Monsters, Inc. (2001)

Alternatieve titel: Monsters en Co.

Animatie / Komedie

geregisseerd door Pete Docter, David Silverman en Lee Unkrich
met de stemmen van Billy Crystal, John Goodman en Steve Buscemi

Monsters, Incorporated is de grootste bangmaak-fabriek ter wereld en Sulley is één van de beste medewerkers. Het is de taak van Sulley en z'n collega's om kleine kinderen bang te maken en vervolgens de angstkreten (die als energiebron gebruikt worden) op te vangen. Op een dag wordt er per ongeluk een kind mee teruggebracht, wat tot grote chaos leidt.

avatar van baspls
Erg goede film.

Ik blijf het zeggen; Ik heb een hekel aan CGI maar de films van Pixar zijn zo dat ze toch erg goed zijn. Monsters & Co is erg komisch, heel erg droge humor. Vooral Mike is erg grappig. Naast grappig is het af en toe ook erg sentimenteel, dat komt ook door de goede muziek van Randy Newman. Net als Toy Story is Monsters & Co een geweldige film.

Ik kijk dan ook uit naar de nieuwe Pixar-Monsters film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Monsters Inc. heb ik deze week eens herzien, met het oog op het vervolg Monsters University. Kan geen kwaad om even weer deel 1 opnieuw te zien, mochten er verwijzingen in deel 2 zitten. Het blijft ieder geval een film waar ik erg om kan lachen. Zeker de eerste 3 kwartier zijn geweldig, als je leert hoe het bedrijf in elkaar steekt. De ''2319'' meldingen zijn ook hilarisch. Het tweede deel van de film is iets voorspelbaarder, maar wel de moeite. En we eindigen met een stel heerlijke zogenaamde bloopers. Daar moet ik ook nog steeds om lachen. De film zit trouwens vol met eastereggs. Zo zie je een Nemo-visje voorbij komen om eens wat te noemen. Of dino Rex uit Toy Story.

Monsters Inc. Easter Eggs - Eeggs.com

Mijn eerdere aangevinkte recensie geeft verder nog steeds mijn zelfde mening over de film weer.

Er stonden 4* en die laat ik ook nu maar weer staan.

avatar van alexspyforever
Ik heb deze film meerdere keren moeten zien om hem wat hoger te waarderen. En ik moet zeggen dat ik deze van de computergeanimeerde tekenfilms toch een van de betere vindt. Dit komt vooral door het toch wel erg originele en hartverwarmende verhaal. De monsters hebben zo allemaal hun eigen unieke karaktertrekjes met oogbalmonster Mike Wazowski de vermakelijkste met zijn droge humor. De relatie die zich tussen Sully en de kleine Boo ontwikkelt is hartverwamend, een beetje zoals een klein kind dat een band krijgt met haar/zijn knuffel of pop. Ik kan werkelijk niets slechts over deze prent zeggen, enkel dat ik deze toch wat vaker moet kijken want mijn herinneringen vervagen te snel.

avatar van Thomas83
Een film om voor te smelten. Niet eens zo enorm grappig, maar de schattigheid, kleine grapjes en leuke personages vormen een gouden mix. Vooral Sulley, Mike en Boo als trio werken erg goed. De grootste troef is misschien nog wel hoe ijzersterk het allemaal is geschreven. Op zich is het een vrij simpel verhaal, maar er zijn wat originele vondsten als de scarers en de energie die ze nodig hebben, de deuren en de slimme parallellen met de mensenwereld. Altijd wel van die kleine originele ideetjes of geslaagde wendingen.

De personages komen tot leven door de uitblinkende stemacteurs. Vooral Crystal doet het goed als Mike. Wat een leuke acteur is hij ook eigenlijk. Nog best veelzijdig eigenlijk. De animaties zijn ook goed verzorgd. Tegenwoordig ziet het er nog wat beter uit, maar nog steeds ziet het er mooi uit. Teveel detail kan ook lelijk of onprettig worden.

