Fehér Isten (2014)

Hongarije / Duitsland / Zweden
Drama / Fantasy

geregisseerd door Kornél Mundruczó
met Zsófia Psotta, Sándor Zsótér en Lili Horváth

Een verordening zorgt ervoor dat er meer belasting betaald moet worden over honden van gemengde rassen. Dit zorgt ervoor dat de eigenaren hun honden dumpen en de opvangfaciliteiten overvol raken. De 13-jarige Lili vecht wanhopig om haar hond Hagen te behouden, maar haar vader zet de hond uiteindelijk op straat. Lili en Hagen proberen elkaar vervolgens wanhopig weer te vinden.

avatar van leatherhead
Waar de film het eerste uur een tamelijk clichématig traject aflegt, ontpopt Fehér Isten zich op de valreep tot een heel aardige film. Uit het eerste gedeelte had de nodige bagage geknipt mogen worden, maar zodra het hondenleger aan het moorden slaat laat de film zich als een ludieke actie/horrorflick kennen.

Knap gemaakt ook, weinig tot geen CGI gespot. Met voorts een eindshot waar je gerust U tegen mag zeggen. Des te spijtiger is het alleen dat de regisseur niet voor een wat economischere speelduur ging, want na een pover eerste uur stevent het toch nog op iets leuks af. 3,0* sterretjes.

avatar van Wim Vink
Een echte parel !! Wondermooie film !! Zo wil ik er meer zien.

avatar van Arnie
Na Delta opnieuw een sterke film van Mundruczó. Een tikkeltje apart (net als Delta), en ik snap de kritiek over timing, opbouw en muziek ook best, maar vind dat niet voldoende om de film zo af te serveren.

Deze film gaat natuurlijk helemaal niet over honden, maar over het Hongaarse migrantenbeleid, en is daarmee erg pijnlijk. Of ligt het er zozeer bovenop dat het door niemand nog genoemd werd? De symboliek, vanuit dat licht bekeken, is schitterend, met name in de slotscene waar Lili zich letterlijk op gelijk niveau plaats met de honden tegenover zich. Het enige dat rest.
En wat een openingsscene, bloedstollend.

avatar van sinterklaas
Een paar jaar geleden had ik me, na het zien van de sterke Tender Son, me meteen volop verdiept in Mundruczó. Zijn andere werkjes Pleasant Day en Delta waren wederom ook weer erg goed en voornamelijk erg subtiel. Je zou toen denken dat hij het voornamelijk moest hebben van de kleinere producties maar met White God bewijst hij het tegendeel. Al moet ik wel zeggen dat ik eerst, ondanks de net opgenoemde titels niet echt meteen onder de indruk was. Zelfs toen ik termen las als "Apocalyptische film, Actie in de straten van Boedapest" e.d. voelde ik ergens dat dat er wel erg gek of niet treffend uit zou gaan zien. Goh, een hele reeks honden die Boedapest overnemen en een meisje dat een soort leider is, en ohja... ook nog horror? De film was voor 12 jaar gekeurd dus ik denk dat dat ook wel mild zou zijn en zoals je weet, dikken mensen wel vaker iets aan met genres om bezoekers te kunnen trekken.

Fout....

