- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
De laatste van de reservelijst komt goed uit want de challenge is bijna ten einde
aka Piggy
Speelduur: 98 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 114
https://film-business.com/wp-content/uploads/2019/09/oscars-stills-4.jpg?w=870&h=773&crop=1
Ik weet het niet meer precies waardoor mijn interesse voor deze film was gewekt, maar denk dat Noodless deze had bekeken bij een challenge vorig jaar of misschien nog niet zo lang geleden. Ok de film is niet slecht en ik kon erg meeleven met Laura Galan, best wel een mooi meisje als je puur naar haar gezicht kijkt. Zoals anderen al stelden eerder een coming of age filmpje en niet zoveel horror. Er is ook wel een vorm van wraak tegenover haar kwelgeesten in de zin van dat ze de daden van de moordenaar die op die manier als een soort wraakengel optreedt. Wat de film echter mist om echt goed te zijn is diepgang. Je ziet nooit echt een band ontstaan tussen de diverse karakters net wat teveel ruzies en discussie. Er is teveel aandacht voor Sara's moeder die haar dochter verstikt en met het halve dorp overhoop ligt. De politiemannen brachten geen meerwaarde. Wat meer focus op die bizarre band tussen Sara en de moordenaar had het gebrek aan expliciet geweld misschien wel gecompenseerd. Nu blijft het een beetje net niet filmpje.
Theunissen
-
- 12271 berichten
- 5514 stemmen
20. Apocalypse Z: El Principio del Fin (2024)
Speelduur: 112 minuten
Totaal: 37 + 2 = 39 punten
https://www.voicesfromthebalcony.com/wp-content/uploads/2024/10/Apocalypse-Z-1.jpg
Bij gebrek aan beter heb ik gisteravond deze Spaanse Sciencefiction / Horror film gekeken (te zien op Prime Video) met onze Nederlandse voetbaltrainer en voormalig voetballer Ruud van Nistelrooij (ik vond hoofdrolspeler Francisco Ortiz wel op hem lijken) in de hoofdrol
Ik had gehoopt dat zit een soort van "World War Z (2013)" zo zijn en dat is het eigenlijk ook wel, maar deze "Apocalypse Z" kan absoluut niet aan dat niveau tippen, omdat het vooral saai, langdradig, weinig origineel is en de zombies stellen ook teleur. Had ik van te voren geweten dat dit een filmreeks zou zijn, dan was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen, maar het einde maakt in ieder geval duidelijk dat er minimaal nog een tweede deel zal volgen.
Dit was tevens mijn laatste registratie en dit jaar heb ik drie horrorfilms minder gezien dan in de vorige editie, maar wel heb ik dit keer drie punten meer (dus meer nieuwe films gezien). De leukste horrorfilm welke ik tijdens deze "Horrorfilm Challenge" gezien heb was "Penetration Angst (2003)" die 4,0* van mij kreeg, de slechtste horrorfilm was "Diavlo (2021)" die 1,0* van mij kreeg, de goorste horrofilm was "Terrifier 3 (2024)" en de horrorfilm met de meeste naaktheid (een belangrijk criterium voor mij in horrorfilms
) was "Nun in Rope Hell (1984)". Maar eigenlijk is dat geen horrorfilm en heeft "Breeders (1986)" er meer recht op.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Eindelijk eens tijd voor wat rewatches al zal ik er niet zo veel kunnen kijken als vorig jaar. Deze stond al gepland voor vorig jaar gezien het toen een jubileumjaar was (100 jaar geleden) maar dus nu dan toch een herziening van deze klassieker met Lon Chaney
58. The Hunchback of Notre Dame (Film, 1923)
Speelduur: 100 minuten
RW: 1 punt
Puntentotaal: 115
https://cdn.theasc.com/Hunchback-of-Notre-Dame-Featured.jpg
Veel horror is er natuurlijk vandaag niet meer aan en ik hou persoonlijk nog net iets meer van Chaney's Phantom of the Opera waar hij wel degelijk een schurk speelt. Als Quasimodo ziet hij er natuurlijk wel schrikwekkend en verwerpelijk uit
maar hier is hij toch eerder een tragisch figuur. De film wordt vooral gedragen door de setting, je waant je echt in het Parijs zoals beschreven door Victor Hugo en ook door de charismatische Patsy Ruth Miller die als Esmeralda de harten van menig heren sneller doet slaan. Niet enkel een mooi uiterlijk maar vooral zacht en een lief karakter. Vooral de eindscène met de bestorming van de Notre Dame blijft fenomenaal en het einde blijft pakkend. Blijft voor mij de beste Notre Dame film zeker qua sfeer.
