- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3124 stemmen
Een kleine opsomming van de horror challenge 2024. Allereerst dank voor de organisatie dit jaar John Milton.
Ik was heel lang niet meer heel actief. Niet op met het stemmen en meningen neerpennen en helemaal al niet echt op het forum. Ik vond het leuk om weer het gevoel te hebben deel uit te maken van deze fijne community en heb ik de fun van het delen van mijn mening weer terug gevonden. Leuk om van iedereen de meningen en verhalen te lezen en weer nieuwe tips op te doen. Want niet heel actief meer zijn, betekent ook dat je niet veel meer mee krijgt van al het moois wat er al uit is of nog uit gaat komen.
Van te voren had ik 100 films uitgezocht waaruit ik kon kiezen en die ik graag wilde gaan zien. Uiteindelijk zijn daar een aantal titels aan toegevoegd die ik toevallig tegen kwam of waar ik meer zin in had. Daar zeten een aantal leuke verrassingen tussen. MEt als uitschieter A Cure for Wellness. Geen een film kwam echter boven de 4 sterren uit. Ik weet niet of het aan mijn keuzes lag of dat ik in de loop der jaren wat strenger ben geworden in wat ik zoek in een film en in mijn waardering.
Hierbij mijn top 10:
01 - 4.0* - A Cure for Wellness (FTV)
02 - 4.0* - Cocaine Bear (FTV)
03 - 4.0* - Halloween (1978) (RW)
04 - 4.0* - The Haunting (1963) (FTV)
05 - 4.0* - Akumu Tantei (Nightmare Detective) (FTV)
06 - 3.5* - Phantasm (FTV)
07 - 3.5* - Mil Gritos Tiene la Noche (Pieces) (FTV)
08 - 3.5* - The Autopsy of Jane Doe (FTV)
09 - 3.5* - Interview with the Vampire (FTV)
10 - 3.5* - Alien: Romulus (FTV)
De slechtste films die ik zag, waren de remake van Inside (1.0*) en Hold Your Breath (1.0*). De film waar ik best wel wat van verwachtte, maar middelmatig bleek, was Fresh (3.0*). Ik had gedacht dat dit helemaal in mijn straatje zou liggen. Maar ging een heel andere kant op dan ik gehoopt had.
Nog wel een honorable mention voor de film Nightbreed van Clive Barker. Een film waar ik een aantal dagen later nog over aan het nadenken was. Dat is een goed teken. Ik denk dat die bij een herziening wel wat hoger kan uitvallen. Ik had er na het leze van de reviews aldaar niet veel van verwacht, maar uiteindelijk vond ik het best een toffe film met een heel gaaf concept en wereld.
Van de 100 films die ik voor ogen had, zag ik er "slechts" 43. Van mezelf vind ik dat best knap dat ik dat überhaupt heb gered. Mijn doel was om minimaal 31 te zien. Het is een hele tijd geleden dat ik zoveel films in een kort tijdsbestek zag. Of dan wel door een film dip of tijdgebrek of andere verplichtingen. Ik heb een slag kunnen slaan in het terug brengen van mijn kijkachterstand van mijn blu-rays/DVD's. Van de 191 films heb ik er met deze challenge nu 18 van gezien. De rest van de films die nog op het lijstje stonden, blijven gewoon staan voor binnenkort of volgend jaar.
Splinters
-
- 2620 berichten
- 1391 stemmen
36 Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities (Serie, 2022 - 2024) afl 8
Waardering: 4*
Puntentotaal: 72
Dit was mijn laatse registratie. Goeie challenge, doelen behaald. De beste film die ik heb gezien was Books of Blood (Film, 2020)
Volgend jaar doe ik weer mee. En wel om minstens 31 (!) films te kijken. Haha.
Han Solo 420
-
- 250 berichten
- 1697 stemmen
39. Insidious: The Red Door (Film, 2023)
40. Dance of the Vampires (Film, 1967)
Beide FTV.