De visitekaartjes die Mundruczó had weggegeven moest ik weer even boven tafel halen en ik kan, na het zien van de film een conclusie trekken: Van de films die ik allemaal van hem heb gezien is dit echt de beste en het lijkt erop dat een regisseur van kleinere producties kan groeien. Vele mensen hebben er geen trek in maar ik ben juist gek op het gespeel met genres, en nu heb ik de "aangedikte uitspraken" wel serieus genomen. Hij lijkt hier echt allerlei invloeden, elementen en genres in een blender te gooien en je zou haast denken dat deze film nog stevent naar een Hollywoodproductie. Het bewijst in ieder geval wel dat blockbuster en arthouse prima samen kunnen gaan, alleen is het wel net iets diepgaander en serieuzer (of de humor is wat scherper of zwarter). Het begint echter wel soms een beetje met de vraag van: gaat dit wel werken? Zelfs bij de introductie met die hordes honden die door de straten van Boedapest rennen vraag je je het af. De film begint als een coming of age, waarbij de regisseur hier zich overduidelijk laat beinvloeden door eventuele films uit zijn jeugd (wie kent er nou inmiddels geen jeugdfilms over een kind dat bevriend is met een (eventueel pratende of denkende) diersoort.) Zsofia Psotta wist me met het moment steeds meer te betoveren en mijn hart te stelen. Wat een acteertalent en intensiteit zet ze hier neer. Ze speelt hier de rebelse maar ondertussen ook naïeve Lily in een best wel rare toekomstperspectief van Boedapest. De overheid probeert te saneren op bastaardhonden en alle honden moeten worden goedgekeurd door de gemeente alvorens ze door kunnen als huisdieren. Laat de hond van Lily nou ook een bastaardhond zijn die gevaar loopt, die door haar vader op straat wordt gezet. Lily laat het hier niet bij zitten en tegen haar naïviteit in probeert ze nog haar hond Hagen terug te vinden. De film gaat naderhand een beetje de Annie MG Schmidt/Disney kant op wanneer we Hagen zelf gaan volgen. Hij word geconfronteerd met de hardheid van de mensen en vlucht voor de hondenvangers (die ik hier haast associeerde met een soort politiesquad uit een Orwelliaanse Science fiction film. Waar ik die gedachte vandaan haalde weet ik niet.) maar vind al snel ook een vrouwtjeshond waarbij al het bijna niet zou misstaan als de honden zouden kunnen praten. Hagen is voor de rest een erg sympathieke hond die geen vlieg kwaad doet, maar dat veranderd langzaam, maar wel op een griezelige wijze snel, wanneer hij in handen komt van een groep sadistische handelaars die van straat geplukte beesten klaarstomen voor hondengevechten. Ik ga niet veel zeggen maar de term "horror" is nou toch wel op zijn plaats. Dierenmishandeling vind ik één van de ergste dingen die er op de aarde bestaan. Maar er komt zelfs nog veel meer... en de diversiteit aan genres begint op den duur echt steeds meer op te vallen. Een ding is wel zeker; de bastaardhonden slaan (in dit geval bijten) terug... En ja, toch blijkt het feit dat er honden worden gebruikt, in plaats van een virusuitbraak of zombies, om een post apocalyptisch Boedapest te creëren helemaal niet zo slecht te werken.

Zoals ik al zei; de film bevat echt veel en veel meer dan ik in eerste instantie had verwacht, en het leuke daarvan is dat het steeds weer binnenkomt als een verrassing. Ook qua sfeer weet Mundruczo een hoop invloeden te gebruiken. Bij die sterke nachtclubscene, die me op een een of andere manier ook bij de keel greep, moest ik weer toch een klein beetje denken aan Gasper Noé, en actie.... ja, zit er ook in. Lang leve de Mobiele Eenheid (in films dan), en natuurlijk is er ook een beetje ruimte voor liefde. Zowel tussen twee honden als het gevoel van Lily voor die ene jongen uit haar repeteerklas. Dat Mundruczo die zoetigheid een beetje op de achtergrond wou laten spelen was overduidelijk, maar ergens was het ook niet misplaatst om meer te doen met dat thema. Het einde was ook erg mooi en bijna om een traantje bij weg te pinken, maar helaas werd het op den duur wel net iets te snel afgewerkt.

Uiteindelijk is het Mundruczo toch gelukt om me opnieuw te laten overdonderen met zijn werk. Wat een prachtige, lieve, betoverende maar tegelijkertijd ook snoeiharde film. Ik sta paf! als ik toch een beetje Annie MG Schmidt taal moet gebruiken.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette film die lekker wegkijkt.

avatar van Ebenezer Scrooge
Eerlijk gezegd verwachtte ik een heftige film waarbij ik steeds mijn hoofd moest afwenden, maar het viel gelukkig allemaal reuze mee. Voor een regisseur lijkt het me niet bepaald gemakkelijk om zulke wrede dingen als dierenmishandeling, kindermishandeling, etc... zo in beeld te brengen dat mensen niet met een rotgevoel naar je film zitten te kijken, maar je tegelijkertijd wel iets duidelijk maakt. Kornél Mundruczó is daar in ieder geval in geslaagd.

avatar van 93.9
Zeker een half uur te lang...
Verhaal sprak me niet aan.
Film schiet alle kanten op.

avatar van Dievegge
Het begint als Black Beauty, gaat verder als The Birds en eindigt als De Rattenvanger van Hamelen. Het is een aanklacht tegen dierenmishandeling, maar zonder prekerig te worden. De titel geeft aan dat je het ook als een allegorie over onderdrukking kunt zien. Voor een hond is de mens een god die goed- of kwaadaardig kan zijn.

