• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.976 gebruikers
  • 9.370.388 stemmen

Summer Clean Up Challenge

zoeken in:

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

19. Vengeance Valley (1951)

83 minuten - FTV

Thema: - (afgevinkt: 1, 2, 3, 6, 8, 9, 11)

Punten: 2 - Totaal: 45

https://jeffarnoldswest.com/wp-content/uploads/2021/11/558c1f_e6e3750a64d549369dd1ce921c04cad4-mv2.jpg

De film begint als een optimistische documentaire over het dagelijks leven van de cowboy. Met mooie plaatjes van het landschap, het drijven van een kudde koeien en een blik op de werkzaamheden op een ranch creëert de film een prettige romantische stemming over het leven als cowboy in het wilde westen. Dat romantische beeld wordt echter al snel verstoord door dramatische gebeurtenissen.

Vengeance Valley is geen clichématig uitgevoerde western. De film is meer een drama dan een standaard western. De turbulentie die in andere westerns vaak in de actie wordt gevonden, vind je hier met name in de dialogen en in de interactie tussen de personages. Die vindt je hier in het drama. Goeie rol van Burt Lancaster die hier eens niet de stoere revolverheld speelt maar een aimabele cowboy met een goed hart. Prima voor een keer. Vengeance Valley is dan ook een prima film.

3*

ibendb

• 5036 berichten
  • 3213 stemmen

56. Scent of a Woman (Film, 1992)

Speelduur: 156 minuten

FTV: 2 punten

Totaal: 116 punten

Thema's Voltooid: 12/12 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12) --> joepie.

https://i.postimg.cc/dt7pkYWw/scent-of-a-woman-still.webp

Al Pacino speelt een blinde veteraan met melodramatische gewoontes in dit oversentimenteel drama.

Scent of a Woman is een film waarvan duidelijk te merken valt dat het gemaakt is voor het Oscar-seizoen. Opzwepende muziek, dramatische speeches en een motiverend einde, zij het met een boodschap die nogal slecht overkomt - je moet worden gestraft voor een fout die je maakte, tenzij je een veelbelovende, witte student bent. Dit hebben we langs ook nog gezien in het Belgische nieuws...

Lekker Amerikaans, dus. Misschien ben ik wat te cynisch waardoor zo'n dingen me veel te hard opvallen. Het is wel allemaal vakkundig gemaakt met een warme sfeer, mooie dialogen en een degelijke soundtrack. Al Pacino acteert naar moderne standaarden nogal te uitbundig maar zoiets is nodig als je een slungel als Chris O'Donnell als tegenspeler hebt.

3,5*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

31. De Sade (Film, 1969)

104 minuten

FTV - Thema: Naakt (12) - 3 punten

Behandelde thema's: 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Puntentotaal: 88 + 3 = 91

https://cdn.geekvibesnation.com/wp-media-folder-geek-vibes-nation/wp-content/uploads/2022/05/De-Sade-Still-1024x688.jpg

Roger Corman wordt hier niet gecrediteerd op MovieMeter maar hij nam wel degelijk over van Cy Enfield. volgens bepaalde bronnen omdat hij het niet zag zitten om naakt en/of seksscènes te filmen. Natuurlijk bij een film over markies de Sade zij die elementen redelijk essentieel. We kunnen dus aannemen dat deze scènes werden gefilmd door Corman die wel vertrouwd was met vrouwelijk schoon in zijn films maar niet echt met sexploitation. Er zijn enkele orgiescènes die zijn voorzien van rode filters hetgeen het een psychedelisch effect geven. Ik vond er alvast niet veel aan. de Sade gespeeld door Keir Dullea heeft wel een koppel scènes waarin hij vrouwen slaat met een stok, maar het is weinig expliciet vooral suggestief. Ik vond hem ook een miscast zoals nog andere rollen. Seks zie je niet en het naakt blijft beperkt tot wat blote borsten en af en toe een blote kont. Het verhaal wordt heel fragmentarisch verteld soms alsof het om een toneelstuk gaat hetgeen het als een parodie doet overkomen dan weer bloedserieus en flashbacks zijn er ook. Het is allemaal erg rommelig en moeilijk te volgen. Het is begrijpelijk dat deze film een flop werd want het gebrek aan coherentie, naakt, seks, sadisme is schrijnend. De enige die kon overtuigen in haar rol was Lilli Palmer als madame de Montrueil de schoonmoeder van de Sade.

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

Net terug van een klein weekje festival, waar ze ook een B-film cinema hadden. Niet al teveel kunnen zien omdat ze het nodig vonden om ook allerlei bands tijdens de films te programmeren (Agnostic Front! Mayhem! Oranssi Pazuzu! Fear Factory! Gojira! Nile!), maar toch een viertal films kunnen zien. Pareltjes hoor!