Puntentotaal: 76 + 4 = 80
Ik heb met plezier naar beide films gekeken (3* en 3,5* respectievelijk). Tijd en energie heb ik nu niet om er een tekstje over te schrijven. Dat zal ik komende dagen nog wel doen. Morgenvroeg gaat weer de wekker namelijk.
Het was leuk om aan deze editie deel te nemen. Hoewel ik het linkerrijtje niet gehaald heb, heb ik mijn eigen doel van 31 FTV wel ruimschoots gehaald. Daarbij heb ik ook met plezier naar de meeste films gekeken.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
Ik ga nog heel even plat, en dan is het weer nachtdienst. Ik heb nog geen plannen, maar ik hoop nog het een en ander te kijken. @joolstein kan ik Shadowed nog inhalen als ik aan de shorts ga?
Je hintte er hierboven al eerder op, maar dit betekend dus wel dat de challenge tot en mét 11 november loopt? Of begrijp ik je verkeerd? Zojuist mijn laatste thema af kunnen kruisen dus op zich ben ik 'klaar' maar ik denk ik check ff om verwarring te voorkomen. Vooral omdat in de originele post wel tot 11 november staat (wat ik al wat vreemd vond gezien Alexspy het volgens mij had over dat mensen vrij namen op de maandag).
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
60. Kingdom of the Spiders (Film, 1977)
Speelduur: 94 minuten
RW: 1 punt
Puntentotaal: 117
Voor mij blijft dit de beste spinnenfilm. Ze blinken dan misschien niet uit in grootte maar dat deze kruiperige beestjes een heel dorp kunnen overrompelen vind ik persoonlijk een grotere nachtmerrie dan een haai in de oceaan.
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Je hintte er hierboven al eerder op, maar dit betekend dus wel dat de challenge tot en mét 11 november loopt? Of begrijp ik je verkeerd? Zojuist mijn laatste thema af kunnen kruisen dus op zich ben ik 'klaar' maar ik denk ik check ff om verwarring te voorkomen. Vooral omdat in de originele post wel tot 11 november staat (wat ik al wat vreemd vond gezien Alexspy het volgens mij had over dat mensen vrij namen op de maandag).
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
119 minuten
FTV - Totaal 100 punten
Subgenre: 14. Alien Horror
Themaklassement: 50 punten
Vroeger (en nu nog) namen mijnwerkers een kanarie in een kooitje mee naar beneden. Het vogeltje is veel gevoeliger voor giftige gassen dan mensen. Als het vogeltje opeens dood in zijn kooitje lag, wees dat erop dat men maar beter rechtsomkeert kon maken. Het ouderwetse alarmsysteem wordt in de verre toekomst blijkbaar nog steeds gebruikt op de planeet die door Weyland Industries is gekoloniseerd om zijn bodemschatten te exploiteren. In het begin van de film is zo’n kooitje kortstondig te zien. In de eerste plaats doet het mij goed dat in de verre toekomst kanaries niet zijn uitgestorven. In de tweede plaats is het verheugend te constateren dat deze ouderwetse methodiek heeft standgehouden en niet in handen is gegeven van een of andere kunstmatige intelligentie.
Protagoniste Rain en haar androïde kameraadje Andy, die is gezegend met wat programmeerfoutjes, zal het worst zijn. Het enige dat zij willen is de planeet verlaten waarop zij een soortement wurgcontract uitdienen in dienst van Weyland Industries. Samen met een groepje dat er net zo over denkt, komen zij na wat gedoe terecht in een ruimtestation dat om de planeet cirkelt. Daar treffen zij een destructieve levensvorm die ons natuurlijk al bekend is uit andere films uit de Alien franchise. Het treffen met het monster is voor het groepje een nieuwe en spannende ervaring. Dat geldt in mindere mate voor mij. Ik weet al wat er gaat komen. Ook de entourage is bekend. En eerlijk gezegd werkt de entourage van het ruimtestation over het algemeen niet die spanning op die de eerste films uit de reeks wel opriepen. Alvarez houdt zich met Alien: Romulus strikt aan de regels die Ridley Scott heeft opgelegd en die zijn uiteraard bekend en leveren weinig verrassingen op.