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
20. Apocalypse Z: El Principio del Fin (2024)
Speelduur: 112 minuten
Totaal: 37 + 2 = 39 punten
(afbeelding)
Bij gebrek aan beter heb ik gisteravond deze Spaanse Sciencefiction / Horror film gekeken (te zien op Prime Video) met onze Nederlands voetbaltrainer en voormalig voetballer Ruud van Nistelrooij (ik vond hoofdrolspeler Francisco Ortiz wel op hem lijken) in de hoofdrol
Ik had gehoopt dat zit een soort van "World War Z (2013)" zo zijn en dat is het eigenlijk ook wel, maar deze "Apocalypse Z" kan absoluut niet aan dat niveau tippen, omdat het vooral saai, langdradig, weinig origineel is en de zombies stellen ook teleur. Had ik van te voren geweten dat dit een filmreeks zou zijn, dan was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen, maar het einde maakt in ieder geval duidelijk dat er minimaal nog een tweede deel zal volgen.
Dit was tevens mijn laatste registratie en dit jaar heb ik één horrorfilm minder gezien dan in de vorige editie. De leukste horrorfilm welke ik tijdens deze " Horrorfilm Challenge" gezien heb was "Penetration Angst (2003)" die 4,0* van mij kreeg, de slechtste horrorfilm was "Diavlo (2021)" die 1,0* van mij kreeg, de goorste horrofilm was "Terrifier 3 (2024)" en de horrorfilm met de meeste naaktheid (een belangrijk criterium voor mij in horrorfilms
) was "Nun in Rope Hell (1984)". Maar eigenlijk is dat geen horrorfilm en heeft "Breeders (1986)" er meer recht op.
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3124 stemmen
Aangezien ik het niet meer ga redden om nog een film te kijken voor de challenge is afgelopen, volgt hier mijn laatste registratie voor dit jaar. Ik heb echt genoten van de challenge en net als remorz, heb ik in deze challenge voor het eerst in tijden zoveel films gekeken, beoordeeld en voorzien van een review. Ook hier heeft het mijn liefde voor film weer aangewakkerd. Helaas door omstandigheden veel minder dan ik gehoopt had te zien. Desondanks toch mijn kijkachterstand weer wat weg kunnen werken met het aantal Blu-rays die ik nog nooit had gezien.
42. Gli Orrori del Castello di Norimberga (Baron Blood, 1972)
98 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 85
3.0/5.0
https://images.static-bluray.com/reviews/7182_17.jpg
Een gothic thriller gemengd met een horror film. Dit alles in Italiaanse stijl en gemaakt door Italo-horror grootmeester Mario Bava. Zijn hand is hier duidelijk in de zien. Prachtig kleuren gebruik. Enkele mooie shots, en goed gebruik gemaakt van het donker af en toe. Vooral in de scenes met de baron. Het grootste probleem voor mij is dat de film wat laat op gang komt en een beetje een dood middengedeelte heeft. Het valt bijna compleet stil. Hiervoor lag het tempo hoog na de introductie van Baron Blood. Ook het onderzoeken van het mysterie rondom de persoon van de baron. Ook de climax mag er zijn. Het mystieke en de horror wordt goed gemengd. En dan vergeet ik bijna de prachtige muziek van Stelvio Cipriani.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
72. The Nun II (Film, 2023) - MovieMeter.nl
https://www.screengeek.net/wp-content/uploads/2019/04/the-nun-2.jpg
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 143 punten.
Ook mijn laatste registratie. Bedankt alvast John Milton voor de organisatie. The Nun 2 is geen meesterwerk, maar wel sfeervol en soms lekker creepy. Het duurt allemaal iets te lang en ik moest wel moeite doen om mijn aandacht erbij te houden. Maar het einde maakt veel goed.
