Fright (1971)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Misdaad

geregisseerd door Peter Collinson
met Honor Blackman, Susan George en Ian Bannen

Amanda moet een avondje op Tara, het zoontje van de rijke Lloyd's passen. Het arme meisje heeft echter geen seconde rust, omdat er de hele avond vreemde dingen in en rondom het huis gebeuren. Ze is zich er echter niet van bewust dat Tara's echte vader Brian uit het gekkenhuis is ontsnapt en naar huis terugkeert...

The blueprint for HALLOWEEN .

avatar van Verbal
De titel doet meer vermoeden dan wat je uiteindelijk te zien krijgt. Was toen misschien een " angstige" film maar is nu volledig achterhaald. Dus weinig tot geen suspense.

avatar van brucecampbell
waar kan je deze vinden?

avatar van Richard_Voorhees
De titel en de geweldige poster dekken niet echt de lading van deze film. Misschien dat dit anno 1971 een hele enge film was, maar anno 2010 is er toch echt heel wat meer voor nodig om een horrorfan bang te maken dan wat vreemde geluiden in een oud huis. Ik heb deze film bekeken, omdat ik gehoord had dat deze film samen met Black Christmas (1974) de films waren die John Carpenter inspirreerden voor zijn Halloween.
Er word geprobeerd om spanning de creëren, maar het komt gewoon niet helemaal over. Alle dingen waar gebruik van gemaakt word: schimmen langs het huis, schaduwen, kloppen, onverklaarbare tikkende geluiden, enz. kunnen wel werken, maar zijn tegenwoordig zo achterhaald dat er maar weinig films zijn waarbij deze dingen effectief zijn. Het lukt in deze film gewoon niet deze suspense te creëren.
Er word wel leuk geacteerd, Susan George speelt haar rol als onschuldige babysitter best aardig en ziet er erg charmant uit in haar rol vind ik. Honor Blackman (voor mij en waarschijnlijk vele anderen vooral bekend door haar rol in Goldfinger) speelt haar rol als wanhopige vrouw en moeder erg goed. Sowieso vond ik het spel tussen Honor Blackman en Ian Bennen (Brian) best goed. Grappig is trouwens dat het jongetje die Tara echt Tara heet, ik vind het namelijk eerder een meisjesnaam. Het plot klopt trouwens niet helemaal, Tara is het jongetje waar Amanda (de babysitter) op komt passen en Brian is de gestoorde ex-man.
Dat over de acteerprestaties klinkt natuurlijk heel lovend, maar dat is eigenlijk ook het enige waar ik positief over kan zijn. De film zit wel aardig in elkaar, maar de ingrediënten zijn door de jaren heen zo vaak gebruikt, waardoor je de hele film niet voor verassingen komt te staan en veel scenes zijn van te voren al te voorspellen, waardoor de film gewoon niet zo boeiend is om te bekijken.

avatar van Mac Hammer Fan
Net als in "The Penthouse" bewijst de Engelse kineast Collinson dat hij een vakman is in het genre. Het uiteindelijk succes van "Fright" (Nederlandse titel: Thriller) heeft hij echter voor een deel te danken aan scenarist Tudor Gates, een man die het klappen van de griezelzweep kent (Lust for a Vampire, etc..) Eens te meer voeren de filmmakers ons naar een afgelegen cottage, waar ze een zuivere angstpsychose weten op te roepen.
Een vrouw, wiens eerste echtgenoot krankzinnig is geworden en in een gesticht werd opgesloten, gaat met haar tweede man een avondje uit. Zij laat een buurmeisje op haar zoontje passen. De juffrouw voelt zich echter alles behalve op haar gemak in het oude Victoriaanse herenhuis. Toeval wil dat de psychopaat op dezelfde avond uit het gekkenhuis ontsnapt. Wanneer hij ter plaatse arriveert, verkeert hij in de waan dat zij zijn vrouw is...
Alle elementen zijn hier aangewend om de kijker te doen klappertanden van schrik en emotie. Susan George speelt haar rol voortreffelijk. Haar vertolking draagt niet in geringe mate bij tot de kwaliteit van deze boeiende dramatische horror-thriller.

Mmmmm, anderhalf uur kijken naar Susan George in een kort rokje met haar pronte borstjes naar voren, die we ook nog bijna te zien krijgen. Ze speelt hier een voortreffelijke rol als babysitter, die eerst de stuipen op het lijf gejaagd krijgt door haar zg. lollige vriend en daarna door de uit het gekkenhuis ontsnapte vader van het jongetje waar ze op moet passen.