14. Messiah of Evil (Film, 1973)
90 minuten, FTV
Categorie - (compleet: 1-12)
Punten: 2 (totaal 46)

https://image.tmdb.org/t/p/w780/bbQccKlALSgH2usGvAxeSGvJCPp.jpg

Ik zie hier ook wel wat positieve verhalen, en een soort van dromerige, hallucinante sfeer zat er ook wel in. Maar ik vond het ook allemaal een nogal warrig en weinig spannend plot over een vrouw die op zoek gaat naar haar vader, en die naast wat rare figuren ook in aanraking komt met zombie-taferelen die in zijn dorpje plaatsvinden. Een paar aardige scenes zoals in de supermarkt en het sfeertje werkte op momenten ook wel, maar erg vermakelijk vond ik het niet. 2.0*

15. La Rebelión de las Muertas (Film, 1973)
94 minuten, FTV
Punten: 2 (totaal 48)

https://image.tmdb.org/t/p/w780/3POqPD9P35jooOOOrUTPN2JGMJy.jpg

Vengeance of the Zombies is een schoolvoorbeeld van 'zo slecht dat het weer leuk wordt'. Het is een Spaanse film maar speelt zich af in Engeland, alwaar via voodoo-achtige praktijken de doden tot leven worden gewekt om wraak te nemen op iedereen die een Indiase hindoe ooit heeft dwars gezeten. Maar het acteerwerk en de details van het plot zijn echt hilarisch brak. De zombies bewegen als dikke stront door een trechter, maar geen probleem, elk slachtoffer weigert weg te rennen of terug te vechten en gaat in slow motion zijn dood tegemoet. Het bekkentrekken van menig acteur (die spoorbeambte om maar een voorbeeld te geven) en de gesprekken die voorbij komen, het is niet te doen. Maar met een biertje of twee erbij vermaak ik me hier wel mee hoor. 2.0*

16. La Muerte Viviente (Film, 1971)
90 minuten, FTV
Punten: 2 (totaal 50)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/22000/22989.jpg?cb=1587396387

Een dag later, en toevallig weer een verhaal over voodoo. Maar nu niet op het Engelse platteland, maar op een Frans Caribisch eilandje. Met Boris Karloff als oude grootgrondbezitter, en twee buitenstaanders die het plot in gang zetten - een strenge kolonel die weinig opheeft met de nogal relaxte lokale politie, en een irritant nichtje van Karloff die ome Boris komt bezoeken en het kwaad van de drank komt bestrijden. Ik sta wel een beetje te kijken van de score, want op zowel IMDb als hier scoort deze ruim lager dan de (ook niet heel hoog beoordeelde) film hierboven - maar dit is in alles toch echt een stuk competenter gemaakt. Redelijk acteerwerk, een samenhangend plot, best een aardige setting en sfeer met voodoo in tropische sferen. Maar dat het geen hoogvlieger is, is ook duidelijk. Het mag misschien competenter zijn, maar het is ook wel een beetje saai. Alsnog, het verdient wat mij betreft wel hoger dan de toch wel erg magere score die het nu heeft. 3.0*

17. Frankenstein 80 (Film, 1972)
85 minuten, FTV
Punten: 2 (totaal 52)

https://image.tmdb.org/t/p/w780/xmMdTHDKsMJGwRwM2tRDNlGj6Rt.jpg

Deze keer even geen zombies, maar een Frankenstein-variant die zich afspeelt in wat toen zo ongeveer de tegenwoordige tijd is. Inderdaad, een dokter die experimenteert, een monster in pijn die ook al moordend op zoek gaat naar nieuwe organen die regelmatig vervangen moet worden, menig donker gefilmde experimentele operatie, en natuurlijk een escalatie aan geweld als tzt ook Frankenstein eraan moet geloven. Italiaanse film uit de jaren '70, en het oog wil ook wat, dus de makers hebben ook maar even wat naaktscenes erin gebouwd als het monster besluit dat ie naar de hoeren wil (ondanks dat ie niet kan praten en er in elkaar genaaid uit ziet) en naar stripclubs gaat. Kortom, goedkope pulp, niet heel verheffend en zelfs na wat bier was dit best een zit. 2.0*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4883 stemmen

34. Watchmen: Chapter I (2024)

83 minuten

FTV (2) + Thema (1) : Totaal aantal punten = 106

Thema 11. Animatiefilms (Voltooide thema's : 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11)

Eigen rating : 2.5*

https://static.dc.com/2024-08/WatchmenChapter1_ProdPage_Gallery_16x9_2.jpg?w=1200

Nope, een superhelden tekenfilm zal nooit mijn ding zijn. Ik vond het gedeelte over Dr. Manhattan wel het meest intrigerende en interessante gedeelte. De rest vond ik maar gemiddeld boeiend. Ik moest zelfs vechten tegen zichzelf sluitende oogleden

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

20. Happy Gilmore (1996)

92 minuten - FTV

Thema: 8. Comedy - (afgevinkt: 1, 2, 3, 6, 8, 9, 11)

Punten: 3 - Totaal: 48

https://solzyatthemovies.com/wp-content/uploads/2023/08/Happy-Gilmore2-1536x1024.jpg

Happy Gilmore staat te boek als de eerste succesvolle film van Adam Sandler. De film deed het financieel gezien inderdaad goed. Over het optreden van Sandler waren de meningen verdeeld. Hij werd niet voor niets genomineerd voor een raspberry award. Ik snap die nominatie. Vervelend personage, die Happy Gilmore. Het personage heeft om de zoveel tijd woedeaanvallen waarvan de reden mij vaak ontging. De manier waarop hij vervolgens tekeer gaat, doet denken aan het gedrag van een klein kind. Waarschijnlijk is dat grappig, maar het werkte onaangenaam op mijn zenuwen.

Toch is enige relativering op zijn plaats. Niet alles dat Sandler laat zien is uitgekauwd of humorloos. Hier en daar is de man echt wel grappig. Zo is er een hilarische scène waarin Sandler op de vuist gaat met tv-ster Bob Barker. Er zijn meer van die leuke scènes. Het zijn er echter te weinig om van Happy Gilmore meer dan een middelmatige komedie te maken.