3*
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Ik kom nog met mijn top 10 favoriete horrorfilms die ik heb gezien deze periode.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
137. Shocker (Film, 1989)
FTV - Ja: 2 punten
Puntentotaal: 272
Subgenre: -
Themaklassement: 100 punten (compleet)
Eigen score: 2,5*
MM: 232 stemmen, 2,65* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/7dK6XYn6DznW6KIKYPISZ9H9Btm.jpg
Deze film staat te boek als een horror comedy en de eerste minuten kon ik daar wel inkomen met de erg klunzige Jonathan die meer oog had voor de beeldschone Alison dan voor wat er gebeurde op het veld. Nadien verdween de humor wat, maar dat maakte me niet zoveel uit.
Horeca Pinker is geen Freddy Krueger. Ik vond het eerder gezegd maar een dom weinig interessant personage, hoe gemeen hij ook kon zijn. Echt geweldig waren de kills ook niet. Je hebt dan wel zijn transformaties en zijn teleportaties via elektrische toestellen (voornamelijk TV), dat was wel leuk. Het is eens iets anders.
Beetje simpel en goedkoop neergezet, maar dat zijn dan de charmes van de 80s. Er kon echter veel meer uit de transformaties gehaald worden. De droomsequenties daarentegen vond ik veeleer overbodig en niet noodzakelijk passend in het script, dat in tegenstelling tot de grote broer in Nightmare on Elm Street.
Vond ik het vermakelijk? Dat zeker! Vond ik het eng? Alles behalve. Mijn 12-jarige dochter kwam nog even naar beneden en heeft nog een kwartiertje meegekeken. Toen toch even een kleine pauze ingelast. Een beetje eng, maar vooral ook dom vond ze...
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Puntentotaal: 274
MM: 264 stemmen, 3,21* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/oDhUkEhPOHtVrELZ50kMt4snx8X.jpg
Vrij standaard slasher waarbij opnieuw een hoop hitsige tieners dienen als slachtvee voor een ronddolende psychopaat. Een psychopaat die uit is op wraak nadat hij na een ongeval verminkt is geraakt. Locatie: ergens in weide bossen op kamp. Ideaal verhaaltje dus om rondom het kampvuur te vertellen.
Het duurt wel even vooraleer het op gang komt, maar later zijn er wel een aantal leuke kills. Niet zozeer gore, wel wat bloed en hier en daar ook wat bloot. Er zijn andere films waar dit toch beter in beeld wordt gebracht. Zuiver inhoudelijk wel wat men van een 80s mag verwachten. Veel vals alarm ook van zogenaamde schrikmomenten, vooral in het eerste gedeelte van de film, vermoedelijk om de spanning wat op te drijven.
Fijn wel om de jonge Jason Alexander te spotten, voor mij gekend van de serie Seinfeld.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
139. Trilogy of Terror (Film, 1975)
Puntentotaal: 276
MM: 37 stemmen, 2,51* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/4CQiqYxNGKffLMf1jwGISpw5sTH.jpg
Zoals de filmtitel al doet vermoeden een anthology horror van drie gebundelde shorts. Beetje in de lijn van het meer bekende Tales from the crypt. De voorkeur ging bij mij toch eerder naar het derde en laatste deel. Het meest horror ook met een voodoo poppetje dat tot leven kwam en de vrouw naar het leven stond. Best goed gedaan, zowel het poppetje zelf als het geheel. De sound zit goed en het is één lange lijdensweg om aan het onding te ontsnappen.
Het eerste filmpje is een stuk realistischer en klinkt menig student misschien bekend in de oren wanneer hij of zij vroeger over die knappe leraar of lerares fantaseerde. En uiteraard geeft de afstandsrelatie, de machtspositie en het verbodene een extra pigment aan het geheel. Ook hier dus, alleen gaan beide protagonisten wel erg ver in hun handelingen. Het blijft niet alleen bij fantaseren...
Het tweede deel vond ik weinig soeps. Weinig interessant en gaat over twee jaloerse zussen waarvan de één de ander om zeep probeert te helpen. Het kon zomaar een soap zijn.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
140. The Miracle of Life (Film, 2013)
Puntentotaal: 278
Eigen score: 1,0*
MM: 8 stemmen, 1,94* gemiddeld
https://www.offscreen.be/sites/default/files/images/movie/miracle_of_life_01.jpg
Belgian Troma? Jawel! Alleen was het enthousiasme snel bekoeld, want erg veel stelde dit niet voor. Veel verwijzingen lijkt het wel naar Basket case waarbij de link met het creatuur snel gelegd is. Geen twin, maar een levende placenta. Een placenta die meer aandacht kreeg dan het (doodgeboren) kind.
