Death Machine (1994)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Stephen Norrington
met Brad Dourif, Ely Pouget en William Hootkins

Het is 2003, Cale is aangesteld als nieuwe directrice van CHAANK, een controversiële wapenfabriek. Al gauw ontdekt ze dat één van de werknemers, Jack Dante, in het geheim werkt aan een moordmachine. Als er uiteindelijk een collega versnippert terug gevonden wordt, zet ze alles op alles om Dante tegen te houden...

avatar van zombie
Love it or hate it! 1 ding is zeker; de regiseur heeft nogal wat "geleend" uit films als; Alien,Terminator en Robocop. Maar 't is meer een ode aan, want bijna alle personages zijn vernoemd naar de regiseurs. En Brad Dourif doet 't altijd goed als psycho....!

Veel jatwerk inderdaad, maar wel beter dan blade 1. Ik ben benieuwd naar Brad Dourif in LOTR 2.

avatar van Jordy
Over Dourif als Psycho gesproken.. kent iemand de X-Files aflevering uit seizoen 1 ("Beneath The Sea") met hem?? kippenvel

Welke rol speelt hij dan eigenlijk?

avatar van Jordy
Grima Wormtongue

Cheesy B film, maar wel lekker charmant. Zoals gezegd eerder een ode dan een rip-off.

Bitterweinig te vertellen over deze film, behalve dan dat de ster van deze film niet van vlees en bloed is, maar The Death Machine zelf. Verder nog een leuke psycho, maar niks om over naar huis te schrijven.

Leuke camp, cheesy effects, en een kick-ass monster. Wat meer geld en een betere cameraman hadden hier ongetwijfeld een echte cultfilm van kunnen maken, maar toch 3* voor een leuke film.

PS: kan iemand trouwens confirmeren dat Chris Cunningham aan deze film heeft meegeholpen (monster design dan) ?

avatar van pjotr
Ja, hij schijnt de tattoo's ontworpen te hebben al kan ik me die niet zo effe voor de geest halen...:)

avatar van moviefreak#1
Een personage met de naam Scott Ridley , nee dat valt niet op

avatar van pjotr
Tja, John Carpenter en Sam Raimi doen toch ook mee...:)

avatar van Geraldinho
Vind dit echt een geweldig vermakelijk filmpje.Heb m heel lang op video gehad en weet nog dat het toendertijd een van mn favorieten was.Vooral de "death-machine" zelf is echt meesterlijk.Heeft iemand enig idee waar deze film op dvd te verkrijgen valt?Let me know please!!!

avatar van stephan73
Death Machine is een aardige mix van verschillende films, die pas leuk wordt na de eerste helft.
Het acteerwerk is soms rommelig en onbedoeld grappig, maar past zeker in deze film. Ook zijn de effecten goed.
De film past in het rijtje Hardware, Aliens en Robocop, maar haalt het niet bij zijn voorbeelden. Wel is hij erg vermakelijk en een voldoende waard.

avatar van FatMike
Erg fijne film vol verwijzingen naar een hele rits voorgangers.
Titels door Stephan73 al genoemd. En inderdaad, de film wordt de 2e helf pas echt tof. Hoogtepunt toch zeker wel de lift-scene!

Heb op een of andere manier sterk het gevoel de film spoedig weer
te kijken. Daarnaast ook enorm veel zin om de 2-disc DVD
van Hardware in ontvangst te nemen, zodra ie uit is!
Lijkt me zeer geschikt de 2 titels aan één stuk door te kijken
op een zaterdagavond!

Een stevige 3,5 ster, met voorgevoelens aangaande een
opwaardering bij het herzien.

avatar van 606
Erg leuke Sf film met de nodige actie en grote wapens.
De sfeer is goed en de effecten zijn ook behoorlijk oke.
Acteurs doen het ook niet slecht.

3,5 ster

Reinbo
De laserdisc hiervan op de kop weten te tikken. Binnenkort maar eens kijken. Had er nog nooit van gehoord.

avatar van nakada
Hallo Reinbo !
Welkom terug !

Reinbo
Geinig filmpje. Begint wat traag en rommelig en het had zeker een half uur korter gemogen. Maar het laatste half uur maakt gelukkig een hoop goed. Lekkere Terminator kloon met een aantal leuke actiescenes en een typisch Cameronesque vormgeving. Duurde even voordat het op gang kwam, maar keek het laatste uur lekker weg.

movie-edje
Vette shit , deze S.F. film!

Het is toch een spannende roller-coaster.

Vooral die lift-scene is erg goed!

Je kan deze film bestellen bij Boll.com maar dan import!
Denk dat ik dat maar eens ga doen.

avatar van Filmkriebel
Een zeer vreemde film dit, zootje van alles en nog wat. Van referenties naar Blade Runner, Terminator en Aliens naar regelrechte cyberpunk en bloedig actiegeweld. De vormgeving doet veel, maar je kan er niet omheen dat er heel wat geleend wordt uit andere films. De verafgoding van de makers voor hun idolen Ridley Scott, Sam Raimi en John Carpenter is overduidelijk. De Death Machine in kwestie is een onverwoestbaar en ijzervretend metalen beest, dat in enkele scènes het hart plots sneller doet kloppen. De design en animatie zijn niet verkeerd. De niet al te interessante acteurs en een veel te lang laatste half uur, waarin voornamelijk door gangen gelopen wordt, helpen de film flink naar beneden. Meest opvallende acteur is natuurlijk Brad Dourif, die een totaal gestoorde mad professor speelt en dat o zo heerlijk kan. Ik vond het allemaal maar zus en zo...

avatar van jipt
Vette film inderdaad. Robocop meets Terminator meets Alien of iets dergelijks. Geinig dat de bijrollen John Carpenter, Sam Raimi en Scott Ridley heten. 3,5*

ik kon er de humor wel van inzien.
heerlijk over te top.
toch wel een cultfilm

avatar van blurp194
Grappige cult.