2*

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

21. London Town (2016)

92 minuten - FTV

Punten: 2 - Totaal: 50

https://www.insider.pt/wp-content/uploads/2017/07/Daniel-Huttlestone-Nell-WIlliams.jpg

De film is een leuk door muziek geïnspireerd sprookje dat zich afspeelt in het Londen van de late jaren 70. De film toont de kijker een wereld vol (politiek gemotiveerd) tumult en door frustratie en agressie gedreven muziek. Af en toe laat de film iets zien van de maatschappelijke ontevredenheid en de aanwezigheid van radicale groeperingen als skinheads en punkers. Net genoeg om een goed sfeerbeeld te creëren.

Het verhaaltje is tamelijk simpel en op op voorhand in grote lijnen gemakkelijk uit te tekenen. De muziek is lekker. En de film straalt wel een zekere charme uit die maakt dat ik graag zou zeggen dat de film een prachtig verhaal vertelt vol passie en hartstocht en dat ik helemaal meeging in de belevenissen van Shay en Vivian. Dat was gewoon nooit het geval maar dat ik het erg graag had gewild zegt uiteraard wel iets.

2.5*

moviemike

• 1309 berichten
  • 5762 stemmen

16. Escape to Witch Mountain (Film, 1975) - MovieMeter.nl

Speelduur: 97 minuten

FTV (2)

Thema 10: Kinderen in de hoofdrol (1)

Puntentotaal: 38

Voltooide thema's: 1,2,3,6,7,8,9,10,11

Beoordeling: 4*

https://www.moriareviews.com/rongulator/wp-content/uploads/Escape-to-Witch-Mountain-1975.jpg

Een uiterst vermakelijke disney-klassieker over twee kinderen met bovennatuurlijke krachten die worden opgejaagd door een gemene miljonair en zijn assistent. Ze weten te vluchten richting Witch Mountain, waar hun afkomst hen lijkt op te wachten.

Een plezierige vertelling die minder zeemzoet is dan verwacht. Met regisseur John Hough en acteurs als Ray Milland en Donald Pleasence merk je ook wel dat het allemaal een beetje naargeestiger mocht zijn. Het houterige spel van de twee kinderen neem ik er graag bij.

moviemike

• 1309 berichten
  • 5762 stemmen

17. Weapons (Film, 2025) - MovieMeter.nl

Speelduur: 128 minuten

FTV (2)

Thema: /

Puntentotaal: 40

Beoordeling: 4,5*

https://media.vanityfair.com/photos/689644041c033d71ddae99cf/master/w_2560%2Cc_limit/Weapons.jpg

Tijdens één nacht verdwijnt, op één jongen na, een ganse klas. Om 2.17 uur stonden ze allen op, deden stilletjes de voordeur open, ze begonnen te lopen en verdwenen in de duisternis.

Waarschijnlijk de beste film die ik dit jaar zal gezien hebben. Onheilspellend en entertainend tegelijkertijd en een fascinerende kruising tussen een duister sprookje, mysterie, folklore, psychologische horror en zwarte komedie. Boeiend van begin tot einde.

Enige minpunten kunnen misschien zijn dat de karakters iets beter konden uitgediept worden en dat er toch nog wel wat vragen onbeantwoord blijven, maar dit zijn eigenlijk slechts futiliteiten.

moviemike

• 1309 berichten
  • 5762 stemmen

18. Fright (Film, 1971) - MovieMeter.nl

Speelduur: 87 minuten

FTV (2)

Puntentotaal: 42

Beoordeling: 3,5*

https://tvgidsassets.nl/v356/upload/f/gd/fright-2-7801241842-H-APk.jpg

Ben mezelf stilaan al zo'n beetje aan het warm maken voor de horrorfilm challenge

Fright gaat over een jonge vrouw die gaat babysitten bij een rijk stel omdat die iets te vieren hebben. De rust is echter van korte duur als vreemde gebeurtenissen zich rond het gebouw beginnen voor te doen en een man haar lijkt te begluren.

Zou een vergeten voorloper van films als 'Black Christmas' en 'Halloween' moeten zijn en vooral van die laatste zijn er inderdaad wel wat invloeden terug te vinden.

Voor de rest veel gekrijs en geschreeuw en een uitbundige vertolking van Ian Bannen als gestoorde figuur. Ook herkende ik Susan George uit 'Straw Dogs' en uiteraard Honor Blackman, ooit nog Bondgirl geweest in Goldfinger.

moviemike

• 1309 berichten
  • 5762 stemmen

19. Treasure Island (Film, 1950) - MovieMeter.nl

Speelduur: 96 minuten

FTV (2)

Puntentotaal: 44

Beoordeling: 1,5*

https://myliveactiondisneyproject.com/wp-content/uploads/2013/10/treasure-island-jim-long-john1.jpg

Klassieker uit de stal van Disney, te verouderd voor mij.

Deed me ook allemaal net iets teveel denken aan zo'n oude strip van Jommeke.

Lijkt me wel duidelijk dat piraat Long John Silver een soort van voorloper van Jack Sparrow was. Acteur Robert Newton steelt hier dan ook zonder probleem de show en kreeg vier jaar later zijn eigen vervolg met Long John Silver en tussen 1956 en 1957 nog een serie van 26 afleveringen die daarop volgde.