Vervolgens een soort van coming of age van de placenta. Met een historische kwinkslag, maar dan wel een erg flauwe. De placenta krijgt een priester als peter (het vervolg kan je raden), hij wordt verliefd, wordt gepest, enz ...
Veel horror zag ik er niet in en genieten deed ik ook niet echt. Een film op C-niveau. Zwak.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
141. Fear Street: 1978 (Film, 2021)
Puntentotaal: 280
Eigen score: 3,5*
MM: 339 stemmen, 2,96* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/hs7HHbIEOHnBIuuOGfOuOAInCsy.jpg
Deel twee blijft de goede dingen van de eerste film opstapelen. We moeten met twee woorden spreken voor het derde afsluitende deel, maar Netflix heeft hier zeker een geslaagde horror trilogie te pakken. Zeker niet perfect, maar hoogst vermakelijk. Ik vind die combinatie tussen slasher en de folk elementen heerlijk. Dat laatste zal in het afsluitende deel anno 1666 alleen maar versterkt worden, vermoed ik.
Een andere kwaliteit is eveneens dat het een andere cast betreft dat de hoofdrol speelt. Dat zorgt voor frisheid, maar het plot en herkenbaarheid van het 1e deel blijft wel aanwezig. Beide zussen doen het voorts ook gewoon erg goed. Ik blijf ook het gevoel hebben dat de film niet bijzonder eng is en als doelpubliek zich ook onder andere oudere tieners. Misschien ook daarom dat het niet allemaal of altijd gore en splatter is.
Net iets beter - al zullen de meningen daar verdeeld zijn, maar vooral gelijkaardig en geen ingezakte pudding. Ik kijk met volle verwachting uit naar het laatste deel en dat idee alleen al bevestigt al het goeds van deze trilogie.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
142. Viy (Film, 1967)
Puntentotaal: 282
MM: 74 stemmen, 2,92* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/224SL73TgKlc8jEJOFCSSGhxKPh.jpg
Eigenlijk geen idee hoe ik bij deze film ben uitgekomen. Geheel toevallig wellicht tijdens het googlen wanneer ik op zoek ging naar folk horror ofzo. Ik heb het me alvast niet beklaagd en met zijn korte speelduur perfect gebald tot de essentie. Bijzonder sfeervol alvast, het is meteen de grootste kwaliteit van de film waarbij de aankleding, het decor en de mysterieuze bloedmooie vrouw in het oog springen.
Wat een scène daar met die vliegende vlucht. Erg mooi, poëtisch zelfs bijna. Bijgeloof en mystiek staan dan ook centraal hier en we bevinden ons in een tijd waarin inderdaad religie erg belangrijk en verklarend was voor vele mensen.
Je kan de film ook zien als een Russisch horrorsprookje. Het is maar hoe je het beleeft. Maar bijzonder is het zeker!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
143. The Watchers (Film, 2024)
Puntentotaal: 284
Eigen score: 3,0*
MM: 245 stemmen, 2,74* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/piONTYN707WPxPkzuvf1T8MBIEd.jpg
De vergelijking met de vader is treffend, in vele opzichten zelfs. Een film met potentieel en die te boek staat als arthouse horror, maar die net als de vader lijdt aan een sof onbevredigend einde. De film deed me ook denken aan het verdeelde The Village (Film, 2004) waarbij ook een gemeenschap afgesloten werd van de buitenwereld en werd bewaakt door mythische boosaardige wezens.
Sowieso een bijzonder sfeervolle film, vol mysterie en mystiek. Bossen en liefst met laaghangende mist zijn dan een ideaal decor om er veel uit te halen. Naar het einde toe boet de film wat in aan kwaliteit, vooral om het afgeraffelde plot.