Twee verschillende honden hebben de bastaardhond Hagen gespeeld. Het africhten van de honden is een prestatie. Ik vraag me af hoeveel computeranimatie erin verwerkt zit.

Het verhaal dreigt in twee stukken uiteen te vallen, maar op het einde wordt de eenheid hersteld doordat de verhaallijn over de honden en die over Lili als trompettiste bijeenkomen. Hondenliefhebbers, gaat dat zien!

avatar van sinterklaas
Kornél Mundruczó is weer bezig met een nieuwe film. Volgens Hongaarse bronnen (en wat ik uit de vertaalmachine had begrepen) moet het iets te maken hebben met de vluchtelingencrisis. Verder een setfoto van een vliegende man waargenomen.... Ik ben nou al benieuwd. Wie weet gooit hij daar ook weer verschillende genres in de ton.

avatar van eRCee
Wat een toffe film. Het verhaal is nogal onconventioneel, misschien met uitzondering van het middenstuk over de hondengevechten. Zowel de verhaallijn rond Lili (een goeie rol van Zsófia Psotta) als die van hond Hagen is boeiend. Minpunt is dan weer dat de vader nogal plotsklaps omslaat: zijn personage is sowieso veel minder geloofwaardig dan Lili. Verder bevat Fehér Isten een fiks aantal sterke momenten, in de nachtclub bijvoorbeeld, maar vooral de beelden van de honden zijn knap. Het laatste kwartier doet er in alle opzichten nog een behoorlijke schep bovenop en laat je als kijker in verbazing achter. Zo moet dat!

Een paar honderd honden die wild door de straten rennen. Het zijn heel merkwaardige beelden, die kunnen gelden als metafoor voor de revolte van een groep minderheden, minstbedeelden, kansarmen of welke volksgroep ook die pas tot bedaren komen als ze op een redelijke en minder harde, onwezenlijke manier worden benaderd dan voorheen. De schitterende slotscene is daar wel een sluitend bewijs van.
Aldus zeker een inhoudelijke film, veel meer dan gewoon het verhaal van een meisje dat lijdt onder het verlies van haar hond.
Meerdere sterke, dikwijls ruwe scenes. (De gedragsverandering van de hond na de afschuwelijke training is er ééntje van.
Knappe cinema.

avatar van arno74
Prettig bekijkbare film met een rustig tempo en die zich afspeelt in een verlaten, haast postapocalyptische Boedapest, waar honden de straten hebben overgenomen en vrijwel niemand zich de straat op durft te begeven. Dit levert ontzettend veel fraaie en soms surrealistische beelden op. Het lijkt op een gegeven moment bijna een soort van zombiefilm waarbij de zombies door honden zijn vervangen die wraak willen nemen op de mens. Het uitgangspunt van de film is echter een duidelijke verwijzing naar hoe Hongarije met de vluchtelingencrisis is omgegaan. Met dank aan de recente MovieMeter Contest van Ferdydurke waardoor ik deze film heb ontdekt. 4*

avatar van wibro
Na Jupiter Holdja (2017) de tweede film die ik van deze tot voor kort mij totaal onbekende Hongaarse regisseur gezien heb. En ook deze viel zeker niet tegen hoewel ik wel enigszins moeite had met het eerste uur. Iets van Lili houdt van Hagen en wil alles doen om haar hond terug te krijgen. Tja, dit hebben we allemaal tig keer eerder gezien. Maar in het tweede uur maakt de film drastisch een andere wending en werd het een uiterst spannend wraakfilmpje. Sommige scènes logen er niet om wat betreft wreedheid van het menselijk ras tegen de viervoeters. Maar de viervoeters zouden als een goed georganiseerd leger met aan het hoofd Hagen keihard terugslaan. De laatste scène met Lili vond ik werkelijk schitterend. Rest de vraag hoe het mogelijk is om die honden zo goed af te richten. Moet toch wel een hels karwei geweest zijn lijkt me.
Moet deze regisseur toch wel goed in de gaten houden, want ook het door mij eerder genoemde Jupiter Holdja vond ik een zeer bijzondere film hoewel minder dan deze.

avatar van james_cameron
Rare, onevenwichtige Hongaarse film. De plot is een mengeling van drama en fantasie, maar met name de fantastische elementen komen absoluut niet uit de verf. De film verliest op gegeven moment zijn geloofwaardigheid, waarna het niet meer goed komt. De vele shots van hordes honden die door een lege stad rennen zijn visueel indrukwekkend, maar het is jammer dat er niet meer met het intrigerende gegeven is gedaan. Gemiste kans derhalve.