2*
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4888 stemmen
Yeay, dan ga ik er toch nog een paar klaar zetten 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
In België is het op 11 november een feestdag, Wapenstilstand waarbij de slachtoffers van de wereldoorlogen worden herdacht. 11 november 1918 was de dag dat W.O. I ten einde liep vandaar. Die feestdag hebben jullie in Nederland kennelijk niet.
ibendb
-
- 5037 berichten
- 3219 stemmen
93. Black Devil Doll from Hell (Film, 1984)
Speelduur: 70 minuten
FTV: 2 punten
Totaal: 184 punten
Subgenre: 76. Shot on Video Horror
Voltooid: 93/100 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 42, 43, 44, 45, 48, 51, 52, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 78, 79, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100)
https://i.postimg.cc/5N4nXZ8b/black-devil-doll-from-hell.webp
's Werelds minst geliefde horror subgenre? Ik denk het.
SOV is allesbehalve mijn ding dus het stond al vast dat ik Black Devil Doll From Hell maar een slappe bedoening ging vinden. Het is allesbehalve leuk om naar te kijken: De audio-kwaliteit is zo laag dat je er amper wat van begrijpt. De beeldkwaliteit is niet veel beter. Er gebeurt amper wat die op horror lijkt en enig verhaal is nog verder te zoeken.
1*
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
In België is het op 11 november een feestdag, Wapenstilstand waarbij de slachtoffers van de wereldoorlogen worden herdacht. 11 november 1918 was de dag dat W.O. I ten einde liep vandaar. Die feestdag hebben jullie in Nederland kennelijk niet.
Ah zo heb ik weer wat geleerd. Thanks, Ik had geen idee. Wij hebben enkel 4 mei (dodenherdenking) en 5 mei (Bevrijdingsdag) maar beide zijn helaas geen nationale feestdag. Of nja 5 mei eens in de 5 jaar..
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2940 stemmen
86 min
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 145
Subgenre:
Themaklassement: 58 punten
Haha, onze new kids flikken het weer! Compleet anarchistische blasfemische en gestoorde film. Start 20 minuten lang als 90’s sitcom, echt tenenkrommend slecht, maar net als je m uit wil zetten wordt het een idiote trip. Niet perse beter, wel leuker. Nick frost en alicia Silverstone als ouders in je film is al geslaagde grap opzich, Jan bijvoet is fantastisch!
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2940 stemmen
Geen horrorchallenge zonder een Nicolas cage film…
101 min
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 147
Subgenre:
Arthouse seriemoordenaar thriller met beetje horror, deed wel denken aan jaren ‘90 thrillers. Spanning wordt echt perfect opgebouwd, verhaal is erg intrigerend, je krijgt best veel info en blijft toch lang in het duister tasten, setting en cinematografie zijn top, cage voegt weer een bizar personage toe aan zijn oeuvre en Monroe speelt erg goed. Enkel het einde was niet helemaal climax waar ik hoopte, waardoor echte topscorer net uitblijft. 3.5 ook van mijn zoon.
ibendb
-
- 5037 berichten
- 3219 stemmen
Speelduur: 93 minuten
Totaal: 186 punten
Subgenre: 19. Arrow Horror
Voltooid: 94/100 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 42, 43, 44, 45, 48, 51, 52, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 78, 79, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100)
https://i.postimg.cc/hGLdbGqw/ys-IPmx-LVYYv-TUa-Ow-Es-Lj-F7n-Ef4-C.jpg
Een film die ik vooral vanwege de fenomenale poster-art heb opgezocht. Jammer dat de film zelf helemaal niet zo gestileerd is. Het oogt allemaal wat te cartoon-achtig waardoor de comedy de bovenhand krijgt. Echte horror moet je niet verwachten maar het is allemaal wel leuk uitgevoerd. Het hele sub-plotje in Vietnam kon me gestolen worden.