Met dochter Shyamalan betreedt net als haar vader niet de geijkte paden. Er zijn ongetwijfeld fans genoeg die haar film zullen smaken en uitkijken naar het volgende project. Ik ben er alvast één van!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
144. Speak No Evil (Film, 2024)
Puntentotaal: 286
MM: 167 stemmen, 3,36* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/aI9qNGTMGZSLWEu2WxeOdlRfneG.jpg
Ik zag de Deense film recent nog in review en hoewel het een remake betreft had ik toch de idee naar een andere film gekeken te hebben. Hier en daar wat minieme verschillen doorheen de film, die kleine mankementen of onlogischheden die eruit gehaald zijn.
Veel meer focus op de jongen Ant die iets minder tam is dan in de Deense versie. Qua decor ook licht verschillend waardoor je andere uitstapjes ziet. Het grootste verschil zit hem in het einde. Hoe moet je het omschrijven? De Amerikaanse aanpak, zoiets? Zonder dat dan als negatief te beschouwen.
Integendeel zelfs, ik genoot hier zelfs meer van, want over the top gaat het niet. Een prima mcAvoy ook overigens, dat helpt. Ik had ook net iets meer de indruk dat de beleefdheden om de onwaarheid te vertellen hier beter tot uiting kwam. Is deze film op alle vlak dan beter uitgewerkt? Dat nou ook niet, zo vond ik de omgang Paddy-Ant hier minder overtuigend dan in het origineel.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
145. Late Night with the Devil (Film, 2023)
Puntentotaal: 288
Eigen score: 4,0*
MM: 216 stemmen, 3,28* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/joVjOD0BD7eK6xCIsRw6TKijBch.jpg
Genoten vooral van de aanpak van de film waarbij men erin slaagt om bijzonder sfeervol en onderhoudend uit de hoek te komen. Niet zo evident wanneer alles zich sfspeelt op één locatie.
Centraal staat Jack Delroy, de presentator van een degelijke praat- en entertainmentshow. De afgunst met de talkshow van en met Johnny Carson is groot en Delroy tracht met zijn Halloween special iedereen te bewijzen dat zijn show de beste is.
Dastmalchian deed het geweldig als enerzijds sympathieke en anderzijds als sensatiebeluste host. Een prima flair en charisma. Minstens even interessant waren de breaks tussendoor, waarbij controle plaats maakte voor chaos.
Een geweldig 70s sfeertje ook met de liveband, de aankleding, het publiek... Echt eng wordt het nooit. Het exorcisme komt pas laat op gang, maar eigenlijk stoorde dat niet omdat je zo de film werd ingezogen. Prima plot ook wel om ook een respectabele non-believer uitgenodigd te hebben. Leuk!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Puntentotaal: 290
MM: 312 stemmen, 2,99* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/j1xn4Tax3ntXmNbn4sim8qKbWKT.jpg
Ik heb toch al wat gezien denk ik, maar dit is toch wel één van de meest expliciete en bloedige horrors die er zijn, zeker op commercieel vlak. Obscure werkjes zijn één ding, dit is toch iets voor het mainstream brede publiek uitgebracht. Aan bloed een splatter dus wederom geen gebrek. Ik had het gevoel nog dat tikkeltje meer dan in het eerste deel.
De film duurt behoorlijk lang voor een horror. Nochtans verveelt de film nauwelijks. Misschien het middenstuk met de fuif al bracht die wat luchtigheid en Halloween sfeer. Uiteraard zwaar over the top. Het sadisme druipt er van af, bij momenten zelfs op het "grappige" af, al is dat misschien wat misplaatst.
The battle angel als tegenhanger van de demon, mja, weet niet goed wat ik daarvan moet denken. Het gaat in het tweede deel voorbij de slasher. LaVera doet het overigens prima als protagonist.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
147. Fear Street: 1666 (Film, 2021)
Puntentotaal: 292
MM: 289 stemmen, 2,94* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/tbUXbESlQhPI7zQnwWjZtzHncAw.jpg
Part III en ik kom tot de conclusie dat ik zeer heb genoten van dit tiener horror drieluikje van Netflix makelij. Duidelijk over nagedacht en goede beslissingen genomen om er een onderhoudend werk van te maken.