avatar van alexspyforever
Drama met wat horrorelementen. Een paar keer las ik over de vergelijking met The Birds al bleef het daar eerder een mysterie waarom de vogels plots zulke agressiviteit aan de dag legden. Bij deze film is het wel duidelijk waarom bij de honden op een bepaald ogenblik het potje overkookt. De scènes met de hond Hagen en zijn gevolg die door de stad rennen zijn zonder meer indrukwekkend alsook het eindshot. Om een of andere manier moest ik aan White Fang denken die ook een dergelijk parcours aflegde. De film lijkt meer een kritiek te zijn op de mishandeling en verwaarlozing van honden dan echt een boeiend verhaal te vertellen. Lili was wel leuk maar de conflicten met haar vader en de mensen van de muziekgroep het bleef oppervlakkig vooral omdat je plots 2 verhalen gaat krijgen waarbij gek genoeg die van Hagen interessanter is hoewel vrij voorspelbaar. De actie begint pas ergens in het laatste half uur en blijft eigenlijk vrij beperkt. Sowieso had wat voorafging flink worden ingekort.
Als drama OK niet geweldig, fantasy nah, als horrorfilm zou ik deze niet aanraden. Maar ach ik denk dat er slechtere films zitten in de horrordraft arno74

avatar van joolstein
De film wordt op de dvd/blue-ray aangeprezen als een hommage aan The Birds van Alfred Hitchcock. Maar afgezien dat ook hier dieren wraakgevoelens tegen de mensheid hebben, loopt elke andere vergelijking mank. Waar het bij Hitchcocks horrorepos draait om pure angst. Is de angst voor de op hol geslagen honden in deze film zo goed als niet te vinden. Dit komt vooral doordat er gekozen is voor een analogie met het huidige Hongarije. En die lag er zo verschrikkelijk dik bovenop dat elk plezier in de film de das wordt omgedraaid door dat politieke statement. Een ander probleem waar de film mee kampt zijn de motivaties van Lili. Waarom stelt ze de hond boven alles? Als dat ongelimiteerde huisdierenliefde is, staat dat in schril contrast met de rest en is wel heel gemakkelijk. Ook de willekeur aan genres werkte niet goed in het voordeel van deze film. Het lichtvoetig begin van een familiefilm (ik moest opeens denken aan E.T.) staan te haaks op het zwaar belanden middenstuk met zijn politieke allegorie. De finale met een paar horror-elementen voelde meer als mosterd naar de maaltijd. De politieblokkades deden me dan weer denken aan Planet of the Apes. Om positief te eindigen moet ik wel erkennen dat de scenes met de honden zeer knap gemaakt waren! Echter was dat niet voldoende.

avatar van alexspyforever
joolstein schreef:

Ik stoorde mij ook een beetje aan de wirwar van genres. Ik had persoonlijk liever gehad dat ze volop de horrorkaart hadden getrokken zeker als ze vooraf spreken van vergelijkingen of hommages aan "The Birds" van Hitchcock. Het verhaal van Lili met de mensen van het muziekconservatorium leek niet echt te passen in het geheel alsook het feit dat het conflict tussen vader en dochter op een moment opgelost was. Ik miste de angst, de chaos, de brutaliteit, het mysterie en de onvoorspelbaarheid die The Birds veroorzaakte. Hier leek iedereen gewoon verder te gaan met zijn/haar leven ondanks de stijgende aggressie van de honden. Na verdere reflectie moet ik zeggen, heb ik heb deze toch te hoog gewaardeerd.

avatar van eRCee
Je kan het de film niet kwalijk nemen dat sommigen een onterechte vergelijking trekken met The Birds. Dit is een bijzondere, hybride film, die een paar keer een gedurfde narratieve afslag neemt.

avatar van Boeikens
Ik hoor hier steeds horror
Als drama ok maar had ingekort heel wat vlotter gelopen.

Hier kan ik dus niet naar kijken, ik blijf maar doorspoelen/klikken dus heeft geen zin, ook al is het nep en eindigt het vast goed.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Goed idee maar niet altijd even sterk in de uitvoering, vooral in het begin. Het coming of age drama is matig geschreven en geacteerd. De spanningen tussen pa en dochter komen niet van de grond, en de vader ontpopt zich tot de zwakke schakel van de film. Jammer want hij begon zo goed, bellenblazend op de wc nadat hij een koe heeft ontleed. Het meisje in de hoofdrol speelt een onzekere stuurse puber, en dat doet ze best aardig, maar echt overtuigend vond ik haar niet tijdens de zoektocht naar de hond. Het ging een beetje alle kanten op met haar. Nou ja, de impulsiviteit van de jeugd misschien.