Noodless

• 10040 berichten
  • 6176 stemmen

18 Flashbacks of a Fool (Film, 2008)

109 min. - FTV

Thema /

FTV 2 punten

Totaal : 47 punten

Eigen beoordeling : 3,5*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZGU0Njk1MmEtMjk1ZC00NTNiLWIyOWQtYWMyZTQ1ODEwNTViXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Aangrijpend verhaal waarbij Joe Scott (Daniel Craig) als een retour Hollywoodster zich meer bezig houdt met seks en drugs dan met zijn carrière. In zijn ongelukkig bestaan krijgt hij dan ook nog slecht nieuws dat zijn jeugdvriend plotseling is overleden. Uiteraard is dan de drank de oplossing voor zijn verdriet en stort zich in de zee om dan de kijker mee te nemen in een flashback naar zijn jeugd. We zien dan hoe het verleden Scott gevormd heeft door een traumatische gebeurtenis waarbij zowel zijn seksvriendin en zijn eerste liefde ook een totale wending in hun leven krijgen. De dramatiek komt goed over door de goede vertolkingen, de juiste sfeerschepping en door een opvallende leuke soundtrack van Roxy Music en David Bowie. Felicity Jones speelt de jonge Ruth die voor een mooie scène zorgt, nl. het imiteren van het liedje When we were young samen met de jonge Scott ( Emile Robert ).

Een hoogtepunt dat later op het einde van de film nog een zeer belangrijke rol zal spelen. Olivia Williams speelt de moeder van Scott en Jodhi May speelt de seksvriendin van de jonge Scott die uiteraard ook naakt te zien is.

Het slot is niet voorspelbaar en heeft een zeer bevredigende uitwerking. 7/10

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/bf14e5980633370e25fcf5722362e829-1200-80.jpg

Noodless

• 10040 berichten
  • 6176 stemmen

19 The Fantastic Four: First Steps (Film, 2025)

115 min. - FTV

Thema /

FTV 2 punten

Totaal : 49 punten

Eigen beoordeling : 4*

https://img.cnmhstng.com/more/backdrop/lg/The_Fantastic_Four_First_Steps6784.jpg

The Fantastic Four: First Steps vertelt eigenlijk een nieuw verhaal en maakt kom af met de vorige delen die hier ook niks mee te maken hebben. Gelukkig want de vorige delen waren toch wel matige films. Vooral de film van 2015 viel tegen. Deze film bewandelt het parallelle universum van een andere aarde waar The Fantastic Four de echte helden van de planeet zijn. Je krijgt een vlotte, degelijke inwijding in hun wereld en hun eigen persoonlijkheden.

De wereld ziet er beetje anders uit gezien de tijd, het lijkt een combinatie met verleden, heden en toekomst. Best sfeervol neergezet met mooie beelden. De kracht van deze heldenfilm ligt vooral in het vlotte tempo en de invulling van de personages wat al opmerkelijk is voor dit soort genre. De cast is prima op dreef, de vier helden tonen elk hun gevoelens en maken dat deze film op een hoger level gaat staan in vergelijking met heel wat andere heldenfilms. Julia Garner als Silver Surfer ademt alles uit in haar verschijning en beleving. Galactus is uiteraard geweldig. Daarbij heel wat toffe actiescènes en een bevredigend slot. Blijf ook zitten voor de eindcredits want er wacht nog een mysterieuze eindscène. 8/10

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7268 stemmen

16. Six Feet Under (2001–2005)

Seizoen 3 (2003)

Circa 650 minuten

FTV

Thema: -

Afgehandelde thema's: 1, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11

Punten: 2 punten

Totaal punten challenge: 39

Waardering

3* (E1, E5)

4* (E2, E3, E4, E6, E7, E8, E9, E11, E12, E13)

5* (E10)

https://clip.cafe/posters/500/six-feet-under-2001.jpg

De familie Fischer. Nate lijkt hier niet helemaal lekker in zijn rol te zitten in zijn als brave huisvader, maar hij krijgt in dit seizoen nog een groter drama voor z'n kiezen. De relatie tussen Keith en David blijft gespannen en lijkt hier op een definitieve breuk af te gaan. Claire en Ruth lijken allebei de liefde te vinden. Maar slechts voor één lijkt het geluk er te komen en die laat nog wel een jongeman met een gebroken hart achter. Verder gaat er natuurlijk traditioneel aan het begin van iedere aflevering iemand dood. Topt in aflevering 10 als iedereen een drama te verwerken krijgt. Start is iets minder met de mogelijke uitkomsten van Nate's operatie. En een klein dipje in aflevering 5 met o.a. de terugkeer van Brenda. Daar komt wel de uitermate charmante nieuwe stagiair voor het eerst voorbij, die we wat mij betreft terug gaan zien in seizoen 4, maar dat is nog even afwachten. Niveau blijft hoog. Dit is echt uit de golden age of TV. HBO top. En we zien David nu gewoon weer als David. Six Feet Under was nog even blijven liggen toen Dexter voorbij kwam. In beiden speelt Michael C. Hall een hoofdrol en die leken elkaar even te bijten.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4883 stemmen

35. La Vergine, il Toro e il Capricorno (1977)

95 minuten

FTV (2) + Thema (1) + alle 12 thema's (12) : Totaal aantal punten = 121

Thema 12. Erotische films en andere films waarin naakt is te zien (Voltooide thema's : 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12)