Wat ik ook altijd bijzonder vond aan de reeks waren de moordenaars. Niet 1 of 2, maar een stuk of vijf, allen even meedogenloos en creepy op zichzelf. Geweldig om zo een slasher in te gaan. Het hele heksgebeuren is een extraatje dat moeiteloos in het plot vervat zat.
Prima tienercast ook, de hele reeks door, met een afwisseling van de wacht in Part II. Specifiek voor dit laatste deel in 1666 best een fijne setting en sfeer. De overgang naar het heden is misschien wat bruusk, maar het plot kon dat wel aan. Beetje rare muziekkeuze vond ik het daar in the mall met The Offspring, maar dat is persoonlijk.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
148. Curse of the Kraken (Film, 2020)
Puntentotaal: 294
Eigen score: 0,5*
MM: 1 stem, 0,50* gemiddeld
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1147000/1147825.jpg?cb=1657274712
Ik dacht niet dat ik het moest zeggen, maar dit is het allerslechtste dat de horror challenge met zich heeft meegebracht. Een gratis Daily Motion Chinese monsterfilm met vervelende Chinese subs van gelukkig amper 70 minuten.
Nu, aan de belabberde gecommercialiseerde streaming kan de film niet veel doen. Aan de 70 minuten horror des te meer. Horror in de zin van barslecht wel te verstaan. Ik probeer steeds het positieve te zien in een film en geeft dus quasi nooit een 0,5*, maar dit verdient gewoon niet beter. Geen enkel positief punt ervaren: het minster is zo nep als wat, de actie is lame, het acteren is slecht, de dialogen is lachwekkend, het plot trekt op niets, het camerawerk is belabberd en ga zo maar door...
De Sharnoda-ervaring krijg je er gratis bovenop. Het gevoel van zo slecht dat het goed wordt, gaat hier niet op. Skippen dus!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Puntentotaal: 296
Eigen score: 2,0*
MM: 16 stemmen, 1,91* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/h1ajO3x8azdOZsAt02WLaYkgIEc.jpg
Voor wie angstig is voor bijen of er hyperallergisch voor is ongetwijfeld geen pretje. Mij deed het niet zo heel veel, maar dat lag eerder aan de film dan aan de bijen zelf.
Meer een typisch low budget 80s movie die gezapig verder gaat. Het plot is ondergeschikt, stelt bijgevolg niet zoveel voor waardoor vele dialogen er weinig toe deden.
Wel angstig die scènes met die grote zwarte zwermen bijen afstekend tegenover de blauwe lucht. Geen geweldige aanpak altijd, maar al bij al wel verteerbaar. Leuk om John Carradine of John Saxon terug te zien.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Puntentotaal: 298
MM: 132 stemmen, 3,27* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/eQEgKIRF7KeVGBQ8IYcklpU8RPf.jpg
Dat het één groot splatter en gore feestje ging worden, dat kon niemand vooraf ontkennen. Misschien komt het omdat ik de twee andere delen ook zeer recent zag, maar er trad wat moeheid bij me op.
Het tweede deel vond ik het beste met de tweestrijd met the battle angel waarbij nog een iet of wat plot te bespeuren viel. Deze kerstspecial is een los samenhangsel van eerder vele random kills van zowat elk personage dat in beeld kwam.
Grenzen worden steeds verlegd en de film is best controversieel te noemen. Vreemd dat de roep naar andere films die nog niet aan de enkels komen van dit dan grofweg te verbieden. Om nog maar te zwijgen van mensen die al gillend de zaal uitlopen bij een von Trier. Nouja, met dit weet je wat je te wachten staat natuurlijk.
En dat allemaal met een licht sausje van humor. Vond het net een beetje over the top. Ik heb niets tegen splatter en gore, maar ik vond het overdaad hier.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Puntentotaal: 300
MM: 334 stemmen, 2,87* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/23IeumCWwWE7u2d2FDNSGPsNRbl.jpg
De film deed me hard denken aan de vorige film van het regisseursduo Fiala-Franz, Ich Seh Ich Seh (Film, 2014). Er zijn wel wat gelijklopende ideeën met Ich seh ich seh. Vooreerst slaagt het duo er opnieuw in een unheimliche sfeer neer te zetten. Sommigen zullen dit ervaren als saai, maar ik ervoer een constante ongemakkelijke gevoel daar in die blokhut.