Snap die reacties niet zo dat dit allemaal zo achterhaald is. Ben ik zo ouderwets? Kunnen hedendaagse filmkijkers alleen maar moderne special effects waarderen? Ik vond het een dijk van een thriller. Met horror heeft dit niets te maken. In horror moet altijd een element van onverklaarbaarheid, van mysterie zitten. Dat is hier niet het geval. Met uitstekend acteerwerk, vooral van George en Ian Bannen als de gestoorde Brian. Je ziet het vakwerk van een regisseur als Peter Collinson en zijn scenarioschrijver er vanaf. Britse topklasse, en die verloochend zich niet, ook al stamt de film uit 1971. Ook leuk voor de sfeer uit die tijd.

avatar van alexspyforever
Nu dat ik deze heb gezien vraag ik me af hoeveel originaliteit er nog overblijft van John Carpenter's Halloween. Er waren al redelijk wat slashers vóór 1978, misschien kunnen we zelfs terug tot 1960 met Psycho. Home invasion was er natuurlijk ook al, denk dat I saw what you did (1965) een van de eerste moet zijn geweest. En we kunnen daar nu ook getormenteerde babysitter aan toevoegen met deze Fright.
Een slasher is dit evenwel niet, meer een kruising tussen een home invasion en psychologische thriller. Deze deed me een beetje denken aan The Little Girl who lives down the Lane (1976) al heeft dit wel een ander thema. Sterke rollen van Susan George als babysitter en Ian Bannen als de creep. Fijn psychologisch spel en ook spannend met een verrassend doch sterk einde. Oubollig misschien maar daarom niet minder goed. Ik vind het wel een horror hoor Fransman, er zijn genoeg horrors zonder mysterie en ook waar alles te verklaren is. Maar dat is het oude debat van thriller vs horror, dat vind ik totaal onbelangrijk. Dit is echt een goede film en ben het voor de rest wel met je eens.

Leuk te lezen dat we tot het zelfde oordeel (en waardering) zijn gekomen alexspyforever. En inderdaad, genreaanduiding is volkomen onbelangrijk.

avatar van Grindhouse62
Fransman schreef:

Ik vind dit ook geen horror. Voor mij is het een psychologische thriller met een griezelig creepy ondertoon. Heb deze film heel wat jaren geleden voor de eerste keer gezien als nachtfilm op de duitse of engelse tv. Kon mij gisteravond tijdens de herziening nog vlagen herinneren van deze sterke film. Ouderwets of niet Fransman, ik ben van het bouwjaar 62 en ben ik het bezit van een enorme collectie oude films, die ik volgens mij in mij leven nooit allemaal meer kan zien cq herzien. De meeste jonge filmkijkers onder ons zullen niet ver in de tijd terug films gaan kijken, die wachten op wat er gaat komen. Ze weten niet wat voor pareltjes van films er ooit gemaakt zijn en weten niet wat ze missen. Je moet echt leren film kijken en zeer veel interesse hebben in de filmgeschiedenis. Ik heb mij met Fright dan ook zeer zeker vermaakt. 3.5

Bravo Grindhouse62, helemaal mee eens. Ik ben voortdurend op zoek naar pareltjes uit het filmverleden. Maar ga ook nieuwe pareltjes niet uit de weg hoor... Maar inderdaad, honderd procent psychologische thriller. Dat genre lijkt een beetje vervaagd en krijgt dan al snel het horroretiket.

avatar van Grindhouse62
Maar wat ik al vermelde, Fransman. ik ben in het bezit van een enorme collectie oude films, die ik volgens mij in mij leven nooit allemaal meer kan zien cq herzien. Komt ook mede dat er natuurlijk ook heel veel nieuwe producties komen en dan ook lid ben van Netflix en Videoland.Heb een paar maand geleden film1 opgezegd, dat was toch te veel van het goede.

avatar van Noodless
Simpel, maar wel een zeer effectief horrorwerkje dat meer het genre thriller benadert. Maar gezien de nare sfeer, het ingesloten gevoel van de babysitter weet de regisseur een bepaald horrorgevoel aan de kijker te geven. Susan George speelt een heerlijke sexy rol als babysitter en Ian Bannen is in zijn nopjes als de ontsnapte vader uit het gekkenhuis.
Het slot is zonder meer bevredigend te noemen, ook al lijkt het simpel..maar het past perfect bij het verloop van de film. Leuke ontdekking ! 7/10