Eigen rating : 1.5*

https://www.filmtv.it/imgbank/SPLASH/R202101/VG5.jpg

Mijn 4de Edwige Fenech film dit jaar. En geen van de 4 kreeg een voldoende. Ben indertijd eens op zoek gegaan naar films waarin ze acteerde. De meeste hiervan zijn zulke pseudo-komische Italiaanse films met een simpel verhaal met als hoogtepunt het moment dat Fenech haar voloptueuze vormen demonstreert. Verder is er niks boeiends te beleven. Veel geschreeuw en gegesticuleer. Typisch Italiaans zeker. De momenten dat haar man Gianni weer zo'n zenuwinzinking krijgt, kan je maar beter eventjes een Xanaxke nemen om het verdraagzaam te maken. Werkte me behoorlijk op de zenuwen. Zelfs Fenech's boezem hielp er niet aan

PS. 2de keer alle thema's afgevinkt. Misschien nog een derde keer proberen

Noodless

• 10040 berichten
  • 6176 stemmen

20 Weapons (Film, 2025)

128 min. - FTV

Thema /

FTV 2 punten

Totaal : 51 punten

Eigen beoordeling : 4,5*

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1082/0*0P1HRWCqxtyGEj7h.png

Deze horrorparel even laten bezinken want ik had de film al vorige week zaterdag in de bioscoop gezien. Het gevoel van een goede horrorfilm was continu aanwezig, maar een level hoger was een twijfelgeval. De oorzaak was de zeer lange opbouw van het verhaal gezien vanuit het perspectief van verschillende personages van de laatste 24 uur wat de spanning toch een beetje wegneemt. De opbouw is wel heel goed gestructureerd, maar tijdens de pauze weet je als kijker nog niet goed hoe het verhaal verder gaat verlopen. Eigenlijk is dit ook wel een pluspunt want de film blijft mysterieus. Achteraf is die opbouw met de aandacht vanuit het standpunt van elk personage ook belangrijk en verhaaltechnisch gezien heel knap opgebouwd. Na de pauze ontwikkelt de film zich tot een geweldige horrorfilm omdat je als kijker de verschillende verhaallijntjes langs elkaar kan leggen en een zicht krijgt op het mysterie met daarbij heel wat rariteiten en wendingen. Er valt genoeg te beleven qua horrorelementen, maar ook de sfeer van de film is uitstekend. Fantastische scènes volgen waar soms zelfs een glimlach bij zit. Eigenaardig is het feit dat bij een bloederige scène of bij een spannende scène ook aandacht is voor wat luchtigheid. Heel raar om dat gevoel te ervaren in de bioscoop waar mensen tijdens een spannende scène plots beginnen te gieren bij bepaalde rare of gekke toestanden. Niet dat het echt komisch is, maar gewoon leuk, luchtig en vooral anders dan de meeste horrorfilms. Ook het acteerwerk is gewoon goed. Vooral Garner en Brolin zijn uitstekend op dreef. De film heeft een paar memorable scènes die je niet vlug zal vergeten. Door de eerste helft 4,25* , maar door het even laten te bezinken en het inzien van het belang van de structuur van het verhaal gaat de score naar 4,5* want dit is gewoon een originele top horrorfilm. Misschien de beste film van het jaar ? Hoppa , een dikke 9/10

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

22. Gueules Noires (2023)

103 minuten - FTV

Punten: 2 - Totaal: 52

https://thechive.com/wp-content/uploads/2023/09/FF7.png?attachment_cache_bust=4502707&w=600

De film begint met een proloog die zich in een ver verleden afspeelt en laat zien hoe een aantal mensen ondergronds door iets wordt aangevallen. Zo weet de kijker reeds voordat het daadwerkelijke verhaal een aanvang neemt, dat ondergronds een soort monster leeft dat je beter met rust kunt laten. Natuurlijk doet men dat niet, aangezien de film langer is dan zijn proloog.

Het verhaal stelt weinig voor en neigt naar een verhaal dat in een monsterfilm uit de jaren 50 wordt verteld. Het gaat om een expeditie naar het binnenste van een mijn, alwaar het monster wacht. Het verhaal wordt met dank aan de donkere setting absoluut sfeervol verteld. Geen onaardig monster. Hoewel het monster er wat trashy bijloopt, is het een creatuur dat dreigend aanwezig is en een paar indrukwekkende kills in petto heeft.

3*

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

23. Das Licht (2025)

162 minuten - FTV

Punten: 2 - Totaal: 54

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2025/Licht/001.png

Das Licht is een film die de toestand in de moderne samenleving onder de loep neemt. Een groot aantal actuele thema’s komt langs. Migratie, de geprivilegieerde status van de witte Europeaan, klimaatactivisme, isolement, moederschap en mannelijkheid zijn zo van die dingen die prominent aan de orde komen. Ze komen langs in een film waarin een disfunctioneel Berlijns gezin met behulp van een omineus lichtapparaat dat wordt bediend door hun Syrische schoonmaakster Farrah, probeert het gebrek aan onderlinge communicatie en saamhorigheid weg te nemen en weer nader tot elkaar te komen.

