te vertellen.

2. 2. Buried Lies: Part 2

22 februari 1996 (1 uur)

3. 3. Long Days, Short Nights: Part 1

28 februari 1996 (1 uur)

Dr. Sam Ryan wordt ingezet in de moord op Mark James. De verre staat van ontbinding waarin zijn lichaam verkeert, weet de sporen van rituele moord niet uit te wissen. Professor Clarke, een expert op het gebied van rituelen, wijst op het ontbreken van een krans van klimop rond de pols van het slachtoffer. Hij verwijst Sam naar een oud-student van hem, de rijke, verwende Sebastianne Bird. Deze is bij hoofdinspecteur Farmer bekend om zijn roekeloze feesten en drugs. Hij was bovendien een goede bekende van het slachtoffer.

4. 4. Long Days, Short Nights: Part 2

29 februari 1996 (1 uur)

5. 5. Darkness Visible: Part 1

13 maart 1996 (1 uur)

Als Sam midden in de nacht wordt opgeroepen voor een moord in een politiecel lijkt de zaak meteen opgelost. Slachtoffer Michael Pearce was immers opgepakt voor geweld tijdens een ruzie bij een homo-club. Hij deelde zijn cel met Allen Symonds, een man van middelbare leeftijd die dronken was na een rampzalige poging een vrouwelijke collega te versieren. Pearce bleek op slag dood te zijn geweest na een slag op het hoofd, maar is daarna nog in elkaar getrapt. De sporen komen overeen met de schoenen van Symonds, maar Sam ontvangt een briefje op politiepapier dat hij niet de juiste man is.

6. 6. Darkness Visible: Part 2

14 maart 1996 (1 uur)

7. 7. Sins of the Fathers: Part 1

27 maart 1996 (1 uur)

Sam wordt door inspecteur Adams ingeroepen om een verbrand lichaam te identificeren. Het slachtoffer is gevallen bij een brand in een Vietnamees restaurant. Het restaurant is eigendom van Binh de vader van Tran, één van Sams studenten. Sam had haar recentelijk geadviseerd over haar gearrangeerde huwelijk met Binhs zakenpartner, Nguyen, het slachtoffer. Sam realiseert zich dat haar advies mogelijk tot deze tragedie heeft geleid.

8. 8. Sins of the Fathers: Part 2

28 maart 1996 (1 uur)

stinissen (crew series)

De eerste seizoenen vond ik het beste met name ook door de mooie verschijning Amanda Burton als Sam Ryan (1996-2004)

avatar van ZAP!

ZAP!

Vandaag begonnen met afl. 1 van s1 (uit een box van 21 seizoenen) en dat smaakt naar meer.

avatar van ZAP!

ZAP!

Prima serie. Amanda Burton / Sam Ryan is misschien ietsje té... iets, en de beelden in de onderzoekskamer zijn af en toe vrij heftig, maar toch weet het te boeien. Mooi Cambridge waar het zich afspeelt, interessante zaken die vrij naturel worden uitgespeeld en natuurlijk het tijdsbeeld dat vaker eerder '80s aandoet kan ik erg waarderen.

Ik weet niet zeker of ik deze vroege afleveringen al eerder gezien heb, vaak weet ik dat nog wel, dus zal haast van niet. I.i.g. zin in de volgende 20 seizoenen.

Dikke 8.