De film duurt precies lang genoeg. Elke scène is eigenlijk wel genieten en op het einde is er ook nog wat heel aardige actie. Ook leuk trouwens die "bloopers" op het einde. Echt precies zoals die er in live-action-producties uitzien. Shrek won dat jaar de Oscar, maar ik vind Monsters, Inc toch echt de betere film. Niet zo grappig misschien, maar als geheel beter. 4.0* met kans op een halfje meer later.

avatar van Bottleneck
Al aardig wat keren gezien (al dan niet in stukjes) en ik blijf het een leuke film vinden. Grappige karakters, een erg inventief verhaal dat de 'relatie' tussen monsters en kinderen in een compleet ander perspectief plaatst, en niet te vergeten de muziek die veel bijdraagt aan het sfeertje van de film. (Trouwens ook de kortfilmpjes bij de extra's zijn best geinig, vooral eentje over een stel vogels.)

avatar van Dominootje
Wat doet deze in de IMDB top 250? Dat is wat ik me afvraag.. Het is opzich een leuke film, maar niet zo heel bijzonder in mijn ogen. Maar daarmee behoor ik zo te zien tot de minderheid Twijfel tussen 2,5-3*, voor nu het eerste.

Ah, de periode dat animatiefilms uit de V.S. nog originele verhalen hadden in plaats van scripts met antropomorfe machines die iedere film hetzelfde doen. Visueel misschien ietwat achterhaald, maar het script is origineel en de voice-acting is erg goed te noemen. De film is in dat laatste opzicht sowieso al een halve Big Lebowski bijeenkomst met Goodman en Buscemi, maar Crystal is ook subliem. Ik heb aan de ene kant nergens het idee dat ik echt iets briljants gezien heb, en de film is zeker minder goed dan het geval is bij een Finding Nemo, maar het was allemaal erg vermakelijk en sympathiek te noemen.

avatar van tattoobob
Destijds was deze film mateloos populair
...nog steeds is het een leuke film,de animaties vind ik een beetje gladjes maar voor een animatiefilm van pakweg 13 jaar oud is het nog steeds goed te noemen.
Voor de kids is zo,n film altijd raak en daar gaat het ook een beetje om...
Binnenkort even het laatste deel kijken.

Gekeken op Blu-ray.

avatar van rcuppen79
Heerlijke animatiefilm die met name op het gebied van animatie een behoorlijke stap vooruit is ten aanzien van de voorgaande Pixar-films. Met name het harige monster Sully vind ik een sterk staaltje computeranimatie.

Het verhaal vond ik echt geweldig, evenals de humor. Nog altijd vind ik dit een van de beste animatiefilms van Pixar.

avatar van Kondoro0614
Monsters, Inc.

Pixar films vallen meestal niet in de smaak bij de meeste mensen. Maar, hier moet ik toch toegeven dat Pixar blij moet zijn dat zij Pete Docter, David Silverman en Lee Unkrich in hun team hebben / hadden. Deze heren hebben toch al wel een paar mooie animatie films op deze wereld gezet! Films waar je echt trots op mag zijn van mij part! Zo ook Monsters, Inc. Op een 1 of andere manier nooit gezien in mijn jeugd tijd terwijl ik het wel altijd wou. Oef, wat leek deze film mij leuk! Wel eens kleine stukjes van gezien en daarom had ik volgens mij het gevoel dat ik ook monsters in mijn kast had zitten. Leek me wel leuk. Ja, vroeger nam je alles nog letterlijk op! Afijn, de film is dus duidelijk erg leuk en ik heb opzich ook wel erg genoten van de film. De animatie zag er goed uit en ik vond het wel een schone film. Toch was het verhaal leuk om te volgen en het concept was ook wel geinig bedacht. Al om al leuk om te zien voor jong en oud! Nu beginnen aan deel twee!!! Zeker het kijken waard voor animatie liefhebbers.