Eigenlijk als enige moeilijkheid die ik zie, dat het te lang duurt en teveel op een beperkte serie trucs leunt. Maar die zijn op zich wel best geniaal - de Death Machine is grandioos en gruwelijk (jammer wel dat het geluidje teveel herhaald wordt); de truc om Scott, Raimi en Carpenter te vernoemen is leuk (maar waarom niet nog een paar). En van de acteurs vraag ik me af waarom ze eigenlijk vrij onbekend zijn gebleven, want daar lijkt van wat we hier te zien krijgen nauwelijks een goede reden voor.

Maar, bijna twee uur, daar had wel een stukje af gemogen. En iets minder herhaling in de actie had ook wel een stuk geholpen. Toch, de vormgeving is prima, en de beelden ook. Kennelijk heeft Norrington daar goed mee gescored, want zijn volgende films kregen een ietsje significanter budget mee.

avatar van Left4Dead
Prima humor, een heerlijke ode aan oude klassiekers. Iets te lang in tijdsduur maar hij blijft je lekker bezig houden. Stephen Norrington heeft aan een aantal zeer mooie projecten gewerkt en hier laat hij zien dat hij ook de regisseursstoel kan en mag beklimmen. Het acteerwerk was prima te noemen, the metalbeast leuk. Prima cultstukje, vermakelijk op niveau zeker als ode.

avatar van clubsport
pfffffffffffff wat een slappe film ja het ontwerp van de machine is aardig maar het verhaal is slap
en de acteurs zijn ook niet al te best jezus wat een lange zit nog dan .

keimpeS
Een b-film die best leuk is, doordat het zo fout is wordt het cult! Het ziet er allemaal best goed uit en qua beeld en geluid niets te klagen. Het acteerwerk is idd niet geweldig maar de film is ook niet echt serieus te nemen, het is een beetje combi van diverse andere films als Terminator & Robocop. Een leus in de film is dan ook I’ll be back! Brad Dourif speelt eigenlijks een gestoorde nerd, wat ie best grappig doet. Zag ik trouwens ook een piepklein rolletje van Rachel Weisz, haha je moet ergens beginnen...

avatar van Noodless
Het scenario bulkt van verwijzingen naar andere horrorfilms, maar de film is toch onderhoudend en voldoende spannend. Soms vrij bloederig zelf. Een degelijke sciencefictionfilm met heel wat actiemomenten gecombineerd met wat horrorelementen. Zeker niet verveeld. 6/10

avatar van Grindhouse62
Een vermakelijke genre B-film voor de liefhebbers, zoals ik. De film bevat voldoende actie, bloed en geweld. Er wordt stijfjes geacteerd en er zitten meerdere verwijzingen naar andere films. Als je niet kieskeurig bent dan heb je aan Death Machine een leuke film die je niet zal vervelen, maar verwacht geen blockbuster met een enorm budget. Een 3.0

avatar van joolstein
Originaliteit is zeker niet de sterkste troef van deze film! Nee, het is vooral een mengelmoes van aanverwanten films waarin grandioze speciale effecten en daverende Actie te zien waren. Zelfs de personages dragen namen van die illustere collega`s, zoals Jack (Joe) Dante, Ridley Scott, (omgekeerde van Ridley Scott) Sam Raimi en John Carpenter. Misschien is het cheesy maar ik kon het zeker wel waarderen! De verdere film is uiteindelijk één groot excuus om een ​​gigantische robot mensen te laten doden. Maar hé, een film waarin een gigantische robot jaagt op zijn slachtoffers door hun angst te volgen in een enorm torenblok is onmogelijk saai te noemen! Voordat hij op 29-jarige leeftijd 'Death Machine' schreef en regisseerde, was de Britse filmmaker Stephen Norrington een begaafd kunstenaar van speciale effecten, betrokken bij films als Aliens, Hardware, Lifeforce enz. Technisch gezien lijkt de film dan ook veel duurder dan dat hij in werkelijkheid moet zijn geweest. Daarnaast was er ook een geweldige soundtrack van techno-industriële muziek. Dit was dan ook prima 90's cyberpunk-trash.

avatar van FlorisV
De verwijzingen liggen er wel kilo's dik bovenop met namen als Weyland en Yutani (naar de Alien films, de corporation), John Carpenter, Sam Raimi en RIdley Scott die stuk voor stuk met hetzelfde budget toch een veel betere film zouden hebben gemaakt. De casting is, afgezien van psycho Dourif en de smakelijke Ely Pouget, vrij beroerd. De effecten zijn erg matig, zeker in de eerste helft, waar in de tweede het metalen monster eindelijk wat beter te zien is. Gelukkig nog geen CGI crap, maar er had veel meer in de mechanische effecten gezeten. De sets zijn totaal niet bijzonder, ondanks voldoende potentieel daar (het is immers een gigantisch high tech pand). Verder duurt het allemaal te lang.

Grappig detail: het budget was bijna precies hetzelfde als Terminator uit 1984. Een slorige 6,5 miljoen. Maar ja, inflatie he.

Een beetje offtopic maar Iedereen die zoals mij ook films heeft gehuurd in de 80s zal het bevestigen = film posters en vhs covers waren toen veeeeeeel beter dan nu.