Niet in het minst door de aanwezigheid van de stiefmoeder en daar is haar verleden niet vreemd aan, hoewel ze best sympathiek overkomt en haar best probeert te doen. Je zet de kat dan ook bij de melk door je kinderen alleen met haar achter te laten. En toch is het geen rechttoe rechtaan plotlijn.
Dat laatste is naast de sfeerschepping het pluspunt van de film. Niet zo sterk als Ich seh ich seh, maar zeker de moeite voor wie houdt van arthouse horror met een link naar het religieuze en psychologische.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Als toch wel redelijk grote HG Lewis fan ben ik toch ergens verplicht eentje van hem te kijken. Misschien dan tijd om eentje van onder het stof te halen die ik niet meteen tot mijn favorieten reken. En dat is na een 3de of 4de kijkbeurt nog steeds niet veranderd. Ik kan de film wel steeds meer waarderen.
59. The Gore Gore Girls (Film, 1972)
Speelduur: 84 minuten
RW: 1 punt
Puntentotaal: 116
https://img.tradera.net/large-fit/547/578421547_195f7034-6673-459d-bf57-41f654816767.jpg
De laatste horror gore film van de godfather of gore voordat hij zich enkele decennia terugtrok uit de filmindustrie als regisseur. Wat opvalt in de films ervoor is dat HG Lewis zich buiten de nudies die hij heeft gemaakt nooit goedkoop wilde scoren met vrouwelijk naakt. Met een film waarvan de titel zinspeelt op Go Go girls (dames die strippen) kon hij er natuurlijk moeilijk onder uit. Nu is het niet zo dat we langgerekte strip acts krijgen. De focus ligt gelukkig nog wel enerzijds de kills en gore en het detectivewerk om de niet zo voor de hand liggende dader te ontmaskeren. Het voelt ook meer als een giallo aan dan een slasher, met een killer die op wel bijzondere wijze de slachtoffers (allemaal strippers) verminkt na hun de keel te hebben overgesneden. Blijft leuk maar ik prefereer toch oa The Wizard of Gore, The Gruesome Twosome en Two Thousand Maniacs.
Sanderkeuh
-
- 582 berichten
- 2953 stemmen
44. Leviathan (1989)
98 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 86 + 2 = 88
Subgenre: 78. Single Location Horror
Themaklassement: 43 + 1 = 44 punten
https://pbs.twimg.com/media/Fg0PIw-UYAAYf1m.jpg
2.5/5
Mja, met de screenshot is het al duidelijk dat dit een van de vele Alien-achtige films is. Hier heeft "special effects artist" Stan Winston aan meegewerkt, die een Oscar won voor Best Visual Effects in... Aliens. Plus hij werkte ook mee aan The Thing.
De special effects en set designs zijn ook het beste aan deze film. Geregisseerd door George P. Cosmatos, had eerlijkgezegd wat sfeervoller verwacht. De sets en special effects mogen dan nog top zijn, als het weinig sfeervol in beeld gebracht is verliest het z'n impact wel.
Jammere eraan is dat het nergens origineel is en er ook geen enkel moment spanning in zit. Het monster zelf komt ook zelden in beeld, als je het ziet is het ook met snelle cuts waardoor je er nooit echt goed zicht op krijgt.
Op zich leuke cast maar ze spelen niet zo'n aangename personages. Amanda Pays is de leukste; Peter Weller en Ernie Hudson zijn oké; Daniel Stern is vreselijk...
Had eerder deze challenge ook Virus gezien, een gelijkaardige film die het dan toch ietsje beter deed.
Misschien is dat dan wel het nadeel van zo'n challenge? Als je op korte termijn gelijkaardige films ziet, komen de matige films er nog wat minder goed van af.
Nuja, ik wil toch nog eentje extra zien want zonde om de challenge met een matige film te eindigen, toch? 
Voorlopig afgevinkte subgenres: 01; 03; 06; 07; 08; 09; 14; 15; 16; 18; 20; 22; 27; 31; 32; 35; 37; 39; 43; 45; 46; 47; 49; 50; 54; 55; 57; 65; 66; 67; 68; 73; 74; 75; 77; 78; 79; 80; 81; 83; 84; 86; 99; 100
Leuk om al eindpost te lezen, mooi geschreven remorz! Ik vind het leuker om te lezen dan om zelf te schrijven maar zo'n challenge helpt zoals je zegt wel goed om je gedachtes onder woorden te proberen brengen. Ik pen meestal wel wat neer onder notitie-app op mijn gsm maar neem zelden de tijd om er een ietwat samenhangend geheel van te vormen.
