Vengeance Valley (1951)

Alternatieve titel: De Vallei van de Haat

Western

geregisseerd door Richard Thorpe
met Burt Lancaster, Robert Walker en Joanne Dru

Rancher Owen Daybright raakt in een emotioneel conflict verwikkeld met zijn stiefbroer Lee Strobie. Ontelbare malen redt hij zijn broer uit penibele situaties en beschermt hem tegen de woede van hun vader wanneer Lee een vrouw zwanger maakt. Wanneer de broers van de vrouw verhaal willen komen halen bij de vader van het nog ongeboren kind, zegt Lee dat Owen de dader is. Owens beschermende gevoelens worden danig op de proef gesteld wanneer Lee hem in een hinderlaag lokt.

avatar van Guyke
Een western met de gebruikelijke ingrediënten: de goeden zijn wel erg goed, de slechten heel erg slecht. Er is natuurlijk de gebruikelijke achtervolging te paard en... op het einde winnen de goeden.
Weinig uitgewerkte karakters. Flauw in beeld gebracht. Spanning is nauwelijks aanwezig.

Dit is een prima western, naar mijn idee. De beoordeling hier op MM vind ik aan de lage kant.
Ik vind het een degelijke western, goed in beeld gebracht, goede acteurs met een standaard verhaal, dat wel.
De duur van de film is ook prima, te meer daar het geen hoogstaand verhaal betreft en uitdieping van de karakters ook helemaal niet nodig is. Wat dat betreft zijn de meeste westerns heerlijk simpel, en dat geldt ook voor deze.
Niet te moeilijk doen, maar gewoon een kleine anderhalf uur kijkplezier.

avatar van Brix
Verrassend fijne western, die een goede en vrij realistische kijk geeft op het leven van de ranchers en cowboys in het oude westen.
Verplicht 'kijkvoer' voor westernfans, m.u.v. de 'spaghetti fanaten', die denken dat het er in het Amerikaanse westen zo toe ging als in de Italiaanse westerns getoond werd, en daar ook bij zweren.

Mooi acteerwerk van Lancaster en de rest van de cast.
Hugh O'Brian en John Ireland passen uitstekend in de rollen van de wraakzuchtige gebroeders Haskin.
Robert Walker is eveneens geloofwaardig als Lee Strobie, de nietsnut stiefbroer van Owen Daybright (Lancaster)

De echte western feeling is alom tegenwoordig in deze mooie film.
Schietpartijen en vuistgevechten zijn er ook, maar niet overheersend.
Trop is teveel zeg ik altijd.
Maar dat is hier dus gelukkig niet aan de orde.

Fraaie natuuropnames zijn er vanzelfsprekend ook.

Zoals deze western mogen ze er van mij wekelijks wel een aantal serveren, maar helaas zijn er niet zoveel van deze slag.

avatar van Kr!kke
Wat ik vreselijk irritant vond, was da het geluid voorliep op de beelden...
Ik vond ook dat het nogal laat op gang kwam, in een western verwacht ik toch iets meer actie.

GuyB
"Ik hoorde al dat je goed kon knokken, maar wat ben je nog waard zonder je messen of andere wapens?" Daarna een kort maar hevig vuistgevechtje. Leuk.

Mooie locaties, acceptabel acteerwerk, geen premiejagers maar cowboys, normaal verhaaltje. Wel een slechte geluidskwaliteit. Constant storing.

Mijn eerste niet-Leone western overigens, film brengt het er met een 2,5* van af.

avatar van simonvinkie
Net ff gekeken hoe het met de kwaliteit van mijn dvd zat en ik merkte ook dat het geluid achterloopt. Volgens mij hebben wij dezelfde box Kr!kke.

29 januari 15:30 - 16:50 WDR

avatar van Justinw
@ Simonvinkie heb die box ook. Geluid loopt inderdaad achter. Wist hem overigens wel naar de pc te rippen om vervolgens de audio te synchroniseren.