Het licht als wenselijk tovermiddel. Regisseur en schrijver Tom Tykwer weet de oplossing voor alle problemen waar de westerse wereld mee kampt maar weet ook dat zijn oplossing onhaalbaar is. Het is een realistische en sombere gedachte die nog eens wordt onderstreept door de immer neerplenzende regen die de personages steeds weer dwingt om te schuilen en weinig reden tot openheid en vreugde geeft.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

32. Wild Riders (Film, 1971)

91 minuten

FTV - Thema: geen - 2 punten

Puntentotaal: 91 + 2 = 93

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMDcyNDZhNDQtZjkwMC00NTRiLTgzZWUtMDRkOTNjOTkwNjQ0XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Heb lang getwijfeld om deze te bekijken, maar goed het zou misschien wel eens een leuke bikersploitation kunnen zijn in de stijl van Herschell Gordon Lewis She-Devils on Wheels. Het is echter een heel andere soort film waarbij het motorrijden na een schokkend begin al snel bijzaak wordt. Het draait rond 2 los geslagen bikers die uit de bende zijn gegooid wegens moord op een meisje. Ze rijden wat rond en besluiten op een moment aan homejacking te doen bij twee zussen. Wie denkt een soort Last House on the Left voorgeschoteld zal ook bedrogen uitkomen. Een van de bikers (agressief van aard genaamd Stick) takelt de jongere zus flink toe, hij rukt haar de kleren van het lijf maar of hij haar daarna daadwerkelijk verkracht heeft de kijker het raden naar omdat dader en slachtoffer elkaar tegenspreken. Daarna is er een pak minder te beleven, de oudste zus ontwikkelt gevoelens voor de rustigere maar erg manipulerende biker Pete. Het soort gast dat zichzelf zo geweldig vindt en denkt dat hij alle vrouwen rond zijn vinger kan draaien. Je hoopt meteen dat die klier op een pijnlijke wijze aan zijn einde komt. Wel laat ik zeggen dat ik het einde wel bevredigend vond hetgeen ik niet van de rest van de film kan zeggen. Opvallend weinig naakt, de actrices lijken echt hun best te doen hun borsten bedekt te houden alsof het moest om door de mainstream te komen. Regisseur Richard Kanter had dit wellicht liever anders gedaan als je de rest van zijn oeuvre bekijkt.

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

24. Hot Milk (2025)

92 minuten - FTV

Punten: 2 - Totaal: 56

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2025/HotMilk/002.jpg

Moeder-dochterconflict en een vakantieliefde onder de brandende Spaanse zon. Prima uitgangspunt. Met de tagline “Queer Coming of Age“ klinkt de film ook nog eens verleidelijk. Hot Milk maakt het niet waar. De film van Rebecca Lenkiewiczs is een starre, zielloze en clichématige beleving.

2*

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

25. M3GAN 2.0 (2025)

120 minuten - FTV

Thema: 7. Sci-Fi - (afgevinkt: 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11)

Punten: 3 - Totaal: 59

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2025/M3GAN2.0/017.jpg

Dat er een vervolg zou komen op M3GAN was te voorspellen. Wat de eerste keer lukt, zal de tweede keer ook wel lukken, zal de gedachtegang zijn geweest. Vaak zie je dat een vervolgfilm een herhaling van zetten is. Veel (horror)franchises vertellen met elke vervolgfilm eigenlijk steeds hetzelfde verhaal. De niet erg fantasievolle titel M3GAN 2.0 doet wat dat betreft het ergste vermoeden. Het valt mee.

Tot op zekere hoogte dan, want uiteraard draait het ook nu weer om poppen die met een kunstmatige intelligentie zijn uitgerust en een eigenzinnige weg van ontsporing volgen. Het horrorlabel dat aan de film hangt is onzin. De film is een sci-fi/actiefilm met humor. Best een leuke film die iets te lang duurt en met M3gan een protagoniste heeft waar je het nog wel een tijdje mee kunt uitzingen. Met die gedachte kunnen we met een gerust hart uitkijken naar het derde deel dat er ongetwijfeld gaat komen.

3*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

33. Private Obsession (Film, 1995)

103 minuten

FTV - Thema: naakt (12) - 3 punten

Puntentotaal: 93 + 3 = 96

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMDI3MjQ5NjItMjhhMC00MzViLTgyZWQtMDhkZTJmYzIzN2RlXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Lee Frost was vooral actief in de jaren 60 en 70 als regisseur van sexploitation en erotische films. Na een lange pauze maakt hij deze erotische film met in de hoofdrollen Shannon Whirry (als Emanuelle een topmodel) als het voorwerp van de obsessie zoals aangegeven in de titel en Michael Christian als de creep Richard die zodanig door haar is geobsedeerd dat hij haar carrière nauwlettend volgt. En ondanks dat hij veel geld heeft en een mooi huis is hij een sociopaat. Als Emanuelle een interview geeft waarbij ze iet zo mals is voor de mannen voelt Richard zich beledigd. Hij besluit om haar te ontvoeren en haar leren wat de plaats van een vrouw is in de mannenwereld.

Hij slaagt in zijn gekke plan door zich voor te doen als een limo chauffeur die haar toevallig komt ophalen voor een evenement. Hij sluit haar op in een kamer met bed en de nodige sanitair. Uiteraard kan hij haar big brother gewijs begluren en met haar praten. Dat is allemaal niet zo heel interessant en gelukkig wordt het monotone betweterige gebrabbel van Richard geregeld onderbroken door Whirry die in weinig verhullende outfits en soms zelf volledig naakt is te bewonderen. Dat ze de enige vrouw is die naakt gaat in de film is helemaal niet erg met zo een killer body. Emanuelle doet enkele pogingen om te ontsnappen maar die zijn geen groot succes, de eerste is zelfs grappig als ze door een kattenluik probeert te kruipen. Over het uur was ik wel een beetje klaar met die creep en hoopte dat de politie vaart maakte met haar te vinden. Einde misschien niet heel verrassend maar wel zeer bevredigend. Enkel voor Whirry i deze film de moeite waard om te bekijken.