Middelmatig.
2,5*
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2940 stemmen
142 min
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 149
Subgenre: sexploitation
Themaklassement: 59 punten
Weer eens een sion sono kijken was ook een van mijn doelen deze challenge. Aardig wat gezien, maar ook nog heel wat te gaan. Vond dit wel weer eentopper, al is ie welwater lang. Wel goed om lange versie te kijken, want subplot met detective voegt veel toe en is er in internationale versie helemaal uit. Had meer Gore en horror verwacht, maar hij houdt zich dit keer nog in, ook meer drama en wat minder humor. Maar aan perversie uiteraard weer geen gebrek, alleen sono kan prostitutie, verkrachting en moord koppelen aan (seksuele) zelfontplooiing, poëzie en Kafka. 4.0
https://cfm.yidio.com/images/movie/38742/backdrop-640x360.jpg
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4888 stemmen
Ik die dacht dat ik vandaag niet de kans zou hebben dat ik er nog enkele kon kijken. En dat de registraties beperkt zouden zijn tot vanavond. Wel, ik heb er nog gekeken en nu blijkt de maandag ook nog inbegrepen te zijn. Dan ga ik er toch nog enkele toevoegen 
83 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 221
Subgenre: - (Voltooide subgenres 1 t/m 100)
Themaklassement: 100 punten
Eigen rating : 1.5*
Zeker één van de zwakkere films die ik gezien heb tijdens deze challenge. Het gaat hier over een anthology met 5 verschillende korte verhalen. De ene al meer stupide dan de andere. Van een bezeten klok en iets met vampieren, naar een zombie verhaal, Frankenstein variant en klassiek Dracula verhaal. Maar niets wat je nog niet gezien hebt en zo beperkt qua inhoud ook. Ik heb nog nooit een vampierenfilm gezien dat op zo'n korte tijdsspanne verteld werd. Ze hadden beter één verhaal weggelaten en meer moeite gestoken in de resterende kortverhalen.
105. Horrors of the Black Museum (1959)
95 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 223
Subgenre: - (Voltooide subgenres 1 t/m 100)
Eigen rating : 2.5*
Beetje gedateerde film dat een soort mix is van een Jekkyll & Hyde verhaal, "House of wax"-idee en een doorsnee misdaadverhaal over een seriemoordenaar. Spijtig genoeg was het zo voorspelbaar dat je al vroeg kon raden wie de uiteindelijke dader zou zijn. Dus ook geen al te beste film dit!
oup
-
- 587 berichten
- 3184 stemmen
De challenge heb ik zojuist afgesloten met het kijken van horror nummer 60. Tien films gekeken in drie dagen. Voor sommige diehards hier is dat niks bijzonders. Voor mij was het aardig aanpoten. Met wat passen en meten (want ik heb er nog tig dingen naast) is het gelukt 
Meer dan tevreden met dit resultaat! In eerste instantie was het idee om 'een paar' horrors te kijken. Maar toen was een top 31 al snel gemaakt. Dat werd een top 50. En als je dan eenmaal op dreef bent en je doet her en der fraaie tips op, is het natuurlijk helemaal leuk om er gewoon 60 te kijken. Elke dag een horror, oftewel:
a horror a day keeps the mad scientist away 
De laatste tien registraties volgen morgen, nu ga ik lekker m'n mandje in...