Degelijke western die je een kijkje geeft in het leven van de echte Cowboys. Verschillende aspecten van het vak zijn decor voor deze western en geven een aardig kijkje op dit vak. Burt Lancaster is Burt Lancaster. Tevens een van de laatste films voor het overlijden van Robert Walker.

Leuk voor een middagje western.

avatar van Dogie_Hogan
stinissen schreef:
29 januari 15:30 - 16:50 WDR
Ook volledig op Youtube te zien.

avatar van trebremmit
Goeie western inderdaad, wel jammer dat mijn dvd niet zo'n goede beeldkwaliteit heeft, erg vaal beeld.
Deze verdiend het wel om in een goeie kwaliteit te verschijnen.

avatar van trebremmit
Ik heb even op amazon gekeken en daar kreeg de dvd van de Roan Group erg goede kritieken.
Deze dvd maar even besteld en gister binnengekregen, en in inderdaad erg goede beeldkwaliteit vergeleken met de goedkopere dvd uitgaven.
Aanrader dus als je de film wil aanschaffen.

avatar van The One Ring
Futloze western die waarschijnlijk gemaakt was om ieders contracten te vervullen. Iedereen doet zijn werk. Het ziet er degelijk uit, maar vergeleken met andere westerns stelt het cinematografisch niet veel voor. De acteurs zijn even degelijk. Niemand speelt slecht, niemand probeert er echt iets van te maken. En het script is gewoon goed, zonder ook maar één bijzonder moment te voorschijn te toveren (de motivatie van de slechte broers om Lancaster te vermoorden is overigens wel heel slap; aangezien ze tegelijkertijd willen dat hij zijn naam geeft aan hun zus en hem willen neerschieten). Het maakt gemakkelijk wegkijkend vermaak, waarvan het duidelijk is dan niemand er zijn hart in gestoken heeft en die niets bevat waardoor ik hem nog lang zal kunnen onthouden.

avatar van mr rumson
Al laat de western een vrij realistisch beeld zien over het leven van de cowboys en ranchers.
Iets waar ik normaal gesproken wel van hou en graag naar kijk .
Maar toch weet deze western mij niet te bekoren .
Het grootste gedeelte van de film kwam voor mij maar slap over .
Er had wel wat meer spanning in gemogen ,waardoor het allemaal wat boeiender wordt om naar te kijken .
Het laatste kwart van de film maakt het voor mij nog wat aantrekkelijk om naar te kijken .
Dit komt dan door de grootte kudde koeien die je door het mooie landschap ziet lopen .
En er wat spanning komt tussen Owen Daybright [ Burt Lancaster] en Lee Strobie [Robert Walker ]

avatar van LuukRamaker
Vengeance Valley is zo heel slecht nog niet, maar weet tegelijk ook niet echt de middelmaat te ontstijgen. Wat het acteren betreft is het vooral bij een aantal bijrollen hier en daar wat zwakjes, maar gelukkig draait het met name om Burt Lancaster en die weet zich op de automatische piloot nog wel behoorlijk goed staande te houden. De vallei waar het geheel zich afspeelt, zorgt voor mooie plaatjes en in combinatie met de grote kuddes koeien maken die dat het typische westernsfeertje goed aanwezig is. Het verhaal is wat simpeltjes maar steekt prima in mekaar en weet precies genoeg te boeien om anderhalf uur redelijk te vermaken.

Een western met veel woorden, passie en romantiek, maar weinig actie en spanning. Het Cain en Abel verhaal (jaloerse broers), rond verraad en hebzucht, was helaas aan de magere kant en liep eigenlijk voor geen meter, maar de cast, waaronder een charismatische Burt Lancaster, acteerde uitstekend.

avatar van Brix
Ik denk dat ik 'm nog maar eens gauw opnieuw moet bekijken.
Zou ik 'm dan toch verkeerd beoordeeld hebben?

avatar van trebremmit
Vandaag weer eens bekeken, blijft een goede western alleen jammer dat het in public domain zit, zo komt er nooit een echt goede blu-ray of dvd van uit.
De film heeft net dat extra wat sommige andere westerns niet hebben en dat is het cowboywerk, ik vind dat altijd erg sfeervol en indrukwekkend om te zien.