Aan te bevelen voor Theunissen zeker wel, deze sfeerbeelden zullen zeker overtuigen:

https://cdn1.aznude.com/shannonwhirry/privateobsession/whirry-private-thenight-n-102.jpg

https://images.celebritymoviearchive.com/members/thumbs/sd/b/2846/bM4115-ShannonWhirry%40PrivateObsession-1_3-500.jpg

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

34. The Space Children (Film, 1958)

69 minuten

FTV - Thema: kinderen in de hoofdrol (10) - 3 punten

Puntentotaal: 96 + 3 = 99

https://resizing.flixster.com/deGwYJykRBkagyySEOHOMV80XRI=/fit-in/705x460/v2/https://resizing.flixster.com/-XZAfHZM39UwaGJIFWKAE8fS0ak=/v3/t/assets/p46973_i_h9_ab.jpg

Jack Arnold heeft best wel wat sci-fi al dan niet gecombineerd met horror op zijn conto. Zijn bekendste zijn ongetwijfeld Creature from the Black Lagoon en The Incredible Shrinking Man. Van die films was ik niet zo enthousiast. Ik genoot persoonlijk meer van zijn andere sci-fi zoals 'Tarantula' en 'Monster on the Campus' en ook "It came from Outer Space" was leuk als voorloper op Alien.

Space Children zit er zo ergens tussenin. De titel doet vermoeden dat het om een kinderfilm gaat. We hebben hier wel kinderen in een hoofdrol hoewel we nooit echt een band met hen krijgen maar ook niet met de volwassen karakters. Het wordt al gauw duidelijk dat het geen familiefilm is daarvoor is het allemaal te serieus en heeft zo een onheilspellend sfeertje hetgeen mij wel beviel. De kinderen komen niet zoals de titel aangeeft uit de ruimte maar komen wel onder invloed te staan van buitenaardse entiteit. Het lijkt eerst op een steen maar is toch een levend organisme dat steeds groter was beetje zoals The Blob. Het communiceert via gedachten met de kinderen van de wetenschappers die hen ook bijzondere krachten geven. Je krijgt al snel een soort Village of the Damned gevoel maar zo een vaart loopt het allemaal niet. De film is eigenlijk ook te kort en spendeert ook teveel tijd aan het niet interessant verhaaltje van de lancering van een raket. En alweer zo een moraaltje aan het eind Incredible Shrinking Man stijl ik hou er niet van. Deze film verdient wel een remake met een betere verhaallijn meer gefocust op de kinderen.

Noodless

• 10040 berichten
  • 6176 stemmen

21 Shoot the Hero (Film, 2010)

80 min. - FTV

Thema /

FTV 2 punten

Totaal : 53 punten

Eigen beoordeling : 1*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNmZmMjA0M2QtMzg0OC00NzY3LTkxYzEtYzE3ZTk4ZDA1Y2M5XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Pfff, wat was me dat voor een irritante film. Een tweede kans gegeven want ik had de film ongeveer een half jaar geleden na 20 tal minuten afgezet, misschien te moe...maar blijkbaar niet. Zowel op gebied van actie als komedie slaat deze film de plank totaal mis. Danny Trejo zie je maar in een paar scènes en de rest van de cast zijn vooral saai. Samantha Lockwood is een bevallige verschijning, maar krijgt eigenlijk weinig invulling in haar rol. Het verhaal gaat over een koppel die ongewild betrokken worden bij een juwelenroof en dan springt de film opeens naar twee gasten die ook in een misdaadactie terecht komen. Zeer lange en vervelende scène ! Daarna komen de twee gasten in contact met het koppel en worden hun situaties nog erger als ze in contact komen met de baas (Trejo) van de opzet van de juwelenroof. Katie Morgan als Baby Doll is ook even te zien, maar heeft nikst te maken met de hoes van de dvd. Ik heb ze niet gezien met een geweer 2/10

Noodless

• 10040 berichten
  • 6176 stemmen

22 Napoleon (Film, 2023)

158 min. - FTV

Thema /

FTV 2 punten

Totaal : 55 punten

Eigen beoordeling : 3,5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/wOYDsD7WIKsz5DtrnjsvCcEyFJa.jpg

Ridley Scott heeft zich weer gewaagd aan een epos dat al op voorhand de nodige kritiek zou opleveren. Zeg nu zelf een film over Napoleon maken is niet evident. Is het allemaal waarheidsgetrouw ? Hoogstwaarschijnlijk niet, maar dat heb je ook met andere grootheden in het verleden want we waren er niet bij. Nu komen nog dingen naar boven in de geschiedenis waarvan de feiten of wat we dachten toch anders was. Ik denk aan de bouw van de piramides of het leven van sommige dino's. Uiteraard is dit allemaal veel langer geleden en kunnen we het leven van Napoleon via geschriften, brieven, boeken beter raadplegen, maar ook dit blijven indrukken van die tijd als het over Napoleon zelf gaat. Scott heeft gekozen voor een lossere benadering over Napoleon dan over strikt geschiedkundig epos. Positief is wel de invulling van de rol van Napoleon door Phoenix die de kleine man de nodige allures geeft met zijn mimiek en karakterinvulling. Daarbij een opvallende sterke rol van Kirby als Josephine, de muze van Napoleon. Een ander pluspunt zijn de fameuze veldslagen die knap in beeld worden gebracht. 7/10

cinemanukerke

• 1818 berichten
  • 1036 stemmen

9. Monsters, Inc. (Film, 2001)

FTV - 92 minuten

https://d23.com/app/uploads/2013/04/1180w-600h_a-to-z-monsters-inc-1180x600.jpg

Boe ! Het is het monster genaamd ‘werken om je brood te verdienen’ dat vanachter het gordijn mijn vakantie rust komt verstoren. Vanaf maandag terug de ratrace induiken, de verschrikking van de files verduren en de droom die ze jaren geleden tijdens het sollicitatie gesprek hadden beloofd uiteindelijk op een nachtmerrie van stress en slechte beleidsbeslissingen is uitgedraaid. Ja, het leek me passend om eindelijk eens Monsters inc te zien.