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
93 minuten
FTV - Totaal 102 punten
Subgenre: 88. Toy Horror
Themaklassement: 51 punten
Regisseur en coauteur Maria Lease had in 1968 een rol in Sinthia: The Devil's Doll (1968). Het is voorstelbaar dat zij zich bij de totstandkoming van Dolly Dearest door deze film liet inspireren. Lease maakte met Dolly Dearest volgens mij de enige fatsoenlijke film uit haar carrière. Haar overige regiebijdragen aan de filmwereld bestaan uit erotische films. Van hardcore-invloeden blijft Dolly Dearest gespeend. Ze maakt met Dolly Dearest een keurige en sfeervolle horrorfilm.
De film herbergt twee elementen die de sfeer bevorderen. Allereerst zijn natuurlijk de creepy poppen, die met prima effecten tot leven worden gebracht, verantwoordelijk voor griezelig entertainment. In de tweede plaats speelt op de achtergrond nog een verhaallijn met een opgraving die kundig met het poppenverhaal is verweven. Een morsige archeoloog (Rip Torn), het aangezicht van een oude tombe en natuurlijk het mysterie dat er verborgen ligt, zijn sfeergevoelige elementen en verhogen de amusementswaarde.
De personages zijn oppervlakkig ingevuld, maar niet op een manier die vervelend is. Verder zijn de gebeurtenissen niet erg verrassend maar wel zodanig uitgevoerd dat het vermaak ermee is gediend. Dolly Dearest is geen hoogvlieger maar ik heb me er goed mee vermaakt.
3*
ibendb
-
- 5037 berichten
- 3219 stemmen
Speelduur: 93 minuten
Totaal: 188 punten
Subgenre: 50. Home Invasion Horror
Voltooid: 95/100 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 42, 43, 44, 45, 48, 50, 51, 52, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 78, 79, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100)
Op vlak van verhaal en spanning is deze Angst zeer middelmatig. Waar de film vooral in uitblinkt is een zwartgallig portret van een seriemoordenaar creëren en zodoende de kijker een enorm onbehaaglijk gevoel te geven. Van de spookachtige muziek tot de koortsachtige voice-over van Robert Hunger-Bühler: alles draagt bij aan een bij vlagen misselijkmakende ervaring die je niet snel zal vergeten.
Angst zal ik nooit meer zelf opzetten, daar is het te hevig voor. Indien hij nog eens gedraaid wordt in de Sphinx of Studio Skoop zal ik dan weer niet aarzelen om deze nachtmerrie in perfecte omstandigheden te aanschouwen.
4*
De laatste vijf registraties zullen voor morgen zijn. Zonet Skinamarink en Terrifier 3 vlak na elkaar gezien. Gigantisch contrast tussen de twee maar ik ben wat op om verder te registreren. Hopelijk kan ik wat tijd erin steken in plaats van mijn laatste gehaaste berichten.
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
90 minuten
FTV - Totaal 104 punten
Subgenre: 49. Holidays / Christmas Horror
Themaklassement: 52 punten
http://mondo-digital.com/allgoodnight4big.jpg
Een moordende kerstman heeft wel wat. Een goedheiligman die vertrouwen wekt maar die intussen rondloopt met een sinistere agenda en stevig uitpakt. Ja, dat heeft wel wat. In deze zeer matige slasher heeft de rol van de kerstman echter geen enkele meerwaarde. Eigenlijk verleent geen enkel element deze film meerwaarde. Kerstman, personages, kills, verhaaltje, optische beleving. Ze zijn gewoonweg verschrikkelijk ondermaats.
Het acteerwerk is slecht. Dat zal geen verbazing wekken als we spreken van een lowbudgetfilm uit 1980. Houterig en verkrampt acteerwerk is het. Dezelfde kwalificaties gelden voor de dialogen. Echt zonder inspiratie en van een belabberd niveau. De regie is eveneens inspiratieloos. "Doe maar wat", zal regisseur David Hess tegen iedereen hebben geroepen, terwijl hij wanhopig nadacht over een manier om in ieder geval nog een vrouwelijk personage uit de kleren te krijgen. "Dan lever ik tenminste nog iets af dat het waard is om bekeken te worden, want verder heeft mijn film niets te bieden", dacht hij ook nog terwijl hij steeds wanhopiger werd.