De avonturen van de hond waren soms wat kinderachtig, ik verwachtte op een gegeven moment een bord spaghetti, maar dan wordt het grimmig met beelden van dierenmishandeling. Echt los komt de film pas als de meute aan het moorden slaat- ik was best verrast toen Hagen die hondenvanger de keel afbeet en als een Napoleon zijn honden aanstuurt. De beelden van de losgeslagen honden die zich tussen de mensen begeven zijn amusant en hadden nog wel wat langer mogen duren, en verder mogen gaan.

avatar van Donkerwoud
Een grimmige parabel over eenzaamheid en vervreemding (voor mens en dier) in een grootstedelijke, laatkapitalistische omgeving. Vanuit een tienervrouw (Zsófia Psotta) die terugvalt op haar hondenvriendje Hagen omdat haar ouders een leven zonder elkaar kozen, maar daarbij hun eigen weg gaan en niet denken op de consequenties voor hun dochter. Vanuit een gescheiden vader (Sándor Zsótér) voor wie de scheiding met zijn vrouw - en eigenlijk ook zijn demotie van professor naar vleeshouwer- negatief afstraalt op zijn zelfbeeld. Het monotone, statusloze werk waarmee hij scharrelend rondkomt en plotseling verantwoordelijkheid moet dragen over een tienervrouw. Vader, dochter en hond zijn tot elkaar veroordeeld in wat begint als een grauw psychologisch drama over mensen die de aansluiting met elkaar missen en niet weten welke rollen ze moeten, willen en kunnen vervullen. De dochter moet in de pas leren trompetteren voor een vermaard kinderorkest, terwijl de vader zijn boosheid en onvermogen projecteert op een mens- en dierrelatie waar hij als volwassene niet tussenkomt.

Maar, zoals de magnifieke openingsscène met honderden wegrennende honden al aankondigde, deze film speelt zich af in een dystopische alternatieve werkelijkheid. Waar het rigide straathondenbeleid, ondersteund door een kliksysteem van oplettende burgers, welhaast totalitaire trekjes vertoont in het wieden en selecteren van rashonden en asbakkenrassen. In misschien de vreemdste wending die ik in tijden zag gooit de vader de 'niet raszuivere' hond Hagen uit zijn auto en verplaatst het perspectief zich ook naar het oogpunt van een hondenpersonage. Ook de kijker ziet opeens dezelfde alledaagse ruimtes vanuit een hondenperspectief, maar met het verschil dat diens 'menselijke blik' dingen ziet die elk voorstellingsvermogen te boven gaan. Auto's en andere voertuigen worden monsterlijke doodmachines. De stedelijke ruimte wordt een woestenij waar voedsel, veiligheid en geestesrust geen uitgemaakte zaak zijn. Waar de mens verdeelt en heerst.

White God' (2014) kan óók gelezen worden als allegorie over bijvoorbeeld de nasleep van het staatscommunisme of de huidige vluchtelingencrisis, maar is dat volgens mij niet alleen. Het is voor mij tevens een film over schuld en compliciteit naar exploitatieve kapitalistische systemen die levende wezens reduceren tot producten. Vanuit het oogpunt van dieren bezien hebben bureaucratie, massaconsumptie en mannelijkheidsnormen maar één doel: het domineren en beheersbaar maken van andere levende wezens. En de 'white god' uit de titel - of de mens die zijn omgeving schept volgens zijn eigen virulente ideologieën - meent dat dieren niet dezelfde wetten, regels en afspraken behoeven, maar dat ze als stemlozen en vertrapten vogelvrij verklaard mogen worden. Misschien laat de film wat steekjes vallen in hoe de relatie tussen de mensenvader en de mensendochter zich uiteindelijk ontwikkelt, maar alleen al dat ongebruikelijke hondenperspectief is visueel en thematisch heel gaaf gedaan.

avatar van RaoulDuke
Film komt te traag op gang, maar tweede helft maakt dat deels goed.
Met betere acteurs en 'n betere opbouw/ suspense had dit interessante gegeven echt 'n boeiende film op kunnen leveren. Nu blijft het toch wat steken in goede bedoelingen. Fraaie beelden, dat wel.