Ik vond het goed. Geslaagd is in feite de omkering van de rollen. Zoals bv op de foto waar de monsters schrik hebben van kleuters. De monsters zijn goede zielen die kinderen schrik aanjagen uit zelfbehoud. Zo winnen ze energie om hun stad draaiende te houden. Dat op het einde lachten meer opbrengt dan schrikken is een slinkse zet om de moraal aka levensles erin te smokkelen. Maar werkelijk zeer origineel was de sequentie met de door chase (ik las dat Inception daaruit inspiratie zou hebben gehaald) en het einde met de bloopers was zeer goed gevonden.

Monsters Inc is zoals een vakantie moet zijn. Zorgeloos plezier en avontuurlijk genot. Maandag daarentegen komen de echte monsters op mij af ...

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7268 stemmen

17. Death Machine (1994)

120 minuten

FTV

Thema: 7. * Fantasy & Sci-fi

Afgehandelde thema's: 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Punten: 3 punten

Totaal punten challenge: 42

Waardering: 3*

https://horrorshow.pl/wp-content/uploads/2019/12/death-machine.jpg

SF die zich afspeelt in de nabije toekomst: 2003. Volop actie met een gigantische scherpe robot vol met tandjes en messen die achter onze helden aan zit. Een beetje een robotversie van Alien. Wel iets meer low budget, maar bij vlagen best aardig. Plot hangt er een beetje bij.

Noodless

• 10040 berichten
  • 6176 stemmen

23 Drop (Film, 2025)

95 min. - FTV

Thema /

FTV 2 punten

Totaal : 57 punten

Eigen beoordeling : 4*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BN2RhNDUwNmMtZGNjYy00Y2M4LTg1MWEtNGJlNDJiYWI2MTE1XkEyXkFqcGdeQVRoaXJkUGFydHlJbmdlc3Rpb25Xb3JrZmxvdw@@._V1_.jpg

Tja, heel wat koele recensies hier...maar naar mijn mening is dit een tof whodunnit verhaal met een uitstekende cast. AirDrop-dreiging, man man de mediawereld gaat als een sneltrein vooruit en ik kan niet meer mee

Het verhaal is intrigerend en blijft boeiend ondanks dat de film bijna op één locatie wordt geschoten. Dit is dankzij het leuke concept, het gebruik van gsm waar we de berichten in het groot kunnen meevolgen op het hele scherm en de goede camerastandpunten. Maar het grootste pluspunt is de cast en dan vooral de twee hoofdrolspeelsters Fahy en Sklenar. Meghann Fahy is een nieuw gezicht en doet het uitstekend. Stijlvolle looks en vooral zeer overtuigend in haar rol. Brandon Sklenar is bekend van de film It Ends with Us (2024) en doet het ook prima. Je hebt uiteraard heel wat verdachten, maar voorspelbaar is het allerminst. De opbouw verloopt traag , maar door de opzet en het acteerwerk blijft de film boeiend tot het einde. Het slotakkoord is misschien wat overdreven qua actie, maar het stoorde niet echt. Alleen het shot op korte afstand in de schouder van haar zus is een logisch kritiekpunt. En het pistool via het autootje..och ja misschien ook erover. Andere kritiekpunten zullen ook aanwezig zijn, maar dat heb je dan bij de meeste films als je alles gaat ontleden. Het blijft film en entertainment. De acties die Fahy in het restaurant doet, kan je best nog volgen en de date zelf was er één van hoop bij beide kanten, dus zowel Faye als Sklenar hebben veel geduld en respect voor de ander. En Sklenar had wel het gevoel dat er iets niet oké was. Conclusie : een simpele, zeer effectieve geslaagde spannende thriller die van begin tot einde weet te boeien dankzij overtuigend spel van beide hoofdrolspelers. 8/10

https://martinlieberman.com/wp-content/uploads/2025/04/drop-meghann-fahy.jpg

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

26. The Ferryman (2007)

95 minuten - FTV

Thema: - (afgevinkt: 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11)

Punten: 2 - Totaal: 61

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2007/Ferryman/dvd-film.ws/17.jpg

In de aanloop wordt de kijker vermaakt met scènes die de horrorfilmkijker al uit andere films kent. Obligate scènes waarin wordt gedanst, gedronken en van de zon wordt genoten. Scènes die ertoe dienen om de oninteressante personages beter te leren kennen. Met dank aan het acceptabele acteerwerk en de zwarte humor die hier en daar de kop opsteekt, slaan we ons door deze fase van de film heen. Het wachten is op de veerman.

De setting op een jacht garandeert weinig of geen vluchtmogelijkheden. Bovendien is de bewegingsruimte op het jacht beperkt. Er ontstaat een beklemmende atmosfeer die nog wordt benadrukt door een merkwaardige nevel die de boot omringt. Als onder deze omstandigheden de actie losbarst is dat in eerste instantie nog wel spannend. Al snel is de variatie op en neemt de spanningsboog af om blijvend tot rust te komen. Daarin kon ook de komst van good old Charon geen verandering meer brengen.

2*

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.