Zijn smeekbedes hebben niet geholpen. Waarschijnlijk is To All a Goodnight de enige slasher uit de jaren 80 waarin geen naakt valt te zien. Volgens mij dan. Misschien heb ik een flitsje naakt gemist want zo goed zat ik nu ook weer niet op te letten. Maar ik ben er behoorlijk zeker van. Wat een afgrijselijk slechte film was dit, zeg.
1*
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2862 stemmen
39. MadS
95 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 75
Subgenre: 11. 2020s Horror
Themaklassement: 29 punten
(Voltooid: 01, 07, 08, 09, 11, 12, 23, 33, 34, 37, 44, 45, 49, 50, 57, 58, 59, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 70, 71, 72, 88, 90, 96, 100)
https://www.themoviedb.org/t/p/w600_and_h900_bestv2/ji5oNPSEw9Rvv2lhQHlVbGU2S8W.jpg
Het zal je niet zijn ontgaan hier beneden maar, deze film werd mij getipt door John Milton en ik snap wel waarom. Helemaal mijn ding natuurlijk dit. Fantastische zit, en ook ik ben echt héél blij dat Moreau terug is hoewel ik blijkbaar geen fan van Ils was, die ik ruim vier jaar geleden voor het eerst en voor het laatst heb gezien. Ik weet dat mijn smaak en zicht op horrorfilms drastisch is veranderd na de coronatijd, wellicht komt het ook wel door die jaren. En ik denk dat het wel hoogtijd is om die film weer eens te herzien want, ik heb me hier wel erg mee vermaakt.
https://static0.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/10/mads2.jpg
Ik ben het eens met wat hier allemaal al is geschreven, en ik ga dat ook niet te veel herhalen. Duidelijk is wel dat Moreau laat zien wat hij kan maken als hij wordt losgelaten om zijn eigen creativiteit de ruimte te geven. De gore is inderdaad héél effectief maar, wat mij gewoon in deze film goed aangreep was het feit dat je gewoon weinig weet. Wat gebeurde er nou precies allemaal? Ik als kijker stelde ook constant de vraag of het nou daadwerkelijk zo was, of dat het komt door de gekke trip die men kreeg van de drugs. En dat maakt deze film onwijs effectief. Het is voor jou net zo gissen als voor de hoofdrolspelers, wat er dan wel weer voor zorgt dat de film op sommige vlakken behoorlijk creepy kon worden.
https://movieswithmark.com/wp-content/uploads/2024/11/Mads.jpg
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
129. Kyuketsuki Gokemidoro (1968)
84 minuten - Japan
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 256 +14 = 270
Subgenre: NVT - Alle 100 afgevinkt
Bron: Ok.ru
https://www.filmlinc.org/wp-content/uploads/2015/07/Goke-1600x900-c-default.jpg
"A fiendish vampire from a strange world in outer space drains his victims' blood and turns them into weird corpses!"
Na de hectiek van een bommelding, kaapt één van de passagiers, een moordenaar, het vliegtuig uit angst voor blootstelling. Wanneer hij de piloten dwingt tot een koerswijziging, ontwijkt het vliegtuig ternauwernood een UFO en maakt het een noodlanding op onbekend gebied. Maar daar is ook het buitenaardse gevaar.
Vaag werkje van Japanse bodem van de lijst 366 Weird Movies, prima geschikt om luister te geven aan een rustige zondagnachtdienst, waar verder niet veel in gebeurt. De special effects zijn bijzonder knullig, en ik ben wel iets verrast dat Criterion deze uitgebracht heeft (Eclipse series)... Maar toch niet vervelend om gezien te hebben.