Eén van de betere uit de stal van Pixar. Ik heb me geamuseerd met de leuke setting en de interactie met Boo was echt vertederend. Een pak beter ook dan de sequel Monsters University.

avatar van knusse stoel
Boeiend animatie, ook voor volwassenen.
Dit was naast "The angry birds movie" de tweede animatie die we dit weekend hebben gezien en alle twee waren ze uitstekend! Ook in deze speelt humor een belangrijke rol en is er ook iets van spanning aanwezig. Nu en dan zelfs vertederend maar dat zal men wel voor onze kleine kijkertjes hebben gedaan. Een mooie 7!

avatar van Decec
Goed animatie/avontuur/komedie/familie/fantasie film...
Goed verhaal..
Leuk gemaakte animatie...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Erg leuke animatie film, leuk verhaal en humor.

avatar van n00r
Nog net zo leuk als 15 jaar geleden! Iets beter dan het nieuwere deel. Maar wow dit blijft toch echt een van de beste animatie films.

Iets beter bij herziening.

Beetje ironisch, want ondanks dat het technische overwicht van deze film ondertussen compleet ondergesneeuwd is, kon ik de look iets beter waarderen. Ik blijf het redelijk lelijk vinden, maar gewenning heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik er niet meer zo'n grote afkeer van heb.

Verder valt wel op de technische competenties door de jaren niet zoveel voorstellen, de film ziet er best oud en ruw afgewerkt uit, vooral de achtergronden en de mensen zijn best ongedetailleerd. Gelukkig is de animatie zelf nog wel oké, vooral de animatiedetails van Boo maken haar tot een leuk personage. Eén van de weinige in Pixar films.

Ook het concept kon ik deze keer iets beter pruimen. Het blijft wel de typische Pixar opzet (monsters als de norm en mensen als de "anderen"), maar de invulling ervan is in ieder geval nog een beetje origineel. Eens de setting established wordt het jammer genoeg al snel saaier, met een flauwe bad guy, een plottwistje en wat achtervolgingen.

Maar in het algemeen kon ik het iets beter pruimen als de eerste keer. Boo blijft nog steeds hét lichtpunt van deze Pixar, de rest vond ik iets minder storend. Halfje erbij.

avatar van david bohm
Mwah gezien de hoge beoordelingen overal toch een tikkeltje tegenvallend.
Erg mooi getekend vind ik het niet en de personages en de humor niet zo fraai. Leukste personage vind ik het meisje Boo, ver uit.

avatar van TornadoEF5
Herzien, en verhoogd van 2.5* naar 3.5*. 2.5* was wel opvallend laag, maar deze was aan een herziening toe, en ik was niet echt zeker meer wat ik van deze film vond denk ik. Nu deze goed in het geheugen zit, kunnen we met een fris hoofd en met de volle goesting aan het vervolg beginnen (dat ik wellicht morgen ofzo opleg).

De film is erg goed, en maakt deel uit van de reeks originele films die Pixar op zijn conto heeft staan. De inventieve werkwijze heeft hen dan ook veel successen opgebracht, maar met dank aan het kapitalistisch systeem stapt men daar nu ook weer vanaf. Als kind had ik deze nooit gezien, omdat toverij, monsters en fantasie zogezegd niets voor mij was. Of beter gezegd omdat de ouders nooit gedacht hebben dat dit iets voor mij kon geweest zijn, en men ervoor opteerde me de eendimensionale wereld te blijven laten verkennen.

Er zit best wel leuke humor in, er is een origineel plot met een doorsnee verhaaltje met leuke personages en een leuk gecreëerde wereld en nu en dan ook toch een wtf-moment. Ik vind het wel een van de beste Pixars.

avatar van Phantasm
Animatiefilm met een goed verhaal dat lekker wegkijkt.

avatar van IH88
“Hey, Mike, this might sound crazy but I don't think that kid's dangerous.”

Originele en ijzersterke animatiefilm vol met kleurrijke wezens, veel humor en uiteraard een sentimenteel verhaal. Monsters, Inc. heeft een sterk en origineel uitgangspunt, en de makers weten het door een inventief script en de leuke personages ook boeiend te brengen. Met Sullivan, Mike, Boo, Randall en Celia als blikvangers. Geweldige stemmen ook van onder andere Goodman, Crystal, Buscemi, Tilly en Coburn. Monsters, Inc. is al met al weer het volgende pareltje van Pixar.