Electra Glide in Blue (1973)

Actie / Misdaad

geregisseerd door James William Guercio
met Robert Blake, Billy Green Bush en Mitch Ryan

Big John Wintergreen is politieagent in Arizona. Hij laat zich niet intimideren door de provocaties van zijn oversten, ook al moet hij elke dag opnieuw zijn aanvraag tot overplaatsing naar de afdeling moordzaken herhalen. Intussen oefent hij plichtsgetrouw zijn job uit als zwaantje bij de politie. Dan krijgt Wintergreen een vreemde zaak toegewezen. De gerechtsarts is ervan overtuigd dat het slachtoffer zichzelf van het leven heeft beroofd, maar Wintergreen is een andere mening toegedaan...

avatar van brucecampbell
Zéér leuke film met een enorm 70s sfeertje. Niet echt een aktie of misdaadfilm maar meer een politiedrama.
De achtervolging van de motorrijders was vakkundig gedaan zodat de stuntmannen hun ding konden doen en het einde is schitterend.
Hier staat wel een erg lelijke poster! ik vind de dvdhoes veel beter. http://www.fulvuedrive-in.com/cover/ELECTRAGLIDE.jpg

avatar van Filmkriebel
Vreemde eend in de bijt. Ik vond het vaak ook aan komedie grenzen. De sarcastische toon van het verhaal ontging me in ieder geval niet.

Definitie van een zwaantje volgens de film : een kleine man met een metershoog ego, een niet in te tomen libido, een ambitie die hij door zijn beperkte IQ niet kan waarmaken en genietend van zijn macht wanneer hij die in handen krijgt. Lijkt dit niet een beetje op de doorsnee-flik bij ons?

Man man man... wat moet die Guercio een hekel hebben aan zwaantjes . Eerste uur was helemaal in orde, dan zakt het even in tot Old Willy opgepakt wordt . Ook het uitgesproken hippiesfeertje en het hele mooie einde (erg uplifting) zijn vermeldenswaardig.

Aardige film waarin over een motoragent die nogal klein van stuk is. De film heeft een goeie opbouw, alleen is het eerste gedeelte waarin we kennismaken met het hoofdpersonage een stuk boeiender dan de moordzaak die volgt. Ook was iets meer actie welkom geweest. De dialogen zijn verrassend scherp en de film eindigt met een prachtig shot.

avatar van Lefgozer
Tot en met 15 augustus 2012 gratis te bekijken via MGM On Demand.

avatar van wendyvortex
Geweldig!!!
Typische offbeat seventies-film spelend in en rondom Monument Valley.
Bikers, hippie-communes, drugs, rockconcerts, maar dat zijn niet de helden van deze film.
Robert Blake is een fysiek kleine motoragent die er van droomt ooit bij moordzaken te komen en als hij ontdekt dat de suicide van een oude man een vermomde moord is krijgt hij zijn kans.
Inclusief spectaculaire achtervolgings-scene met motoren.
Meesterwerk!

avatar van Nickon
Deze benoem ik tot 1 van de beste films die ik ooit heb gezien. Voor de eerste keer op TV gezien (1981?). Nu op Blu Ray. Er zijn heel veel verhalen en dimensies in deze film. Je moet maar goed opletten. Het interview met de director is ook heel leerzaam. Een lekker langzame, soms grappige, donkere '70 movie... met mooie muziek.