2,8*
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
53. Tormented (2009)
91 minuten
FTV - Totaal 106 punten
Subgenre: 70. Revenge Horror
Themaklassement: 53 punten
https://sorryneverheardofit.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/10/tormented-2009-04.png?w=614
Een vermakelijke slasher van Britse bodem. De film biedt horror en coming of age en brengt dat op de typische Britse ironische toon. Ik hou daar wel van. Inhoudelijk is de film niet opzienbarend. Een bekend verhaaltje dat zich op een middelbare school afspeelt. Uiteraard passeren dan zaken als groepsvorming en pestgedrag en komen de negatieve invloeden van de sociale media voorbij. Het wraakmotief ligt er dik op, maar wordt niet sentimenteel benaderd, niet emotioneel uitgebuit. Mij beviel die zakelijke Britse werkwijze goed.
De personages zijn vervelend of niet heel boeiend en in het bezit van deze eigenschappen vormen zij uitgelezen materiaal om als slachtvee te dienen. De killer is al snel bekend en is geen standaard type killer. Hij is dik en astmatisch en niet erg angstaanjagend. Toch is hij goed voor plezierig en creatief moordwerk. En daar gaat het in een slasher vooral om. De film is geen volbloed slasher en is eigenlijk ook geen uitzonderlijk hoogstaande film maar heeft een prettige melange van drama, horror en comedy die goed bevalt en ervoor zorgt dat de film amper inzakmomenten heeft.
3*
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
74 minuten
FTV - Totaal 108 punten
Subgenre: 7. 1980s Horror
Themaklassement: 54 punten
https://eofftvreview.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/08/saturday-the-14th-1.jpg?w=616
Saturday the 14th is een film die ik bij elke horrorchallenge ergens in een lijstje noteer. Als puntje bij paaltje komt, heb ik echter nooit de onweerstaanbare behoefte om de film te zien. Er is altijd wel een andere film die beter past. Er is altijd wel een andere film die de voorkeur geniet. Het positieve bericht van robertinho trok me dit keer over de streep. Hoewel ik wat minder positief over de film ben dan hij, voel ik vooral opluchting de film eindelijk te hebben weggestreept. Dus bedankt.
Saturday the 14th is een leuke horrorparodie. De humor is tamelijk onschuldig en stompzinnig maar desondanks heb ik af en toe behoorlijk gelachen. Erg grappig vond ik de hardnekkige aanduiding van vleermuizen als uilen. Dat klinkt niet grappig maar dat is het wel. Verder heeft de film prima trashy monsters en verwijst op grappige wijze naar films als Jaws, Creature from the Black Lagoon en Dracula. De speelduur was precies goed. De film eindigde op het moment dat ik mijn concentratie voelde wegglijden. 74 minuten aan flauwe humor is dan ook voldoende.
2.5*
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
55. Bloody Bloody Bible Camp (2011)
74 minuten
FTV - Totaal 110 punten
Subgenre: 32. Comedy / Parody Horror
Themaklassement: 55 punten
https://hudsonlee.com/wp-content/uploads/2013/02/bbbccollage2.jpg
Dit is onmiskenbaar een slechte film. Het acteerwerk is slecht en overdreven. Het verhaal is stompzinnig. Ook visueel valt er maar weinig te genieten. Er waren twee dingen die regelmatig maakten dat ik vergat dat de film slecht was. In de eerste plaats de humor, die een hoog obsceen gehalte heeft. Het niveau raakt aan de bodem, maar ik heb regelmatig smakelijk moeten lachen. Vergeef mij. In de tweede plaats zijn daar de ouderwetse handmade speciale effecten waarop best wel iets valt aan te merken maar die er zo heerlijk niet-computergladjes uitzien. Jazeker, Bloody Bloody Bible Camp is een hele slechte film, maar ik heb me er goed mee vermaakt.
3*
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Alleen de titel al, Collins.
Het swingt. 