Ook opnieuw genoten van cinemanukerke z'n posts, deed me terugdenken aan het "MovieMeter Top 1000 - Editie 2023" topic.
Benieuwd hoeveel films er van deze challenge op de 2025 editie gaan komen.
Over Blackpink: ik ben vorig jaar fan geworden en ben ze live gaan zien in Parijs, was héél aangenaam verrast door de sfeer en energieke show, zal me meer bijblijven dan Judas Priest (2015/2018) en Saxon (2013).. Die zag ik wel laat in hun carrière natuurlijk en sowieso raar om te vergelijken, maar net als bij films is variatie in muziek ook leuk en het dicht misschien nog meer die generatiekloven. 
Splinters
-
- 2620 berichten
- 1391 stemmen
32 Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities (Serie, 2022 - 2024) afl 4
Waardering: 3,5
Puntentotaal: 64
33 Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities (Serie, 2022 - 2024) afl 3 en 7
Waardering: 4* en 4*
Puntentotaal: 66
34 Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities (Serie, 2022 - 2024) afl 5
Waardering: 4*
35 Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities (Serie, 2022 - 2024) afl 6
Waardering: 4*
Puntentotaal: 70
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
Hier gaat zo direct de laatste film van deze challenge aan, twijfel nog tussen 2 prentjes... Speelduur zal doorslaggevend gaan zijn verwacht ik, "mannenweekend" gehad met mijn zoontje en ik ben verrot
(samen The Karate kid gekeken oa, blijft toch goud dat soort films, zeker om dan het enthousiasme van je eigen kroost bij zon film uit je eigen jeugd te zien). Vrouwlief stapt net binnen na een weekendje weg, zoontje ligt op zn nest, dus ik laat mijn kussen niet lang op mij wachten vandaag
Registratie hiervan zal morgen plaats vinden, dan zal ik ook gelijk mijn eindoverzicht neerkrabbelen 
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
49. WolfCop (2014)
79 minuten
FTV - Totaal 98 punten
Subgenre: 98. Werewolf Horror
Themaklassement: 49 punten
https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2014/WolfCop/movie.ws/01.jpg
WolfCop. Die titel zegt al voldoende. De gedachte is lachwekkend. De film is dat ook en gelukkig pretenderen de maker ook niets anders. Het begint met wat leuke elementen best aardig. De protagonist draagt de Franse naam voor weerwolf. Er zijn slechteriken die grappige varkensmaskers dragen. Er zijn leuke tekstuele vondsten. Het lijkt er warempel eventjes op dat WolfCop nog een behoorlijke komedie is ook.
Valt tegen. De leuke ideetjes zijn niet meer dan leuke aanzetjes die verder niet worden ontwikkeld of worden aangevuld met andere leuke ideetjes. Als je op de helft van de film bent aanbeland, besef je dat WolfCop een onbenullige film is en slaan verveling en lichte ergernis toe. Een lange zit volgt naar het einde dat in dergelijke films nog wel eens verrassend vermakelijk en opwekkend van aard wil zijn. WolfCop behoort echter niet tot die categorie films.
Ik bekeek de film zonder mezelf tijdens het kijken te voorzien van alcoholische of andere genotsmiddelen. Ik bekeek de film met een nuchtere blik, zogezegd. Ik raad iedereen aan die van plan is de film te gaan kijken mijn gedrag niet te volgen.
joolstein
-
- 10831 berichten
- 8921 stemmen
Ioolstein kan ik Shadowed nog inhalen als ik aan de shorts ga?
Shadowed
-
- 11364 berichten
- 6689 stemmen
Ik ga nog heel even plat, en dan is het weer nachtdienst. Ik heb nog geen plannen, maar ik hoop nog het een en ander te kijken. @joolstein kan ik Shadowed nog inhalen als ik aan de shorts ga?
Dat heb ik liever niet! Anders zijn die 208 registraties voor een zure tweede plek geweest.