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
En mijn laatste drie registraties die ik wegens tijd- en inspiratiegebrek (meedoen aan de horrorchallenge is een uitputtende bezigheid voor lichaam en geest
) alleen voorzie van een foto.
56. Tammy and the T-Rex (1994)
82 minuten
FTV - Totaal 112 punten
Subgenre: 8. 1990s Horror
Themaklassement: 56 punten
Waardering: 1.5*
https://misantropey.com/wp-content/uploads/2015/10/tammytrex2.jpg
110 minuten
FTV - Totaal 114 punten
Subgenre: 61. Nunsploitation Horror
Themaklassement: 57 punten
Waardering: 2.5*
https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2023/Nun2/008.jpg
84 minuten
FTV - Totaal 116 punten
Subgenre: 10. 2010s Horror
Waardering: 2.5*
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
Inderdaad
De titel komt perfect overeen met de lulligheid die de film in alle opzichten uitstraalt. Er worden in de film trouwens Christelijke hymnen gezongen. Die swingen eveneens de pan uit, worden geestdriftig ten gehore gebracht en klinken natuurlijk bijzonder lullig. Ook daarom erg moeten lachen. Ja, het is een zeer slechte maar oh zo hilarische film. Gaat dit vooral niet zien 
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
130. Sílení (2005)
118 minuten - Tsjechië / Slowakije
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 258 +14 = 272
Subgenre: NVT - Alle 100 afgevinkt
Bron: Pindakaas
https://www.moviemeter.nl/images/cover/34000/34032.jpg?cb=1416339250
De jonge Jean Berlot wordt geplaagd door nachtmerries. Na de begrafenis van zijn moeder ontmoet hij een markies, die hem op zijn kasteel uitnodigt. Behalve orgieën en excessen heeft de markies ook een zeer onconventionele therapie voor zijn jonge gast in petto: opname in een inrichting waar de patiënten los rondlopen en het personeel achter tralies zit.
Bij Svankmajer weet je zelfs zonder zo'n synopsis twee dingen zeker: Je gaat (ook) animatie zien en het gaat vreemd zijn. En dat was het zeker. Hij fascineert als altijd, maar ik kon er weinig grip op krijgen. Dan toch liever Alice of Otesanek.
3,1*
- - - - - - -
Mijn laatste registratie voor deze challenge, denk ik. 
Een slotbeschouwinkje volgt nog, om vier uur 's nachts is het meestal 'use small words' bij JM. Behalve endoplasmatisch reticulum, dat heb ik altijd paraat!
Q Jones
-
- 3524 berichten
- 2880 stemmen
36 Night Swim (Film, 2024) - MovieMeter.nl
Door Russel wel om aan te gluren. Simpel verhaaltje over een zwembad wat mensen vermoord, een soort deadpool, maar dan anders. Kijkt prima weg iets aan de lange kant. Voldoende
98 min
FTV 2
Punten totaal 72
Sub genre: 11. 2020s Horror
Thema punten totaal: 36
Sub genres gehad (72,10, 92, 42, 59, 18,8, 60, 28, 36, 56, 14,43, 68,24, 53, 78, 55, 20, 44, 94, 75, 87, 27, 34, 23, 86, 82, 06, 35, 63, 62, 84, 15,11)
Eigen stem: 3.0
37 Dressed to Kill (Film, 1980) - MovieMeter.nl
Aardig. Goede acteurs, mooie shots en langzaam in spannings opbouw. We voorspelbaarheid
FTV 2
Punten totaal 74
Sub genre: 07. 1980s Horror -
Thema punten totaal: 37
Sub genres gehad (72,10, 92, 42, 59, 18,8, 60, 28, 36, 56, 14,43, 68,24, 53, 78, 55, 20, 44, 94, 75, 87, 27, 34, 23, 86, 82, 06, 35, 63, 62, 84, 15,11, 07)
Eigen stem: 3.0